Zwart-witte snuitkever op heide -> Cleonini mogelijk Coniocleonus hollbergi

Gestart door bas.drost96, augustus 05, 2016, 19:55:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas.drost96

Weet iemand misschien iets over deze snuitkever? Ik kan hem niet in het familieoverzicht vinden.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/121998766
Snuitkever onbekend - Curculionidae indet. gezien op 2016-07-31 Amerongen - Amerongse Berg
Foto's:


Alvast bedankt!
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

arpwifi

Bij de Cleonini zoeken ... mijn kandidaat zou Coniocleonus hollbergii zijn, maar zonder enige garantie  :angel:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

bas.drost96

Ik heb daar even in zitten zoeken en de Coniocleonus hollbergii toont inderdaad veel overeenkomsten, hoewel er erg weinig foto's op waarneming.nl staan. Maar ik heb geen sleutel van dit tribus kunnen vinden en ik vind snuitkevers erg lastig, dus ik maak er regelmatig fouten in. In een facebookgroep stelde iemand ook nog Gronops lunatus voor, maar dat is volgens Fauna Europaea geen Cleonini, dus dat is geen optie neem ik aan?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Misschien leuk om te weten: Coniocleonus hollbergi is al bijna een eeuw niet meer gevonden in Utrecht  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

bas.drost96

Wow, dat is echt heel gaaf!!!! Klopt de determinatie echt? Bij zo'n bijzondere waarneming wil ik het graag zeker weten. Of is het nog nodig om hem te verzamelen?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Henk Soepenberg

Ben geen kenner Bas, maar 't is in ieder geval ook mijn kandidaat.
Vriendelijke groeten,
Henk


bas.drost96

Helaas niet. Ik heb zelf geen binoculair of microscoop en ik heb niet de juiste literatuur. Is het nodig om hem te verzamelen, of is het voldoende om terug te gaan en in het veld betere foto's te maken?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

arpwifi

Voor zover ik Theodoor ken zal hij zeker vinden dat je voor publicabel bewijs van opnieuw vinden na 94 jaar het beest zelf moet controleren - ook als deze aan foto redelijk herkenbaar zou mogen zijn (wat ik niet weet).

Over die 94 jaar: Ben gisteren weer met de Kevercatalogus op m'n buik ingedommeld, maar ik kan dus steeds die ene zin niet vinden waarin verteld wordt dat de waarnemingen die als bewijs voor elke provincie worden opgevoerd ook daadwerkelijk steeds de laatste voor die provincie zijn. Zal best zo zijn, maar dan redelijk goed verstopt.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Citaat van: arpwifi op augustus 07, 2016, 10:39:10 AMik kan dus steeds die ene zin niet vinden waarin verteld wordt dat de waarnemingen die als bewijs voor elke provincie worden opgevoerd ook daadwerkelijk steeds de laatste voor die provincie zijn.
Het schijnt dat het ook niet zo zinvol is om naar die zin te zoeken heb ik me zojuist laten vertellen - de data per provincie zijn niet per se de laatste. C. hollbergi is in 1928 ook nog in Utrecht vastgesteld ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

bas.drost96

Bedankt voor de moeite! Hij is dus niet meer dan eeuw niet gezien in Utrecht, maar alsnog erg lang geleden ;). Wat betreft de determinatie: Bij zo'n bijzondere waarneming wil ik het graag zeker weten, maar ik denk niet dat het me zelf gaat lukken om hem te determineren. Heeft het nut om hem te verzamelen en naar iemand op te sturen die hem kan en wil controleren?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Th.Heijerman


bas.drost96

#13
Nee, gek genoeg niet. ik stuur hier wel even een bericht met mijn e-mailadres.9

EDIT: Ik zie dat ik hem nu wel heb ontvangen, hij stond bij ongewenst ;)
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

lo.troisfontaine

hoi,

in ieder geval een mooie waarneming. Ik zag dat vorige maand dhr. P. Smeets er een op de Hamert had waargenomen.
Op deze plek tel ik al met grote regelmaat vijf jaar in het voor- en najaar overtrekkende vogels. doe geregeld wat insecten inventariseren.
Maar heb deze nog nooit mogen ontmoeten  :'(

Dus vanmorgen er vlug naar toe gefietst en bijna vier uur, helaas zonder resultaat, gezocht. Dus deze liggen niet voor het oprapen.

Maar wie weet wat de toekomst brengt.

groeten,

Lo