Kuhls, Vale Pijlen en Lachsterns

Gestart door Bas vd Burg, oktober 01, 2007, 09:07:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

garryb

CiteerVoor Edwin en de overige criticasters de tip om de wereld wat meer door rosebril te zien in plaats van alles zwart/wit.

roze bril:

"Okay, nou ik had gisteren dus nog een Bulwers Stormvogel, enne...nou ja er zat iemand naast me en die zei dat het klopte, dus, ach boeie. Boek leek ook wel te kloppen. Vloog ook nog een Madeirastormvogeltje en drie Dougalls Sterns. Wat zeiken jullie nou eigenlijk allemaal? Laat mij lekker genieten van deze geweldige virtuele realiteit, jeemig de peemig hee!"


Wordt leuk vogelen. Virtualbirding, your way of birding?  :twisted:  

Edwin Russer

CiteerDát moet ik zien!

Precies,

Ik kan mij ook nog een verhaaltje herinneren waarbij de vogelaars van pure vreugde letterlijk van de dijk afrolden toen ze net naar een Keizerarend hadden staan kijken.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

peter66

Volgens mij is het tijd dit topic te sluiten. Ik verwijs alleen nog naar de "regels" omtrent de invoer van waarnemingen op waarneming.nl en de rol van de admins daarbij. Dan kunnen we volgens mij dit boek sluiten.

Ik baal ook nog steeds, dat niemand gelooft dat ik een vale gier in Apeldoorn gezien heb. De lol is er echter niet meer minder om, want de herinnering vergoedt veel, zo niet alles. Geniet dan zelf van al die mooie vogels die ik alleen van plaatjes ken.

Groetjes,

Peter
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

Peter Verhelst


Pauljp

Wat mij nogal bevreemd is dat er een kilometer zuidelijker zeer ervaren zeetrektellers niets van deze klappers (Lachsterns, Kuhls, Vale Pijlen) hebben meegekregen. Dat maakt het verhaal er niet makkelijker op. Hoe ver vlogen de pijlen eigenlijk?
Groet, Paul

Hans Bossenbroek

Ik dat Norman zich moet realiseren dat we zijn persoon niet ter discussie stellen, maar zijn waarneming. Anno 2007 kan je nu eenmaal niet meer zomaar roepen dat je een rariteit hebt gezien, zonder daarbij fatsoenlijke argumenten daarbij te kunnen op te dreunen. De CDNA is niet voor niets in het leven geroepen.
Tip: boek een Pelagic op pterodroma.com en leer je zeevogels kennen. Bovendien erg gezellig.

Predator

vandaag ook een mooie dag gehad op vlieland, met soorten als

klapekster
grauwe klauwier
roodkopklauwier
roodmus
bladkoning

zelfs een kuhls pijlstormvogel is gezien op vlieland  
Groet, Maarten

gerdwichers8

Citeer

zelfs een kuhls pijlstormvogel is gezien op vlieland
Is dat ding nou nog niet weg?

gerdwichers8

#38
CiteerAnno 2007 kan je nu eenmaal niet meer zomaar roepen dat je een rariteit hebt gezien, zonder daarbij fatsoenlijke argumenten daarbij te kunnen op te dreunen.
Vogelen is altijd een originele bezigheid; mijns inziens kom je iedere keer weer nieuwe uitdagingen tegen en iedere keer weer blijken bepaalde soorten aan deze of gene zijde verwarring op te leveren met andere.
Dat ze verwarring opleveren  houdt niet enkel in dat men negatief moet blijven ten aanzien van de "zekerheid" van een identiteit omdat een nieuw "probleem" wordt ontmoet.
Positief gezien houdt het tevens in dat intiemer kennis wordt gemaakt met een soort of soorten complex.
Het zal dus nooit een statisch opdreunen van feitjes worden omdat de hoeveelheid feiten  verpakt is in een ongekende rijkdom die slechts door een eeuwige verdieping te leren is.

Zo, is dat mooi gezegd of niet, door iemand die dit weekend een 'zekere' Kuhl's Pijlstormvogel op Vlie r. NO missen moest en 10 minuten later door zijn 'ontgroende' nieuwe telescoop (die is nu nog mintgroen) een grote Pijl spec. zag terugkomen op weg naar Texel?
De volgende dag is daar een 'zekere' Kuhl's gezien.

Alles dezelfde vogel?  :whistle:

BramtK

Gerd, wat was er nou toch met je telescoop!?  

M.b.t. deze discussie, het was aardig bedoeld van een aantal om de waarnemer even te wijzen op de zeer bijzondere (combinatie van) vogels die hij zegt te hebben gezien en hem voorzichtig te wijzen op de mogelijkheid van verwarring mat andere soorten, maar deze goed bedoelde interesse moet nu maar stoppen. Het is niet zo dat iemand overtuigd raakt van het een of het ander en zoals Norman zelf al heeft gezegd, het is verder aan hem wat hij met zijn waarnemingen doet. Niemand kan een waarnemer verplichten om kenmerken op te noemen of een waarneming in te dienen (los van de vraag of je daar iets mee kan bewijzen). Dat dat voor de registratie op waarneming.nl misschien consequenties heeft, dat is iets anders, maar dat is dan weer aan de admins.

Bram

Groeten,

Bram ter Keurs

gerdwichers8

#40
Er zat van dat vieze zand en van dat zoute water op, Bram :gap:

BramtK

Getver, was je er de dijk mee afgerold? Ben je trouwens tevreden met je telescoop?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

gerdwichers8

#42
CiteerGetver, was je er de dijk mee afgerold? Ben je trouwens tevreden met je telescoop?

Bram
Nee, vre-se-lijk leven moeten die seawatchers hebben; altijd maar dat zand. Met mijn Kowa toentertijd met die hevige ijzel ben ik de dijk afgeroetsjd bij Peasens en met mijn priem aan mijn zwitsers mes weer omhooggekomen maar dat gaat allemaal nog grappig aflopen.
Mijn Leica kreeg bij IJmuiden ook al dat ellendige zand te verduren en in de Engbertsdijksvenen in de hei probeerde ik dat te verhelpen maar dat ruineerde mijn oogschelp bijna. Later is de apo nog gesneuveld en bij Nizzana was er geen zandhoender (al weer dat naaaaaaaaaare zand!) mee te vinden. Helemaal vol gelopen met zoet regenwater bij de Dode Zee.
Mijn Zeiss stabi raakte geperforeerd aan de onderkant van de behuizing door zijn monopoot.

...nee, ik ben ein-de-lijk die techno-troep zat en ga niet vertellen dat ik tevreden ben met (weer) een nieuwe telescoop.


mm, tis wel verleidelijk, t kijkt  goed scherp.

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

BWoets

Citeer
CiteerGetver, was je er de dijk mee afgerold? Ben je trouwens tevreden met je telescoop?

Bram
Nee, vre-se-lijk leven moeten die seawatchers hebben; altijd maar dat zand.
Daarom zaten ze ook op de Hondsbossche Zeewering denk! Daar heb je geen strand en dus geen zand.. maarja dat zout is ook niet alles..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

leostegeman



Ik kan mij vinden in de opmerkingen van Jan vd L en Garry. Ik heb zelf enige duizenden uren doorgebracht aan de Hondsbossche (vooral jaren 80/90) en op mij komen de waarnemingen afgelopen zondag ook zeer "Ünheimisch" over.
Ik wil absoluut geen ordeel vellen over waarnemingen waar ik niet bij was, maar mbt tot de waarnemingen van de Kuhls pijl en de Vale pijlen wil ik het volgende opmerken vanuit mijn eigen ervaringen.
Ik heb begrepen dat er de afgelopen tijd een aantal "donkere" Noordse Stormvogels (vogels uit noordelijke streken die in meer of mindere mate donker gekleurd zijn) is gezien, ook op de bewuste dag werd deze bij Egmond door twee zeer ervaren zeetrekwaarnemers gezien.
Ik heb deze donkere stormvogels in het verleden verward zien worden met zowel Kuhsls pijl en Vale pijl (ook Grote pijl trouwens).
Deze donkere stormvogels kunnen erg tricky zijn en mogelijk zijn deze vogels ook een verklaring voor wel meer claims van Kuhls pijlen de laatste tijd.


Groet,

Leo

maartenwielstra

Citeer
Citeer
CiteerIk heb de waargenomen kenmerken bij de waarnemingen gezet voor de liefhebbers

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2978607

Echt overtuigend is deze beschrijving ook niet :(
Edwin,

Wat verwacht je nu? 1000 maal sorry, de waarneming verwijderen en een persoonlijk excuus aan alle lezers over hoe ik het in mijn hersens haal om een warneming te melden op een site als waarneming.nl??
Nogmaals Edwin, als je twijfelt aan mijn waarneming, doe er dan niets mee en vogel lekker verder. Even goede vrienden.
Ik begrij[p dat je je aangevallen voelt. De reacties zijn ook niet echt keurig hier in deze discussie. Toch ben ik het met Edwin eens hier. Hoe kun je nu zo een jonge Jan van Gent uit sluiten met deze beschrijving? Oftewel: wees nauwkeuriger in de beschrijving om anderen te overtuigen. Waarom zou je anderen niet willen overtuigen? Dat is alleen maar leuk!

Rinie van Reenen

CiteerOm de discussie definitief te stoppen zal ik de lachsterns, devale pijlen en de kuhls op onzeker zetten. Jullie blij en ik heb ze op de lijst.
Inhoudelijk verder niets. Misschien nog wel even wat uitleg: waarom reageren mensen op een waarneming waar ze niets mee te maken hebben, waar ze zelf niet bij geweest zijn. Ik kan me voorstellen dat dat wat bemoeierig overkomt. De reden is: waarneming.nl wil graag een betrouwbare database hebben, waar vogelbeschermers etc. ook echt wat mee kunnen. Daarvoor is het belangrijk om waarnemingen waarvan de betrouwbaarheid niet op voorhand vaststaat ook na te trekken.
Dus (dat hoop ik althans) niemand maakt zich druk om je persoonlijke lijst! Zoals Peter zich ook gerust mag verheugen op zijn Vale Gier. Het enige is: het is waarschijnlijk niet een waarneming waar je waarneming.nl mee helpt. Dus vandaar dat het onderscheid dat je in deze quote maakt (je gegevens op waarneming.nl en je eigen lijst) ook geheel terecht is!  :duim:  
Groet, Rinie van Reenen

Bram Rijksen

CiteerDus vandaar dat het onderscheid dat je in deze quote maakt (je gegevens op waarneming.nl en je eigen lijst) ook geheel terecht is!  :duim:
Alleen is in de praktijk deze constructie niet mogelijk; de meldingen op waarneming.nl zijn in principe voor iedereen zichtbaar en kunnen niet door de waarnemer op 'niet tonen' of iets dergelijks gezet worden.
In z'n algemeenheid: voert men dus bovengemiddeld vaak uitzonderlijke meldingen in, dan zal daar (of door de admins, of door forumgebruikers) op gereageerd gaan worden. Als men daar niet zo van gediend is, kan misschien beter een programma aanschaft worden waarin men zelf op vergelijkbare manier een lijst kan bijhouden.

Leon Olsthoorn

Citeer
Alleen is in de praktijk deze constructie niet mogelijk; de meldingen op waarneming.nl zijn in principe voor iedereen zichtbaar en kunnen niet door de waarnemer op 'niet tonen' of iets dergelijks gezet worden.
In z'n algemeenheid: voert men dus bovengemiddeld vaak uitzonderlijke meldingen in, dan zal daar (of door de admins, of door forumgebruikers) op gereageerd gaan worden. Als men daar niet zo van gediend is, kan misschien beter een programma aanschaft worden waarin men zelf op vergelijkbare manier een lijst kan bijhouden.
Er kon toch wel voor gekozen worden om een ingevoerde waarneming maar een maand publiek te vertonen en daarna weer te verbergen? Of is dit inmiddels niet meer mogelijk?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

BWoets

Citeer
Citeer
Alleen is in de praktijk deze constructie niet mogelijk; de meldingen op waarneming.nl zijn in principe voor iedereen zichtbaar en kunnen niet door de waarnemer op 'niet tonen' of iets dergelijks gezet worden.
In z'n algemeenheid: voert men dus bovengemiddeld vaak uitzonderlijke meldingen in, dan zal daar (of door de admins, of door forumgebruikers) op gereageerd gaan worden. Als men daar niet zo van gediend is, kan misschien beter een programma aanschaft worden waarin men zelf op vergelijkbare manier een lijst kan bijhouden.
Er kon toch wel voor gekozen worden om een ingevoerde waarneming maar een maand publiek te vertonen en daarna weer te verbergen? Of is dit inmiddels niet meer mogelijk?
Jawel..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Bram Rijksen

Citeer
Citeer
Citeer
Alleen is in de praktijk deze constructie niet mogelijk; de meldingen op waarneming.nl zijn in principe voor iedereen zichtbaar en kunnen niet door de waarnemer op 'niet tonen' of iets dergelijks gezet worden.
In z'n algemeenheid: voert men dus bovengemiddeld vaak uitzonderlijke meldingen in, dan zal daar (of door de admins, of door forumgebruikers) op gereageerd gaan worden. Als men daar niet zo van gediend is, kan misschien beter een programma aanschaft worden waarin men zelf op vergelijkbare manier een lijst kan bijhouden.
Er kon toch wel voor gekozen worden om een ingevoerde waarneming maar een maand publiek te vertonen en daarna weer te verbergen? Of is dit inmiddels niet meer mogelijk?
Jawel..
nou, kijk aan! Opgelost..

Rinie van Reenen

Citeer
CiteerDus vandaar dat het onderscheid dat je in deze quote maakt (je gegevens op waarneming.nl en je eigen lijst) ook geheel terecht is!  :duim:
Alleen is in de praktijk deze constructie niet mogelijk; de meldingen op waarneming.nl zijn in principe voor iedereen zichtbaar en kunnen niet door de waarnemer op 'niet tonen' of iets dergelijks gezet worden.
Ik bedoelde eigenlijk: je eigen huislijst, gewoon in Excel of in je agenda of op de achterkant van je laptop.
Groet, Rinie van Reenen

nick

Jammer, dat ik pas zondag er op geattendeerd werd dat deze 'interessante' discussie gaande was op het forum. Op de bewuste zondag 30 september zat ik, en met mij vele anderen, gewoon op de vaste stek te Camperduin te tellen, zoals ik inmiddels al meer dan 30 jaar doe ((voorzichtige schatting 18.000 uur). Hoewel het inderdaad een erg leuke dag was, zijn de eerder genoemde knallers als Kuhl's, Vale Pijl en Lachstern bij ons zeker(!) niet gepasseerd, wel (tussen 7.30 en 17.00)een 40 NoSto's, 16 Grauwe Pijlen, 3 Noordse Pijlen, redelijke wat Jannen, 45 Kleine Jagers, 3 Middelste, 8 Grote, 2 Kleinste, 1 Vorkstaartm en de eerder genoemde 2 Papegaaiduikers, en ik vergeet vast wel wat. Zonder ze individueel geraadpleegd te hebben, denk ik dat ik ook namens medewaarnemers Maarten Platteeuw, Ingmar vd Bruggen, Albert vd Ende , Gerben Mensink, Eldert Groenewoud, Rob Bekebrede, Jos vd Bergh, Paul Groot en vast nog wel wat mensen, die ik nu vergeet (sorry) spreek als ik de correctheid van de waarnemingen, die deze hele discussie op gang hebben gebracht, ernstig in twijfel trek. Groet, Nick van der Ham
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Hortulana

#54
Wil alleen even kwijt dat de titel van dit topic werkelijk een prachtige titel zou zijn voor een zweverig surrealistisch literair werk of schilderij van en voor vogelaars en ornithologen dat gaat over in diepe dag- of nachtdromen zeer herkenbare waarnemingen.

Ben Wielstra

CiteerJammer, dat ik pas zondag er op geattendeerd werd dat deze 'interessante' discussie gaande was op het forum. Op de bewuste zondag 30 september zat ik, en met mij vele anderen, gewoon op de vaste stek te Camperduin te tellen, zoals ik inmiddels al meer dan 30 jaar doe ((voorzichtige schatting 18.000 uur). Hoewel het inderdaad een erg leuke dag was, zijn de eerder genoemde knallers als Kuhl's, Vale Pijl en Lachstern bij ons zeker(!) niet gepasseerd, wel (tussen 7.30 en 17.00)een 40 NoSto's, 16 Grauwe Pijlen, 3 Noordse Pijlen, redelijke wat Jannen, 45 Kleine Jagers, 3 Middelste, 8 Grote, 2 Kleinste, 1 Vorkstaartm en de eerder genoemde 2 Papegaaiduikers, en ik vergeet vast wel wat. Zonder ze individueel geraadpleegd te hebben, denk ik dat ik ook namens medewaarnemers Maarten Platteeuw, Ingmar vd Bruggen, Albert vd Ende , Gerben Mensink, Eldert Groenewoud, Rob Bekebrede, Jos vd Bergh, Paul Groot en vast nog wel wat mensen, die ik nu vergeet (sorry) spreek als ik de correctheid van de waarnemingen, die deze hele discussie op gang hebben gebracht, ernstig in twijfel trek. Groet, Nick van der Ham

:o dat is wat we in Kattuk in de laatste 10 jaar hebben! Ik kom spoedig weer eens een kijkje nemen!