Hoofdmenu

Prepop toevoegen?

Gestart door Henk Soepenberg, juli 31, 2016, 10:37:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Henk Soepenberg

Heb gisteren enkele prepoppen van volgens mij Coccinella magnifica waargenomen. Lijkt me wel aardig om dit bij het stadium aan te geven, maar prepop ontbreekt nog (zie bijlage). Misschien een idee om dit aan het rijtje toe te voegen, of zijn er bezwaren?
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

#1
Er is in het verleden wel vaker aangekaart om iets aan die rijtjes te doen. Dingen als nimf en larve bij een groep waar ze niet op van toepassing zijn zorgen ook steeds voor warrigheid en bepaalde dingen zoals koningin en werkster staan ook te onpas bij allerlei groepen. Andere nuttig "kleden" voor invoer zouden bijvoorbeeld "vervellend" en "vers/onuitgekleurd" (en: Teneral) zijn.

Hisko was er destijds niet happig op om ermee te gaan stoeien meen ik me te herinneren. Ik zal de oude discussies eens opzoeken ...

Dat gezegd: Weer eens opnieuw aanvragen kan ook zeker geen kwaad en het lijkt mij prima om "prepop", "vervellend", "vers/onuitgekleurd" en misschien "beschadigd" erbij te hebben. Probleem met "vervellend", "vers/onuitgekleurd" en "beschadigd" is dat je die zou willen kunnen combineren met een ander stadium ...

P.S. Een oud stukje discussie is hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67838.msg1425034#msg1425034
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Laatste reactie van Hisko uit de oude discussie:
Citaat van: hiskodevries op juli 03, 2013, 14:18:10 PM
zouden jullie de discussie eerst even elders willen voeren. b.v. binnen de soortgroep.
LET OP bestaande kleden wordt NIET gewijzigd.
en als jullie mij willen voeren dan in hapklare brokken
Alleen nieuwe waarden:
Soortgroep -> kleed in Nederlands en Engels

Laten we hem dan voor de kevers een hapklare brok leveren die we hier eerst even in overleg samenstellen - is dat wat? Ik attendeer dan o.a. de keveradmins ook even op deze discussie ....

Eerste voorstel voor een aangepaste lijst "kleden" voor kevers zou mijn lijstje van destijds zijn, weer aangevuld met "mijn" (had ik vergeten destijds)

Codering:
Rechtop: Huidige, reeds bestaande kleden
Groen: Hernoemen
Rood: Laten vervallen
BlauwCursief: Nieuw toe te voegen



Coleoptera (Kevers)
onbekend
imago
imago macropteer danwel gevleugeld ??
imago micropteer danwel ongevleugeld ??
koningin
werkster
afwijkend
imago (vers/onuitgekleurd)
huidje (exuviae)  nu: "vervellingshuidje"
uitsluipgat
pop/cocon nu: "pop"
pop (vers/onuitgekleurd)
prepop
nimf
larve
larve (vers/onuitgekleurd)
gal ??
mijn
ei
vraatschade



Discussie rood:
gal: Zijn er ook kevers die zelf gallen veroorzaken, of alleen zulke die tweedehands gallen gebruiken? Ik weet het even niet uit m'n hoofd ...

macro/micropteer: Hebben we die nodig bij kevers? Er zijn in elk geval soorten die - onder de dekschiilden - gevleugelde en ongevleugelde varianten hebben, wat je dan weer terugziet in wel/geen schouderbulten op de dekschilden. Zijn er ook soorten met varianten met wel/geen of korte/lange dekschilden? Ik kan even niks verzinnen...

nimf, koningin, werkster kunnen vervallen - lijkt me duidelijk.

Discussie groen (hernoemen):
pop/cocon Of willen we die gescheiden (dus cocon apart toevoegen)? En/of is er behoefte aan "poppenwieg" ?

huidje (exuviae) Zelf vind ik "vervellingshuidje" voor een lege pop niet echt lekker - vandaar dit voorstel. Of willen we larvale exuviae en pupale exuviae gescheiden kunnen opvoeren? 

Andere voorstellen welkom ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Extra voorstel aan Hisko geplaatst om het selectieproces voor afwijkend/vers etc "2-traps" te maken :

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67838.msg1997479#msg1997479
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

David Tempelman

ik vind het niet zo raar om een stadium prepop toe te voegen. bij Chironomidae (dansmuggen) zijn de larven de laatste dagen van hun bestaan als larve ook prepop, en dat is goed te zien, sterker, soms kun je dank zij de bij een prepop zichtbare pop-kenmerken dan zelfs tot soort determineren (kan niet altijd bij larve). wel luxe als we dat ook als 'kleed' kunnen invoeren.
dus ik ben voor, prepop (En.: prepupa) als kleed toe te voegen bij kevers (en vliegen en muggen en insecten-overig).

@ Arp, ik vind het twee-trapsidee begrijpelijk; bij muggenlarven heb je 4, duidelijk te onderscheiden larvenstadia.
alleen ik vermoed dat het wel gelijk ingewikkeld wordt omdat het op allerlei schermen en uitvoermogelijkheden invloed heeft.
in het opmerkingenveld kan ook een en ander genoteerd worden tenslotte. dus als het kan mooi, dat wel.
met vriendelijke groet,
David

arpwifi

David, nou ik je toch aan de lijn heb ... voor insecten overige neem ik aan dat je "subimago" er ook wel graag bij zou hebben?

En maken jullie bij de water-larven nog onderscheid tussen nimf en larve? Of pronimf of whatever? Of zou je alles larve noemen?

Als Hisko hier op reageert kunnen we een vergelijkbare lijst maken voor Insecten overige lijkt me ...

(en ik kijk straks even naar je kakkerlakkenvraag ;) )
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Douwe van der Ploeg

Ik zou voorzichtig zijn met gevleugeld en ongevleugeld.. Mensen kunnen daar snel de mist in gaan met de gedachte "Ik zie geen vleugels dus ongevleugeld". Als je t houdt bij Macrop/Micropteer is het duidelijk voor de mensen die snappen wat er bedoelt wordt en alle anderen kunnen het gewoon bij imago houden. Waar wil je brachyopteer (of hoe dat met gereduceerde vliegspieren maar wel vleugels ook heet) onder parkeren?

Voor de rest mee eens.
Douwe van der Ploeg

arpwifi

Ik ben maar even uitgegaan van wat er al aanwezig was op wrn om het niet al te ingewikkeld te maken, maar de termen zijn voor zover ik weet ongeveer zoiets:

apteer (apterous) : geheel zonder vleugels
micropteer (micropterous) : met rudimentaire vleugelresten
brachypteer (brachypterous) : met gereduceerde vleugels (zegmaar "halflang")
macropteer (macropterous) : volledig gevleugeld

Dat laatste is wat anders dan vliegvaardig, want ook volledig gevleugelde dieren kunnen gereduceerde vliegspieren hebben. En dat kan weer een constante staat zijn, of bijvoorbeeld kunnen vrouwtjes aanvankelijk goed ontwikkelde vliegspieren hebben en deze ook gebruiken om nieuwe gebieden te bereiken, maar worden de vliegspieren (sterk) afgebouwd (verbruikt) wanneer de eitjes gevormd worden.

Bij Wantsen en Vliegen etc is de staat van de vleugels duidelijk, maar bij kevers zitten ze onder de dekschilden verstopt en om te weten of er ook vliegspieren zijn zou je het beest moeten slachten. Het enige zinnige wat ik me als "waarneming" voor kan stellen bij kevers is dus niet zozeer hoeveel vleugel er nou precies onder de dekschilden zit en of daar spieren aan vastzitten, maar meer of het een vorm is met schouderbulten in de dekschilden (gevleugeld) of niet (ongevleugeld) - voor zover dit dimorphisme van een soort bekend is.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Douwe van der Ploeg

Citaat van: arpwifi op augustus 01, 2016, 00:39:50 AM
...en om te weten of er ook vliegspieren zijn zou je het beest moeten slachten...

Of gewoon vliegend waarnemen.
Douwe van der Ploeg

Henk Soepenberg

Gal in het rijtje is okay Arp: Er zijn in Nederland ruim dertig keversoorten (meest snuitkevers) die gallen veroorzaken (zie het Gallenboek, p. 33).
Vriendelijke groeten,
Henk

Henk Soepenberg

Zojuist die waarneming van de prepoppen ingevoerd. Kleed larve, met in de toelichting prepop. Kan wat mij betreft ook prima hoor  :blink:

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/124475767
Bosmierlieveheersbeestje - Coccinella magnifica gezien op 2016-07-30 Ommen - Natuurgebied Beerze

Toelichting:
In het prepop-stadium
Op de eerste foto rechts ook een volwassen exemplaar









Vriendelijke groeten,
Henk