Een iets andere quizzz

Gestart door alegro, september 30, 2007, 02:14:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

alegro

Een iets andere quizzz.

Deze quizzz is niet in de allereerste plaats op "harde" plantenkennis gebaseerd, maar vraagt ook enige kennis van het "omliggende" gebied, als het ware.

De vragen zijn:

1) Wat is de naam van deze plant?
2) De groeiplaats van deze plant is inmiddels door "renovatie" verloren gegaan. Toch is hij nog steeds te vinden. Maar waar?
3) Wat klopt(e) er niet aan de naam van deze plant?

Grüezi mitenand,
Arjan

Niko Buiten

#1
1. Muurzeepkruid.
2. Houten.
3. Muurzeepkruid zou eigenlijk Rotszeepkruid moeten worden genoemd, omdat het van nature op rotshellingen voorkomt (Alpen, Pyreneeen). Van de wortels van Muurzeepkruid wordt geen sop gemaakt om laken te bleken, wat bij zijn verwant Zeepkruid wel het geval is (was).
Groet,

Niko Buiten.


margriet

groetjes,

Margriet

alegro

#3
Citeer1. Muurzeepkruid.
2. Houten.
3. Muurzeepkruid zou eigenlijk Rotszeepkruid moeten worden genoemd, omdat het van nature op rotshellingen voorkomt (Alpen, Pyreneeen). Van de wortels van Muurzeepkruid wordt geen sop gemaakt om laken te bleken, wat bij zijn verwant Zeepkruid wel het geval is (was).
Het antwoord op vraag 1 is (een deel van) het goede antwoord op vraag 3.

Bij vraag 2 gaat het om deze specifieke plant. Op de plek waar hij stond is hij nu verdwenen, maar toch "leeft" hij in veelvoud voort. De vraag is: waar?

Voor het juiste antwoord op vraag 1 moet je het in een andere substantie zoeken...
Grüezi mitenand,
Arjan

han.endt

CiteerOp de plek waar hij stond is hij nu verdwenen, maar toch "leeft" hij in veelvoud voort. De vraag is: waar?
In de tuinen neem ik aan.

alegro

Citeer
CiteerOp de plek waar hij stond is hij nu verdwenen, maar toch "leeft" hij in veelvoud voort. De vraag is: waar?
In de tuinen neem ik aan.
Tja, dat antwoord ligt wel erg voor de hand.

Ik zal zo eens kijken of ik nog een leuk fotootje met wat meer detail kan vinden.
Grüezi mitenand,
Arjan

alegro

Grüezi mitenand,
Arjan

han.endt

#7
Silene schafta (Lijmkruid). Het plantje ljkt overigens veel op de populaire cultuurvatiëteit 'Splendens'.

Deel 2 en 3 van de vraag moet ik je schuldig blijven.

Niko Buiten

#8
Arjan,

Kent deze kwis nog een vervolg? Ik ben nl. benieuwd naar de antwoorden op de vragen.  

:whistle:
Groet,

Niko Buiten.


alegro

CiteerKent deze kwis nog een vervolg? Ik ben nl. benieuwd naar de antwoorden op de vragen.
De antwoorden op vraag 2 & 3 zijn te vinden in de Veldgids Stadsplanten, op blz. 72.

Achteraf gezien vind ik mijn quizzje wel enigszins esoterisch, ja welhaast nerdistisch, maar ja, ik was nu 1maal op zoek naar iets moeilijkers dan een vrouwtje met Cocabladeren op een markt in Peru...
Grüezi mitenand,
Arjan

Niko Buiten

#10
Citeer
CiteerKent deze kwis nog een vervolg? Ik ben nl. benieuwd naar de antwoorden op de vragen.
De antwoorden op vraag 2 & 3 zijn te vinden in de Veldgids Stadsplanten, op blz. 72.
...en Wikipedia en Waarneming.nl.  :D  
Groet,

Niko Buiten.


han.endt

#11
Citeer
CiteerKent deze kwis nog een vervolg? Ik ben nl. benieuwd naar de antwoorden op de vragen.
De antwoorden op vraag 2 & 3 zijn te vinden in de Veldgids Stadsplanten, op blz. 72.
Die heb ik niet. :(

Vooral duidelijkheid. Dit is geen Muurzeepkruid.........

Niko Buiten

#12
Citeer
Citeer
CiteerKent deze kwis nog een vervolg? Ik ben nl. benieuwd naar de antwoorden op de vragen.
De antwoorden op vraag 2 & 3 zijn te vinden in de Veldgids Stadsplanten, op blz. 72.
Die heb ik niet. :(

Vooral duidelijkheid. Dit is geen Muurzeepkruid.........
Ik snap er niets van. Op blz. 72 van de Veldgids Stadsplanten staat Muurzeepkruid. De eerste foto in dit topic en de foto in de veldgids zijn vrijwel identiek.

Voor alle duidelijkheid. De tweede foto in dit topic en de foto bij Rotszeepkruid op Wikipedia zijn ook vrijwel identiek. Alleen wordt dan duidelijk dat het twee verschillende soorten betreft.

Knap werk Arjan. Maar waar vinden we de antwoorden op 2 en 3. Bij Han?
Groet,

Niko Buiten.


han.endt

#13
Ik weet het verder niet. Op de foto van de waarneming uit Houten ingevoerd bij Waarneming.nl staat in ieder geval wel Muurzeepkruid. http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2397700


De in dit item afgebeelde plant is Silene schafta.

han.endt

#14
De plant bij Wikipedia is ook Muur- of Rotszeepkruid. Let op de ingesneden bloemblaadjes bij S. schafta en de intensere bloemkleur. Groeiwijze is ook anders. Muurzeepkruid kruipt (met liggende stengels). S. schafta is een pol.

margriet

moeten we er dan vanuit gaan dat de foto uit stadsplanten misschien ook fout is?

ik zie daar bij één bloemkroon duidelijk ingesneden kroonblad en dat is ook een pol...maarja vertikaal kruipen is misschien ook lastig :P  
groetjes,

Margriet

margriet

dit lees ik net op het internet in de floron nieuwsbrief district 14 (A'dam):

CiteerSaponaria ocymoides - Muurzeepkruid Alle eerdere opgaven betreffen Silene
Schafta Lijmkruid (zie aldaar), met uitzondering van een waarneming op de
Entrepotdoksluis (123-486) in 1996.

en dit ook:

CiteerSilene schafta - Lijmkruid (Blaaskruid) In eerdere nieuwsbrieven en ook in
Stadsplanten (zie pag. 72) wordt bij vergissing steeds Muurzeepkruid opgegeven.
In 1996 groeide Lijmkruid samen met Muurzeepkruid Saponaria ocymoides
op de Entredoksluis in de Plantage. Het jaar daarop was Muurzeepkruid
verdwenen, maar Lijmkruid wist zich te handhaven en uit te breiden. Ook op
andere plaatsen gaat het om Lijmkruid, te weten 120-487/123-486/128-484. In
2005 nieuw in 124-485 FvG Amsterdam-Indische buurt; twee planten op trottoir
van Celebesstraat nabij Sibogastraat.
Lijmkruid komt uit West-Azië, wordt hier als tuinplant gekweekt. Ook elders in
Europa wordt deze plant in toenemende mate inburgerend aangetroffen.

mysterie dan opgelost??
groetjes,

Margriet

Niko Buiten

#17
Yes. Aangezien Arjan iets heeft met het Florondistrict Groot-Amsterdam heb ik bij mijn beantwoording van de vragen wel aan de nieuwsbrieven gedacht, maar ik kon ze in de gauwigheid niet vinden. De muur die je op de eerste foto in dit topic ziet is m.i. dezelfde als de muur op de foto in Stadsplanten. Let eens op de voegen links van de plant.

Leuk dat ik zo op een onvolkomenheid in de Veldgids Stadsplanten wordt gewezen. Ik zal er aantekening van maken in de veldgids.
Groet,

Niko Buiten.


alegro

#18
Hallo allemaal,

Leuk om te zien dat mijn raadsel nog tot zoveel discussie heeft geleid. Ik zal proberen er nog enige achtergrondinformatie bij te geven.

Vanaf 2004 ben ik, met behulp van de Veldgids en de Floron jaarlijsten, erop uitgegaan om de planten in mijn omgeving te leren kennen. Ik heb heel veel van de in die lijsten genoemde vindplaatsen bezocht en ook heel veel foto's gemaakt. Een kleine selectie van die foto's kun je vinden op mijn homepage

Onlangs ben ik eindelijk begonnen al die foto's te organiseren, wat een goede gelegenheid was om de foto's uit mijn beginperiode (die ik alweer vergeten was) weer eens aan een kritische blik te onderwerpen. En zo kwam ik dus ook weer deze foto tegen.

Wat betreft dit Muurzeepkruid/Lijmkruid: het Entrepotdok is dicht bij huis, dus dat was een van de eerste plaatsen waar ik destijds ben gaan kijken. De afgebeelde plant groeide op de muur van de Entrepotdoksluis, samen met onder meer een aantal muurvarens en Muurfijnstraal. Op het plaveisel in de directe omgeving stonden er nog wat meer, maar dit was de enige pol die op de muur groeide. vandaar dat ik ervan uitging dat dit dezelfde plant moest zijn als die in de Veldgids was afgebeeld.

Helaas voor de plantenliefhebbers wordt het gebied in de directe omgeving van - en de Entrepotdoksluis zelf momenteel gerenoveerd en voor zover ik heb kunnen zien is het Lijmkruid helemaal van die plaats verdwenen.

Dat is, in het kort, het verhaal achter mijn quizzje.
Grüezi mitenand,
Arjan