Hoofdmenu

keverboek

Gestart door zeeeend, september 28, 2007, 20:58:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

zeeeend

Welk recent keverboek (mag ook Engels-, Duits- of Franstalig zijn) is het beste te om te gebruiken voor de determinatie van Nederlandse soorten?
Alvast bedankt, Gijs van den Ende

Date Lutterop

#1
Hmmm, daar was volgens mij al het enige juiste antwoord op gegeven toch? De weliswaar pittig geprijsde serie "Die Kaefer Mitteleuropas" van Freude, Harde en Lohse is nog steeds het enige volledige werk waar je alle kevers in Nederland mee kunt determineren. O.a. te koop bij Vermandel, en bij enig zoeken ook wel 2-de hands te verkrijgen.

Je hoeft ook niet alle delen aan te schaffen. In plaats van het loopkeverdeel maak ik bijvoorbeeld gebruik van Boeken et al. 2002. De Loopkevers van Nederland en Vlaanderen.

Groet,

Date


zeeeend

Bedankt! Inderdaad had ik het bericht vandaag al eerder gepost maar ik kon het nergens meer terugvinden.
Groeten, Gijs van den Ende

Antonello

IK ben nog altijd zeer tevreden met mijn keverboek, genaamd: Kevers, van Harde en Severa, mooie tekeningen en mijn ervaring is dat ze er bijna allemaal wel in staan, ik kom er zelden niet uit.  

Date Lutterop

@Antonello, het boek dat je noemt is best aardig, en goed te gebruiken om een eerste indruk te krijgen van een onbekende kever. Maar volledig kan hij niet zijn - er staat slechts een deel van de soorten in die in Nederland voorkomen. Dat je er vaak wel uitkomt is omdat het boek veel algemene soorten bevat. Maar er zijn er ook die erg op een afgebeelde soort lijken. Dus dan denk je dat je de goeie hebt, maar je weet het niet zeker..... Bovendien is het boek niet geheel vrij van fouten. Wil je serieus namen aan kevers plakken, dan zul je toch aan FHL moeten geloven.

Groet,

Date


zeeeend

Bedankt, Date en Antonello
Maar ja FHL is wel erg prijzig: 2de hands nergens onder de 1000 euro  te koop.
Die Kaefer Mitteleuropas kost 2de hands maar plm. 15 euro!! Voor een beginner is dat laatste boek dan waarschijnlijk voorlopig de beste keus.
Groeten, Gijs van den Ende