Hoofdmenu

twijfel

Gestart door marella, oktober 01, 2007, 11:56:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

marella

Deze vogel zit al een paar dagen met reglemaat te smullen in de lijsterbes.
Naar mijn gevoel is ie wat groter dan een merel en andere houding
Vrouwtjes merel  of donkere zanglijster ? Maar op een of andere manier blijf ik twijfelen over het kleed. Nu al dagen...
Dus waarschijnlijk stel ik een domme vraag...
Maar is het nu een vrouwtjes merel of niet.  En omdat ik altijd heel graag wil weten wat er in mijn tuin zit stel ik hem toch.

dank is dan supergroot
groetjes Marella

Guus Peterse

Dit is een ruiende, ik denk nog jonge merel.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankmeer

En domme vragen bestaan niet...
Frank van der Meer

eline1234

ik heb zelf ook wel eens het idee dat jonge of ruiende vogels groter lijken, misschien omdat ze hun verenpak een beetje 'opblazen'?
Eline

Jos Welbedacht

Ik heb ooit geleerd dat (in ieder geval bij Jan van Genten) de jongen heel dik zijn omdat ze volgepropt worden met voedsel. Ze kunnen dan ook niet vliegen.
Misschien zit het met Merels net zo?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

panterans

Enkele jaren geleden was hier in de tuin in het broedseizoen een vrouwtjesmerel een jonge aan het proberen dood te pikken (hoogstwaarschijnlijk de tweede vrouw van vader die samen aan een nieuw legsel wilden beginnen en hier geen te jonge jongen bij konden gebruiken!) deze ben ik gaan voeren en is hier gebleven tot februari/maart het jaar erop.Het moment dat de oude vogels hun territorium gaan verdedigen.
In het volgen van deze merel (zo ongeveer driekwart jaar) bleef deze jonge merel veranderen qua veren en dus de rui. Met als laatste de snavel die eenmaal richting broedseizoen (dus febr/maart) langzaamaan pas oranje begon te kleuren en toen pas wist ik dat het een mannetjesmerel was.
Dus ja:de foto bekijkend een merel.