'bekertje' op onderkant oude buisjeszwam

Gestart door rchmo, september 27, 2007, 17:02:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Vandaag bijgaand bekertje-achtige gevonden op de onderkant van een oude harde buisjeszwam. Nooit eerder iets dergelijks gezien. Is het een specifieke soort of wordt de oude buisjeszwam gebruikt als 'algemeen' organisch substraat?

Rob Oudejans






Gulistan

Hallo Rob,
Dit is een typisch verschihnsel voor de platte tonderzwam, het zijn een soort gallen en sluiten kleine beestjes in
Groeten van Christiane

mcbud

#2
Tepelgallen, inderdaad (Agathomyia wankowiczi).
zie ook: verhoute tepelgallen
Tepelgallen horen alleen op de Platte tonder (Ganoderma lipsiense) voor te komen.
De zwam op jouw foto lijkt wel een lakzwam....

vr gr, marc

rchmo

Christiane & Marc,

Bedankt voor jullie reaktie. Ik heb met deze naam het een en ander nagezocht. Het blijkt steeds weer erg intereassant te zijn wat je zoal tegenkomt.
Ik maak alleen op uit de beschrijvingen dat het om houtige (dus interpreteer ik dat als vrij harde) gallen gaat. Die van mijn ex. zijn tamelijk zacht en zien er ook veel ronder uit. Toch iets anders (of andere soort)?
De soort zwam waar ze op voorkomen is voor mij ook niet zeker. Denk toch gewoon platte tonder, de glimmende indruk komt van de regen. Bovendien is ie oud en daardoor zwart van kleur.

Rob Oudejans

Gulistan

Hallo Rob,
Absoluut platte tonder, het is oude van laatst jaar. Daarom is ie en de tepelgallen nu ook al vrij zacht geworden
Groeten van Christiane

rchmo

Gerrit & Sylvia,

Mooie foto. Zal er in het vervolg ook op letten. Van veel dingen moet je weten dat het bestaat en dan zie ze ook in het veld.
Kon helaas niet mee met de excursie. Hopelijk een volgende keer.

Rob Oudejans