Kleine bladkever op rode waterereprijs

Gestart door Henk Soepenberg, juli 11, 2016, 11:52:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

Henk Soepenberg

Klopt Longitarsus holsaticus?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/121214118
Longitarsus holsaticus gezien op 2016-07-10 Beneden Regge - Eerder Hooilanden









Toelichting:
klein: 2 mm
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Zou ik ook op uitkomen - lijkt eigenlijk niet te kunnen missen.

In verschillende publicaties wordt Veronica beccabunga (Beekpunge) als waardplant genoemd, maar niet catenata - mooi om te documenteren, al zie ik d'r geen eitjes leggen hier ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Leek mij ook niet Arp. Dank voor de check  :duim:

Citaat van: arpwifi op juli 12, 2016, 00:25:14 AM
mooi om te documenteren, al zie ik d'r geen eitjes leggen hier ...

Wattan?  :huh:  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Euhm ... jij denkt dat ze een eitje legt op die tweede foto? Zou misschien kunnen - ik vondt alleen het wittige wat klein ...  :huh:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Nee dat denk ik niet, maar had ze vorig jaar hier ook al gevonden ...  ;)
Toen nog niet ingevoerd, omdat ik er geen 'goede' waardplant/voedselplant aan kon koppelen. Ze zaten toen op en onder sterrekroos (Callitriche). Ben daarna nog wel een paar keer teruggegaan om te zoeken naar moeraskartelblad en beekpunge. Maar okay, nu dus op waterereprijs  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Citaat van: Henk Soepenberg op juli 12, 2016, 11:18:18 AM
... om te zoeken naar moeraskartelblad en beekpunge.
Bedoel je nou dat die planten er ook niet staan, of alleen dat je de kevertjes er niet op gevonden hebt?
Als jij gezocht hebt en de planten er niet gevonden dan is het wel een sterke aanwijzing dat die Waterereprijs inderdaad ook echt de waardplant zal zijn ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Sorry Arp, ben weer eens te kort van stof  O0  Heb daar nog geen moeraskartelblad of beekpunge gevonden inderdaad.
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Dan is het ook nog eens een leuke waardplantwaarneming lijkt me zo (behalve dat het de eerste sowieso is op wrn)  :duim:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

#8
Ik voeg nog even een foto toe van een dag eerder. Van dezelfde plek, en het kevertje zat ook toen op V. catenata. 
Nogmaals dank Arp.

Beenen, R., 2007 Natte schraallanden en bladkevers (Coleoptera: Chrysomelidae). De Levende Natuur 108 (3): 93-95 (pdf)
Citaat: In Nederland wordt deze keversoort alleen van Moeraskartelblad (Pedicularis palustris) gemeld. In andere delen van het verspreidingsgebied ook van diverse ereprijs-soorten (Veronica).
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Kijk aan. Ik zal Ron een mailtje sturen - misschien vind hij het wel grappig om te weten (of hij weet het al lang - kan ook ;) )

De 2-3 publicaties die ik bekeken heb hadden het alleen over Pedicularis palustris en Veronica beccabunga, geen andere Veronica spp.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Van Ron kreeg ik een enthousiaste reactie terug die ik straks zal overnemen hier als ik toestemming krijg.

Hij verwijst daarin ook naar deze publicatie:

Beenen, Ron; Winkelman, Jaap; Nunen, Frank van (2005) Aantekeningen over Chrysomelidae (Coleoptera) in Nederland 7. - Entomologische Berichten, vol.65(4), pp.128-131. (PDF)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Citaat Ron Beenen uit e-mails :)
CiteerDat is een leuke vondst ! Deze soort kende ik zelf tot voor kort uit Nederland alleen van moeraskartelblad (Pedicularis palustris (Arp)). Enkele jaren geleden vond ik 'm in de Meinweg ook op heidekartelblad (Pedicularis sylvestris (Arp)), maar nooit op Veronica.

Ik heb me altijd verbaasd over de waarnemingen uit het buitenland op Veronica. Ik wilde weten of onze kevertjes van kartelblad ook Veronica accepteerden. In 1999 had ik twee exemplaren uit de Blauwe Hel bij Veenendaal in een buisje met gave blaadjes van Veronica longifolia gedaan. Die blaadjes werden direct aangevreten. Vervolgens blad van Verbascum en daarvan geen vraat. Daarna Veronica beccabunga en toen ook gelijk wel weer vraat (zie bijgevoegd artikel). Daar is het bij gebleven. Ik heb deze soort nooit in ons land op Veronica gevonden.

Ik ben dus heel blij dat je me hier attent op maakt en ik zal de vondst opnemen in onze databank. Bijgaand een snel gemaakt kaartje met alle ons bekende vondsten op dit moment.
en ook
CiteerIk zag op de foto geen vraatgaatjes in het blad. Mocht dat nog gezien worden dan houd ik me aanbevolen voor een melding.

Deze kevers zetten hun eieren af aan de basis van de stengel dichtbij of in de bodem. De larfjes leven namelijk aan de wortels van de voedselplanten. Het is niet waarschijnlijk dat je eieren op de bladeren zult zien.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Zal nog op zoek gaan naar vraatgaatjes. Wordt trouwens wel lastig denk ik. Er zitten namelijk ook behoorlijk wat exemplaren van de snuitkever Gymnetron villosulum op die planten ...  :blink:

Arp en Ron,  :duim:
Vriendelijke groeten,
Henk

Henk Soepenberg

Oké, ben er vandaag weer even naartoe gefietst.
Zou dit het vraatbeeld kunnen zijn?







Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Citaat van: Henk Soepenberg op juli 12, 2016, 21:43:46 PM
Zal nog op zoek gaan naar vraatgaatjes. Wordt trouwens wel lastig denk ik. Er zitten namelijk ook behoorlijk wat exemplaren van de snuitkever Gymnetron villosulum op die planten ... 
Ik heb even gekeken of ik wat kon vinden over het vraatbeeld van beide maar dat valt nog niet meteen mee. De larven van de snuiter ontwikkelen zich in elk geval geheel in de (onrijpe) vruchtlichamen, dus tasten het blad niet aan, maar van de adulten vind ik geen indicatie van het soort vraat  :-\
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Ron meldt dat het vraatbeeld in elk geval wel duidelijke overeenkomsten vertoont met aangevreten blaadjes die hij van eerdere experimenten bewaard heeft.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk