Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2018, 09:46:25 AM
Citaat van: Bob Hogeveen op december 05, 2018, 09:33:52 AM
Ik heb sinds enkele dagen hetzelfde probleem als Tom Schildermans en een tijdje eerder Rudi Baesle:
Bij starten van Obsmap wordt de locatie bepaald, daarna wordt na enkele seconden de GPS blijkbaar uitgeschakeld en kan niet meer worden geactiveerd.
Na stoppen en starten van Obsmap gaat hij weer 1 keertje de locatie bepalen om vervolgens de GPS weer te stoppen en 'locatie onzeker' aan te geven.
Geen problemen met andere GPS-apps, bijv. Avimap werkt prima.

Met welke versie van ObsMapp? In de nieuwste bèta zou dit probleem verholpen moeten zijn.
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=383332.0

Ik gebruik 7.22.3
Ik zal eens kijken of ik de beta versie kan installeren!

Bob Hogeveen

Citaat van: Bob Hogeveen op december 06, 2018, 09:11:43 AM
Citaat van: Alex Kwak op december 05, 2018, 09:46:25 AM
Citaat van: Bob Hogeveen op december 05, 2018, 09:33:52 AM
Ik heb sinds enkele dagen hetzelfde probleem als Tom Schildermans en een tijdje eerder Rudi Baesle:
Bij starten van Obsmap wordt de locatie bepaald, daarna wordt na enkele seconden de GPS blijkbaar uitgeschakeld en kan niet meer worden geactiveerd.
Na stoppen en starten van Obsmap gaat hij weer 1 keertje de locatie bepalen om vervolgens de GPS weer te stoppen en 'locatie onzeker' aan te geven.
Geen problemen met andere GPS-apps, bijv. Avimap werkt prima.

Met welke versie van ObsMapp? In de nieuwste bèta zou dit probleem verholpen moeten zijn.
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=383332.0

Ik gebruik 7.22.3
Ik zal eens kijken of ik de beta versie kan installeren!

7.23b3 geinstalleerd, probleem opgelost, top!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

mariohuizinga

Zojuist bij het starten (na een update?) van 7.22.3 kwam een popup in beeld: "We stellen nu een paar vragen om de algemene instellingen te regelen."

Na OK geklikt te hebben, kwam "Downloading Landsgrenzen, 0% 0/100" in beeld. Dat bleef een hele tijd staan, ik dacht dat de app bleef hangen. App gestopt en opnieuw gestart, hetzelfde.

Na twee minuten geen verandering op het scherm, ging de app alsnog verder. Nu lijkt alles weer te werken. Als je geïnteresseerd bent, ik heb een Log bewaard.

Alex Kwak

Citaat van: mariohuizinga op december 10, 2018, 10:01:31 AM
Zojuist bij het starten (na een update?) van 7.22.3 kwam een popup in beeld: "We stellen nu een paar vragen om de algemene instellingen te regelen."
Na OK geklikt te hebben, kwam "Downloading Landsgrenzen, 0% 0/100" in beeld. Dat bleef een hele tijd staan, ik dacht dat de app bleef hangen. App gestopt en opnieuw gestart, hetzelfde.
Na twee minuten geen verandering op het scherm, ging de app alsnog verder. Nu lijkt alles weer te werken. Als je geïnteresseerd bent, ik heb een Log bewaard.

Het downloaden van de grenzen duurt inderdaad lang. Maar de 1% zou toch al na een tiental seconden moeten komen zodat je weet dat er 'iets' bezig is.
Als je me de logggevens wilt sturen: info@alexkwak.nl

Alvast bedank!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Gegroet,

ik heb mijn paswoord gewijzigd op waarnemingen.be en dat wilde ik nu ook doen op Obsmapp om te kunnen uploaden. Maar ik kan mijn paswoord niet ingeven. Na 3 of 4 tekens gaat het ineens één scherm terug, zeg maar naar instellingen.

Ik heb een Samsung Galaxy A8 en de laatste versies van alle software in principe.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op december 13, 2018, 15:14:34 PM
Gegroet,

ik heb mijn paswoord gewijzigd op waarnemingen.be en dat wilde ik nu ook doen op Obsmapp om te kunnen uploaden. Maar ik kan mijn paswoord niet ingeven. Na 3 of 4 tekens gaat het ineens één scherm terug, zeg maar naar instellingen.

Ik heb een Samsung Galaxy A8 en de laatste versies van alle software in principe.

Welke versie van ObsMapp?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op december 13, 2018, 15:15:44 PM
Citaat van: OlivierO op december 13, 2018, 15:14:34 PM
Gegroet,

ik heb mijn paswoord gewijzigd op waarnemingen.be en dat wilde ik nu ook doen op Obsmapp om te kunnen uploaden. Maar ik kan mijn paswoord niet ingeven. Na 3 of 4 tekens gaat het ineens één scherm terug, zeg maar naar instellingen.

Ik heb een Samsung Galaxy A8 en de laatste versies van alle software in principe.

Welke versie van ObsMapp?

7.22.3.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op december 13, 2018, 15:22:46 PM
Citaat van: Alex Kwak op december 13, 2018, 15:15:44 PM
Citaat van: OlivierO op december 13, 2018, 15:14:34 PM
Gegroet,

ik heb mijn paswoord gewijzigd op waarnemingen.be en dat wilde ik nu ook doen op Obsmapp om te kunnen uploaden. Maar ik kan mijn paswoord niet ingeven. Na 3 of 4 tekens gaat het ineens één scherm terug, zeg maar naar instellingen.

Ik heb een Samsung Galaxy A8 en de laatste versies van alle software in principe.

Welke versie van ObsMapp?

7.22.3.

Dit is mij compleet onbekend. herstart je toestel eens, het zijn soms net computers...
(dus niet even uit en aan, maar echt herstarten)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op december 13, 2018, 15:35:39 PM
Citaat van: OlivierO op december 13, 2018, 15:22:46 PM
Citaat van: Alex Kwak op december 13, 2018, 15:15:44 PM
Citaat van: OlivierO op december 13, 2018, 15:14:34 PM
Gegroet,

ik heb mijn paswoord gewijzigd op waarnemingen.be en dat wilde ik nu ook doen op Obsmapp om te kunnen uploaden. Maar ik kan mijn paswoord niet ingeven. Na 3 of 4 tekens gaat het ineens één scherm terug, zeg maar naar instellingen.

Ik heb een Samsung Galaxy A8 en de laatste versies van alle software in principe.

Welke versie van ObsMapp?

7.22.3.

Dit is mij compleet onbekend. herstart je toestel eens, het zijn soms net computers...
(dus niet even uit en aan, maar echt herstarten)

En wellicht is het opgelost in de nieuwe versie die vandaag of morgen on-line komt.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

#1270
Citaat van: Alex Kwak op december 13, 2018, 15:35:39 PM
Dit is mij compleet onbekend. herstart je toestel eens, het zijn soms net computers...
(dus niet even uit en aan, maar echt herstarten)

Dat werkt iets of wat, maar het hapert nog steeds. Eerst deed de knop Portalen helemaal niets meer, na enige tijd weer wel en werd ik er 1 keer uit gegooid, terug naar instellingen. Nu heb ik het wachtwoord kunnen ingeven. Daarna haperde de knop OK ook weer. Er is geen visualisatie bij aanraking, dus ik heb er wat op getikt (een stuk of 20 keer) en op den duur ging het terug naar instellingen.

De upload is gelukt ondertussen. Dus al bij al goed gekomen, maar wel iets vreemd aan de hand.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op december 13, 2018, 17:04:09 PM
Citaat van: Alex Kwak op december 13, 2018, 15:35:39 PM
Dit is mij compleet onbekend. herstart je toestel eens, het zijn soms net computers...
(dus niet even uit en aan, maar echt herstarten)

Dat werkt iets of wat, maar het hapert nog steeds. Eerst deed de knop Portalen helemaal niets meer, na enige tijd weer wel en werd ik er 1 keer uit gegooid, terug naar instellingen. Nu heb ik het wachtwoord kunnen ingeven. Daarna haperde de knop OK ook weer. Er is geen visualisatie bij aanraking, dus ik heb er wat op getikt en op den duur ging het terug naar instellingen.

De upload is gelukt ondertussen. Dus al bij al goed gekomen, maar wel iets vreemd aan de hand.

Nogmaals, je probleem is mij totaal onbekend. Andere app's werken wel normaal?
Scherm een keer goed schoonmaken misschien? (ivm aanrakingsgevoeligheid)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

#1272
Citaat van: Alex Kwak op december 13, 2018, 17:06:11 PM
Citaat van: OlivierO op december 13, 2018, 17:04:09 PM
Citaat van: Alex Kwak op december 13, 2018, 15:35:39 PM
Dit is mij compleet onbekend. herstart je toestel eens, het zijn soms net computers...
(dus niet even uit en aan, maar echt herstarten)

Dat werkt iets of wat, maar het hapert nog steeds. Eerst deed de knop Portalen helemaal niets meer, na enige tijd weer wel en werd ik er 1 keer uit gegooid, terug naar instellingen. Nu heb ik het wachtwoord kunnen ingeven. Daarna haperde de knop OK ook weer. Er is geen visualisatie bij aanraking, dus ik heb er wat op getikt en op den duur ging het terug naar instellingen.

De upload is gelukt ondertussen. Dus al bij al goed gekomen, maar wel iets vreemd aan de hand.

Nogmaals, je probleem is mij totaal onbekend. Andere app's werken wel normaal?
Scherm een keer goed schoonmaken misschien? (ivm aanrakingsgevoeligheid)

Andere apps werken heel vlot. Ik gebruik tegenwoordig veel de Strava App om mijn wandelingen te registreren en die gaat vlekkeloos aan en uit bij één toets op de knoppen. Ook andere apps werken gewoon zoals het hoort.

Het ingeven van een waarneming gaat overigens ook gewoon heel goed!

Ik heb nog wat verder geprobeerd en eigenlijk hapert alles onder de instellingen:
- "Soort" gaat open maar sluit gewoon weer. Er komt geen tekst in beeld, enkel vormen.
- "Stamgegevens" duurt veel (!!) te lang tegenover vroeger maar werkt wel (lijkt mij)
- "Landen" blijft gewoon hangen op 0%
- "OSM-kaarten"gaat open maar sluit gewoon weer, terug naar instellingen
- "Vogelgeluiden" opent, maar als je dan iets wil doen sluit het ook weer
- "Foto's, geluiden ..." opent en lijkt mij te werken (Vogels en Zoogdieren geprobeerd)

Alles onder de hoofding "Soortgroep-instellingen" lijkt goed te gaan.

Dat lijkt het mij te zijn. Ik heb niet onder de geavanceerde instellingen geprobeerd.

Edit: Nog eens "Soort" geprobeerd en nu opent het wel met de tekst en dergelijk in beeld en gaat hij ook downloaden na selectie en OK, maar in tegenstelling tot vroeger zie ik geen oplopend getal meer (mogelijk is dat geen bug, maar gewoon de bedoeling). Het duurt allemaal wel erg lang ...

Edit 2: het getal komt er wel na een tijd.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Excuseer, ik had je bericht niet gezien dat het "in de eerste volgende versie" opgelost zal zijn ...

Citaat van: Alex Kwak op december 13, 2018, 16:56:15 PM
En wellicht is het opgelost in de nieuwe versie die vandaag of morgen on-line komt.

Alex.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op december 13, 2018, 17:25:37 PM
Excuseer, ik had je bericht niet gezien dat het "in de eerste volgende versie" opgelost zal zijn ...

"wellicht" aangezien ik de oorzaak niet ken
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op december 13, 2018, 17:21:46 PM
Citaat van: Alex Kwak op december 13, 2018, 17:06:11 PM
Citaat van: OlivierO op december 13, 2018, 17:04:09 PM
Citaat van: Alex Kwak op december 13, 2018, 15:35:39 PM
Dit is mij compleet onbekend. herstart je toestel eens, het zijn soms net computers...
(dus niet even uit en aan, maar echt herstarten)

Dat werkt iets of wat, maar het hapert nog steeds. Eerst deed de knop Portalen helemaal niets meer, na enige tijd weer wel en werd ik er 1 keer uit gegooid, terug naar instellingen. Nu heb ik het wachtwoord kunnen ingeven. Daarna haperde de knop OK ook weer. Er is geen visualisatie bij aanraking, dus ik heb er wat op getikt en op den duur ging het terug naar instellingen.

De upload is gelukt ondertussen. Dus al bij al goed gekomen, maar wel iets vreemd aan de hand.

Nogmaals, je probleem is mij totaal onbekend. Andere app's werken wel normaal?
Scherm een keer goed schoonmaken misschien? (ivm aanrakingsgevoeligheid)

Andere apps werken heel vlot. Ik gebruik tegenwoordig veel de Strava App om mijn wandelingen te registreren en die gaat vlekkeloos aan en uit bij één toets op de knoppen. Ook andere apps werken gewoon zoals het hoort.

Het ingeven van een waarneming gaat overigens ook gewoon heel goed!

Ik heb nog wat verder geprobeerd en eigenlijk hapert alles onder de instellingen:
- "Soort" gaat open maar sluit gewoon weer. Er komt geen tekst in beeld, enkel vormen.
- "Stamgegevens" duurt veel (!!) te lang tegenover vroeger maar werkt wel (lijkt mij)
- "Landen" blijft gewoon hangen op 0%
- "OSM-kaarten"gaat open maar sluit gewoon weer, terug naar instellingen
- "Vogelgeluiden" opent, maar als je dan iets wil doen sluit het ook weer
- "Foto's, geluiden ..." opent en lijkt mij te werken (Vogels en Zoogdieren geprobeerd)

Alles onder de hoofding "Soortgroep-instellingen" lijkt goed te gaan.

Dat lijkt het mij te zijn. Ik heb niet onder de geavanceerde instellingen geprobeerd.

Edit: Nog eens "Soort" geprobeerd en nu opent het wel met de tekst en dergelijk in beeld en gaat hij ook downloaden na selectie en OK, maar in tegenstelling tot vroeger zie ik geen oplopend getal meer (mogelijk is dat geen bug, maar gewoon de bedoeling). Het duurt allemaal wel erg lang ...

Edit 2: het getal komt er wel na een tijd.

Altijd heel lastig om iets op afstand te beoordelen, maar ik heb het vermoeden dat het wel eens een geheugenprobleem zou kunnen zijn. Sluit eens zo veel mogelijk app's voordat je ObsMapp start. En deïnstalleer eventueel wat ongebruikte app's. Alhoewel zo'n toestel dat niet nodig zou moeten hebben.
Nogmaals: ik moet raden omdat ik het probleem niet herken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

#1276
Citaat van: Alex Kwak op december 13, 2018, 17:38:07 PM
Altijd heel lastig om iets op afstand te beoordelen, maar ik heb het vermoeden dat het wel eens een geheugenprobleem zou kunnen zijn. Sluit eens zo veel mogelijk app's voordat je ObsMapp start. En deïnstalleer eventueel wat ongebruikte app's. Alhoewel zo'n toestel dat niet nodig zou moeten hebben.
Nogmaals: ik moet raden omdat ik het probleem niet herken.

Dat lijkt het wel te verhelpen. Ik het 'Apparaatonderhoud' uitgevoerd, maar er stond niet speciaal veel open. Er lopen wel eens meer programma's op de achtergrond. En na de herstart hielp het ook niet. Dus mogelijk effectief gewoon een fout in het (RAM?) geheugen.

Dank je wel voor het meedenken en de oplossing aan te reiken!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op december 13, 2018, 19:12:17 PM
Citaat van: Alex Kwak op december 13, 2018, 17:38:07 PM
Altijd heel lastig om iets op afstand te beoordelen, maar ik heb het vermoeden dat het wel eens een geheugenprobleem zou kunnen zijn. Sluit eens zo veel mogelijk app's voordat je ObsMapp start. En deïnstalleer eventueel wat ongebruikte app's. Alhoewel zo'n toestel dat niet nodig zou moeten hebben.
Nogmaals: ik moet raden omdat ik het probleem niet herken.

Dat lijkt het wel te verhelpen. Ik het 'Apparaatonderhoud' uitgevoerd, maar er stond niet speciaal veel open. Er lopen wel eens meer een programma's op de achtergrond. En na de herstart hielp het ook niet. Dus mogelijk effectief gewoon een fout in het (RAM?) geheugen.

Dank je wel voor het meedenken en de oplossing aan te reiken!

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Ik dacht het al een gelezen te hebben maar ik vind het niet meteen terug.

Sinds de laatste versie kan ik geen exacte locatie meer ingeven. Als ik op de V typ nadat ik de pointer heb verzet, meldt Obsmapp dat het stopt. Ik heb een crashrapport verzonden nadat Obsmapp dat vroeg.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op december 21, 2018, 15:25:16 PM
Ik dacht het al een gelezen te hebben maar ik vind het niet meteen terug.

Sinds de laatste versie kan ik geen exacte locatie meer ingeven. Als ik op de V typ nadat ik de pointer heb verzet, meldt Obsmapp dat het stopt. Ik heb een crashrapport verzonden nadat Obsmapp dat vroeg.

Is al opgelost in de laatste update 7.23.1
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gert Van Heghe

Vandaag eerste keer met versie 7.23.1 gewerkt.
Probleem: ObsMapp sluit af wanneer ik op het invoerscherm op het camera-icoon tik.
Zoiets heb ik met vorige versies nooit meegemaakt.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Hartelijk dank,
Gert

Alex Kwak

Citaat van: Gert Van Heghe op december 22, 2018, 19:28:28 PM
Probleem: ObsMapp sluit af wanneer ik op het invoerscherm op het camera-icoon tik.

Ik herken het probleem niet. Zou je me je loggevens willen toesturen, met vermelding van het tijdstip waarop het probleem zich voordeed.
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg2253729#msg2253729
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op december 21, 2018, 15:29:30 PM
Citaat van: OlivierO op december 21, 2018, 15:25:16 PM
Ik dacht het al een gelezen te hebben maar ik vind het niet meteen terug.

Sinds de laatste versie kan ik geen exacte locatie meer ingeven. Als ik op de V typ nadat ik de pointer heb verzet, meldt Obsmapp dat het stopt. Ik heb een crashrapport verzonden nadat Obsmapp dat vroeg.

Is al opgelost in de laatste update 7.23.1

Dat lost het bij mij ook op.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Melchior van Tweel

Na de update van gisteren werk obsmapp (7.23.1) op mijn beide smartphones niet meer. Eerste keer crasht obsmapp bij opslaan van de eerste waarneming en daarna wil obsmapp helemaal niet meer opstarten. Help...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Citaat van: Melchior van Tweel op december 24, 2018, 17:10:40 PM
Na de update van gisteren werk obsmapp (7.23.1) op mijn beide smartphones niet meer. Eerste keer crasht obsmapp bij opslaan van de eerste waarneming en daarna wil obsmapp helemaal niet meer opstarten. Help...

Stuur me even de logfiles: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg2253729#msg2253729
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Hallo Alex,
Zo ver kom in niet meer in Obsmapp. Direct bij opstarten wordt het weer afgesloten
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Citaat van: Melchior van Tweel op december 24, 2018, 17:19:42 PM
Hallo Alex,
Zo ver kom in niet meer in Obsmapp. Direct bij opstarten wordt het weer afgesloten

Misschien met een andere app het bestand Android/data/org.obsmapp/files/obsmapp/log/debug_2018-12-24.txt mailen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

in 7.23.2 werkt de knop "tellen" niet meer.
Johan op den Dries
Sneek