Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op oktober 19, 2018, 17:37:21 PM
Citaat van: Lanius op oktober 19, 2018, 17:35:28 PM
ik snap er niets van  :rolleye:
Nu, als je denkt dat het eerder iets bij mijn toestel is, laat maar weten. Dan wil ik dat bekijken (maar ik heb niets veranderd de laatste dagen).

Nee, het heeft op zich niets met je toestel te maken. Maar met Android 8+.
Daar heeft Google een aantal best wel vervelende dingen uitgehaald.
Ben er druk mee bezig...

Het is zeer waarschijnlijk opgelost met ObsMapp 7.22b9 die nu in Google Play staat.
Zo je dat willen controleren?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Hallo,

ik geef bij een waarneming twee foto's in en laat dat via Obsmapp herkennen. Hij geeft Snor aan voor 100% in ObsID. Dus ik aanvaard dat en stuur het weer naar Obsmapp. Daar komt dan uiteindelijk op waarnemingen.be een Snor, maar wel de vogel, niet een mot. Kijk hier:

https://waarnemingen.be/waarneming/view/164101699
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op oktober 30, 2018, 13:36:24 PM
Hallo,

ik geef bij een waarneming twee foto's in en laat dat via Obsmapp herkennen. Hij geeft Snor aan voor 100% in ObsID. Dus ik aanvaard dat en stuur het weer naar Obsmapp. Daar komt dan uiteindelijk op waarnemingen.be een Snor, maar wel de vogel, niet een mot. Kijk hier:

https://waarnemingen.be/waarneming/view/164101699

Ja, onderhoud op de combi ObsMapp/ObsIdentify is hard nodig. We werken er aan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op oktober 30, 2018, 13:41:09 PM
Citaat van: OlivierO op oktober 30, 2018, 13:36:24 PM
Hallo,

ik geef bij een waarneming twee foto's in en laat dat via Obsmapp herkennen. Hij geeft Snor aan voor 100% in ObsID. Dus ik aanvaard dat en stuur het weer naar Obsmapp. Daar komt dan uiteindelijk op waarnemingen.be een Snor, maar wel de vogel, niet een mot. Kijk hier:

https://waarnemingen.be/waarneming/view/164101699

Ja, onderhoud op de combi ObsMapp/ObsIdentify is hard nodig. We werken er aan.

Oké, ik pas het handmatig aan.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op oktober 30, 2018, 14:57:11 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 30, 2018, 13:41:09 PM
Citaat van: OlivierO op oktober 30, 2018, 13:36:24 PM
Hallo,

ik geef bij een waarneming twee foto's in en laat dat via Obsmapp herkennen. Hij geeft Snor aan voor 100% in ObsID. Dus ik aanvaard dat en stuur het weer naar Obsmapp. Daar komt dan uiteindelijk op waarnemingen.be een Snor, maar wel de vogel, niet een mot. Kijk hier:

https://waarnemingen.be/waarneming/view/164101699

Ja, onderhoud op de combi ObsMapp/ObsIdentify is hard nodig. We werken er aan.

Oké, ik pas het handmatig aan.

Maar bedankt voor de melding!
Overigens kan je ook zonder ObsIdentify je soorten herkennen door de online-versie te kiezen. Kost natuurlijk wel data....
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op oktober 30, 2018, 15:00:40 PM
Citaat van: OlivierO op oktober 30, 2018, 14:57:11 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 30, 2018, 13:41:09 PM
Citaat van: OlivierO op oktober 30, 2018, 13:36:24 PM
Hallo,

ik geef bij een waarneming twee foto's in en laat dat via Obsmapp herkennen. Hij geeft Snor aan voor 100% in ObsID. Dus ik aanvaard dat en stuur het weer naar Obsmapp. Daar komt dan uiteindelijk op waarnemingen.be een Snor, maar wel de vogel, niet een mot. Kijk hier:

https://waarnemingen.be/waarneming/view/164101699

Ja, onderhoud op de combi ObsMapp/ObsIdentify is hard nodig. We werken er aan.

Oké, ik pas het handmatig aan.

Maar bedankt voor de melding!
Overigens kan je ook zonder ObsIdentify je soorten herkennen door de online-versie te kiezen. Kost natuurlijk wel data....

Die optie ken ik natuurlijk, maar ik geef het in via ObsMapp en dus gebruik ik die tool die mij naar ObsID stuurt. Handig, maar wel behoorlijk fout soms ... :-)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op oktober 31, 2018, 00:43:05 AM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 30, 2018, 15:00:40 PM
Overigens kan je ook zonder ObsIdentify je soorten herkennen door de online-versie te kiezen. Kost natuurlijk wel data....

Die optie ken ik natuurlijk, maar ik geef het in via ObsMapp en dus gebruik ik die tool die mij naar ObsID stuurt. Handig, maar wel behoorlijk fout soms ... :-)

Ik bedoel ook in ObsMapp: van de identificatie-opties de bovenste "online"
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Rudi Baetsle

Beste, ik kan al enkele weken geen waarnemingen meer invoeren met ObsMapp.
Ik krijg telkens locatie onzeker of de gps blijft zoeken, zonder resultaat.
Alle andere app's op mijn toestel die met coördinaten te maken hebben werken perfect.
Ik heb ook al verschillende keren de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, zonder succes!
Wat moet ik doen?
Met vriendelijke groeten,
Rudi



Alex Kwak

Citaat van: Rudi Baetsle op november 09, 2018, 16:14:14 PM
Beste, ik kan al enkele weken geen waarnemingen meer invoeren met ObsMapp.
Ik krijg telkens locatie onzeker of de gps blijft zoeken, zonder resultaat.
Alle andere app's op mijn toestel die met coördinaten te maken hebben werken perfect.
Ik heb ook al verschillende keren de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, zonder succes!
Wat moet ik doen?
Met vriendelijke groeten,
Rudi

Er is juist vandaag een update van ObsMapp uitgebracht: 7.22
Zou je willen kijken of daarmee het probleem ook optreedt?
En zo ja, dan mag je me de loggegevns mailen, met vermelding van het EXACTE moment waarop je geen gps-fix had terwijl je die wel verwachte: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg2253729#msg2253729
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Rudi Baetsle


Rudi Baetsle

Beste, heb je de loggegevens ontvangen??

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rapunzel

Er lijken fouten te zitten in de wetenschappelijke naam van de Vlinderstruik (Planten)
Als ik in de app bu  intik verschijnen er 2 wetenschappelijke namen n.l.
Buddleia en ook Buddleja
Op de website wordt de naam als Buddleja geschreven
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Alex Kwak

Citaat van: rapunzel op november 10, 2018, 12:34:19 PM
Er lijken fouten te zitten in de wetenschappelijke naam van de Vlinderstruik (Planten)
Als ik in de app bu  intik verschijnen er 2 wetenschappelijke namen n.l.
Buddleia en ook Buddleja
Op de website wordt de naam als Buddleja geschreven
Gr.
Koos

Hallo Koos, welke soortenlijst gebruik je (Planten Nederland?) en heb je je soortenlijsten recentelijk bijgewerkt?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rapunzel

Hi Alex.
Ik gebruik Planten Europa(nl) en naar mijn beste weten is de lijst recent (wat is recent) bijgewerkt.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Alex Kwak

Citaat van: rapunzel op november 10, 2018, 18:22:02 PM
Hi Alex.
Ik gebruik Planten Europa(nl) en naar mijn beste weten is de lijst recent (wat is recent) bijgewerkt.
Gr.
Koos

Ik heb die lijst net even gedownload, gezocht op "bud" en kreeg bijgaande lijst. Precies hetzelfde als op observation.org (niet Waarneming.nl aangezien je de Europese lijst gebruikt!)

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rapunzel

Maar de wetenschappelijke naam moet toch eenduidig Buddleja (zie Heukels) zijn ?
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Alex Kwak

Citaat van: rapunzel op november 10, 2018, 12:34:19 PM
Op de website wordt de naam als Buddleja geschreven

Dat is dus niet zo, en ObsMapp neemt 1 op 1 de namen over.
Je vraag zou ik dan hier stellen: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=30.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Alex,

Is deze melding (zie screenshot) echt noodzakelijk?

Hij kan niet weg geswiped worden (zoals de meeste andere meldingen) en is altijd aanwezig wanneer obsmapp open staat... wat dus neerkomt op zo goed als altijd...

We hebben het altijd zonder deze melding gedaan en de melding geeft nou ook geen extra functionaliteit... wanneer je erop klikt krijg je namelijk alleen maar app-info zoals die binnen android beschikbaar is (gebruikte opslag, machtigingen etc... en de mogelijkheid om te verwijderen of gedwongen te stoppen)... totaal zinloos lijkt me het dus...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op november 15, 2018, 23:48:46 PM
Is deze melding (zie screenshot) echt noodzakelijk?

Ja. Dit is Android die meldt dat de betreffende app de GPS gebruikt, ook als deze app niet actief is.
Klachten naar Google.  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

tomsch

Beste,
Ik ervaar net het zelfde probleem als Rudi Baetsle hierboven. Als ik obsmapp open vindt de app onmiddelijk de juiste locatie om daarna na 10 seconden over te gaan op 'locatie onzeker', daarna verandert er niets meer en kan ik dus ook geen waarnemingen ingeven.
De app opnieuw inladen helpt niet. In andere apps, oa. obsidentify werkt de plaatsbepaling wel.

Hoe kan ik dit oplossen?

Vriendelijke groeten,
Tom Schildermans

Alex Kwak

Citaat van: tomsch op november 17, 2018, 12:17:10 PM
Beste,
Ik ervaar net het zelfde probleem als Rudi Baetsle hierboven. Als ik obsmapp open vindt de app onmiddelijk de juiste locatie om daarna na 10 seconden over te gaan op 'locatie onzeker', daarna verandert er niets meer en kan ik dus ook geen waarnemingen ingeven.
De app opnieuw inladen helpt niet. In andere apps, oa. obsidentify werkt de plaatsbepaling wel.

Hoe kan ik dit oplossen?

Vriendelijke groeten,
Tom Schildermans

Beste Tom,

Zou je me je loggevens willen sturen, zie https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg2253729#msg2253729
Met vermelding van het EXACTE tijdstip waarop je de problemen had.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Guido Klerk

Dag Alex, nog even over de functie Omgeving, waar ik je op de SOVON-dag al even kort over aansprak omdat het me toen te binnen schoot. Nu ik eens nader zit te kijken valt me iets anders op, namelijk dat de app meldt dat er voor alle waargenomen soorten binnen 15 km (van mijn huis) en zeven dagen er slechts een enkele waarneming gedaan is. Vervolgens heb ik het herhaald door de pijl midden op Texel te zetten, met dezelfde parameters. Opnieuw, een waarneming van elke soort. Vervolgens ben ik wat gaan spelen met de instellingen, en heb ontdekt dat dit probleem alleen bestaat wanneer ik op alfabet (soortnaam) sorteer, bij sorteren op afstand lijkt alles naar behoren te werken. Groet, Guido

Alex Kwak

Citaat van: Guido Klerk op november 25, 2018, 20:45:55 PM
Dag Alex, nog even over de functie Omgeving, waar ik je op de SOVON-dag al even kort over aansprak omdat het me toen te binnen schoot. Nu ik eens nader zit te kijken valt me iets anders op, namelijk dat de app meldt dat er voor alle waargenomen soorten binnen 15 km (van mijn huis) en zeven dagen er slechts een enkele waarneming gedaan is. Vervolgens heb ik het herhaald door de pijl midden op Texel te zetten, met dezelfde parameters. Opnieuw, een waarneming van elke soort. Vervolgens ben ik wat gaan spelen met de instellingen, en heb ontdekt dat dit probleem alleen bestaat wanneer ik op alfabet (soortnaam) sorteer, bij sorteren op afstand lijkt alles naar behoren te werken. Groet, Guido

Bedankt voor je uitzoekwerk. Duidelijk dus waar het probleem zit, ik kijk er zsm naar.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Bij het zoeken naar waarnemingen in de omgeving. Vervolgens het weergeven van de kaart.
Staat de kaart dusdanig ver ingezoomd dat het vaak voorkomt dat "weergegeven" waarnemingen buiten het weergegeven scherm vallen...
Het zou mooier zijn als de zoomfactor van de kaart aangepast wordt aan de gekozen maximale afstand.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op november 25, 2018, 22:44:40 PM
Bij het zoeken naar waarnemingen in de omgeving. Vervolgens het weergeven van de kaart.
Staat de kaart dusdanig ver ingezoomd dat het vaak voorkomt dat "weergegeven" waarnemingen buiten het weergegeven scherm vallen...
Het zou mooier zijn als de zoomfactor van de kaart aangepast wordt aan de gekozen maximale afstand.

Heel vroegah was dat ook zo. Ik zal eens kijken waarom dat niet meer zo is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bob Hogeveen

Hallo,
Ik heb sinds enkele dagen hetzelfde probleem als Tom Schildermans en een tijdje eerder Rudi Baesle:
Bij starten van Obsmap wordt de locatie bepaald, daarna wordt na enkele seconden de GPS blijkbaar uitgeschakeld en kan niet meer worden geactiveerd.
Na stoppen en starten van Obsmap gaat hij weer 1 keertje de locatie bepalen om vervolgens de GPS weer te stoppen en 'locatie onzeker' aan te geven.
Geen problemen met andere GPS-apps, bijv. Avimap werkt prima.

Is hiervoor al een oorzaak en/of oplossing gevonden?

Groeten, Bob Hogeveen

Alex Kwak

Citaat van: Bob Hogeveen op december 05, 2018, 09:33:52 AM
Ik heb sinds enkele dagen hetzelfde probleem als Tom Schildermans en een tijdje eerder Rudi Baesle:
Bij starten van Obsmap wordt de locatie bepaald, daarna wordt na enkele seconden de GPS blijkbaar uitgeschakeld en kan niet meer worden geactiveerd.
Na stoppen en starten van Obsmap gaat hij weer 1 keertje de locatie bepalen om vervolgens de GPS weer te stoppen en 'locatie onzeker' aan te geven.
Geen problemen met andere GPS-apps, bijv. Avimap werkt prima.

Met welke versie van ObsMapp? In de nieuwste bèta zou dit probleem verholpen moeten zijn.
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=383332.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Guido Klerk

#1259
Ik heb ook weer issues met de GPS. Werkt soms helemaal niet, vaak nogal traag. Telefoon heeft wel ontvangst en fix, coördinaten zichtbaar in andere apps. Ik heb de beta geprobeerd (7781) en die biedt voor mij geen oplossing, maar ik werk dan ook met android 6.

PS. Het probleem deed zich voor het laatst eergisteren voor. Als het zich opnieuw voordoet dan zal ik de debug bestanden sturen.