Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jacob Molenaar

Als ik in het waarnemingenoverzicht een willekeurige waarneming selecteer, en dan helemaal onderaan op locatie (bereken locatienaam) klik, komt de volgende melding op het scherm:
'De functie maakt gebruik van internet, etc. Wilt u toch doorgaan?'
Als je daar op 'ja' klikt komt er een leeg vak in beeld met daarbij als kopje 'internet'. Lijkt me een klein bugje, want vroeger kreeg je hier dan de naam van het gebied op waarneming.nl.
Is een kleinigheidje, maar als je er eens naar wilt kijken, graag :)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Luke Vrijens

#1201
Ik heb sinds afgelopen woensdag problemen met de GPS. Wanneer ik thuis ben pakt obsmapp (meest recente versie) binnen 10 seconden de locatie, maar wanneer ik een iets minder sterk wifinetwerk of 4g gebruik kan de app vrijwel nooit een locatie vinden. Ik heb al geprobeerde de app opnieuw te downloaden en heb wat instellingen veranderd, maar het werkt allemaal niet. Is er een manier om dit op te lossen?
Ik heb een Samsung galaxy A5 (2017) en run de meest recente android versie.

Alex Kwak

Citaat van: Luke Vrijens op september 28, 2018, 17:27:17 PM
Ik heb een Samsung galaxy A5 (2017) en run de meest recente android versie.

Android 9?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Luke Vrijens

Citaat van: Alex Kwak op september 28, 2018, 21:43:55 PM
Citaat van: Luke Vrijens op september 28, 2018, 17:27:17 PM
Ik heb een Samsung galaxy A5 (2017) en run de meest recente android versie.

Android 9?

Daar ging ik gisteren wel vanuit, maar mijn mobiel geeft Android 8.0.0 aan

Alex Kwak

Citaat van: Luke Vrijens op september 29, 2018, 11:00:51 AM
Citaat van: Alex Kwak op september 28, 2018, 21:43:55 PM
Citaat van: Luke Vrijens op september 28, 2018, 17:27:17 PM
Ik heb een Samsung galaxy A5 (2017) en run de meest recente android versie.

Android 9?

Daar ging ik gisteren wel vanuit, maar mijn mobiel geeft Android 8.0.0 aan

Kijk hier eens naar: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=437205.0
En stuur anders maar je logfiles en vermeld daarin het exacte tijdstip waarop je een gps-fix verwacht had: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg2253729#msg2253729
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Citaat van: Alex Kwak op september 26, 2018, 17:05:10 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 26, 2018, 15:54:07 PM
Citaat van: Rutger Barendse op september 26, 2018, 15:39:44 PM
Ik heb, ook in de laatste versie van Obsmapp, nog steeds het probleem dat ik mijn waarnemingen niet op soortnaam kan sorteren.  Lukt het jou wel Alex?

Je hebt gelijk, bug.
Wordt opgelost in de eerstkomende (beta)update

Is nu te testen: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=383332.msg2269700#msg2269700
Alvast bedankt!

RutgerB

#1206
CiteerHoe kan ik (een) waarneming(en) die al bij de oude waarnemingen staan toch nog een keer uploaden?

Dit zou natuurlijk niet nodig moeten zijn. Eenmaal geüpload staan de waarnemingen op waarneming.nl, en nogmaals uploaden leidt tot dubbele waarnemingen.
Maar zijn waarnemingen op de een of andere manier toch verloren gegaan, volg dan onderstaande:

-   Start ObsMapp
-   Ga via het menu naar "Oude waarnemingen" (Kies daarvoor eerst indien nodig  "Meer")
-   Je ziet nu een lijst met reeds geüploade waarnemingen
-   Kies vanuit het menu "Terugzetten waarnemingen"
-   Kijk in je bevestigingsmailtje vanaf welke datum/tijdstip en tot welke datum/tijdstip je waarnemingen had geüpload. Neem die data over op het ObsMapp-scherm.
-   Klik op Ok, en bevestig de vraag of je het wel zeker weet.
-   Ga terug naar het overzicht van de waarnemingen (ga dus uit het overzicht van oude waarnemingen) en je zult je oude waarnemingen weer zien als zijnde nog niet geüpload.
-   Upload je waarnemingen nu zoals je gewend bent.
-   Let goed op of op het scherm van ObsMapp nu verschijnt dat de waarnemingen nu goed geüpload zijn.

Ik miste een serie waarnemingen van 13 september. Tot 10:30 had de app zo'n 40 waarnemingen overgeslagen bij het uploaden. Ik kon ze nog zien staan bij mijn oude waarnemingen in de app. Ik volgde dus bovenstaande procedure. Fijn dat ik ook de exacte tijd kon instellen. Probleem was echter dat, ondanks dat ik de tijd netjes aangaf (tot 10:29) de app ALLE waarnemingen van die dag als 'nieuwe waarnemingen' weergaf. Dat wilde ik niet, dus verwijderde ik ze uit de nieuw up te loaden waarnemingen. Wat schets mijn verbazing, vervolgens staan ze ook niet meer bij de oude waarnemingen.  Een beetje lullig, want nu ben ik ze dus definitief kwijt.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op oktober 08, 2018, 13:27:32 PM
CiteerHoe kan ik (een) waarneming(en) die al bij de oude waarnemingen staan toch nog een keer uploaden?

Dit zou natuurlijk niet nodig moeten zijn. Eenmaal geüpload staan de waarnemingen op waarneming.nl, en nogmaals uploaden leidt tot dubbele waarnemingen.
Maar zijn waarnemingen op de een of andere manier toch verloren gegaan, volg dan onderstaande:

-   Start ObsMapp
-   Ga via het menu naar "Oude waarnemingen" (Kies daarvoor eerst indien nodig  "Meer")
-   Je ziet nu een lijst met reeds geüploade waarnemingen
-   Kies vanuit het menu "Terugzetten waarnemingen"
-   Kijk in je bevestigingsmailtje vanaf welke datum/tijdstip en tot welke datum/tijdstip je waarnemingen had geüpload. Neem die data over op het ObsMapp-scherm.
-   Klik op Ok, en bevestig de vraag of je het wel zeker weet.
-   Ga terug naar het overzicht van de waarnemingen (ga dus uit het overzicht van oude waarnemingen) en je zult je oude waarnemingen weer zien als zijnde nog niet geüpload.
-   Upload je waarnemingen nu zoals je gewend bent.
-   Let goed op of op het scherm van ObsMapp nu verschijnt dat de waarnemingen nu goed geüpload zijn.

Ik miste een serie waarnemingen van 13 september. Tot 10:30 had de app zo'n 40 waarnemingen overgeslagen bij het uploaden. Ik kon ze nog zien staan bij mijn oude waarnemingen in de app. Ik volgde dus bovenstaande procedure. Fijn dat ik ook de exacte tijd kon instellen. Probleem was echter dat, ondanks dat ik de tijd netjes aangaf (tot 10:29) de app ALLE waarnemingen van die dag als 'nieuwe waarnemingen' weergaf. Dat wilde ik niet, dus verwijderde ik ze uit de nieuw up te loaden waarnemingen. Wat schets mijn verbazing, vervolgens staan ze ook niet meer bij de oude waarnemingen.  Een beetje lullig, want nu ben ik ze dus definitief kwijt.

Twee zaken dus:
1) Terugzetten houdt klaarblijkelijk geen rekening met de tijd. Kijk ik naar.
2) Je hebt waarnemingen verwijderd, en dan zijn ze inderdaad weg. Maar, je kan ze waarschijnlijk nog terughalen door deze procedure te volgen: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1432878#msg1432878
Neem daarbij het laatste bestand voordat je de waarnemingen verwijderde.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Ga ik proberen!

Er is nog iets uit mijn tekst te destilleren

3 Als je een kopie maakt van je waarnemingen om weer up te loaden, verwacht je niet dat je bij het verwijderen van die up te loaden ook de oude waarnemingen verwijderd worden uit 'oude waarnemingen'.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op oktober 08, 2018, 17:36:23 PM
3 Als je een kopie maakt van je waarnemingen om weer up te loaden, verwacht je niet dat je bij het verwijderen van die up te loaden ook de oude waarnemingen verwijderd worden uit 'oude waarnemingen'.

Je maakt geen kopie, je zet de waarneming op 'nog niet geüpload'
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Citaat van: Alex Kwak op oktober 08, 2018, 17:39:36 PM
Citaat van: Rutger Barendse op oktober 08, 2018, 17:36:23 PM
3 Als je een kopie maakt van je waarnemingen om weer up te loaden, verwacht je niet dat je bij het verwijderen van die up te loaden ook de oude waarnemingen verwijderd worden uit 'oude waarnemingen'.

Je maakt geen kopie, je zet de waarneming op 'nog niet geüpload'
Ok, dan wil je mogelijkheid ze toch niet te uploaden maar weer terug naar oude waarnemingen te zetten. 

Of het wordt daadwerkelijk een kopie.

JeroenBes

Even wat vragen betreffende het onderdeel route/punttelling.
Als ik hier op druk krijg ik allemaal tracks die ik waarschijnlijk heb gelopen oid. (zie bijgevoegd screenshot)
1.Hoe komen die hierin?
2.Wat kan ik hiermee?
3.En hoe verwijder ik deze weer?
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

jelle vdb

De ingebouwde herkenningsapp werkt sinds een paar dagen niet meer...
Versie 7.21.8

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op oktober 08, 2018, 17:57:46 PM
Ok, dan wil je mogelijkheid ze toch niet te uploaden maar weer terug naar oude waarnemingen te zetten. 

Nee, terugzetten is een uitzonderlijke actie, terug-terugzetten is nóg uitzonderlijker. daar ga ik niks voor maken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jozef

Bij het tellen binnen obsmapp gaat er iets mis

Ik heb op 8 oktober 1 Buizerd ssp buteo ingevoerd en verder 1223 Buizerd ssp vulpines
Vreemd genoeg krijg ik nu bij totaal van die dag te zien dat ik 1224 Buizerd ssp buteo heb gezien en geen vulpines

Wat is hier mis?

Bedankt voor uitzoeken

Jos

Alex Kwak

Citaat van: Jozef op oktober 13, 2018, 09:39:18 AM
Bij het tellen binnen obsmapp gaat er iets mis
Ik heb op 8 oktober 1 Buizerd ssp buteo ingevoerd en verder 1223 Buizerd ssp vulpines
Vreemd genoeg krijg ik nu bij totaal van die dag te zien dat ik 1224 Buizerd ssp buteo heb gezien en geen vulpines
Wat is hier mis?

Alleen de taxo's worden geteld, niet de subspecies. In dit geval dus de Buteo buteo's.
Kan tzt een optie worden om dat onderscheid wel te maken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

Sinds deze ochtend werkt obsmapp niet meer. Kreeg melding app gestopt. Eraf gegooid, opnieuw geïnstalleerd, maar krijg weer foutmelding. Kan dus niets invoeren.
Toestel Nokia 6.1
Android versie: Android one
Obsmapp versie: deze in playstore, laatste versie vermoed ik.
Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op oktober 19, 2018, 15:08:25 PM
Sinds deze ochtend werkt obsmapp niet meer. Kreeg melding app gestopt. Eraf gegooid, opnieuw geïnstalleerd, maar krijg weer foutmelding. Kan dus niets invoeren.
Toestel Nokia 6.1
Android versie: Android one
Obsmapp versie: deze in playstore, laatste versie vermoed ik.

Beta?
En welke Android-versie? Android one is geen versie
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

Android 8.1.0 ( dacht dat one een versie was :-). )
In playstore staat obsmapp ( bèta)
Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op oktober 19, 2018, 15:12:39 PM
Android 8.1.0 ( dacht dat one een versie was :-). )
In playstore staat obsmapp ( bèta)

Kon je een rapport versturen, en zo ja heb je dat ook gedaan?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op oktober 19, 2018, 15:08:25 PM
Eraf gegooid, opnieuw geïnstalleerd, maar krijg weer foutmelding.

Hoe ver kom je? Oftewel, bij welk scherm crasht ObsMapp?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

Toen het nog op gsm stond, kon ik geen nieuwe waarnemingen invoeren. Crashte toen ik op icoon voor invoeren klikte. Wel kon ik oude bekijken , uploaden... Erna eraf gehaald en nu crasht hij bij installeren na landengrenzen. Er komt nog een klein scherm na landgrenzen, maar te snel weg, kan het niet lezen.
Davy De Groote

Lanius

heb net de bèta versie verlaten en gewone versie genomen. Moet iets zijn met locatiefix denk ik. Is na dat scherm dat het crasht.
Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op oktober 19, 2018, 15:16:52 PM
Citaat van: Lanius op oktober 19, 2018, 15:12:39 PM
Android 8.1.0 ( dacht dat one een versie was :-). )
In playstore staat obsmapp ( bèta)

Kon je een rapport versturen, en zo ja heb je dat ook gedaan?

??
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

Oei, die vraag over gekeken (klein scherm gsm). Er werd gevraagd feedback te sturen, dat heb ik gedaan. Is dat hetzelfde als een rapport?
Ik kon dacht ik kiezen uit: App sluiten, app opnieuw starten en feedback versturen.
Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op oktober 19, 2018, 16:33:41 PM
Oei, die vraag over gekeken (klein scherm gsm). Er werd gevraagd feedback te sturen, dat heb ik gedaan. Is dat hetzelfde als een rapport?
Ik kon dacht ik kiezen uit: App sluiten, app opnieuw starten en feedback versturen.

Ok, bedankt. Dan wacht ik af tot ik die info van Google ontvang.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op oktober 19, 2018, 16:36:04 PM
Citaat van: Lanius op oktober 19, 2018, 16:33:41 PM
Oei, die vraag over gekeken (klein scherm gsm). Er werd gevraagd feedback te sturen, dat heb ik gedaan. Is dat hetzelfde als een rapport?
Ik kon dacht ik kiezen uit: App sluiten, app opnieuw starten en feedback versturen.

Ok, bedankt. Dan wacht ik af tot ik die info van Google ontvang.

Het is een RemoteServiceException. Iets wat in de officiële Android documentation niet eens voorkomt  :-\
Ik heb weer wat te doen :-X
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

ik snap er niets van  :rolleye:
Nu, als je denkt dat het eerder iets bij mijn toestel is, laat maar weten. Dan wil ik dat bekijken (maar ik heb niets veranderd de laatste dagen).
Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op oktober 19, 2018, 17:35:28 PM
ik snap er niets van  :rolleye:
Nu, als je denkt dat het eerder iets bij mijn toestel is, laat maar weten. Dan wil ik dat bekijken (maar ik heb niets veranderd de laatste dagen).

Nee, het heeft op zich niets met je toestel te maken. Maar met Android 8+.
Daar heeft Google een aantal best wel vervelende dingen uitgehaald.
Ben er druk mee bezig...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!