Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

migratorius

Dat GPS-probleem herken ik ook, maar dat leek me verholpen. (Als ik Google maps aanzette wist ObsMapp me ook weer te vinden).

JanHein

jva

#1171
Hoi,

In mijn versie van ObsMapp (7.21.7) krijg ik de embargo optie niet uitgezet. Deze staat standaard aan, erg irritant. Is er een handigheidje om embargo uit te zetten? Ik vergeet het geregeld en moet het dan thuis in wrn.nl manueel stuk voor stuk alle ingevoerde waarnemingen weer van embargo af gaan halen (hier is kennelijk ook geen batch voor?). Thx.

Edit: na nogmaals zoeken nu toch gevonden: Geavanceerd/embargo-periode. Geen idee hoe deze automatisch op 2100 terecht is gekomen..
Jelle

hiskodevries

En ja daar is ook een batch voor, een keer goed kijken in het scherm mijn waarnemingen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op augustus 30, 2018, 18:46:34 PM
Bedankt voor de reactie. Ik zal weer gaan updaten dan. Mijn tablet is een jaar oud, maar ik zal hem tzt eens zandstralen.

Een 'factory reset' kan wonderen doen. Je bent dan alles kwijt, maar de tablet is weer helemaal schoon.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op augustus 27, 2018, 23:02:46 PM
Citaat van: Maarten Hotting op augustus 27, 2018, 20:07:55 PM
In de laatste update is het telscherm alweer een stukje beter.
Alfabetische volgorde werkt weer, sorteringen op familie en KNNV zijn denk ik nog niet helemaal zoals het hoort.
Nu weet in van de KNNV niet de juiste volgorde, maar van de sortering op familie verwacht ik dezelfde volgorde als op waarneming.nl / observation wordt toegepast?
Die volgorde is het in elk geval nog niet.

Kan je even aangeven welke versie je hebt gebruikt, en een voorbeeld geven van een foute sortering?
Bijgevoegd een screenshot van de huidige sortering, dit is niet zoals de familie indeling hoort te zijn. Die begint normaal (met de in Nederland voorkomende families) met Ganzen en Eenden.
Gebruikte versie is de laatste van Obsmapp, Android versie 8.0
Groet,
Maarten

jva

Citaat van: hiskodevries op september 01, 2018, 15:44:23 PM
En ja daar is ook een batch voor, een keer goed kijken in het scherm mijn waarnemingen

:duim:
Jelle

Thijs Fijen

Ik heb een nieuwe telefoon gekocht (Huawei P20) en het lukt me niet om een GPS fix te krijgen met Obsmapp, maar wel met alle andere gps-apps. Het lijkt er op dat de gps niet wordt aangevraagd (geen GPS logo, alleen zendmastje; geen gps-icoontje in balk bovenin van telefoon). Toestemmingen zijn in orde en met WiFi lukt het wel, en op basis van GSM-netwerk ook maar onnauwkeurig.
Android 8.1, EMUI 8.1.

Help!?
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op september 03, 2018, 14:31:44 PM
Ik heb een nieuwe telefoon gekocht (Huawei P20) en het lukt me niet om een GPS fix te krijgen met Obsmapp, maar wel met alle andere gps-apps. Het lijkt er op dat de gps niet wordt aangevraagd (geen GPS logo, alleen zendmastje; geen gps-icoontje in balk bovenin van telefoon). Toestemmingen zijn in orde en met WiFi lukt het wel, en op basis van GSM-netwerk ook maar onnauwkeurig.

Zeer waarschijnlijk óf toch niet de rechten goed staan, óf de nauwkeurigheid van de locatiebepaling van je telefoon niet op 'nauwkeurig' staan.
Ik gok dat laatste. en op verzoek van velen is de waarschuwing daarvoor uit ObsMapp gehaald  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Rechten staan 100% aan en toegekend aan obsmapp (ook getest met uitzetten, dan een foutmelding). Hoge nauwkeurigheid staat ook aan (WiFi, GPS en mobiel netwerk)
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op september 03, 2018, 15:48:15 PM
Rechten staan 100% aan en toegekend aan obsmapp (ook getest met uitzetten, dan een foutmelding). Hoge nauwkeurigheid staat ook aan (WiFi, GPS en mobiel netwerk)

Herstart je toestel eens helemaal, het blijft een computer...
Werkt dat ook niet, stuur me dan eens de loggegevens: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg2253729#msg2253729
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op september 03, 2018, 15:52:33 PM
Citaat van: Thijs Fijen op september 03, 2018, 15:48:15 PM
Rechten staan 100% aan en toegekend aan obsmapp (ook getest met uitzetten, dan een foutmelding). Hoge nauwkeurigheid staat ook aan (WiFi, GPS en mobiel netwerk)

Herstart je toestel eens helemaal, het blijft een computer...
Werkt dat ook niet, stuur me dan eens de loggegevens: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg2253729#msg2253729
Hoewel ik de app dus net geïnstalleerd had toch maar weer even verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, lijkt nu wel goed te gaan.. Als niet, dan kom ik weer bij je aankloppen
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Citaat van: Thijs Fijen op september 03, 2018, 16:08:44 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 03, 2018, 15:52:33 PM
Citaat van: Thijs Fijen op september 03, 2018, 15:48:15 PM
Rechten staan 100% aan en toegekend aan obsmapp (ook getest met uitzetten, dan een foutmelding). Hoge nauwkeurigheid staat ook aan (WiFi, GPS en mobiel netwerk)

Herstart je toestel eens helemaal, het blijft een computer...
Werkt dat ook niet, stuur me dan eens de loggegevens: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg2253729#msg2253729
Hoewel ik de app dus net geïnstalleerd had toch maar weer even verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, lijkt nu wel goed te gaan.. Als niet, dan kom ik weer bij je aankloppen
Heb weer bij je aangeklopt :)
Thijs Fijen

Kinderdijk

Sinds al enkele maanden kan ik geen OSM-kaarten gebruiken. Downloaden lijkt wel te lukken, maar de optie om deze kaarten te gebruiken komt vervolgens niet tevoorschijn onder 'kaarttype'. Het lukt ook niet na herhaalde pogingen, en zelfs het verwijderen van de app en opnieuw installeren mocht niet baten.

Verder vind ik de app sinds de laatste updates nogal traag geworden. Zo duurt het eigenlijk storend lang voordat de soortenlijst tevoorschijn komt als ik daarop klik in het invoerscherm. Nou zet ik wel meestal 'alle soorten' aan, maar het zou toch gewoon moeten kunnen.

Is hier wat aan te doen, of kan mijn telefoon (Samsung Xcover4) de nieuwste ontwikkelingen gewoon niet meer aan  :blink:.
Groeten,
Corné Stam

OlivierO

Citaat van: Kinderdijk op september 10, 2018, 21:50:10 PM
Sinds al enkele maanden kan ik geen OSM-kaarten gebruiken. Downloaden lijkt wel te lukken, maar de optie om deze kaarten te gebruiken komt vervolgens niet tevoorschijn onder 'kaarttype'. Het lukt ook niet na herhaalde pogingen, en zelfs het verwijderen van de app en opnieuw installeren mocht niet baten.

Verder vind ik de app sinds de laatste updates nogal traag geworden. Zo duurt het eigenlijk storend lang voordat de soortenlijst tevoorschijn komt als ik daarop klik in het invoerscherm. Nou zet ik wel meestal 'alle soorten' aan, maar het zou toch gewoon moeten kunnen.

Is hier wat aan te doen, of kan mijn telefoon (Samsung Xcover4) de nieuwste ontwikkelingen gewoon niet meer aan  :blink:.

Staan de kaarten wel waar de app denkt dat ze moeten staan? Dat kan je onder geavanceerde opties terugvinden.

Bij een oude telefoon helpt het wel eens om hem helemaal te resetten en gewoon opnieuw te beginnen met een "lege" telefoon. Bij mij hielp dat om de algemene snelheid er weer in te krijgen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

BWoets

Momenteel gebruik ik versie 7.21.8 en ik ervaar al heel wat versies op rij GPS-problemen. Steeds zie ik wel meldingen voorbij komen dat er fixes zijn geweest, maar het is nog altijd niet zoals het enkele maanden terug was. Zodra ik via de kaart een punt op de kaart selecteer en daarna mijn GPS weer aanzet dan blijft deze 9 van de 10 keer toch nog op een andere positie hangen. Als het probleem al bekend is wacht ik rustig af :-)
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Alex Kwak

Citaat van: BWoets op september 14, 2018, 20:33:17 PM
Zodra ik via de kaart een punt op de kaart selecteer en daarna mijn GPS weer aanzet dan blijft deze 9 van de 10 keer toch nog op een andere positie hangen.

Hallo Bob,

Kan je dat eens doen en daarbij exact de tijdstippen noteren waarop dingen gebeuren.
En dan de logfiles naar mij sturen: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg2253729#msg2253729
Ook graag even vermelden welke Android versie je gebruikt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Als ik in Obsmapp de functie kaart wil openen wordt eerst de locatie gezocht en gevonden, vervolgens wordt het scherm zwart en volgt de melding dat Obsmapp is gestopt...

Foutrapport is verzonden!
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Citaat van: Maarten Hotting op september 18, 2018, 17:16:09 PM
Als ik in Obsmapp de functie kaart wil openen wordt eerst de locatie gezocht en gevonden, vervolgens wordt het scherm zwart en volgt de melding dat Obsmapp is gestopt...

Foutrapport is verzonden!
Is hier een oplossing voor te vinden, Alex?
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op september 21, 2018, 09:39:33 AM
Citaat van: Maarten Hotting op september 18, 2018, 17:16:09 PM
Als ik in Obsmapp de functie kaart wil openen wordt eerst de locatie gezocht en gevonden, vervolgens wordt het scherm zwart en volgt de melding dat Obsmapp is gestopt...

Foutrapport is verzonden!
Is hier een oplossing voor te vinden, Alex?

Welke versie van ObsMapp gebruik je, welk toestel en met welke Android-versie?
En probeer sowieso eens je toestel echt helemaal uit te zetten, 10 seconden wachten en weer aanzetten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op september 21, 2018, 09:44:26 AM
Citaat van: Maarten Hotting op september 21, 2018, 09:39:33 AM
Citaat van: Maarten Hotting op september 18, 2018, 17:16:09 PM
Als ik in Obsmapp de functie kaart wil openen wordt eerst de locatie gezocht en gevonden, vervolgens wordt het scherm zwart en volgt de melding dat Obsmapp is gestopt...

Foutrapport is verzonden!
Is hier een oplossing voor te vinden, Alex?

Welke versie van ObsMapp gebruik je, welk toestel en met welke Android-versie?
En probeer sowieso eens je toestel echt helemaal uit te zetten, 10 seconden wachten en weer aanzetten.
Herstarten heeft geen effect.
Toestel: Samsung Galaxy S7
Android: Versie 8.0.0
Obsmapp: Versie 7.21.8

Als ik in het invoerscherm op de pointer klik wordt de kaart wel geopend. Als ik op het startscherm voor 'Kaart' kies crasht Obsmapp.
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op september 21, 2018, 18:52:54 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 21, 2018, 09:44:26 AM
Citaat van: Maarten Hotting op september 21, 2018, 09:39:33 AM
Citaat van: Maarten Hotting op september 18, 2018, 17:16:09 PM
Als ik in Obsmapp de functie kaart wil openen wordt eerst de locatie gezocht en gevonden, vervolgens wordt het scherm zwart en volgt de melding dat Obsmapp is gestopt...

Foutrapport is verzonden!
Is hier een oplossing voor te vinden, Alex?

Welke versie van ObsMapp gebruik je, welk toestel en met welke Android-versie?
En probeer sowieso eens je toestel echt helemaal uit te zetten, 10 seconden wachten en weer aanzetten.
Herstarten heeft geen effect.
Toestel: Samsung Galaxy S7
Android: Versie 8.0.0
Obsmapp: Versie 7.21.8

Elke link die het scherm van de Kaart opent leidt tot een crash bij mij.

Stuur dan even je logfiles, nadat je een crash hebt veroorzaakt.
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg2253729#msg2253729
Vermeld in je mail ook even het exacte tijdstip van de crash.

Mocht je bij die crash (weer) de mogelijkheid hebben om een rapport te versturen, doe dat dan ook, en vemeld daarbij ook je naam.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Rapport en logfiles verstuurd. Crash tijd 18:57
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op september 21, 2018, 18:52:54 PM
Toestel: Samsung Galaxy S7
Android: Versie 8.0.0
Obsmapp: Versie 7.21.8

Is het een S7 edge?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op september 26, 2018, 14:45:02 PM
Citaat van: Maarten Hotting op september 21, 2018, 19:45:12 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 21, 2018, 19:04:39 PM
Citaat van: Maarten Hotting op september 21, 2018, 18:52:54 PM
Toestel: Samsung Galaxy S7
Android: Versie 8.0.0
Obsmapp: Versie 7.21.8

Is het een S7 edge?
Nee geen edge
Weet je al iets meer over de mogelijke oorzaak?

Sorry, dat ik niet eerder iets heb teruggemeld. Helaas is de echte oorzaak onbekend. Wat wel duidelijk is, is dat het 'ergens' in de code buiten ObsMapp zit.
Heel misschien is het opgelost met de komende beta omdat daar een nieuwe versie van de aansturing voor de kaart in zit.
Ik verwacht die beta aan het eind van deze week.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Ik heb, ook in de laatste versie van Obsmapp, nog steeds het probleem dat ik mijn waarnemingen niet op soortnaam kan sorteren.  Lukt het jou wel Alex?

Alex Kwak

#1197
Citaat van: Rutger Barendse op september 26, 2018, 15:39:44 PM
Ik heb, ook in de laatste versie van Obsmapp, nog steeds het probleem dat ik mijn waarnemingen niet op soortnaam kan sorteren.  Lukt het jou wel Alex?

Je hebt gelijk, bug.
Wordt opgelost in de eerstkomende (beta)update
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op september 26, 2018, 15:54:07 PM
Citaat van: Rutger Barendse op september 26, 2018, 15:39:44 PM
Ik heb, ook in de laatste versie van Obsmapp, nog steeds het probleem dat ik mijn waarnemingen niet op soortnaam kan sorteren.  Lukt het jou wel Alex?

Je hebt gelijk, bug.
Wordt opgelost in de eerstkomende (beta)update

Is nu te testen: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=383332.msg2269700#msg2269700
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op september 14, 2018, 22:41:25 PM
Citaat van: BWoets op september 14, 2018, 20:33:17 PM
Zodra ik via de kaart een punt op de kaart selecteer en daarna mijn GPS weer aanzet dan blijft deze 9 van de 10 keer toch nog op een andere positie hangen.

Hallo Bob,

Kan je dat eens doen en daarbij exact de tijdstippen noteren waarop dingen gebeuren.
En dan de logfiles naar mij sturen: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg2253729#msg2253729
Ook graag even vermelden welke Android versie je gebruikt.

Bob?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!