Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: nhdejong op maart 05, 2018, 09:37:02 AM
Is er een mogelijkheid dat ik de Latijnse namen er bij krijg in de lijst? Ik dacht dat dat kon, maar kan het in de instellingen nergens vinden...

Zeker, op het zoekscherm op het hamburger-menu klikken, en dan bij Soortgroepinstellingen kiezen bij Soortnaam voor Lokaal en Wetenschappelijk.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

MARIA

Hallo Alex,
Ik had ook na de update geen soortenlijst meer....alleen had ik niet door dat het door een update kwam.
Ik heb de app van mijn smartphone verwijderd en Obsmapp opnieuw erop gezet. Ik dacht dat is dan opgelost...
Maar nu moet ik iedere keer als ik onderweg een vogel wil invoeren opnieuw inloggen en steeds Sovon inlog overslaan (en dat ook bevestigen) kan niet de bedoeling zijn. Ik ben gewend gewoon ingelogd te blijven. Hoe los ik dit op?
Ik, digibeet roept help! :rolleye:
groetjes
Maria
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Alex Kwak

Citaat van: MARIA op maart 11, 2018, 14:05:34 PM
Hallo Alex,
Ik had ook na de update geen soortenlijst meer....alleen had ik niet door dat het door een update kwam.
Ik heb de app van mijn smartphone verwijderd en Obsmapp opnieuw erop gezet. Ik dacht dat is dan opgelost...
Maar nu moet ik iedere keer als ik onderweg een vogel wil invoeren opnieuw inloggen en steeds Sovon inlog overslaan (en dat ook bevestigen) kan niet de bedoeling zijn. Ik ben gewend gewoon ingelogd te blijven. Hoe los ik dit op?
Ik, digibeet roept help! :rolleye:
groetjes
Maria

Ga naar de instellingen, in kies voor Uploaden/portalen. Daar kan je je gegevens invoeren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

MARIA

CiteerGa naar de instellingen, in kies voor Uploaden/portalen. Daar kan je je gegevens invoeren
Als ik dat kies, kom ik in een kringetje terecht Ik krijg op mijn scherm  inloggegevens met daaronder waarneming.nl en moet wéér inloggen.
Ik vind het ook vervelend dat ik je er mee moet lastig vallen, maar ik kom er niet uit...
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Alex Kwak

Citaat van: MARIA op maart 11, 2018, 14:30:44 PM
CiteerGa naar de instellingen, in kies voor Uploaden/portalen. Daar kan je je gegevens invoeren
Als ik dat kies, kom ik in een kringetje terecht Ik krijg op mijn scherm  inloggegevens met daaronder waarneming.nl en moet wéér inloggen.

Nee, alleen daar hoef je in te loggen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Borst

Hey Alex,

Ik heb vanavond 2x waarnemingen geüpload. Ze verschijnen alleen niet op de site. Ik kreeg wel netjes een upload-mail, met achter alle waarnemingen netjes: status "Ok". Het kan dus ook goed zijn dat het niet aan Obs ligt, maar dat weet jij vast wel  ;D

Alex Kwak

Citaat van: Jan Borst op maart 12, 2018, 22:09:56 PM
Hey Alex,

Ik heb vanavond 2x waarnemingen geüpload. Ze verschijnen alleen niet op de site. Ik kreeg wel netjes een upload-mail, met achter alle waarnemingen netjes: status "Ok". Het kan dus ook goed zijn dat het niet aan Obs ligt, maar dat weet jij vast wel  ;D

Gokje: waarnemingen buiten NL gedaan?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

MARIA

Alles werkt weer!
Bedankt.
groetjes
Maria
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Jan Borst

Citaat van: Alex Kwak op maart 12, 2018, 23:02:05 PM
Citaat van: Jan Borst op maart 12, 2018, 22:09:56 PM
Hey Alex,

Ik heb vanavond 2x waarnemingen geüpload. Ze verschijnen alleen niet op de site. Ik kreeg wel netjes een upload-mail, met achter alle waarnemingen netjes: status "Ok". Het kan dus ook goed zijn dat het niet aan Obs ligt, maar dat weet jij vast wel  ;D

Gokje: waarnemingen buiten NL gedaan?

Nee hoor, braaf ;) voor de huislijst

Alex Kwak

Citaat van: Jan Borst op maart 12, 2018, 23:24:19 PM
Citaat van: Alex Kwak op maart 12, 2018, 23:02:05 PM
Citaat van: Jan Borst op maart 12, 2018, 22:09:56 PM
Hey Alex,

Ik heb vanavond 2x waarnemingen geüpload. Ze verschijnen alleen niet op de site. Ik kreeg wel netjes een upload-mail, met achter alle waarnemingen netjes: status "Ok". Het kan dus ook goed zijn dat het niet aan Obs ligt, maar dat weet jij vast wel  ;D

Gokje: waarnemingen buiten NL gedaan?

Nee hoor, braaf ;) voor de huislijst

Kan je me de bevestigingsmail, én de logfiles (via de geavanceerde instellingen) mailen? info@alexkwak.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Borst

Citaat van: Alex Kwak op maart 12, 2018, 23:26:11 PM
Citaat van: Jan Borst op maart 12, 2018, 23:24:19 PM
Citaat van: Alex Kwak op maart 12, 2018, 23:02:05 PM
Citaat van: Jan Borst op maart 12, 2018, 22:09:56 PM
Hey Alex,

Ik heb vanavond 2x waarnemingen geüpload. Ze verschijnen alleen niet op de site. Ik kreeg wel netjes een upload-mail, met achter alle waarnemingen netjes: status "Ok". Het kan dus ook goed zijn dat het niet aan Obs ligt, maar dat weet jij vast wel  ;D

Gokje: waarnemingen buiten NL gedaan?

Nee hoor, braaf ;) voor de huislijst

Kan je me de bevestigingsmail, én de logfiles (via de geavanceerde instellingen) mailen? info@alexkwak.nl

Done! Als het niet de goeie bestanden zijn hoor ik het wel.

hiskodevries

vannacht tussen 20:00 en 00:00 kreeg de mobiele verwerking deze foutmelding
0     0    0     0    0     0      0      0 --:--:-- --:--:-- --:--:--     0curl: (7) Failed to connect to waarneming.nl port 443: Connection refused
volgens mij zijn ze nu keurig verwerkt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Borst

Bij mij staan ze er nu iig netjes in. Moohooi  :duim:

Jozef

ik zou het fijn vinden als er een optie bijkomt - bij het invoeren van een waarneming van een vogel - rondcirkelend

Dit is met name nuttig bij roofvogels.
Een roofvogel die langzaam rondvliegt en duidelijk een binding heeft met het gebied kan ik nu als  ter plaatse invoeren maar dat is niet echt sluitend want dan denk je aan een zittende vogel. Maar het is ook geen overvliegende vogel want dan denk je aan een doortrekkende vogel.
Veel roofvogels en ook sommige andere soorten zijn gewoon aan het rondcirkelen op zoek naar voedsel of een plek om te rusten bijvoorbeeld

Zou mooi zijn

bedankt
Jos

Alex Kwak

Citaat van: Jozef op maart 13, 2018, 16:12:04 PM
ik zou het fijn vinden als er een optie bijkomt - bij het invoeren van een waarneming van een vogel - rondcirkelend

Dit is met name nuttig bij roofvogels.
Een roofvogel die langzaam rondvliegt en duidelijk een binding heeft met het gebied kan ik nu als  ter plaatse invoeren maar dat is niet echt sluitend want dan denk je aan een zittende vogel. Maar het is ook geen overvliegende vogel want dan denk je aan een doortrekkende vogel.
Veel roofvogels en ook sommige andere soorten zijn gewoon aan het rondcirkelen op zoek naar voedsel of een plek om te rusten bijvoorbeeld

Zou mooi zijn

bedankt
Jos

Dat is geen vraag voor ObsMapp, die neemt dit soort zaken alleen over van Waarneming.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Afgelopen zaterdag heb ik vanuit het waarneming-detailscherm één losse waarneming geüpload.

Wat mij opviel was dat deze waarneming gewoon in de lijst bleef staan. Mijn vermoeden dat deze opnieuw geüpload zou worden wanneer ik het geheel zou uploaden werd helaas bevestigd. Waardoor deze waarneming dus dubbel ingevoerd was.

Dit betrof versie 7.17.4, ik kon dit niet meer reproduceren met versie 7.17.5... het kan zijn dat het dus in die versie al opgelost is (ondanks dat het niet in de changelog stond)... als hier niets aan gebeurt is, is het misschien de moeite waard om te kijken of te achterhalen is hoe dit foutje ontstaan is.

2018-03-10 14:41 1 Rode Wouw Werkhoven - Landgoed Beverweerd (nl) OK
(ik heb de waarneming aangepast en de dubbele verwijderd, bedacht me later dat het misschien handiger was die nog even te laten staan tot dit opgehelderd was).

EDIT: als het wel in 7.17.5 al opgelost is: goed dat foutjes al opgelost worden voor ze gerapporteerd worden ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op maart 13, 2018, 17:26:43 PM
Afgelopen zaterdag heb ik vanuit het waarneming-detailscherm één losse waarneming geüpload.

Wat mij opviel was dat deze waarneming gewoon in de lijst bleef staan. Mijn vermoeden dat deze opnieuw geüpload zou worden wanneer ik het geheel zou uploaden werd helaas bevestigd. Waardoor deze waarneming dus dubbel ingevoerd was.

Dit betrof versie 7.17.4, ik kon dit niet meer reproduceren met versie 7.17.5... het kan zijn dat het dus in die versie al opgelost is (ondanks dat het niet in de changelog stond)... als hier niets aan gebeurt is, is het misschien de moeite waard om te kijken of te achterhalen is hoe dit foutje ontstaan is.

2018-03-10 14:41 1 Rode Wouw Werkhoven - Landgoed Beverweerd (nl) OK
(ik heb de waarneming aangepast en de dubbele verwijderd, bedacht me later dat het misschien handiger was die nog even te laten staan tot dit opgehelderd was).

EDIT: als het wel in 7.17.5 al opgelost is: goed dat foutjes al opgelost worden voor ze gerapporteerd worden ;)

Niet reproduceerbaar
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op maart 13, 2018, 18:31:32 PM
Niet reproduceerbaar

Dat had ik inderdaad ook, nouja maar hopen dat het een éénmalige glitch was... mocht het zich toch nog eens voordoen laat ik het uiteraard weten ;).




Iets anders:
Als je via de instellingen soort-gegevens download/update maar tijdens het downloaden (al dan niet opzettelijk) naast het schermpje klik dat aangeeft dat download bezig is, wordt dit proces onderbroken (of dat denk ik? geeft niet echt een melding), toen ik dit opnieuw probeerde crashte de hele app (rapport verzonden).

Lijkt me geen gewenst gedrag, sowiezo misschien vragen of download onderbroken moet worden? ik heb al een aantal keer gehad dat ik probeerde te downloaden en toen mijn scherm dimde ik ernaast klikte en dus ongewild annuleerde...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Ben Kruijsen

Ik gebruik Obsmapp 7.16 op mijn Samsung S8. Ik heb een aantal waarnemingen geüpload maar er blijven er drie staan in de lijst, allemaal onzekere waarnemingen. Bij "Uploaden" staat nul en in de lijst drie. Kennelijk worden onzekere waarnemingen niet geüpload. Iets aan de instellingen veranderen?

Alex Kwak

Citaat van: Ben Kruijsen op maart 15, 2018, 11:29:21 AM
Ik gebruik Obsmapp 7.16 op mijn Samsung S8. Ik heb een aantal waarnemingen geüpload maar er blijven er drie staan in de lijst, allemaal onzekere waarnemingen. Bij "Uploaden" staat nul en in de lijst drie. Kennelijk worden onzekere waarnemingen niet geüpload. Iets aan de instellingen veranderen?

Bij de geavanceerde instellingen kan je inderdaad aangeven dat je onzekere waarnemingen (nog) niet wilt uploaden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Ben Kruijsen

Citaat van: Alex Kwak op maart 15, 2018, 11:30:47 AM
Citaat van: Ben Kruijsen op maart 15, 2018, 11:29:21 AM
Ik gebruik Obsmapp 7.16 op mijn Samsung S8. Ik heb een aantal waarnemingen geüpload maar er blijven er drie staan in de lijst, allemaal onzekere waarnemingen. Bij "Uploaden" staat nul en in de lijst drie. Kennelijk worden onzekere waarnemingen niet geüpload. Iets aan de instellingen veranderen?

Bij de geavanceerde instellingen kan je inderdaad aangeven dat je onzekere waarnemingen (nog) niet wilt uploaden.

gevonden en bedankt Alex

Alex Kwak

Citaat van: Ben Kruijsen op maart 15, 2018, 11:43:02 AM
Citaat van: Alex Kwak op maart 15, 2018, 11:30:47 AM
Citaat van: Ben Kruijsen op maart 15, 2018, 11:29:21 AM
Ik gebruik Obsmapp 7.16 op mijn Samsung S8. Ik heb een aantal waarnemingen geüpload maar er blijven er drie staan in de lijst, allemaal onzekere waarnemingen. Bij "Uploaden" staat nul en in de lijst drie. Kennelijk worden onzekere waarnemingen niet geüpload. Iets aan de instellingen veranderen?

Bij de geavanceerde instellingen kan je inderdaad aangeven dat je onzekere waarnemingen (nog) niet wilt uploaden.

gevonden en bedankt Alex

Handig he  ;)  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Het login-scherm is niet (goed) aangepast voor het donkere thema (en daardoor erg moeilijk leesbaar).
Zie bijgevoegde afbeelding.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

mdumdumdu

Ee zijn soorten die ik eerst gewoon kon invoeren maar waar ik nu niet meer bijkom. Ik kan ze ook niet meer bij multimedia vinden. Hoe krijg ik alle soorten bij beide functies weer terug?
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

mdumdumdu

Ik denk dat ik de vogel lijst maar opnieuw ga downloaden. Hoe doe ik dat?
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

Alex Kwak

Citaat van: mdumdumdu op maart 16, 2018, 20:25:10 PM
Ik denk dat ik de vogel lijst maar opnieuw ga downloaden. Hoe doe ik dat?

Heb je wel naar Hisko's antwoord gekeken?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

mdumdumdu

Ja, maar dat heeft gek genoeg niet geholpen. Kunt u mij uitleggen hoe ik de soortgroep vogels opnieuw kan downloaden? Misschien dat het probleem daarmee opgelost wordt
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

Alex Kwak

Citaat van: mdumdumdu op maart 16, 2018, 20:55:10 PM
Ja, maar dat heeft gek genoeg niet geholpen. Kunt u mij uitleggen hoe ik de soortgroep vogels opnieuw kan downloaden? Misschien dat het probleem daarmee opgelost wordt

Instellingen -> Download Soort
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

mdumdumdu

Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485