Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op januari 24, 2018, 10:22:06 AM
Ik heb als admin een lijst opgevraagd uit waarnemingen.be met alle planten op/in andere planten. Dat bleken er 1100 te zijn waarvan een dikke 650 waarschijnlijk foutief. Sommige waarnemers vallen op omdat ze een heel lijstje van een bepaalde dag met een onwaarschijnlijke waardplant hebben ingegeven. Bijvoorbeeld bij deze waarnemer: https://waarnemingen.be/waarneming/view/141612161

Ik vermoed zelf dat de waarnemer in Obsmapp waarnemingen waar een waardplant bij was aangegeven kopieerde, maar weet dat niet zeker.  Bij het kopiëren zou dan een waarneming worden aangemaakt van een plant op/in dezelfde plant.

Is het een bug?  Is het probleem herkenbaar en al opgelost?

Hallo Rutger,

Dit is een waarneming van een half jaar geleden, van een gebruiker die vaak als eerste beta-versies gebruikt.
Het is dus heel goed mogelijk dat er een keer een 'hikje' is opgetreden.
Mocht je dit bij recente waarnemingen zien, trek dan vooral aan de bel.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Ok, zal ik doen. Bedankt voor de reactie.

bateleur

#842
Dag beste mensen,

als ik een waarneming wil invoeren (vogels), toont de app enkel de latijnse-wetenschappelijk namen. Voorheen waren dit gewoon Nederlandse namen. Hoe kan ik dit wijzigen?

alvast bedankt,
Gerard Roelofs
Met vriendelijke groet,
Gerard Roelofs

Alex Kwak

Citaat van: bateleur op februari 11, 2018, 17:06:09 PM
als ik een waarneming wil invoeren (vogels), toont de app enkel de latijnse-wetenschappelijk namen. Voorheen waren dit gewoon Nederlandse namen. Hoe kan ik dit wijzigen?

In het zoekscherm op het hamburger-menu linksboven klikken.

PS. Zou je met je naam willen ondertekenen? Dat is in dit forum verplicht.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

bateleur

Bedankt voor de snelle reactie!
En gelukt, veel simpeler dan gedacht.
Met vriendelijke groet,
Gerard Roelofs

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Bug... opmerking... ik weet niet helemaal hoe ik deze moet classificeren... het is in elk geval hinderlijk.

Niet het allernieuwste mobieltje (Samsung Galaxy S5) en ook niet de allersnelste internetverbinding...

Bij inspreken kleurt zodra je de microfoon indrukt deze rood en verschijnt een volumebalk.

Helaas komt het soms (bij mij vaak) voor dat het dan nog een behoorlijke tijd duurt alvorens de app ook daadwerkelijk aan het luisteren is (de volumebalk uitslaat). Ik weet niet of het mogelijk is, maar het zou erg fijn zijn als visueel duidelijk wordt wanneer er daadwerkelijk geluisterd wordt... bijv. microfoon rood kleuren zodra je hem indrukt (om responsiviteit duidelijk te maken) en groen als er ook daadwerkelijk geluisterd wordt. Bij snelle toestellen zal men nooit rood zien... of de volumebalk pas weergeven wanneer de ook echt geluisterd wordt...

Als je hem sneller aan het luisteren kan krijgen zou natuurlijk ook mooi zijn... magoe... kan me voorstellen dat het niet altijd lukt...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op februari 14, 2018, 23:49:38 PM
Bug... opmerking... ik weet niet helemaal hoe ik deze moet classificeren... het is in elk geval hinderlijk.

Niet het allernieuwste mobieltje (Samsung Galaxy S5) en ook niet de allersnelste internetverbinding...

Bij inspreken kleurt zodra je de microfoon indrukt deze rood en verschijnt een volumebalk.

Helaas komt het soms (bij mij vaak) voor dat het dan nog een behoorlijke tijd duurt alvorens de app ook daadwerkelijk aan het luisteren is (de volumebalk uitslaat). Ik weet niet of het mogelijk is, maar het zou erg fijn zijn als visueel duidelijk wordt wanneer er daadwerkelijk geluisterd wordt... bijv. microfoon rood kleuren zodra je hem indrukt (om responsiviteit duidelijk te maken) en groen als er ook daadwerkelijk geluisterd wordt. Bij snelle toestellen zal men nooit rood zien... of de volumebalk pas weergeven wanneer de ook echt geluisterd wordt...

Als je hem sneller aan het luisteren kan krijgen zou natuurlijk ook mooi zijn... magoe... kan me voorstellen dat het niet altijd lukt...

Die klacht moet je helaas neerleggen bij de maker van Android: Google  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2018, 08:23:28 AM
Die klacht moet je helaas neerleggen bij de maker van Android: Google  :-\

Oei... er is geen enkele manier om te achterhalen dat niet alleen de opdracht gegeven is, maar dat er ook daadwerkelijk geluisterd wordt?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op februari 15, 2018, 14:19:37 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2018, 08:23:28 AM
Die klacht moet je helaas neerleggen bij de maker van Android: Google  :-\

Oei... er is geen enkele manier om te achterhalen dat niet alleen de opdracht gegeven is, maar dat er ook daadwerkelijk geluisterd wordt?

je ziet het wel aan het bewegen van de 'volumebalk'
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

VictorE

Ik ben er sinds kort achter gekomen dat de app Vogelgeluiden niet meer werkt op mijn telefoon (Samsung Galaxy A5), hij laat alleen nog maar de laatst afgespeelde soort horen... Anyway, ik wilde dus weer via Obsmapp (7.16) vogelgeluiden downloaden, maar dat wil niet helemaal lukken. Iedere keer dat ik wil downloaden (via WiFi) loopt hij alle soorten langs van de lijst die ik wil downloaden en blijft daaronder staan 0 soorten; 0 geluiden. Ik dacht in eerste instantie dat ik ze wellicht al eens had gedownload, maar als ik naar multimedia ga krijg ik een leeg scherm en kan ook nergens op zoeken. Is dit een bekende bug met een goede oplossing?

Groeten,
Victor

RutgerB

Ik kan al een tijdje geen planten bij op/in invoeren. Wel allerlei andere soortgroepen. Is die beschikbare lijst door mij in Obsmapp te manipuleren of zou deze standaard alle soortgroepen moeten bevatten?

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op februari 22, 2018, 09:17:26 AM
Ik kan al een tijdje geen planten bij op/in invoeren. Wel allerlei andere soortgroepen. Is die beschikbare lijst door mij in Obsmapp te manipuleren of zou deze standaard alle soortgroepen moeten bevatten?

Instellingen -> Download - soort
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Citaat van: Alex Kwak op februari 22, 2018, 09:23:48 AM
Citaat van: Rutger Barendse op februari 22, 2018, 09:17:26 AM
Ik kan al een tijdje geen planten bij op/in invoeren. Wel allerlei andere soortgroepen. Is die beschikbare lijst door mij in Obsmapp te manipuleren of zou deze standaard alle soortgroepen moeten bevatten?

Instellingen -> Download - soort
Heb ik net weer even gedaan.

Ik kan nog steeds geen planten bij op/in ingeven.  Leek me ook vreemd als dit het verhielp, want ik kon al gewoon planten als waarneming ingeven, maar niet in het vakje op/in.
Kan het komen doordat ik bij de verschillende soortgroepen verschillende instellingen heb?

RutgerB

Trouwens; daar nog een opmerking over. Als ik een verzamelgroep aanmaak kan ik niet de mogelijkheid krijgen om bij invoer bij een soortgroep zowel Wetenschappelijk als Nederlands te tonen. Iets dat bij de soortgroep alleen wel gaat en ik zo heb ingesteld bij bijvoorbeeld de planten. Het is natuurlijk wel al mooi dat ik in die verzamelgroep bijv. met wetenschappelijke namen Planten in kan voeren en Mossen in het Nederlands, maar liefst heb ik de mogelijkheden in de verzamelgroep zoals bij die soortgroep zelf.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op februari 22, 2018, 17:21:35 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 22, 2018, 09:23:48 AM
Citaat van: Rutger Barendse op februari 22, 2018, 09:17:26 AM
Ik kan al een tijdje geen planten bij op/in invoeren. Wel allerlei andere soortgroepen. Is die beschikbare lijst door mij in Obsmapp te manipuleren of zou deze standaard alle soortgroepen moeten bevatten?

Instellingen -> Download - soort
Heb ik net weer even gedaan.

Ik kan nog steeds geen planten bij op/in ingeven.  Leek me ook vreemd als dit het verhielp, want ik kon al gewoon planten als waarneming ingeven, maar niet in het vakje op/in.
Kan het komen doordat ik bij de verschillende soortgroepen verschillende instellingen heb?

Welke versie van ObsMapp gebruik je?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB


j.simons

Alex,

Ik heb in mijn soortenlijst de soort 'Groenling (Chloris chloris)' staan.
Eerder had ik gewoon de keuze 'Groenling', ook bij anderen staat dit ook nu nog in hun soortenlijst.
ik heb recent wel Obsmapp opnieuw geinstalleerd en de soortenlijsten 'vers' gedownload.

Kun je aangeven waardoor dit komt?

groeten Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op februari 24, 2018, 08:35:07 AM
Ik heb in mijn soortenlijst de soort 'Groenling (Chloris chloris)' staan.
Eerder had ik gewoon de keuze 'Groenling', ook bij anderen staat dit ook nu nog in hun soortenlijst.
ik heb recent wel Obsmapp opnieuw geinstalleerd en de soortenlijsten 'vers' gedownload.

Kun je aangeven waardoor dit komt?

Omdat er tegenwoordig twee 'Groenlingen' zijn: Groenling (Chloris chloris) of Groenling (Carduelis chloris). En dat zijn in Wn.nl twee verschillende soorten.
Om daar onderscheid in te maken wordt de wetenschappelijke naam automatisch toegevoegd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex

Bedankt en duidelijk,
Ik heb synoniem niet aan staat dus ik zie er maar één.
Jammer dat de soortnaam (meest gebruikte) dan vervuild wordt met een aanhangsel.


gr Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op februari 24, 2018, 08:46:30 AM
Jammer dat de soortnaam (meest gebruikte) dan vervuild wordt met een aanhangsel.

Daar heb je zeker een punt, en ik zet 'm op de lijst om te kijken of dat beter kan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Citaat van: Alex Kwak op februari 24, 2018, 08:39:43 AM
Citaat van: j.simons op februari 24, 2018, 08:35:07 AM
Ik heb in mijn soortenlijst de soort 'Groenling (Chloris chloris)' staan.
Eerder had ik gewoon de keuze 'Groenling', ook bij anderen staat dit ook nu nog in hun soortenlijst.
ik heb recent wel Obsmapp opnieuw geinstalleerd en de soortenlijsten 'vers' gedownload.

Kun je aangeven waardoor dit komt?

Omdat er tegenwoordig twee 'Groenlingen' zijn: Groenling (Chloris chloris) of Groenling (Carduelis chloris). En dat zijn in Wn.nl twee verschillende soorten.
Om daar onderscheid in te maken wordt de wetenschappelijke naam automatisch toegevoegd.

Er zijn tegenwoordig geen twee Groenlingen. De 1 is een synoniem van de ander.  Dat is dus dezelfde soort.

Ik vind het onwenselijk dat je automatisch een Nederlandse naam bij een record zet waar in het systeem geen naam bij staat: https://waarnemingen.be/soort/info/107  . In Waarneming.nl gaat de waarneming automatisch naar de geldende naam, dus daar is Groenling nog wel te verantwoorden bij een synoniem (als je in het Nederlands invoert!) , maar in België blijft de waarneming op het synoniem staan. Dat betekent dat je, als je in Nederlands invoert en geen idee hebt welke het synoniem is, je dus blijvend synoniem hebt ingevoerd.  Voor beide sites geldt: Onder een synoniem invoeren is alleen zinnig als je met wetenschappelijke namen invoert. In België vind je die naam vervolgens dan ook terug in je waarnemingen. Zou in Nederland ook moeten vind ik, maar daar hebben ze hele vreemde ideeën over deze kwestie.

Het is in ieder geval onnodig (en ook onwenselijk) dat je automatisch een Nederlandse naam aan synoniemen toevoegt.  Wie zit daar op te wachten? Als je het wetenschappelijke synoniem kent, dan heb je die Nederlandse naam niet nodig. Als je de Nederlandse naam kent heb je niet de (niet duidelijke) keuze tussen twee nodig. Om die verwarring tegen te gaan verwijderde ik steevast een Nederlandse naam in de database bij een synoniem.  Ga jij ze weer automatisch toevoegen in de app.  Doe dat aub niet.

Alex Kwak

Citaat van: Rutger Barendse op februari 24, 2018, 12:25:46 PM
[knip]  Ga jij ze weer automatisch toevoegen in de app.  Doe dat aub niet.

Zie mijn vorige post

Dit is overigens een voortvloeisel uit het bekende Hop-verhaal (plant versus vogel). En zoals dus aangegeven gaat dat algoritme hier de fout in.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Ok, ik ben gerustgesteld. 

Er zijn voor zover ik kan overzien twee oplossingen nodig:

- Als er twee dezelfde namen (wetenschappelijk of Nederlands) zijn in de database (bijvoorbeeld die Hop) dan toon je automatisch de soortgroep (alleen nodig in de verzamelgroep)
- Als er binnen een soortgroep dezelfde namen zijn (niet het geval bij die Groenling) dan toon je automatisch de wetenschappelijke naam.

VictorE

Citaat van: VictorE op februari 19, 2018, 19:50:59 PM
Ik ben er sinds kort achter gekomen dat de app Vogelgeluiden niet meer werkt op mijn telefoon (Samsung Galaxy A5), hij laat alleen nog maar de laatst afgespeelde soort horen... Anyway, ik wilde dus weer via Obsmapp (7.16) vogelgeluiden downloaden, maar dat wil niet helemaal lukken. Iedere keer dat ik wil downloaden (via WiFi) loopt hij alle soorten langs van de lijst die ik wil downloaden en blijft daaronder staan 0 soorten; 0 geluiden. Ik dacht in eerste instantie dat ik ze wellicht al eens had gedownload, maar als ik naar multimedia ga krijg ik een leeg scherm en kan ook nergens op zoeken. Is dit een bekende bug met een goede oplossing?

Groeten,
Victor

Kan iemand mij hier nog mee helpen? Moet ik ergens een bepaalde map aangeven waar hij de bestanden moet in zetten? Zo ja, welke map is dat dan? Is er ergens nog een handleiding van ObsMapp 7.16?

Groeten,
Victor

Alex Kwak

Citaat van: VictorE op februari 26, 2018, 09:13:05 AM
Citaat van: VictorE op februari 19, 2018, 19:50:59 PM
Ik ben er sinds kort achter gekomen dat de app Vogelgeluiden niet meer werkt op mijn telefoon (Samsung Galaxy A5), hij laat alleen nog maar de laatst afgespeelde soort horen... Anyway, ik wilde dus weer via Obsmapp (7.16) vogelgeluiden downloaden, maar dat wil niet helemaal lukken. Iedere keer dat ik wil downloaden (via WiFi) loopt hij alle soorten langs van de lijst die ik wil downloaden en blijft daaronder staan 0 soorten; 0 geluiden. Ik dacht in eerste instantie dat ik ze wellicht al eens had gedownload, maar als ik naar multimedia ga krijg ik een leeg scherm en kan ook nergens op zoeken. Is dit een bekende bug met een goede oplossing?

Groeten,
Victor

Kan iemand mij hier nog mee helpen? Moet ik ergens een bepaalde map aangeven waar hij de bestanden moet in zetten? Zo ja, welke map is dat dan? Is er ergens nog een handleiding van ObsMapp 7.16?

Groeten,
Victor

Het staat op mijn todo-lijst, maar helaas momenteel even erg weinig tijd.
Verwacht binnen enkele dagen een inhoudelijke reactie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

VictorE

Citaat van: Alex Kwak op februari 26, 2018, 09:18:06 AM
Citaat van: VictorE op februari 26, 2018, 09:13:05 AM
Citaat van: VictorE op februari 19, 2018, 19:50:59 PM
Ik ben er sinds kort achter gekomen dat de app Vogelgeluiden niet meer werkt op mijn telefoon (Samsung Galaxy A5), hij laat alleen nog maar de laatst afgespeelde soort horen... Anyway, ik wilde dus weer via Obsmapp (7.16) vogelgeluiden downloaden, maar dat wil niet helemaal lukken. Iedere keer dat ik wil downloaden (via WiFi) loopt hij alle soorten langs van de lijst die ik wil downloaden en blijft daaronder staan 0 soorten; 0 geluiden. Ik dacht in eerste instantie dat ik ze wellicht al eens had gedownload, maar als ik naar multimedia ga krijg ik een leeg scherm en kan ook nergens op zoeken. Is dit een bekende bug met een goede oplossing?

Groeten,
Victor

Kan iemand mij hier nog mee helpen? Moet ik ergens een bepaalde map aangeven waar hij de bestanden moet in zetten? Zo ja, welke map is dat dan? Is er ergens nog een handleiding van ObsMapp 7.16?

Groeten,
Victor

Het staat op mijn todo-lijst, maar helaas momenteel even erg weinig tijd.
Verwacht binnen enkele dagen een inhoudelijke reactie.

Ok dank je wel, dan weet ik nu iig even waar ik aan toe ben  ;)

nhdejong

Hoi Alex,

Van de week op Lanzarote kon ik de Blinde Krab, Munidopsis polymorpha, niet invoeren in de lijst 'Geleedpotigen (overig) Wereldlijst' in ObsMapp, maar thuisgekomen stond ie wel in de lijst in observation.org. Volgens mij had ik deze lijst nog niet lang geleden gedownload, of is er een andere reden?

Thanx!
Klaas

Alex Kwak

Citaat van: nhdejong op maart 04, 2018, 17:00:31 PM
Van de week op Lanzarote kon ik de Blinde Krab, Munidopsis polymorpha, niet invoeren in de lijst 'Geleedpotigen (overig) Wereldlijst' in ObsMapp, maar thuisgekomen stond ie wel in de lijst in observation.org. Volgens mij had ik deze lijst nog niet lang geleden gedownload, of is er een andere reden?

Ik durf het niet te zeggen. Hier net even getest met de laatste beta-versie, en daar gaat het wel goed.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

nhdejong

Hoi Alex,

Zojuist heb ik opnieuw de wereldlijst Geleedpotigen overig (in het Nederlands) gedownload op mijn mobiel en geprobeerd of ik die Munidopsis polymorpha kon selecteren, maar kwam er achter dat ik de Nederlandse naam 'Blinde Krab' had moeten raden. Is er een mogelijkheid dat ik de Latijnse namen er bij krijg in de lijst? Ik dacht dat dat kon, maar kan het in de instellingen nergens vinden...

Thanx!
Klaas