Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Johan Helmus op mei 24, 2017, 12:45:49 PM
Nee, ik heb (voor het plaatsen van de melding eerder vandaag) geupdate naar versie 7.11, maar ik krijg nog steeds een wit scherm als ik een geluid wil toevoegen aan een waarneming.

Oeps, sorry, dit is ook helemaal niet aanpakt in 7.11, vraag gesteld bij verkeerde bericht...  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: sandravdveen op mei 24, 2017, 13:05:37 PM
Met de nieuwste update naar 7.11 is dit alles opgelost! Heel prettig. Sandra
:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Citaat van: Alex Kwak op mei 24, 2017, 11:11:38 AM
Citaat van: j.simons op mei 22, 2017, 14:48:52 PM
Bedankt voor het uitzoeken.
Waarnemingen vanaf een boot kunnen in zee terecht komen...

Ik wacht de update af.

Groeten Joost

Is dit nu verholpen in 7.11?
Alex,
De melding met de landen berekenen komt nog steeds bij elke wijziging maar is nu wel ( in vergelijking met de vorige versies) razendsnel.
Dus daar heb ik nu minder last van.

ik merk wel dat als het scherm kantelt dat dan de lijst weer opnieuw wordt samengesteld.
de melding 'even geduld ' komt dan en je ziet alle dagen voorbij flitsen.
dit lijkt me onnodig omdat de content gelijk blijft.
maar dat is een ander 'probleem' en veel minder storend.


Alvast bedankt voor deze aanpassing.

groeten Joost

Lowieke

Ik heb geen mobiel internet en nadat obsmapp via de wifi was geupdate en later in het veld voor het eerst werd gestart kon ik geen enkele waarneming invoeren. Het veld methode en opslaan waren en bleven zwart. Ik kreeg ook bij het opstarten meldingen alsof het een nieuwe installatie betrof met vensters waarin gemeld werd dat er wat vragen zouden komen om obsmapp correct in te stellen, die vragen kwamen er welliswaar niet. Thuis aan de wifi obsmapp gestart en ik zie dat deze wat lijsten gaat downloaden en alles werkt weer naar behoren. Bugje of moet ik voortaan na elke update obsmapp eerst starten met internet verbinding?
Jeroen.

marcel123

Citaat van: Lowieke op mei 26, 2017, 00:19:03 AM
Ik kreeg ook bij het opstarten meldingen alsof het een nieuwe installatie betrof met vensters waarin gemeld werd dat er wat vragen zouden komen om obsmapp correct in te stellen, die vragen kwamen er welliswaar niet. Thuis aan de wifi obsmapp gestart en ik zie dat deze wat lijsten gaat downloaden en alles werkt weer naar behoren. Bugje of moet ik voortaan na elke update obsmapp eerst starten met internet verbinding?
Bij mij komen die vragen regelmatig terug, maar met 7.11 is me dat nog niet overkomen.

Michiel en Milka

Citaat van: Lowieke op mei 26, 2017, 00:19:03 AM
Ik heb geen mobiel internet en nadat obsmapp via de wifi was geupdate en later in het veld voor het eerst werd gestart kon ik geen enkele waarneming invoeren. Het veld methode en opslaan waren en bleven zwart. Ik kreeg ook bij het opstarten meldingen alsof het een nieuwe installatie betrof met vensters waarin gemeld werd dat er wat vragen zouden komen om obsmapp correct in te stellen, die vragen kwamen er welliswaar niet. Thuis aan de wifi obsmapp gestart en ik zie dat deze wat lijsten gaat downloaden en alles werkt weer naar behoren. Bugje of moet ik voortaan na elke update obsmapp eerst starten met internet verbinding?
Bij mij hetzelfde. Gelukkig was dat alleen maar bij een 'rondje park in de buurt' en niet bijv. bij een dag Oostvaardersplassen.
Groet, Michiel

OlivierO

Bij mij kwamen er ook de melding dat er vragen gingen komen, maar er kwam weinig. Wel moest ik veel dingen weer downloaden, wachtwoord weer ingeven, ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: Lowieke op mei 26, 2017, 00:19:03 AM
Ik heb geen mobiel internet en nadat obsmapp via de wifi was geupdate en later in het veld voor het eerst werd gestart kon ik geen enkele waarneming invoeren. Het veld methode en opslaan waren en bleven zwart. Ik kreeg ook bij het opstarten meldingen alsof het een nieuwe installatie betrof met vensters waarin gemeld werd dat er wat vragen zouden komen om obsmapp correct in te stellen, die vragen kwamen er welliswaar niet. Thuis aan de wifi obsmapp gestart en ik zie dat deze wat lijsten gaat downloaden en alles werkt weer naar behoren. Bugje of moet ik voortaan na elke update obsmapp eerst starten met internet verbinding?

In 9 van de 10 gevallen heb je geen internetverbinding nodig, maar deze keer wel. Dat komt omdat de waarneming-methode is toegevoegd, conform Waarneming.nl, en die gegevens moeten worden gedownload, en de activiteiten etc moeten worden bijgewerkt.
Dat je het wachtwoord opnieuw moet invoer heeft niets met deze update te maken, ik kan vanaf hier niet zien wat daar wel de reden voor was.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lowieke

Ik vermoedde al dat het met die nieuwe methode te maken had.
Nee, ik hoefde het wachtwoord niet in te voeren, er kwam alleen een aankondiging dat er aanvullende vragen gesteld zouden worden (alsof het een nieuwe installatie betrof) maar nadat er een lokatiefix was ging het meteen door naar het hoofdscherm. Normaal heb je die fix niet nodig om naar het hoofdscherm te gaan. Affijn, alles werkt weer zoals verwacht  :duim:
Jeroen.

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op mei 26, 2017, 11:32:57 AM
Dat je het wachtwoord opnieuw moet invoer heeft niets met deze update te maken, ik kan vanaf hier niet zien wat daar wel de reden voor was.

Als ik er even over nadenk kom ik erop uit dat dat was nadat ik de kleur naar donker had gezet ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op april 18, 2017, 01:24:46 AM
Misschien een erg groot woord om dit een bug te noemen... maar ik wilde het in elk geval wel even opmerken... en er eigenlijk meteen een wens aan koppelen...

Wanneer je in het inspreekscherm bent, maar nog geen waarneming hebt ingesproken, is het aardbol-icoontje grijs (omdat er nog geen waarneming is ingevoerd) maar wel aanklikbaar...
Echter wanneer je deze aanklikt krijg je het kaart-scherm, waarbij de kaart echter niet geladen wordt en een melding "ongeldige coordinaten" bovenaan komt.

EDIT: nu ik wat meer heb onderzocht, blijkt de kaart gecentreerd te worden op coördinaat 0nb 0wl (op de evenaar en de 0-meridiaan, dus ergens in zee onder Ghana) vandaar waarschijnlijk de melding over ongeldige coördinaten.

Het zou fijn zijn als de kaart (wanneer er nog geen waarneming ingevoerd is) geladen wordt op de huidige locatie.

Opgelost in de eerstkomende update
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lowieke

Sinds versie 7.12: Als ik de exacte lokatie op de kaart wil aanwijzen en daarvoor op de pointer druk krijg ik een foutmelding dat de google play services niet beschikbaar zijn en het scherm met daarop de kaart wordt niet meer getoond.
Jeroen.

Alex Kwak

Citaat van: Lowieke op juni 16, 2017, 00:53:02 AM
Sinds versie 7.12: Als ik de exacte lokatie op de kaart wil aanwijzen en daarvoor op de pointer druk krijg ik een foutmelding dat de google play services niet beschikbaar zijn en het scherm met daarop de kaart wordt niet meer getoond.

Google Play Services even bijwerken.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.gms&hl=nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lowieke

#613
 :duim: Dat is de oplossing  :duim:

Ik heb een custom rom met daarop een minimale installatie van de google apps (opengapps) en die worden niet automatisch bijgewerkt, enkel wat via de play store is binnengehaald, zoals ObsMapp.
Jeroen.

hiskodevries

Jeroen, custom roms alleen installeren als je met de gevolgen overweg kan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Lowieke

Dank je Hisko, het handmatig installeren van de nieuwe play services, die de laatste versie van ObsMapp kennelijk nodig heeft, was een peuleschil.
Jeroen.

Diemer

ObsMapp (7.12.2) crasht op mijn toestel steeds als ik via Speech 'vogel onbekend verkeersslachtoffer' of 'zoogdier onbekend verkeersslachtoffer' wil invoeren. Zeg ik het zonder 'verkeersslachtoffer', dan gaat het wel...

Alex Kwak

Citaat van: Diemer op juni 19, 2017, 11:34:45 AM
ObsMapp (7.12.2) crasht op mijn toestel steeds als ik via Speech 'vogel onbekend verkeersslachtoffer' of 'zoogdier onbekend verkeersslachtoffer' wil invoeren. Zeg ik het zonder 'verkeersslachtoffer', dan gaat het wel...

Oorzaak gevonden en wordt opgelost in de eerstkomende update.
Probleem is overigens eigenlijk 'vogel onbekend', omdat 'onbekend' ook een activiteit, kleed of methode kan zijn. De app moet daardoor heel erg veel combinaties controleren. Dus zodra de bug is opgelost zal je zien dat deze herkenning vele seconden zal duren. Dat is overigens ook oplosbaar, maar voor nu even te veel werk.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Diemer

Had een vermoeden dat die 'onbekend' er voor iets tussen zat, maar vond het vreemd dat het wel ging voor 'vogel onbekend' zonder 'verkeersslachtoffer' erbij. Merci voor de snelle fix, Alex!

marcel123

#619
Op een Xperia D6603 geeft Obsmapp 7.11 af en toe de volgende foutmelding, waarschijnlijk omdat de fotoapp? twee keer opgestart wordt:

Image crop failed:
java.lang.NullPointerException: Attempt to invoke virtual method 'boolean android.graphics.Bitmap.compress(android.graphics.Bitmap$CompressFormat, int, java.io.OutputStream)' on a null object reference


Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

gu1951do

Beste Alex

Na uploaden ObsMapp naar 7.12.3 kan ik ingevoerde waarnemingen niet meer wijzigen.

Groet Guido Janze

Alex Kwak

Citaat van: gu1951do op juni 26, 2017, 14:19:46 PM
Na uploaden ObsMapp naar 7.12.3 kan ik ingevoerde waarnemingen niet meer wijzigen.

Eenmaal geüpload kan je waarnemingen alleen nog op waarneming.nl wijzigen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

gu1951do

Beste Alex

Dat snap ik. De waarnemingen zijn niet geüpload maar het programma. Na aanklikken waarneming (op mobiel)krijg ik een beeldvullend overzicht, waar niks meer in gewijzigd kan worden.

Groet Guido Janze

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juni 20, 2017, 20:01:02 PM
Op een Xperia D6603 geeft Obsmapp 7.11 af en toe de volgende foutmelding, waarschijnlijk omdat de fotoapp? twee keer opgestart wordt:

Image crop failed:
java.lang.NullPointerException: Attempt to invoke virtual method 'boolean android.graphics.Bitmap.compress(android.graphics.Bitmap$CompressFormat, int, java.io.OutputStream)' on a null object reference

De eerstkomende update heeft een nieuwe crop-functie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#626
Ik denk niet dat het probleem de crop-functie is, maar het feit dat de 'maak de foto functie''  twee keer opgestart kan worden. Dat heb ik niet op de andere apparaten, maar daar draai ik dan ook geen Obsmapp 7.11 op.

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juni 27, 2017, 20:40:04 PM
maar daar draai ik dan ook geen Obsmapp 7.11 op.

Je hoeft van mij echt niet te updaten. Maar dan moet je óók niet met vragen komen die over oude versies blijken te gaan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#628
Citaat van: Alex Kwak op juni 27, 2017, 20:42:06 PM
Je hoeft van mij echt niet te updaten. Maar dan moet je óók niet met vragen komen die over oude versies blijken te gaan.
Ik heb ge update, het werkt niet met versie 7.12.4 maar er is vandaag weer een nieuwe versie  7.12.5.
Je krijgt geen foutmelding meer, alleen de tekst  ''mislukt'' . Daarna werkt de fotomaakbutton niet meer. Als je het invoerscherm afsluit en opnieuw opent kun je weer een nieuwe foto toevoegen.
Edit: niet alleen de fotomaakbutton hangt maar het hele scherm.

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juni 29, 2017, 17:41:22 PM
Citaat van: Alex Kwak op juni 27, 2017, 20:42:06 PM
Je hoeft van mij echt niet te updaten. Maar dan moet je óók niet met vragen komen die over oude versies blijken te gaan.
Ik heb ge update, het werkt niet met versie 7.12.4 maar er is vandaag weer een nieuwe versie  7.12.5.
Je krijgt geen foutmelding meer, alleen de tekst mislukt. Daarna werkt de fotomaakbutton niet meer. Als je het invoerscherm afsluit en opnieuw opent kun je weer een nieuwe foto toevoegen.

Mooi dat je geüpdate hebt. Kan je nu precies beschrijven wat je doet, wat er gebeurd, en wat je verwacht had dat er zou gebeuren?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!