Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: KoenVerhoogt op januari 22, 2017, 13:29:28 PM
Normaal gesproken als ik een nieuwe waarneming invoer via obbsmap en ik klik op 'Selecteer soort' verschijnt er een lijst met soorten gesorteerd op volgorde van laatst ingevoerd (heb ik zo ingesteld). Maar nu (ik denk sinds versie 7.7) is dat niet meer zo. Als ik nu op 'selecteer soort' klik krijg ik eerst gewoon een lijst die gesorteerd is op alfabetische volgorde, zodra ik echter begin met typen sorteert ie wel op volgorde van laatst ingevoerd.

Lijkt een bug, ga ik naar kijken
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op januari 22, 2017, 15:45:48 PM
Citaat van: KoenVerhoogt op januari 22, 2017, 13:29:28 PM
Normaal gesproken als ik een nieuwe waarneming invoer via obbsmap en ik klik op 'Selecteer soort' verschijnt er een lijst met soorten gesorteerd op volgorde van laatst ingevoerd (heb ik zo ingesteld). Maar nu (ik denk sinds versie 7.7) is dat niet meer zo. Als ik nu op 'selecteer soort' klik krijg ik eerst gewoon een lijst die gesorteerd is op alfabetische volgorde, zodra ik echter begin met typen sorteert ie wel op volgorde van laatst ingevoerd.

Lijkt een bug, ga ik naar kijken

Ik kan dat niet reproduceren. Wie wel?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

KoenVerhoogt

Ik heb zojuist een verzamelgroep aangemaakt, en daar gebeurt het wel goed. Alleen als ik alle soorten aan heb staan doet hij het in eerste instantie niet.
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Alex Kwak

Citaat van: KoenVerhoogt op januari 22, 2017, 17:44:36 PM
Ik heb zojuist een verzamelgroep aangemaakt, en daar gebeurt het wel goed. Alleen als ik alle soorten aan heb staan doet hij het in eerste instantie niet.

Ik heb het uitgeprobeerd, meet een enkele soortgroep, een verzamelgroep of met ' alle soortgroepen'. Nergens een probleem.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

KoenVerhoogt

Hmm vreemd, nouja, er valt wel mee te leven
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

marcel123

#425
Citaat van: KoenVerhoogt op januari 22, 2017, 17:44:36 PM
Alleen als ik alle soorten aan heb staan doet hij het in eerste instantie niet.
''alle soorten'' en met dubbele namen kan ik het reproduceren.

Bij ''empis aestiva'' ''wants onbekend'' en ''bosdoorntje'' doet ie het niet, bij ''fraaie boleet'' wel. Misschien groepsafhankelijk? mm nee champignon doet het ook niet.

CiteerHet lijkt wel of de optie ''lokale of wetenschappelijke naam'' [invoerscherm, soortenlijst] wel werkt bij de vogels maar niet bij wantsen en sprinkhanen. Zijn er meer mensen die dit hebben?

jjbrinkman

Ah dat zal het zijn, daar stond vroeger vast Asian birds. Dank, Gr JJ

jjbrinkman

Nog 2 vraagjes:
- bij het invoeren van de beroemde rondvliegende escapes in de dierentuin van jakarta ontdekte ik vandaag dat de escape checkbox is verdwenen. Ik kan die status nu alleen na uploaden in de database zetten. Of zie ik over het hoofd?
- ik zou al heel lang "alleen gehoord" of "heard only" willen aangeven. Wat is daar de handigste methode voor? Of kan ik dat beter op de wensenlijst zetten?


marcel123

Citaat van: jjbrinkman op januari 22, 2017, 23:25:50 PM
- bij het invoeren van de beroemde rondvliegende escapes in de dierentuin van jakarta ontdekte ik vandaag dat de escape checkbox is verdwenen. Ik kan die status nu alleen na uploaden in de database zetten. Of zie ik over het hoofd?
Die zit onder het sterretje.

jjbrinkman


jjbrinkman

Oh, tssss, absoluut nog niet eerder gezien. Heb ik ook meteen de groep samenstelling weer terug ;)
Tx

Alex Kwak

Citaat van: jjbrinkman op januari 22, 2017, 21:58:19 PM
Ah dat zal het zijn, daar stond vroeger vast Asian birds. Dank, Gr JJ

Indonesië staat inmiddels weer bij Azië.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hans Verdaat

In New Zealand uploadde ik mijn waarnemingen iedere keer als ik WiFi had. Regelmatig was dat een upload in de middag (lokale tijd) van de waarnemingen van die ochtend.
Veel van die waarnemingen hebben de melding 'Your device does not have correct date settings !!!!' gekregen en de datum is een dag terug gezet.

ObsMapp of Observation.org gebruikt blijkbaar de tijd in NL als ijkpunt... dat is niet handig als je wil dat ObsMapp ook in het buitenland gebruikt wordt. Kan als uitgangspunt de tijdszone waar het het eerst een nieuwe datum is genomen worden? Dan is ObsMapp ook bruikbaar in Azie voor een snelle upload. Dat is toch een voorwaarde voor lokale gebruikers om een app te gaan gebruiken.

Dank, Hans

Alex Kwak

Citaat van: Hans Verdaat op januari 24, 2017, 19:27:09 PM
In New Zealand uploadde ik mijn waarnemingen iedere keer als ik WiFi had. Regelmatig was dat een upload in de middag (lokale tijd) van de waarnemingen van die ochtend.
Veel van die waarnemingen hebben de melding 'Your device does not have correct date settings !!!!' gekregen en de datum is een dag terug gezet.

ObsMapp of Observation.org gebruikt blijkbaar de tijd in NL als ijkpunt... dat is niet handig als je wil dat ObsMapp ook in het buitenland gebruikt wordt. Kan als uitgangspunt de tijdszone waar het het eerst een nieuwe datum is genomen worden? Dan is ObsMapp ook bruikbaar in Azie voor een snelle upload. Dat is toch een voorwaarde voor lokale gebruikers om een app te gaan gebruiken.

Dank, Hans

ObsMapp wordt in de hele wereld gebruikt. Ik vermoed dat je je toestel niet in de juiste tijdszone had gezet?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hans Verdaat

Denk van wel.
Als ik na 13:00 uur lokale tijd (= 01:00 uur in NL) de upload verzond was er geen probleem. Dacht dat het eraan lag dat de waarnemingen die ik wilde uploaden een dag vooruit liepen t.o.v. de datum op dat moment in NL. voorbeeld: dinsdagochtend 10:00 uur waarneming dan is het nog maandag in NL. Later op de dag is het inmiddels ook dinsdag in NL. 

Alex Kwak

Aha, ik denk dat ik nu begrijp wat je bedoelt: de waarneming ging correct, maar het uploaden niet?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#436
Citaat van: Hans Verdaat op januari 24, 2017, 19:27:09 PM
New Zealand
https://observation.org/waarneming/view/113186525 De enige andere melding die ik vond is ook heel toevallig? ook Nieuw Zeeland en dat ligt vlak bij de datumgrens.
Maar dit is iObs...

Alex Kwak

Ik denk dat het heel simpel is: op de server wordt gecontroleerd of een waarneming wellicht in de toekomst ligt: dat mag namelijk niet. Als daarbij geen rekening wordt gehouden met tijdsverschil krig je dit soort problemen.
Binnenkort even een keer naar kijken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tim de Boer

Inderdaad iets wat al langer speelt, had er geregeld last van in Nieuw Zeeland en laatst was ik in Australië en daar was hetzelfde probleem. Als je iets upload voordat het in NL de volgende dag is komt die melding in je waarneming te staan, sowieso vrij apart dat je niet gewoon een bericht krijgt dat je ernaar moet kijken want in principe krijg je nu geen melding maar moet je het toevallig zien. Best veel werk ook om dit uit al je waarnemingen te halen en de datum aan te passen;)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

marcel123

Dankjewel Tim voor je reactie! Dat was iObs?

Misschien kan Hisko toelichten wat hij met deze opmerking bedoeld. Ik had toen waarschijnlijk de tijd ipv de tijdzone aangepast...
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?action=post;quote=1435802;topic=231586.0;last_msg=2060245

Citaat van: hiskodevries op juli 16, 2013, 10:53:59 AM
Citaat van: optilete op juli 16, 2013, 10:44:18 AM
Citaat van: Alex Kwak op juli 08, 2013, 10:03:53 AM
[size=78%]Je moet alleen de tijd(zone) van je toestel instellen op de plaats waar je daadwerkelijk bent. Vergeet ook je camera niet bij te zetten![/size]
Obsmap blijkt geen uploads te doen als de datum van je gsm in de toekomst ligt. Dus aanpassingen aan de tijd kunnen onverwachte problemen met zich meebrengen.
nee Marcel : Obsmap bleek geen uploads te doen
uiteraard is dat aangepast

Tim de Boer

Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op januari 18, 2017, 16:22:50 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 18, 2017, 16:00:36 PM
Citaat van: Thijs Fijen op januari 18, 2017, 15:59:18 PM
Echt een minor bugje in de nieuwste Obsmapp (misschien ook al in de oudere versies).
- Filter alleen op beginletters (staat dus aan!)
- Voer vogelwaarneming in, en typ: 'Kau' --> Kauw staat in de lijst
- Voer vogelwaarneming in, en typ: 'Kauw' --> Kauw staat NIET meer in de lijst

Komt niet voor als 'Filter alleen op beginletters' uit staat.

Als dat zo is, dan vind ik dat een behoorlijke bug  :(

Ik had "Komt niet voor als 'Filter alleen op beginletters' uit staat." even gemist, dus dat viel mee  ;)

Is wel opgelost in de eerstvolgende update.

Ik kan even niet meer terugvinden of na deze melding een update is geweest (misschien een feature voor de lijst in 'updates' om een datum toe te voegen?), maar ik kan nu (7.7) met 'filter alleen op beginletters' aan niet meer zoeken op 'ge fu' en dan 'geoorde fuut' vinden. Dat was een extreem veelgebruikte manier voor mij voor invoeren.
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op januari 29, 2017, 21:30:50 PM
Ik kan even niet meer terugvinden of na deze melding een update is geweest (misschien een feature voor de lijst in 'updates' om een datum toe te voegen?), maar ik kan nu (7.7) met 'filter alleen op beginletters' aan niet meer zoeken op 'ge fu' en dan 'geoorde fuut' vinden. Dat was een extreem veelgebruikte manier voor mij voor invoeren.

Zie https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2058597#msg2058597
Is dus gefixed in de eerstvolgende update (die hopelijk komende week komt)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op januari 29, 2017, 21:33:59 PM
Citaat van: Thijs Fijen op januari 29, 2017, 21:30:50 PM
Ik kan even niet meer terugvinden of na deze melding een update is geweest (misschien een feature voor de lijst in 'updates' om een datum toe te voegen?), maar ik kan nu (7.7) met 'filter alleen op beginletters' aan niet meer zoeken op 'ge fu' en dan 'geoorde fuut' vinden. Dat was een extreem veelgebruikte manier voor mij voor invoeren.

Zie https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2058597#msg2058597
Is dus gefixed in de eerstvolgende update (die hopelijk komende week komt)
Mooi :)
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op januari 29, 2017, 21:38:15 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 29, 2017, 21:33:59 PM
Citaat van: Thijs Fijen op januari 29, 2017, 21:30:50 PM
Ik kan even niet meer terugvinden of na deze melding een update is geweest (misschien een feature voor de lijst in 'updates' om een datum toe te voegen?), maar ik kan nu (7.7) met 'filter alleen op beginletters' aan niet meer zoeken op 'ge fu' en dan 'geoorde fuut' vinden. Dat was een extreem veelgebruikte manier voor mij voor invoeren.

Zie https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365532.msg2058597#msg2058597
Is dus gefixed in de eerstvolgende update (die hopelijk komende week komt)
Mooi :)

Thijs, mocht je interesse hebben, je dit zelf al testen: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=383332.0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

De volgende zaken vielen mij op:

•   Waarnemingen overzicht > hier is rechtsbovenin alleen een button om in het scherm voor handmatige invoer te komen. Voor spraakinvoer is dit niet mogelijk en moet je via het menu in dit scherm komen.
•   In het spraakinvoer scherm kan je met een button switchen naar de handmatige invoer. Andersom is deze optie er niet. dus van handmatig naar spraak invoer
•   Instellingen > activiteiten, kleden enz > dan naar een soortgroep > backbutton kom je weer in het instellingen menu. Ik zou hier verwachten dat je weer in de soortgroep keuze kwam. Dit is nu een stap te ver terug. Dit is lastig als je van meerdere soortgroepen de instellingen wilt doorlopen.
Johan op den Dries
Sneek

Hans Verdaat

Hoe kun je tegenwoordig je favorietenlijsten downloaden?
Kreeg het niet meer gevonden...

Alex Kwak

Citaat van: Hans Verdaat op februari 05, 2017, 02:28:27 AM
Hoe kun je tegenwoordig je favorietenlijsten downloaden?
Kreeg het niet meer gevonden...

Als je van NL , BE of wereld een soortenlijst download, dan gaat de favorietenlijst automatisch mee.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op februari 04, 2017, 19:30:47 PM
1   Waarnemingen overzicht > hier is rechtsbovenin alleen een button om in het scherm voor handmatige invoer te komen. Voor spraakinvoer is dit niet mogelijk en moet je via het menu in dit scherm komen.
2   In het spraakinvoer scherm kan je met een button switchen naar de handmatige invoer. Andersom is deze optie er niet. dus van handmatig naar spraak invoer
3   Instellingen > activiteiten, kleden enz > dan naar een soortgroep > backbutton kom je weer in het instellingen menu. Ik zou hier verwachten dat je weer in de soortgroep keuze kwam. Dit is nu een stap te ver terug. Dit is lastig als je van meerdere soortgroepen de instellingen wilt doorlopen.

Voor de punten 1 en 3 heb je gelijk, ik zet dat op de lijst om aan te passen.
Punt 2 zie ik anders: de optie om handmatig in te kunnen voeren is er omdat sommige soorten moeilijk in te spreken zijn. Andersom zie ik eigenlijk geen reden om opeens even 1 soort in te willen spreken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent de Boer

Volgens mij zit er een bug in het gedeelte "kopieer waarneming".
Ik kopieer een waarneming -> wijzig waarneming -> andere soort -> ster rechtsboven, drop-down menuutje -> pointer locatie, kaart verschijnt -> ik verplaats de pointer en sla op.
1. Dan ontstaat er een nieuwe waarneming met de gekozen locatie en de tijd waarop ik de bovenbeschreven actie uitvoer, niet juist
2. de gekopieerde waarneming blijft ook bestaan

Ik gebruik de bovenstaande optie weleens om de locatie te wijzigen binnen Obsmapp en meen dat dit in een oudere versie gewoon prima werkte??
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer