Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: laatvlieger op december 17, 2016, 10:02:36 AM
Geüpdate via de Google Play Store en alles lijkt weer helemaal normaal te werken.

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Ter info: Ik had geen problemen met het open na de laatste update. Ik heb nog steeds 7.6.5.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op december 17, 2016, 12:59:04 PM
Ter info: Ik had geen problemen met het open na de laatste update. Ik heb nog steeds 7.6.5.

Waarschijnlijk heb je dan nog nooit tracks en/of transecten gebruikt?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maico Weites

Kleine taalfoutjes in de Engelse versie:
Als ik de basic data update, komt er o.a. 'update fenology' te staan. Dit moet zijn 'update phenology'.
Settings -> advanced -> POI's = POIs
Settings -> advanced ->Show lus one sign" with observations. lus=plus neem ik aan?


Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Alex Kwak

Citaat van: m.weites op december 18, 2016, 04:12:26 AM
Kleine taalfoutjes in de Engelse versie:
Als ik de basic data update, komt er o.a. 'update fenology' te staan. Dit moet zijn 'update phenology'.
Settings -> advanced -> POI's = POIs
Settings -> advanced ->Show lus one sign" with observations. lus=plus neem ik aan?

3x gecorrigeerd, bedankt  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

M. Hoogteijling

Ik weet niet meer wanneer het is begonnen maar ook in de laatste versie (7.6.7 als het goed is) krijg ik na het opslaan van een waarneming heel kort de melding "backup mislukt" in een donker venstertje onderin. Ligt dit aan mijn telefoon (moto g, 2e generatie, android 6.0), sd kaart of Obsmapp? Ik heb voldoende geheugenruimte, verder nergens van dit soort meldingen en obsmapp doet verder alles.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Alex Kwak

Citaat van: M. Hoogteijling op december 26, 2016, 12:46:22 PM
Ik weet niet meer wanneer het is begonnen maar ook in de laatste versie (7.6.7 als het goed is) krijg ik na het opslaan van een waarneming heel kort de melding "backup mislukt" in een donker venstertje onderin. Ligt dit aan mijn telefoon (moto g, 2e generatie, android 6.0), sd kaart of Obsmapp? Ik heb voldoende geheugenruimte, verder nergens van dit soort meldingen en obsmapp doet verder alles.

Dit is inderdaad puur een waarschuwing dat de backup is mislukt. En die backup heb je normaliter niet nodig, dus op zich geen probleem.
In 9 van de 10 gevallen zal dit veroorzaakt worden door ruimtegebrek, controleer dat nog een keer (intern geheugen én sd-kaart!)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

M. Hoogteijling

bedankt voor je reactie. het is me nog niet gelukt iets met het geheugen te doen want met foto's, muziek, oid krijg ik geen melding. Maar het lijkt idd geen kwaad te kunnen dus laat ik het zo. Mocht het wijzigen dan meld ik het even.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Pim

Bug 1

Als ik bijvoorbeeld een aalscholver invoer met Obsmapp door middel van spraak en vervolgens druk ik driemaal op de plusknop, dan staan er 4 aalscholvers.
Als ik dan de pijl exacter op de kaart wil plaatsen en druk op opslaan dan staat er in het geheugen vervolgens 1 aalscholver. Dat vind ik niet wenselijk.

Bug 2
Bij zoogdieren staat de basisactiviteit op "in kolonie anders", is het niet logischer dat dit "ter plaatse" is?

Dank alvast
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Alex Kwak

Citaat van: Pim op december 29, 2016, 22:21:36 PM
Bug 1
Als ik bijvoorbeeld een aalscholver invoer met Obsmapp door middel van spraak en vervolgens druk ik driemaal op de plusknop, dan staan er 4 aalscholvers.
Als ik dan de pijl exacter op de kaart wil plaatsen en druk op opslaan dan staat er in het geheugen vervolgens 1 aalscholver. Dat vind ik niet wenselijk.
Bug 2
Bij zoogdieren staat de basisactiviteit op "in kolonie anders", is het niet logischer dat dit "ter plaatse" is?

1) Inderdaad een bug, ga ik naar kijken.
2) Even de stamgegevens vanuit ObsMapp bijwerken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Het volgende treedt op na:
- Waarneming ingeven en opslaan
- Nadien de waarneming wijzigen via waarnemingen > de waarneming aanklikken en dan wijzigen
- Dan "terug" klikken (met het pijltje van een Samsung) en je dan bedenken dat je nóg iets moet wijzigen

Wel dan gaat dat niet meer en komt er bij mij steeds "Watersnip met aantal 1" te staan als waarneming, terwijl ik dus bijvoorbeeld "Velduil 5" had ingegeven.

Kan je volgen?  ;D
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Pim

Dag Alex, dank voor je reactie.
Kun je bij punt 2 iets specifieker zijn wat ik moet aanpassen / updaten?

Alvast dank.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Alex Kwak

Citaat van: Pim op december 30, 2016, 21:24:43 PM
Kun je bij punt 2 iets specifieker zijn wat ik moet aanpassen / updaten?

ObsMapp-> Instellingen -> Download Stamgegevens
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex,

Bij het Tellen worden waarnemingen ingedeeld per land.
Nu staat daar een "unknown country" bij, terwijl ik het land dit jaar nog niet uit ben geweest.
Waar komen deze vandaan?

Bij mij staan deze erbij sinds een dag vogelen in zuidhollandse en zeeuwse eilanden. Mijn vriend had het eerder al.

gr Joost

Alex Kwak

#374
Citaat van: j.simons op januari 07, 2017, 09:28:33 AM
Bij het Tellen worden waarnemingen ingedeeld per land.
Nu staat daar een "unknown country" bij, terwijl ik het land dit jaar nog niet uit ben geweest.
Waar komen deze vandaan?

Waarschijnlijk zijn dit waarnemingen 'buitengaats'. ObsMapp kent de landsgrenzen, maar neem geen zee mee. Vandaar.
Mocht iemand betere gedetailleerde grenzen hebben dan houd ik me aanbevolen!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex, ik ben ook niet buitengaats geweest.
wel aan de kust, maar de landsgrenzen liggen toch daarbuiten. (hoop ik)

gr Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op januari 07, 2017, 15:08:36 PM
Alex, ik ben ook niet buitengaats geweest.
wel aan de kust, maar de landsgrenzen liggen toch daarbuiten. (hoop ik)

Net even de grens over Google Earth gelegd, en tot mijn eigen verrassing wordt er zelfs wél een stuk zee meegenomen.
Dus ben ik wel benieuwd welke waarneming van jou niet in NL geplaatst kan worden.
Zou je het meest recente back-up bestand van je waarnemingen naar mij willen mailen? Je vindt die in /obsmapp/backup en hij heet wn_backup_[datum]+[tijd].zip
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Me to,  in drie onbekende landen geweest
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

j.simons


Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Met dank aan Hisko en Joost heb ik de fout gevonden en opgelost voor de eerstvolgende update.
@Joost: er blijven nog een paar waarnemingen op 'onbekend' staan van 5 november 2015. Toen we je wél echt de zee op   ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: OlivierO op december 30, 2016, 21:00:29 PM
Het volgende treedt op na:
- Waarneming ingeven en opslaan
- Nadien de waarneming wijzigen via waarnemingen > de waarneming aanklikken en dan wijzigen
- Dan "terug" klikken (met het pijltje van een Samsung) en je dan bedenken dat je nóg iets moet wijzigen

Wel dan gaat dat niet meer en komt er bij mij steeds "Watersnip met aantal 1" te staan als waarneming, terwijl ik dus bijvoorbeeld "Velduil 5" had ingegeven.

Kan je volgen?  ;D

Alex, kan je aangeven of je dit gelezen hebt en of je er iets mee kan?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op januari 08, 2017, 12:09:02 PM
Citaat van: OlivierO op december 30, 2016, 21:00:29 PM
Het volgende treedt op na:
- Waarneming ingeven en opslaan
- Nadien de waarneming wijzigen via waarnemingen > de waarneming aanklikken en dan wijzigen
- Dan "terug" klikken (met het pijltje van een Samsung) en je dan bedenken dat je nóg iets moet wijzigen

Wel dan gaat dat niet meer en komt er bij mij steeds "Watersnip met aantal 1" te staan als waarneming, terwijl ik dus bijvoorbeeld "Velduil 5" had ingegeven.

Kan je volgen?  ;D

Alex, kan je aangeven of je dit gelezen hebt en of je er iets mee kan?

Excuses, vergeten te melden: is opgelost in de eerstkomende update!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op januari 08, 2017, 12:14:51 PM
Citaat van: OlivierO op januari 08, 2017, 12:09:02 PM
Citaat van: OlivierO op december 30, 2016, 21:00:29 PM
Het volgende treedt op na:
- Waarneming ingeven en opslaan
- Nadien de waarneming wijzigen via waarnemingen > de waarneming aanklikken en dan wijzigen
- Dan "terug" klikken (met het pijltje van een Samsung) en je dan bedenken dat je nóg iets moet wijzigen

Wel dan gaat dat niet meer en komt er bij mij steeds "Watersnip met aantal 1" te staan als waarneming, terwijl ik dus bijvoorbeeld "Velduil 5" had ingegeven.

Kan je volgen?  ;D

Alex, kan je aangeven of je dit gelezen hebt en of je er iets mee kan?

Excuses, vergeten te melden: is opgelost in de eerstkomende update!

Top! :duim: :duim: :duim: :duim:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

j.simons

Citaat van: Alex Kwak op januari 08, 2017, 00:51:44 AM
Met dank aan Hisko en Joost heb ik de fout gevonden en opgelost voor de eerstvolgende update.
@Joost: er blijven nog een paar waarnemingen op 'onbekend' staan van 5 november 2015. Toen we je wél echt de zee op   ;D

Alex, mooi dan is duidelijk waar ik uitgehangen heb.
Op 5 november zat ik inderdaad op een boot voor de kust.

gr Joost

Lanius

ik heb mijn telefoon (Fairphone 2) even opnieuw geïnstalleerd. Nu bij installeren obsmapp heb ik een probleem:
De app wordt gedownload, erna geinstalleerd; Bij openen krijg ik dialoogvenster over digitaal notitieboekje enzo. Ik klik op ok. En nu krijg ik het scherm "Downloading, Landsgrenzen". Na verloop van tijd krijg ik een error.
In het verleden zonder probleem altijd obsmapp kunnen downloaden.
Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op januari 10, 2017, 11:39:08 AM
ik heb mijn telefoon (Fairphone 2) even opnieuw geïnstalleerd. Nu bij installeren obsmapp heb ik een probleem:
De app wordt gedownload, erna geinstalleerd; Bij openen krijg ik dialoogvenster over digitaal notitieboekje enzo. Ik klik op ok. En nu krijg ik het scherm "Downloading, Landsgrenzen". Na verloop van tijd krijg ik een error.
In het verleden zonder probleem altijd obsmapp kunnen downloaden.

Is een probleem met het downloaden van de landsgrenzen. Controleer je internetverbinding en probeer het gewoon opnieuw.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

ik heb het al enkele keren geprobeerd laatste half uur, nochtans met goeie wifi verbinding (al de andere apps perfect kunnen downloaden en installeren). Ik probeer straks eens opnieuw.
Davy De Groote