Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Gert Van Heghe op augustus 21, 2016, 14:51:22 PM
Op het invoerscherm, wanneer ik voor "Aantal" een getal invoer en dan op "Volg." tik, kom ik altijd in het invoerveld "Toelichting" terecht. Is dat de bedoeling?

Dat is het eerstvolgende invoerveld. Dus: Ja.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gert Van Heghe

Citaat van: Alex Kwak op augustus 21, 2016, 15:02:02 PM
Citaat van: Gert Van Heghe op augustus 21, 2016, 14:51:22 PM
Op het invoerscherm, wanneer ik voor "Aantal" een getal invoer en dan op "Volg." tik, kom ik altijd in het invoerveld "Toelichting" terecht. Is dat de bedoeling?

Dat is het eerstvolgende invoerveld. Dus: Ja.

Aja, dat is dus de betekenis van het opschrift "Volg."
Bestaat er dan een methode om na invoer dat virtueel keyboard te sluiten zonder naar dat volgende invoerveld te springen?

Alex Kwak

Citaat van: Gert Van Heghe op augustus 21, 2016, 15:57:24 PM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 21, 2016, 15:02:02 PM
Citaat van: Gert Van Heghe op augustus 21, 2016, 14:51:22 PM
Op het invoerscherm, wanneer ik voor "Aantal" een getal invoer en dan op "Volg." tik, kom ik altijd in het invoerveld "Toelichting" terecht. Is dat de bedoeling?

Dat is het eerstvolgende invoerveld. Dus: Ja.

Aja, dat is dus de betekenis van het opschrift "Volg."
Bestaat er dan een methode om na invoer dat virtueel keyboard te sluiten zonder naar dat volgende invoerveld te springen?

Ja, de back-toets. Is overigens allemaal standaard Android.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gert Van Heghe

Citaat van: Alex Kwak op augustus 21, 2016, 15:59:25 PM
Citaat van: Gert Van Heghe op augustus 21, 2016, 15:57:24 PM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 21, 2016, 15:02:02 PM
Citaat van: Gert Van Heghe op augustus 21, 2016, 14:51:22 PM
Op het invoerscherm, wanneer ik voor "Aantal" een getal invoer en dan op "Volg." tik, kom ik altijd in het invoerveld "Toelichting" terecht. Is dat de bedoeling?

Dat is het eerstvolgende invoerveld. Dus: Ja.

Aja, dat is dus de betekenis van het opschrift "Volg."
Bestaat er dan een methode om na invoer dat virtueel keyboard te sluiten zonder naar dat volgende invoerveld te springen?

Ja, de back-toets. Is overigens allemaal standaard Android.

Bedankt!
Android is tamelijk nieuw voor mij. ObsMapp is ongeveer 't enige waarvoor ik het gebruik.

Alex Kwak

Citaat van: Gert Van Heghe op augustus 21, 2016, 16:38:06 PM
Bedankt!
Android is tamelijk nieuw voor mij. ObsMapp is ongeveer 't enige waarvoor ik het gebruik.

Geen probleem  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hjkrajenbrink

Citaat van: Alex Kwak op augustus 20, 2016, 11:37:37 AM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 13, 2016, 16:08:31 PM
Henk, op de een of andere manier heeft je toestel niet de benodigde rechten gekregen. ObsMapp vraagt aan je toestel om te vragen om die toestemming (de vraag komt dus niet rechtstreeks van ObsMapp), en ObsMapp controleert achteraf of de rechten zijn toegekend. En in jouw geval is dat dus niet zo. Waarom kan ik niet zeggen.

Inmiddels ben ik daar wel achter: het is een bug in Android.
In het kort: ObsMapp vraagt toestemming voor precieze en minder precieze locatie-bepaling. Android ziet dat dan alleen toestemming nodig is voor de precieze bepaling en vraagt die dan ook. Maar als je daarna vraagt of er toestemming is voor de minder precieze bepaling krijg je een negatief antwoord  :rolleye:

Oplossing: die vraag niet meer stellen, en dat gebeurt in de komende ObsMapp 7.3  :blink:

Hallo Alex,

Ik heb de nieuwe versie zojuist geïnstalleerd... en tot mijn grote spijt moet ik mededelen dat het (althans op mijn telefoon) nog niet is verholpen... De foutmeldingen over het vragen van toestemming zijn inderdaad verdwenen, maar ik kan nog steeds via de app mijn SD-kaart niet bereiken. Als ik de opslaglocatie verander, na eerst een OSM-kaart te hebben gedownload, krijg ik de melding 'kopiëren mislukt'. Vervolgens alsnog een OSM-kaart downloaden geeft weer de Android-melding 'Permission denied'.

Mijn excuses voor al het gedoe! Ik heb de indruk dat het een verandering van Android is, die het lastiger maakt om de SD te benaderen. Met een andere app heb ik er ook problemen mee (een digitaal vogelboek), maar bij de meeste gaat het goed.

Misschien dat Android nog een keer een wijziging doorvoert. Tot die tijd zal ik de OSM-kaart maar op het interne geheugen van m'n telefoon opslaan. Voor 1 OSM-kaart gaat dat ook nog wel, maar het is toch wat zonde van de ruimte, terwijl de SD groot genoeg is.
Groeten,
Henk

hjkrajenbrink

PS: ik bemerkte voor mijn telefoon (Sony Xperia Z3 compact) nog een ander bugje. Als ik in het geavanceerde instellingen-menu de opslaglocatie weer wil terugveranderen van SD naar interne opslag, dan gaat dat niet goed. De interne opslaglocatie op mijn Sony is aangeduid als "storage/emulated/0". Dat staat ook goed ingesteld na de installatie van ObsMapp. Echter, als ik op een gegeven moment van SD-kaart weer terug wil naar interne opslag, kan ik alleen de map "/storage/emulated/" kiezen. De submap "0" vindt hij niet. Vervolgens treden er uiteraard fouten op. Handmatig het pad intypen kan niet in dit geval. Opnieuw installeren is dan de enige optie.

Zal ook wel weer iets met Android zijn, die naamgeving is bij de laatste updates nog wel eens gewijzigd. Maar kun je hier wellicht iets mee? Als je nog een screenshot wilt, dan hoor ik het graag.
Groeten,
Henk

Bourke

Ik krijg na de update als ik een waarneming wil toevoegen "soortgenoten nog niet aanwezig"
Terwijl ik hem wel heb gedownload

Alex Kwak

Citaat van: Bourke op augustus 21, 2016, 21:17:33 PM
Ik krijg na de update als ik een waarneming wil toevoegen "soortgenoten nog niet aanwezig"
Terwijl ik hem wel heb gedownload

Welke soortgroep gaat het om? En probeer 'm toch eens opnieuw te downloaden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#159
Citaat van: hjkrajenbrink op augustus 21, 2016, 17:13:14 PM
Misschien dat Android nog een keer een wijziging doorvoert. Tot die tijd zal ik de OSM-kaart maar op het interne geheugen van m'n telefoon opslaan. Voor 1 OSM-kaart gaat dat ook nog wel, maar het is toch wat zonde van de ruimte, terwijl de SD groot genoeg is.
Dit begrijp ik niet zo goed. Het lezen van een SDkaart is nooit een probleem geweest, je moet de instelling
Geavanceerd\Locatie-instellingen\Map-directory naar de directory laten verwijzen op de SD card waar je osm map staat.

Als je wilt schrijven zou jde de SD kaart in kunnen stellen als /storage/extSdCard/Android/data/org.obsmapp, maar ik heb geen ervaring met het toestel dat jij hebt. Bovendien lijkt het dat Obsmapp versies boven de 7.0.5 dit op mijn toestel niet meer ondersteunen.

j.simons

Alex,

Het startscherm is sinds versie 7 gewijzigd.
Er wordt nu vermeld wie er aan de app gewerkt hebben en dat waarneming.nl de opdrachtgever is.
Natuurlijk verdienen diegene die veel tijd in het maken, vertalen etc van de app alle lof en aandacht.

Echter op mijn telefoon is er nauwelijks ruimte om alles te tonen en start de app daarna direct door naar het invoer scherm.
Op mijn telefoon (samsung galaxy 5 mini) komen de vertalers net niet in beeld.
Op een tablet komt "met dank aan" net in beeld maar aan wie dat is niet

Verder heb ik het idee dat dit scherm het starten van de app vertraagd.

Mogelijk dat je dit kunt aanpassen zodanig dat de app in het gebruik snel start en dat de info over opdrachtgevers en bijdragers goed getoond wordt (of dat dit scherm moet zijn weet ik niet).

Groeten Joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op augustus 22, 2016, 11:39:01 AM
Het startscherm is sinds versie 7 gewijzigd.
Er wordt nu vermeld wie er aan de app gewerkt hebben en dat waarneming.nl de opdrachtgever is.
Natuurlijk verdienen diegene die veel tijd in het maken, vertalen etc van de app alle lof en aandacht.

Echter op mijn telefoon is er nauwelijks ruimte om alles te tonen en start de app daarna direct door naar het invoer scherm.
Op mijn telefoon (samsung galaxy 5 mini) komen de vertalers net niet in beeld.
Op een tablet komt "met dank aan" net in beeld maar aan wie dat is niet

Verder heb ik het idee dat dit scherm het starten van de app vertraagd.

Mogelijk dat je dit kunt aanpassen zodanig dat de app in het gebruik snel start en dat de info over opdrachtgevers en bijdragers goed getoond wordt (of dat dit scherm moet zijn weet ik niet).

Het klopt dat de info op lang niet alle schermen goed wordt getoond. Ik zoek daar een andere oplossing voor.
Het tonen van die info vertraagt overigens niet. Dat gebeurt terwijl op de achtergrond andere processen lopen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Leuk die soortentelfunctie per land. Alleen heb ik het idee dat het nog niet helemaal foutloos is. Zie de bijlage. De aantallen soorten tellen niet op.
Ik mis nog een heel aantal ingevoerde soorten uit Duitsland, Italië, Frankrijk en Thailand (onder andere denk ik). Nu is het niet allemaal met deze telefoon ingevoerd (Thailand niet), maar ik heb die gegevens wel opnieuw ingeladen. Italië en Frankrijk heb ik onder embargo ingevoerd, dus dat zou mee kunnen spelen.
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 23, 2016, 08:51:00 AM
Leuk die soortentelfunctie per land. Alleen heb ik het idee dat het nog niet helemaal foutloos is. Zie de bijlage. De aantallen soorten tellen niet op.
Ik mis nog een heel aantal ingevoerde soorten uit Duitsland, Italië, Frankrijk en Thailand (onder andere denk ik). Nu is het niet allemaal met deze telefoon ingevoerd (Thailand niet), maar ik heb die gegevens wel opnieuw ingeladen. Italië en Frankrijk heb ik onder embargo ingevoerd, dus dat zou mee kunnen spelen.

Ik vermoed dat je de landengrenzen nog niet hebt gedownload.
ObsMapp -> Instellingen -> Menu Geavanceerd -> Download landsgrenzen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op augustus 23, 2016, 10:13:52 AM
Citaat van: Thijs Fijen op augustus 23, 2016, 08:51:00 AM
Leuk die soortentelfunctie per land. Alleen heb ik het idee dat het nog niet helemaal foutloos is. Zie de bijlage. De aantallen soorten tellen niet op.
Ik mis nog een heel aantal ingevoerde soorten uit Duitsland, Italië, Frankrijk en Thailand (onder andere denk ik). Nu is het niet allemaal met deze telefoon ingevoerd (Thailand niet), maar ik heb die gegevens wel opnieuw ingeladen. Italië en Frankrijk heb ik onder embargo ingevoerd, dus dat zou mee kunnen spelen.

Ik vermoed dat je de landengrenzen nog niet hebt gedownload.
ObsMapp -> Instellingen -> Menu Geavanceerd -> Download landsgrenzen
Goed vermoeden! Ben in iets meer landen geweest dan ik me even kort kon herinneren ;)
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 23, 2016, 11:34:09 AM
Goed vermoeden! Ben in iets meer landen geweest dan ik me even kort kon herinneren ;)

:duim:  Ik zou ook hiervan een schermprintje wel leuk vinden, weet ik weer waarvoor ik het doe  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bourke

Citaat van: Bourke op augustus 21, 2016, 21:17:33 PM
Ik krijg na de update als ik een waarneming wil toevoegen "soortgenoten nog niet aanwezig"
Terwijl ik hem wel heb gedownload

Dit is bij alle soortgroepen.
Hij vraagt wel iedere keer bij opstarten soortgroepen downloaden.
Moet ik misschien obsmap er helemaal af halen en opnieuw installeren, maar ben ik dan alle historie kwijt?

Alex Kwak

Citaat van: Bourke op augustus 23, 2016, 23:00:45 PM
Citaat van: Bourke op augustus 21, 2016, 21:17:33 PM
Ik krijg na de update als ik een waarneming wil toevoegen "soortgenoten nog niet aanwezig"
Terwijl ik hem wel heb gedownload

Dit is bij alle soortgroepen.
Hij vraagt wel iedere keer bij opstarten soortgroepen downloaden.
Moet ik misschien obsmap er helemaal af halen en opnieuw installeren, maar ben ik dan alle historie kwijt?

Historie kan je op deze manier bewaren: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1432878#msg1432878
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

nhdejong

Beste mensen,

Vandaag was ik op pad over Texel en voerde mijn waarnemingen onderweg in in ObsMapp. Thuisgekomen zag ik het bijgaande lijstje in mijn telefoon staan. Echter, bij de Robbenjager had ik als laatste waarneming voor vertrek drie Brandganzen ingevoerd en vervolgens reed ik naar polder Waal & Burg, waar een machtige vrouw Slechtvalk op het molentje zat. Het tijdspad deed nu echter geloven dat ik in 9 minuten van de Robbenjager naar polder Waal & Burg ben gereden, maar als je Texel een beetje kent, weet je dat dat met de huidige technologie voorlopig onmogelijk is.
Vervolgens zag ik ook daar enkele Brandganzen en die staan wel op 25 minuten later.

Ik heb eerder wel meegemaakt dat de GPS 'bleef hangen' en dat de waarneming daardoor op een verkeerde pinpoint komt, maar nieuw is voor mij dat de klok ook is blijven hangen. Of is dit een bug?

Dom van me, maar ik heb de waarneming van de Slechtvalk, zowel de tijd als de locatie, al aangepast. Die was ergens gepinpoint in de Witte Hoek, enkele honderden meters ten zuiden van de 6 waarnemingen daarvoor. Had ik misschien moeten laten staan voor 'nader onderzoek'? In dat geval zal ik het euvel in de gaten houden en me andermaal melden als het nog een keer voorkomt.

Of kunnen jullie hier al genoeg mee? Of doe ik iets verkeerd?

Thanx,
Klaas

nhdejong

Herstel, niet 9 minuten, maar 9 seconden!...

Anyway, you get the point...

Smiles,
Klaas

Ton de Gr

Afgelopen zondag stond de tijd bij mijn eerste waarneming 1 uur en 25 minuten te vroeg bij de daarop volgende waarnemingen was het weer in orde .
Met vriendelijke groet,Ton de Groot

Alex Kwak

Locatie wordt aan de gps van je toestel gevraagd, tijd wordt ook van je toestel gehaald. Hier heeft ObsMapp verder niets over te vertellen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Ton de Gr op augustus 31, 2016, 22:08:19 PM
Afgelopen zondag stond de tijd bij mijn eerste waarneming 1 uur en 25 minuten te vroeg bij de daarop volgende waarnemingen was het weer in orde .

had je misschien die 1 uur en 25 minuten eerder de waarneming gestart?
-edit- En Klaas wellicht iets soortgelijks?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

nhdejong

Bedoel je dat ik met een soort helderziendheid al bij de Robbenjager bedacht dat ik een klein half uur later een Slechtvalk zou gaan zien?
Hahaha!

Alex Kwak

Citaat van: nhdejong op september 01, 2016, 00:15:04 AM
Bedoel je dat ik met een soort helderziendheid al bij de Robbenjager bedacht dat ik een klein half uur later een Slechtvalk zou gaan zien?
Hahaha!

Nee, maar wel dat je het invoerscherm al opende, op pad ging, en een tijd later de Slechtvalk selecteerde en invoerde.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

nhdejong

Ehm, nou, ik had ObsMapp aanstaan, want ik was al aan het invoeren geweest bij de Robbenjager, maar na de laatste invoering heb ik me niet gerealiseerd dat dat op die plek de laatste invoering was. Had ik dan toen ObsMapp moeten afsluiten en dan bij polder Waal & Burg weer aanzetten? Mijn telefoon zit altijd in mijn zak en ik pak hem om iets in te voeren zodra ik iets zie.
Bij de Robbenjager voerde ik dus die Brandganzen in en vervolgens heb ik mijn telefoon uitgedaan en ben ik naar polder Waal & Burg gereden en daar zag ik de Slechtvalk. Toen heb ik mijn telefoon weer aangezet en de Slechtvalk ingevoerd, maar wat ik nu begrijp is dat ObsMapp na het invoeren van de Brandganzen al de tijd en de plaats van de volgende waarneming vastlegt?

Of begrijp ik het verkeerd?

Smiles,
Klaas

Alex Kwak

Hmmm, altijd vervelend om je fout te moeten toegeven  B)

Maar ik heb zo'n vermoeden dat bij de de wijziging om de tijd van een waarneming direct bij het aanmaken al te kunnen wijzigen iets meer gewijzigd is dan alleen dat. 'Vroeger' werd bij de waarneming het tijdstip van het klikken op 'Opslaan' genoteerd, en ik vermoed nu dat dit nu het tijdstip van het openen van het waarnemingscherm is geworden.
Prachtig als je iets ziet en meteen in begint te voeren: dan is het tijdstip heel nauwkeurig, nauwkeuriger zelfs dan bij de tweede optie. Maar desastreus als je het waarnemingenscherm open laat staan. En dat laatste gebeurt uiteraard heel vaak.
Als bovenstaande inderdaad zo is ga ik dit zsm corrigeren.
Bedankt voor de meldingen!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

De update is beschikbaar in Google Play (7.4.2)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!