witpuntoever in België

Gestart door nick w, juli 07, 2016, 14:15:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Citaat van: frankneijts op augustus 20, 2016, 20:45:45 PM
Citaat van: Platbuik op augustus 19, 2016, 12:25:57 PM
Precies. Het is ons de laatste jaren geregeld overkomen dat er tijdens een verblijf in het noorden, in het zuiden spectaculaire waarnemingen gedaan worden. Volgende week (al!) zitten we daar weer. ;D
We hebben er de afgelopen weken al naar gezocht. Zou iemand deze (en de gele rombout?) alvast willen toevoegen; nu is deze niet te melden, en werken de ingestelde alerts niet.
Succes, Frank ;)

Ik doe mijn best en probeer vooral ook allerlei 'suffe' plekken: relatief nieuwe, vaak nog kale poelen/plasjes waar tot dusverre alleen nog maar wat (hoewel: soms èrrug veel!) Tengere grasjes, (gewone) Oevers, Bruinrojen & een enkele Grote keizer zitten. Oh ja .. en Zuidelijke keizers natuurlijk want daar hebben 'ze' dit jaar hier in de Kempen ettelijke flinke blikken van opengetrokken en die schamen zich zelfs niet meer voor hele kleine voetbadjes ... B)

Goed bezig Frank!  :duim: O0

caliprobola

Citaat van: nick w op augustus 18, 2016, 17:46:28 PM
volgend jaar in de Kempen?

groet,
Nick W
Laakdal (locatie 3de Belgische waarneming) ligt in de (Belgische) Kempen  :angel:


nick w

 ;D ok Pieter, we hopen hem volgend jaar in de Nederlandse Kempen te vinden...

groet,
Nick W


grunsven

Citaat van: nick w op augustus 23, 2016, 20:06:36 PM
;D ok Pieter, we hopen hem volgend jaar in de Nederlandse Kempen te vinden...

groet,
Nick W
Waarom niet dit jaar? het is prachtig weer.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

AvanderHeijden

Citaat van: grunsven op augustus 24, 2016, 13:39:45 PM
Citaat van: nick w op augustus 23, 2016, 20:06:36 PM
;D ok Pieter, we hopen hem volgend jaar in de Nederlandse Kempen te vinden...

groet,
Nick W
Waarom niet dit jaar? het is prachtig weer.

That's the spirit!  :duim: ;D

JohanvantBosch

http://waarnemingen.be/waarneming/view/123206621

Nog dichter bij de nederlandse grens....  een kilometer of minder?
Go Frank!

grunsven

700 meter  ;)
Maar met name het aantal dieren dit jaar valt me op.  Het is niet 1 beest dat naar het noorden gewaaid is.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

AvanderHeijden


Gert Veurink

ik ben tegen vangen, maar met een net 700 meter achter een libel naar het noorden rennen... hmm moet kunnen
groet!
Gert Veurink



AvanderHeijden

Citaat van: Gert Veurink op september 02, 2016, 15:58:54 PM
ik ben tegen vangen, maar met een net 700 meter achter een libel naar het noorden rennen... hmm moet kunnen

Als je dan nog even doorrent wacht ik op jullie aan de Friese grens.  :rolleye:

trogon

gr, Ward

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marcel123

Citaat van: grunsven op september 02, 2016, 12:59:23 PM
700 meter  ;)
Dat ziet er uit als een overzichtelijk transportprobleem.  ;)  Meteen een mailtje rondgestuurd, kan iedereen dit weekeinde al aan de slag.

Gert Veurink

Veel gezocht Frank?
Hij gaat komend weekend vallen... Of heb je m al
groet!
Gert Veurink



frankneijts

Heb al veel gezocht inderdaad (zie ook hierboven) al moet er af en toe ook gewerkt worden natuurlijk .. B)ook op bepaalde plekken in de Plateaux (uitsluitend NL gebied) maar tot dusverre zonder resultaat. Einde komende week komt Theo een handje toesteken maar misschien lukt het dit weekeinde nog..😇
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

ja dat begreep ik van Theo. Ik probeer dit weekend nog die kant op te gaan, maar weet nog niet of het me lukt.
groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Citaat van: trogon op september 02, 2016, 16:28:03 PM
Citaat van: JohanvantBosch op september 02, 2016, 12:49:03 PM
http://waarnemingen.be/waarneming/view/123206621

Nog dichter bij de nederlandse grens....  een kilometer of minder?
Go Frank!

benieuwd voor de foto's...

Ik vraag me af waarom ie is goedgekeurd zonder enige vorm van beschrijving of foto's. Tenzij de admin die op andere wijze heeft gekregen... Het staat nu raar, ook al is Geert bekend als een betrouwbare waarnemer.

grunsven

Hij is toch ook niet gekeurd?
Er is ook niet echt iets om te keuren, dan heb je toch minstens een beschrijving nodig. (Niet dat ik de determinatie van Geert betwijfel overigens)
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohanvantBosch

Citaat van: grunsven op september 02, 2016, 21:57:26 PM
Hij is toch ook niet gekeurd?
Er is ook niet echt iets om te keuren, dan heb je toch minstens een beschrijving nodig. (Niet dat ik de determinatie van Geert betwijfel overigens)

Nu niet meer, maar net wel. Was goedgekeurd op basis van bewijsmateriaal/waarschijnlijkheid.

Platbuik

Ik zag het ook. Mooi dat dat weg is gehaald. :duim:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

frankneijts

Vandaag het noordelijk deel van de Plateaux verkend. Werd pas relatief laat in de ochtend een beetje libellenweer, daarvoor zwaar bewolkt, frisjes en zelfs wat regen. Er vlogen/vliegen nog diverse gewone oevers, heidelibellen, Paardenbijters en nog een enkel koppeltje Zuidelijke keizers maar verder vallen de aantallen libellen wat tegen. Dit zal het zoeken naar zo'n Witpuntje overigens wel kunnen vergemakkelijken. Op weg naar de auto nèt voor de (denkbeeldige) grens viel er plots een romboutje uit de lucht dat pal voor ons op het zandpad ging zitten. Weliswaar niet de gezochte Witpunt maar zeker een uiterst aangename verrassing en volkomen onverwacht verjaardagscadeautje  B) op deze plek: http://waarneming.nl/waarneming/view/123255045
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

AvanderHeijden

Haha dát is wel een gaaf cadeau ja!  :duim: Gefeliciteerd met verjaardag en vondst, mooi werk. Dat wordt opletten op de Dommel, nu niet alleen meer voor Gaffels maar dus ook voor Tangetjes.

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

timtermaat

Ik begrijp dat er druk op de Plateaux gezocht is, want dat is het dichtst bij de waarneming in het Hageven. Maar mooie heidevennen zijn niet direct de meest voor de hand liggende biotoop voor witpuntoeverlibel. (Hoewel hij niet erg kritisch is en in feite overal kan vallen.)
Weet iemand of er al gezocht is bij de visvijvers van de Maaij, Pastoorswijer, etc.?

Gefeliciteerd met je tanglibel, Frank!
Tim Termaat

marcel123

Is Zuid Limburg niet geschikt, bijvoorbeeld plasjes inn het Geul dal.

grunsven

Ja hoor, ondiepe voedselrijke wateren heb je daar ook.
Mogelijk volgen ze het Maasdal. In Duitsland zitten ze veel  in het dal van de Rijn in het zuiden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

frankneijts

Citaat van: timtermaat op september 05, 2016, 17:25:38 PM
Ik begrijp dat er druk op de Plateaux gezocht is, want dat is het dichtst bij de waarneming in het Hageven. Maar mooie heidevennen zijn niet direct de meest voor de hand liggende biotoop voor witpuntoeverlibel. (Hoewel hij niet erg kritisch is en in feite overal kan vallen.)
Weet iemand of er al gezocht is bij de visvijvers van de Maaij, Pastoorswijer, etc.?

Gefeliciteerd met je tanglibel, Frank!

Bedankt Tim! Zoals je zegt "kan hij overal vallen": 'Die Libellen Baden-Württembergs 2' noemt dan ook een hele rits aan biotopen waar ze bijv. in die deelstaat (bepaald niet het centrum van de verspreiding in Europa) alleen al worden aangetroffen. De nadruk ligt echter wel op relatief nieuwe, al of niet voedselrijke, niet al te zwaar begroeide (zelfs kale) zandige of lemige oevers langs tamelijk ondiepe (vis)wateren en een warme ligging, zeg maar dikwijls vergelijkbaar met Gewone oeverlibel. In zekere zin komt dat (behalve de vis) wel een beetje overeen met de plasjes en (relatief nieuwe) vennen in (in elk geval) het noordelijk deel van de Plateaux die eigenlijk (nog steeds) maar weinig lijken op wat we gewoonlijk onder "mooie heidevennen" verstaan.. B) Ook de nieuwe plassen/poelen in het Kempenbroek (grensgebied N.Brabant/NL en Belgisch Limburg) waar in elk geval grote hoeveelheden Gewone oevers zitten, lijken potentieel aantrekkelijk voor de soort.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Beetje terzijde: Grappig genoeg heb ik de soort in Turkije alleen maar langs beken en rivieren gevonden (op een plek of zes). Is het biotoop oostelijker in het verspreidingsgebied anders dan in West Europa?