Bent u niet lekker geworden mevrouw....

Gestart door javanerkelens, september 24, 2007, 23:17:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 05, 2012, 22:26:54 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 05, 2012, 19:28:18 PM
Citaat van: MarKoHu op januari 05, 2012, 19:24:07 PM
Leuke situaties, Bart en Ronald! Hoewel leuk, die museumblunders?

In een museum moet niet alles gewijzigd worden.... Gaat hier natuurlijk ook om het historisch aspect.

Dat mag zelfs niet -> geeft een helder beeld van het natuurhistorisch besef van die tijd! Mensen hadden halverwege de 19de eeuw nog nooit een Aap gezien in Maastricht en plots is er eentje aanwezig en voor alle nieuwsgierigen te bezichtigen. GEWELDIG!!!. Niemand boeit het of weet wat voor soort het is maar een Aap is een Aap. (bovendien geweldig om zo'n oud en keurig sierhandschrift met Oost-Indische inkt op geschept papier te zien op zo'n oude hardhouten sokkel. Zoiets verwijderen is ook ten strengste verboden!).
Oké, maar dan moet je je als museum wel afvragen welke boodschap je wilt overbrengen met je tentoonstelling.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op januari 05, 2012, 21:14:08 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 05, 2012, 19:28:18 PM
Citaat van: MarKoHu op januari 05, 2012, 19:24:07 PM
Leuke situaties, Bart en Ronald! Hoewel leuk, die museumblunders?

In een museum moet niet alles gewijzigd worden.... Gaat hier natuurlijk ook om het historisch aspect.
Daar zit wat in, Jeroen.

Ter aanvulling voor het juiste beeld (vindt Margreet vast mateloos boeiend  ;) ) -> halverwege de 19de eeuw was bijna alle onroerend goed van Maastricht in handen van ene Petrus Regout tevens ook de eigenaar van de ceramiekfabrieken (de huidige Sphinx en Mosa). De gemiddelde Maastrichtse adult was toen ongeveer 1.50 mtr. lang (door zeer slechte leefomstandigheden) en werkte in de stoffige fabrieken van Regout en huurde ook zijn woning bij hem. Kinderen gingen niet naar school, die werden slapend naar de fabriek gedragen om daar, net als de ouders, 12 tot 14 uur lang te werken en werden dan weer slapend naar huis gebracht. En dat 6 dagen per week in omstandigheden die zelfs in China allang niet meer mogen! Zondags waren ze vrij en dan gingen de mannen hun tekortschietende geld verzuipen in de Maastrichtse kroegen, tevens ook allemaal in bezit van Regout!
Niemand daar wist hoe een Aap er uitzag (geen beschikking over welke media dan ook), had er alleen van gehoord maar nog eentje nooit gezien. Geweldig toch dat er dan toch een Aap in de stad komt om te tonen aan het publiek?! Wat boeit het dat er niemand de exacte naam van die specie weet op dat moment! (dat zijn tevens ook mijn aanvulende gedachten bij de in eerste instantie ridicuul lijkende waarneming van een 19de eeuwse opgezette Aap met het bijschrift "Aap").
Ik liep gisteren van het natuurhistorisch museum naar een kunst-expo in de voormalige timmerfanriek van de Sphinx en passeerde daarbij een standbeeld ter ere van Regout. ECHT ONBEGRIJPELIJK!!!. Ook passeerde ik een bronzen standbeeld met een vuur van ene Pater Minckelers, de uitvinder van het procedé om mijngas uit kolen te winnen. Maastricht was de eerste stad in Nederland met gasleidingen (mijngas dus). Het gasleidingnet en de exploitatie ervan was trouwens ook in handen van Regout...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Dank voor het delen, Bart, dat wist ik allemaal niet. De geschiedenis van Limburg is bijzonder.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op januari 05, 2012, 23:08:46 PM
Oké, maar dan moet je je als museum wel afvragen welke boodschap je wilt overbrengen met je tentoonstelling.

Gewoon een achteraf-zaaltje buiten de publiekstrekkers om voor de geïnteresseerden en wat er voor het grote publiek verder niet toe doet maar wat wel in takt dient te blijven. Bijna niemand komt in dat zaaltje (echt geweldig -> krakende houten vloer, lekker muf en stoffig, opgedroogde en verschrompelde specimen [menselijke hersenen en dat soort dingen] in wekglazen, bijna vergane slecht opgezette dieren door aantasting van een of andere mijt) en wat er te zien is boeit geen gemiddeld mens maar is oneindig interessant. (maar niets mee te beginnen qua "omzet").
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

We zijn inmiddels aardig off-topic, maar het aardigste museum met oorspronkelijke opstelling was voor mij ook in Limburg, het missiemuseum in Steijl. Wat ook een interessante ervaring was indertijd, was het verschil tussen het openbare gedeelte van een museum, en het depot.
Ik heb jaren geleden stage gelopen in het depot van het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden en dat was de interessantste afdeling van het museum. Ongelooflijk wat er in zo'n depot aanwezig was. En onder welke omstandigheden. Dat zal nu heel anders zijn, denk ik zo.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Margreet Kwh

#126
Weer on-topic: laatst liep ik met een andere waarnemer langs een heg bij een schoolplein, op zoek naar Ramshoorngallen. Het plein was vol spelende kinderen. Ik voelde me wat ongemakkelijk toen ik daar gallenzoekend en fotograferend rondliep. Op dezelfde wandeling heeft mijn medewandelaar nog reclame gemaakt voor waarneming.nl aan twee andere wandelaars, toen we een gesprekje kregen over de mooie omgeving, het Houtmanpad in Haarlem.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

belle

Citaat van: MarKoHu op januari 06, 2012, 11:24:59 AM
Weer on-topic: laatst liep ik met een andere waarnemer langs een heg bij een schoolplein, op zoek naar Ramshoorngallen. Het plein was vol spelende kinderen. Ik voelde me wat ongemakkelijk toen ik daar gallenzoekend en fotograferend rondliep. Op dezelfde wandeling heeft mijn medewandelaar nog reclame gemaakt voor waarneming.nl aan twee andere wandelaars, toen we een gesprekje kregen over de mooie omgeving, het Houtmanpad in Haarlem.
Probeer dat niet in Frankrijk!  ;)  Bij een fotocursus fotografeerden (misschien een beetje naïef) enkele cursisten kinderen op een schoolplein. Dat werd niet gewaardeerd, de onderwijzeres belde de politie en die zocht het hele stadje af om de boosdoeners te vinden. Zij werden 'gedwongen' om de foto's te wissen! (Ik moet erbij zeggen dat er wel toen in Frankrijk net een toestand was over kinderontvoeringen)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Margreet Kwh

Zo, Belle, dat is een felle reactie! Ik heb ook geen foto's gemaakt van die heg. Evenmin van die kinderen.
De ramshoorngallen vonden we trouwens niet daar.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ArjanH

Gelukkig zijn er ook nog mensen die het buitengewoon interessant vinden wat je aan het doen bent. Zo was ik verleden jaar libellen aan het fotograferen bij een ven midden in het bos tot dat er een meisje van een jaar of 16 langskwam met haar hond. Geen mens verder te bekennen. De hond banjerde direct het ven in dus van fotograferen kwam op dat moment niet veel meer terecht. Het meisje, zonder enige schroom, kwam op me af en vroeg heel geinteresseerd: "Meneer, mag ik u vragen wat u aan het fotograferen bent ?". Ik legde het haar uit en ze was direct enthousiast. Tegenwoordig kun je niet meer voorzichtig genoeg zijn, maar in een tijdperk waarin de angst regeert vond ik dit toch wel een mooie ervaring (wat niet wegneemt dat ik er toch wel van stond te kijken dat zo'n meid in haar eentje door het bos liep met haar, verre van agressieve, hond).

Marina

Een vogelende vriend van me heeft het ook wel eens meegemaakt, dat een moeder zijn fototoestel afpakte en zelf de foto's wel even wiste toen het haar niet snel genoeg ging.
Nou ben ik de eerste om toe te geven dat een man alleen bij een speelplaats "eng" is, zeker met een fototoestel. Ik kan me de reactie wel voorstellen. Je weet niet wat iemands bedoelingen zijn, better safe than sorry.

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

fkdeboer

Citaat van: Marina op januari 09, 2012, 10:31:03 AM
Een vogelende vriend van me heeft het ook wel eens meegemaakt, dat een moeder zijn fototoestel afpakte en zelf de foto's wel even wiste toen het haar niet snel genoeg ging.
Nou ben ik de eerste om toe te geven dat een man alleen bij een speelplaats "eng" is, zeker met een fototoestel. Ik kan me de reactie wel voorstellen. Je weet niet wat iemands bedoelingen zijn, better safe than sorry.

Mijn moeder roept juist altijd dat mannen met verrekijkers in het bos ongevaarlijk zijn 8) .

vorig jaar zat er een groep pestvogels in een boom op een schoolplein te Utrecht; en daar stond natuurlijk de hele dag een klein peleton fotografen met niet de minste toeters aan de andere kant van de weg... maar het enige moment dat deze niet op het schoolplein gericht waren, was tijdens de pauze als de boom omringd was door tientallen kinderen en de ballen de pestvogels om de oren vlogen..
Daarnaast kan je toch altijd laten zien dat je hele andere dingen aan het fotograferen bent?
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Violet (en Remco)

Het zoeken naar eitjes van de Sleedoornpage is ook goed voor leuke momenten!

Vorige week zaterdag stonden Remco en ik te zoeken naar de vlindereitjes op de Sleedoornstruiken, op een hondenuitlaatterrein (altijd fijn die drollen) toen er een politiehelikopter over vloog, en zeker 5 minuten schuin boven ons bleef hangen! Volgens mij waren we 'in the picture'. Tsja, misschien waren we wel potentiele inbrekers  ::)

Of gisteren: er werd gesnoeid bij DE populatie in Soest. Eerst heftige discussie met de opzichter die meer wilde snoeien dan ik had afgesproken met de Gemeente. Voet bij stuk gehouden om een ramp te voorkomen, met daarna het volgende scenario: een paar vrijwilligers die eitjes zoeken op de gesnoeide takken en een stuk of 20 werkers die snoeien. Zegt de ene snoeier tegen de ander: "als we een tak hebben gesnoeid moeten we hem heel voorzichtig in het gras leggen want anders breken de eitjes"  ;D

Een voorbijganger vroeg me wat we toch aan het doen waren. Uitgelegd dat er een populatie zeldzame dagvlinders zit en dat we die vlindereitjes proberen te redden. Heel enthousiast na mijn betoog. Toen de man weg liep zei hij tegen me "Ik dacht dat jullie nog moesten leren hoe je moet snoeien".

Prachtige dag gehad!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Botervlieg

Liep vanochtend de AWD in. Kom ik na 10 min twee hardlopers tegen. Ze komen mij tegemoet gerend.

Nog een aardig stuk bij me vandaan riepen ze "Daar moet je heen!!" en wezen naar voor mij rechts.

Ik had geen idee tegen wie ze het hadden en wat ze bedoelden dus haalde mijn schouders op en liep maar door.

Iets dichterbij riepen ze het weer. "Daar moet je zijn! Daar zijn er megaveel! Wel stuk of 30 damherten!

"Ik zoek geen damherten" zei ik terug. "Niet???" het klonk bijna verbaast. "Nee ik kom hier niet voor de damherten."

Ze rende me voorbij. Ik liep door en keek naar waar ze hadden gewezen.

Welgeteld 12 damherten.  :duim:

dutchway

Ongeveer een jaar of twee geleden.
Tijdens een koude winter periode.
Ik was er toch op uit gegaan met de fiets richting het gebied de Wieden.
Stond ik langs een doorgaande weg te kijken naar een grote groep ganzen die daar waren neergestreken.
Ik maakte er ook foto's van.
En stond echt te genieten van die vele honderden vogels en het gesnater wat ze produceerden.
Komt er een auto langs die verminderd vaart, raampjes gaan open.
Word er mij toegeroepen...: Die ganzen moet je afschieten, die moet je dus NIET fotograferen.
En vervolgens reden ze weer verder.
Dat  is dan een minder leuke ervaring vind ik zelf.
Groeten van Lia

Marina

Citaat van: dutchway op maart 02, 2012, 23:00:58 PM
Komt er een auto langs die verminderd vaart, raampjes gaan open.
Word er mij toegeroepen...: Die ganzen moet je afschieten, die moet je dus NIET fotograferen.

sommige mensen hebben zo'n smal denkraam!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

Het mooie is, je hoeft tegenwoordig helemaal geen gelijk te hébben.
Het gaat erom gelijk te krijgen.
Gelijk krijgen is meer een populariteitswedstrijd, je moet genoeg vriendjes om je heen zien te verzamelen die zeggen dat ze het met je eens zijn.
Zo werkt dat op fora, in de kroeg, en zo werkt dat in de politiek.
Naar inhoud, feiten en reële situaties hoeft verder niet gekeken te worden, integendeel.

Waarmee ik overigens NIET wil zeggen dat iedereen zo oppervlakkig is, er zijn ook heeeel veel fantastische mensen op deze wereld.
Maar wees eerlijk, we komen in de politiek en in het dagelijks leven een hoop bull tegen die nergens op slaat maar niettemin wordt verkondigd als ultieme en enige oplossing.

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

KorHaan

Soms hoor je iemand op tv zeggen: "Ik heb PVV gestemd, en nu word ik ontslagen." Dat was een buschauffeur die met een mal actiepetje op, kwam protesteren tegen de bezuinigingen op het openbaar vervoer die het kabinet met steun van Wilders had doorgevoerd.

Dan denk ik terug aan de woorden van Gerrit Komrij : "Die mensen doen mij denken aan schildpadden, die luidkeels de smaak van schildpadsoep staan aan te prijzen."

Dus als je je wilt laten naaien waar je bij staat: vooral PVV stemmen!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


KorHaan

Ik heb mijn stukje voorafgaand aan het bovenstaande verwijderd, omdat ik het bij teruglezen wel erg pedant vond van mezelf.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

belle

Uit de NRC: http://www.nrc.nl/ik/2012/03/16/lente-2/
Lente
Het is weer lente.
Hoe we dat weten?  Er klinkt gelach en gejoel in het parkje achter onze tuin. Jassen gaan uit en elk jaar zijn daar weer die  jonge vaders die met hun  jonge zoontjes komen voetballen. Het leukst zijn de gesprekken:
,,Papa, een homo!"
,,Een homo??"
,,Ja, kijk, daar vliegt-ie."
,,Nee joh, dat is een hommel."
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721