Leuke situaties, Bart en Ronald! Hoewel leuk, die museumblunders?
In een museum moet niet alles gewijzigd worden.... Gaat hier natuurlijk ook om het historisch aspect.
Daar zit wat in, Jeroen.
Ter aanvulling voor het juiste beeld (vindt Margreet vast mateloos boeiend

) -> halverwege de 19de eeuw was bijna alle onroerend goed van Maastricht in handen van ene
Petrus Regout tevens ook de eigenaar van de ceramiekfabrieken (de huidige Sphinx en Mosa). De gemiddelde Maastrichtse adult was toen ongeveer 1.50 mtr. lang (door zeer slechte leefomstandigheden) en werkte in de stoffige fabrieken van Regout en huurde ook zijn woning bij hem. Kinderen gingen niet naar school, die werden slapend naar de fabriek gedragen om daar, net als de ouders, 12 tot 14 uur lang te werken en werden dan weer slapend naar huis gebracht. En dat 6 dagen per week in omstandigheden die zelfs in China allang niet meer mogen! Zondags waren ze vrij en dan gingen de mannen hun tekortschietende geld verzuipen in de Maastrichtse kroegen, tevens ook allemaal in bezit van Regout!
Niemand daar wist hoe een Aap er uitzag (geen beschikking over welke media dan ook), had er alleen van gehoord maar nog eentje nooit gezien. Geweldig toch dat er dan toch een Aap in de stad komt om te tonen aan het publiek?! Wat boeit het dat er niemand de exacte naam van die specie weet op dat moment! (dat zijn tevens ook mijn aanvulende gedachten bij de in eerste instantie ridicuul lijkende waarneming van een 19de eeuwse opgezette Aap met het bijschrift "Aap").
Ik liep gisteren van het natuurhistorisch museum naar een kunst-expo in de voormalige timmerfanriek van de Sphinx en passeerde daarbij een standbeeld ter ere van Regout. ECHT ONBEGRIJPELIJK!!!. Ook passeerde ik een bronzen standbeeld met een vuur van ene Pater Minckelers, de uitvinder van het procedé om mijngas uit kolen te winnen. Maastricht was de eerste stad in Nederland met gasleidingen (mijngas dus). Het gasleidingnet en de exploitatie ervan was trouwens ook in handen van Regout...