Ik ben het er niet mee eens om de tijd te gaan veranderen van waarnemingen na 0:00 uur. Het is nu juist zo ontzettend makkelijk dat je waarnemingen in het veld met je telefoon kan invoeren zodat de plek, datum en tijd precies vast liggen zonder dat je er verder nog moeite voor moet doen. Om dan achteraf tijd en datum te gaan veranderen is ondoenlijk en vergt onnodig veel tijd. Bovendien is het heel makkelijk om de echte tijd er bij te hebben want dan kan je in het veld ingevoerde waarnemingen en foto's later heel makkelijk matchen.
Ik heb al meerdere waarnemers gesproken die zeggen "ik ben me daar gek om alles naar een onjuiste tijd en datum te gaan veranderen ik heb wel wat beters te doen", en kan ze geen ongelijk geven. Het zal nooit lukken om de verkeerde tijd en datum bij iedereen aan de man te brengen, en bij elke nieuwe gebruiker moet je het weer uitleggen en zal het op onbegrip stuiten. In plaats van vast te houden aan een achterhaald systeem kan je beter zorgen dat je met de huidige accurate gegevens om kan gaan.
PGO's die niet tijd in hun systeem hebben moeten eerst even de datum van waarnemingen tussen 0:00 en pak hem beet 6:00 op een dag vroeger te zetten en dan pas in voeren in hun systeem (in excel bijvoorbeeld is dat doodsimpel).
Kortom, waarnemingen die ik in het veld invoer zal ik niet gaan veranderen.