Hoofdmenu

Raadselsnip

Gestart door gerdwichers8, oktober 21, 2014, 13:22:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

Moeilijkst vanaf de onderzijde; moeilijk genoeg vanaf de zijkant, makkelijker bij een beter zicht vanaf de bovenzijde. t'Is zo te verwachten.

ealblas

#31
Swinhoe's Snipe voldoende uitgesloten Gerd?
Ze komen veel westelijker in Rusland voor dan tot nu toe aangenomen (zelfs in de Oeral). 
Eric Jan Alblas

gerdwichers8

De ID berust op roep. De vogel is gedurende twee uren gehoord; 5 lange reeksen. Eerst op de grond (40 min.- tot een uur) op een afstand van 38-e.v. meter (afstand gecorrigeerd d.m.v. Google Earth). Luidruchtig beestje. Niet te verwarren met Water-.
Het type roep wordt verondersteld diagnostisch te zijn tegen Siberische Snip, maar je kunt die status ter discussie stellen.
In 2006 had ik een afwijkend roepende snip die gek genoeg erg veel leek op de andere, raspende roep van Stekelstaart. Ik heb toen gedurende een groot deel van de dag alle Watersnippen afgezocht tot 16:00 uur. Negatief.
Dit noopte me om die rasp te 'fuseren' met de rasp van Watersnip en de rasp van Stek terug te zetten naar kandidatuur.
Los van de roep is het zelden mogelijk Sib en Stek  te onderscheiden.

gerdwichers8

De Oudheid: Het woord 'stenura' blijkt een Grieks woord te zijn. Het komt van 'στενός'= smal, nauw, eng, beperkt, kort; en van ουρά= staart.Of hij die benaamd heeft dan duidt op de algehele staart of de onderliggende betekenis beoogd van 'smalle staartpennen' is nog steeds niet helemaal duidelijk. :rolleye:

gerdwichers8

#34
..al verwacht ik niet anders dan dat juist stenura door vangst of afschot aan het licht is gekomen voor de wetenschap.

Bonaparte heeft wellicht vogels geplukt; voor ons staat niet gauw die maar staan wel andere mogelijkheden open.


Bij vissen refereert het woord stenura aan een extreem smalle 'staartwortel'; als zelfstandig naamwoord.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: gerdwichers8 op december 07, 2014, 21:14:01 PM
De Oudheid: Het woord 'stenura' blijkt een Grieks woord te zijn. Het komt van 'στενός'= smal, nauw, eng, beperkt, kort; en van ουρά= staart.Of hij die benaamd heeft dan duidt op de algehele staart of de onderliggende betekenis beoogd van 'smalle staartpennen' is nog steeds niet helemaal duidelijk. :rolleye:

Heeft Hisko weer opgeruimd? Ik snap deze post niet.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankneijts

Gerd refereert weer eens aan zijn waarneming van een mogelijke Stekelstaartsnip Gallinago stenura... 😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Predator

Citaat van: gerdwichers8 op december 07, 2014, 23:37:25 PM
Bonaparte heeft wellicht vogels geplukt; voor ons staat niet gauw die maar staan wel andere mogelijkheden open.


Wat een ongelooflijk onduidelijke en onsamenhangende tekst weer. Kunnen dit soort reacties aub in praat maar raak worden geschreven i.p.v. in dit topic.
Hier graag zeldzaamheden in Nederland.
Groet, Maarten

gerdwichers8

ongelooflijk is het inderdaad; onduidelijk is in hoeverre megala een stenura heeft.

HPM

Citaat van: Predator op december 08, 2014, 08:57:20 AM
Citaat van: gerdwichers8 op december 07, 2014, 23:37:25 PM
Bonaparte heeft wellicht vogels geplukt; voor ons staat niet gauw die maar staan wel andere mogelijkheden open.


Wat een ongelooflijk onduidelijke en onsamenhangende tekst weer. Kunnen dit soort reacties aub in praat maar raak worden geschreven i.p.v. in dit topic.
Hier graag zeldzaamheden in Nederland.

Dat er onsamenhangend over zeldzaamheden in Nederland wordt gepraat is niet ongebruikelijk, maar Gerd zou m.i. deze bijdragen beter in een eigen topic onder kunnen brengen, al dan niet onder 'Determinatie'.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op december 08, 2014, 10:35:56 AM

Toen ik over deze snip begon, moest ik al de afweging maken of ik dat niet beter in zeldzaamheden in de WP had kunnen doen. Het ligt er maar net aan tegen wie ik iets gezegd heb, wat de relevantie is met plaats o.i.d.
Het zijn maar korte berichten.

Ja Gerd, het zijn maar korte berichten maar ze verschijnen hier zonder zichtbare aanleiding en zonder enige samenhang ineens zomaar overal tussendoor.  Als je al je feiten en overpeinzingen bij elkaar in één topic zet, schiet je er zelf misschien nog wat mee op. Hier en op deze manier zal je nooit een stap verder komen.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: Vincent Hart op december 08, 2014, 11:08:12 AM
Citaat van: HPM op december 08, 2014, 10:30:32 AMDat er onsamenhangend over zeldzaamheden in Nederland wordt gepraat is niet ongebruikelijk
;D


Je bent een beetje wegwijs?
Er wordt al jarenlang naar verschilpunten tussen megala en stenura gezocht. T.o.v. gallinago is het al geweldig dat er verschilpunten aan het licht, dan wel, van onder het stof vandaan, komen.
Het lijkt er verdacht veel op dat in de naamgeving door de Europese talen erg veel verwarring wordt gecreëerd. Bijv. Pintail vs. Pin-tailed snipe; Stiftsbekassine vs Spießbekassine.

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op december 08, 2014, 10:20:33 AM
ongelooflijk is het inderdaad; onduidelijk is in hoeverre megala een stenura heeft.

8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laurent raty

Citaat van: gerdwichers8 op december 07, 2014, 21:14:01 PM
De Oudheid: Het woord 'stenura' blijkt een Grieks woord te zijn. Het komt van 'στενός'= smal, nauw, eng, beperkt, kort; en van ουρά= staart.Of hij die benaamd heeft dan duidt op de algehele staart of de onderliggende betekenis beoogd van 'smalle staartpennen' is nog steeds niet helemaal duidelijk. :rolleye:

Voor wat 't waard is... Bonaparte had het duidelijk over smalle (onvoldragen, elsvormige, draadvormige) laterale staartpennen ("rectricibus [..] lateralibus abortivis subulatis" in het Latijns; "timoniere abortive filiformi" in het Italiaans).
Maar natuurlijk geven smallere staartpennen een algeheel smallere staart.  :rolleye:

Rob Koelman

Citaat van: gerdwichers8 op december 07, 2014, 21:14:01 PM
De Oudheid: Het woord 'stenura' blijkt een Grieks woord te zijn. Het komt van 'στενός'= smal, nauw, eng, beperkt, kort; en van ουρά= staart.Of hij die benaamd heeft dan duidt op de algehele staart of de onderliggende betekenis beoogd van 'smalle staartpennen' is nog steeds niet helemaal duidelijk. :rolleye:

Citaat van: laurent raty op december 08, 2014, 23:36:11 PMVoor wat 't waard is... Bonaparte had het duidelijk over smalle (onvoldragen, elsvormige, draadvormige) laterale staartpennen ("rectricibus [..] lateralibus abortivis subulatis" in het Latijns; "timoniere abortive filiformi" in het Italiaans). Maar natuurlijk geven smallere staartpennen een algeheel smallere staart.  :rolleye:

:duim: Blijft boeiend!
Met vriendelijke groet, Rob


gerdwichers8

Wat ik uit de Latijnse tekst opmaak luidt aldus: "staart wigvormig; 24 staartpennen..<niet-volgroeide els-vormige pennen aan de zijkant>..binnenste 6 breed"


laurent raty

"Scolopax met wigvormige staart, met 24 staartpennen, de laterale niet-volgroeid en els-vormig, de middelste 6 breedst.
Scolopax stenura, Temminck in litt.
Leeft in de Soenda eilanden, met name dit van Java, en andere delen van Oceanië, waar, ondanks het karacter van de niet-volgroeide draad-vormige staartpennen, met Sc. gallinago wordt verward."
(Hopelijk is mijn Nederlands verstaanbaar...)

gerdwichers8


Hij zal dan 1 staarthelft hebben geteld voor de brede? ; 24 voor de totale staart.
Dan zal het op 'binnenste 6' betrekking hebben. Met 'breedst' 'k Zal eens zien wat de extremen zijn als het op variatie aankomt.

http://4.bp.blogspot.com/-DZzmDjjhWi0/Trw0HiZKqII/AAAAAAAAA1g/EI2RC4-BCUo/s1600/IMG_2547.JPG

gerdwichers8

In de huidige mainstream literatuur overigens wordt nooit gebruik gemaakt van 'staartbreedte'


Het kan zijn dat het volslagen onbruikbaar wordt geacht (moeilijkheid door het veranderlijke karakter)
Al denk ik eerder dat een dode hoek oorzaak is; zo onbelangrijk is het niet.

laurent raty

Citaat van: gerdwichers8 op december 09, 2014, 15:02:35 PMHij zal dan 1 staarthelft hebben geteld voor de brede?
Ik denk niet. (Let op dat wat in zo'n oude tekst staat, zal niet altijd helemaal juist/nauwkeurig zijn.)
intermedius is "tussenliggend"; voor de binnenste pennen van een staarthelft denk ik niet dat hij dit woord zou hebben gebruikt.
De staartpennen aan de zijkant zijn els-vormig; de 6 staartpennen die "ertussen" staan, zijn breedst (of zeer/uitzonderlijk breed). Dit zal "tussen de twee zijkanten" menen, dus: 6 pennen (3+3) in totaal... Vermoedelijk vond hij t4 al iets minder breed.

gerdwichers8

Lateralibus is meervoudsvorm van lateralis.
Enfin; het aantal smalle pennen varieert bij Stekelstaart van 6 tot 9 paren. Dat zou betekenen dat bij een complete staart Bonaparte 18+6(binnenste)=24 pennen telde.
Dat zou moeten betekenen dat bij een maximaal aantal smalle buitenste staartpennen de combinatie met een minimaal aantal binnenste  bestaat.


Interessant om dat uit te zoeken.

gerdwichers8

#52
Citaat van: migratorius op november 21, 2014, 18:36:46 PM
Voor de Stekelstaartsnipteenprojectiestatistici is deze wellicht interessant: http://www.israbirding.com/israelbirdsforum/forum_entry.php?id=1483

JanHein
Hoewel ik persoonlijk een geval zou accepteren waar Barak zeker van zou zijn, is deze niet geaccepteerd door het IRC; ik kan m ook niet.

gerdwichers8

Inzake de eindrand in de vleugel kwam ik vorige week tot de ontdekking dat ik er een foute opvatting inzake de waargenomen vage rand op nahield.
De translucente veerstructuur van de vliegpennen, in dit geval in de arm, werd ten tijde van de waarneming opgemerkt en dicht bij de basis van de zichtbare armpen een graduele maar vrij abrupte overgang naar  grijze kleur.
Deze vage rand is geen eigenschap van vermeerdering aan pigment (die vanwege de opake eigenschap het licht meer en meer tegenhield ), maar de schaduw van de bovendekveren geweest; die steken over de toppen van de onderdekveren heen.
Ook zonder direct zonlicht zijn die pennen amper verhullender  dan een panty.

Wouter Puyk

Heb je veel ervaring met een panty?

gerdwichers8

Een panty zal zich niet lenen voor het opdoen van veel ervaring ben ik bang.