Hoofdmenu

Lammergier

Gestart door hiskodevries, juni 19, 2016, 17:35:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

UtrechtsVogelNet

De uitleg van Hans is wat mij betreft steekhoudend. Dank voor de toelichting. Enige jammere is dat (voor mij althans) pas nu deze zaken boven tafel komen; hadden wel eerder vermeld mogen worden wat mij (en anderen) betreft. Heb er daarom ook eerder naar gevraagd maar niets inhoudelijks vernomen behalve dat een paar onderzoekers tevreden moesten worden gehouden. Maar niet waarom.
Maar rellen Jaap? Nee, niks voor mij en sowieso niet op deze manier. Het is dus ook geen geklaag, verre van, maar eindelijk is er dan nu wel langs deze weg duidelijkheid. Herman's suggestieve opmerking tenslotte leg ik naast me neer.

Gegroet, Phil


Jaap Denee

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juni 23, 2016, 14:06:40 PM
De uitleg van Hans is wat mij betreft steekhoudend. Dank voor de toelichting. Enige jammere is dat (voor mij althans) pas nu deze zaken boven tafel komen; hadden wel eerder vermeld mogen worden wat mij (en anderen) betreft. Heb er daarom ook eerder naar gevraagd maar niets inhoudelijks vernomen behalve dat een paar onderzoekers tevreden moesten worden gehouden. Maar niet waarom.
Maar rellen Jaap? Nee, niks voor mij en sowieso niet op deze manier. Het is dus ook geen geklaag, verre van, maar eindelijk is er dan nu wel langs deze weg duidelijkheid. Herman's suggestieve opmerking tenslotte leg ik naast me neer.

Gegroet, Phil

Herman suggereert niet, Herman constateert dat jij een van onze voor ons steekhoudende argumenten naast je neerlegt als niet relevant. Dat is gewoon niet zo netjes van je.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HansP

Anyways... we zijn het eens over de steekhoudende argumenten volgens mij. Vrienden.
Groet,
Hans Pohlmann

hiskodevries

Nog wel een vraagje. Als het geen project vogel was , zouden de argumenten dan ook als valide worden overgenomen door de aanwezigen? Verder geldt het argument van Hans nu toch niet meer , beestje fladdert rustig over Nederland heen.
(Jaap, sorry 1 post van jou gesneuveld bij het splitsen)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

migratorius

Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2016, 17:23:08 PM
Nog wel een vraagje. Als het geen project vogel was, zouden de argumenten dan ook als valide worden overgenomen door de aanwezigen?
Terechte vraag.
Als er een wilde vogel op zou duiken waarvan de slaapplaats bekend is (dat is natuurlijk minder eenvoudig aangezien deze niet per satelliet te volgen zou zijn) zou de slaapplaats "vaag" bekend kunnen worden gemaakt (op gemeenteniveau of zo). Een precieze aanduiding is een bijzonder slecht idee aangezien er dan ongetwijfeld al nerveuze twitchers midden in de nacht met hun zaklamp in de boom staan te schijnen.
Je strategisch kunnen opstellen en de vogel zien vertrekken (zoals bijvoorbeeld bij de Schreeuwarend van Domburg) maakt de twitchers blij en stoort de vogel niet.

JanHein

HPM

Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2016, 17:23:08 PM

Nog wel een vraagje. Als het geen project vogel was , zouden de argumenten dan ook als valide worden overgenomen door de aanwezigen? ...

Het is helemaal niet belangrijk hoe de aan- en afwezigen over de argumenten en overwegingen denken. Ze hebben er gewoon helemaal niets over te zeggen. Waarnemers die een waarneming willen vervagen of verbergen hoeven daarover geen verantwoording aan jan en alleman af te leggen of ze om toestemming te vragen en er niet eens over te overleggen. Kijkertjes zijn geen belanghebbenden en ze hebben geen zeggenschap of recht omdat ze toevallig kijkertje zijn. In sommige gevallen kunnen ze hooguit vriendelijk vragen en vriendelijk weer naar huis gaan als ze worden afgewezen.
Herman van der Meer

Jaap Denee

#36
Geen probleem, Hisko.

Phil en ik hebben bijgepraat en het is okay zo. Iedereen moet weten dat Hans en ik altijd ons best zullen doen om iedereen een kans te geven een leuke soort te zien. Nu en in de toekomst. En als we dat niet doen dan hebben we daar echt goede redenen voor. Neem het ons dan alleen niet kwalijk als we die niet meteen tot in details met iedereen delen. Dat zou namelijk niet nodig moeten zijn. Heb wat meer vertrouwen.

Bij een wilde staat iedereen veel meer op scherp natuurlijk. Uiteraard moeten we eerst de uitspraak van de CDNA afwachten betreffende de status van Lammergier in NL, maar ik gok dat iedereen hem wel gezien wil hebben. Just to be sure. Maar het is nog niet zover en tegen de tijd dat het wel zo is zien we wel weer.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Citaat van: migratorius op juni 23, 2016, 17:39:49 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2016, 17:23:08 PM
Nog wel een vraagje. Als het geen project vogel was, zouden de argumenten dan ook als valide worden overgenomen door de aanwezigen?
Terechte vraag.
Als er een wilde vogel op zou duiken waarvan de slaapplaats bekend is (dat is natuurlijk minder eenvoudig aangezien deze niet per satelliet te volgen zou zijn) zou de slaapplaats "vaag" bekend kunnen worden gemaakt (op gemeenteniveau of zo). Een precieze aanduiding is een bijzonder slecht idee aangezien er dan ongetwijfeld al nerveuze twitchers midden in de nacht met hun zaklamp in de boom staan te schijnen.
Je strategisch kunnen opstellen en de vogel zien vertrekken (zoals bijvoorbeeld bij de Schreeuwarend van Domburg) maakt de twitchers blij en stoort de vogel niet.

JanHein

Inderdaad, Jan Hein. Een dergelijk scenario zou voor alle twitchers prettig zijn. 

@ Herman: je hebt volledig gelijk. Een kleine nuance is wel dat het in het twitchwereldje zo is dat je elkaar zaken gunt, je gaat immers ook naar andermans meldingen toe. Alleen maar nemen en niks geven is not done. Zoals ik en anderen al schreven zou er alleen wel wat meer vertrouwen mogen zijn als bekende personen uit dat wereldje iets stil houden.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

hiskodevries

Maar de argumenten gelden nu toch niet meer? Beestje vliegt rond maar niemand zonder de juiste WhatsApp groep weet waar
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Het gaat mij niet om de waarneming van Hans, maar om de vervolg meldingen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jaap Denee

Ik heb er sinds zondag al 4 Rare Bird Alerts uitgegooid, Hisko met up-to-date informatie: http://www.dutchbirdalerts.nl/

En als je doelt op het embargo hier op waarneming: dat kan of aan of uit, heb ik begrepen. Voor een overvliegend beest hoeft het niet aan. Maar voor je een exacte en makkelijk te bereiken overnachtingsplek open en bloot op je website neerzet, zou ik me toch even heel erg goed achter de oren krabben. Het beest is mogelijk niet in topconditie en is erg veel geld waard. Reken maar uit welk risico je loopt.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Citaat van: Jaap Denee op juni 23, 2016, 18:01:59 PM

@ Herman: je hebt volledig gelijk. Een kleine nuance is wel dat het in het twitchwereldje zo is dat je elkaar zaken gunt, je gaat immers ook naar andermans meldingen toe. Alleen maar nemen en niks geven is not done. Zoals ik en anderen al schreven zou er alleen wel wat meer vertrouwen mogen zijn als bekende personen uit dat wereldje iets stil houden.

Het hangt duidelijk van de invalhoek/'belangen' af. Van mij mag iemand best iets uit 'egoistische' motieven geheim houden voor 'het gewone volk'. Gewoon om het op je anders zo rustige plekje ook rustig te houden of zoiets.
Maar ik vind ook dat als er andere redenen zijn om te vervagen/verbergen die redenen niet verdwijnen doordat de waarnemer toevallig wel eens achter andermans waarnemingen aan gaat. Dat mag dan geen enkele rol spelen en je zou aan de leden van je clubje die eis ook niet mogen stellen, ook al noem je het ' gunnen' . Niet dat je in het algemeen geen eisen aan leden zou mogen stellen, maar niet als het gaat om dingen die betrekking hebben op dingen waarover je geen zeggenschap hebt. Die vogels zijn namelijk niet van de club.
(Ik weet niet of ik dit allemaal goed formuleer)
Herman van der Meer

migratorius

#42
Herman, die afweging moeten de "leden van de club" óók maken en dat gebeurt dan ook (waarbij de een wat voorzichtiger is dan de ander).
Een zeldzame broedvogel geheimhouden vinden de meesten volkomen acceptabel. Een zeldzame soort ontdekken op Rottumeroog mag ook (al kan daar niemand heen). Dan mag je nog steeds best naar een zeldzame soort "van een ander" komen kijken...

("Geheimhouden uit egoïsme" wordt natuurlijk wel eens vermoed, maar dit blijkt bij navraag eigenlijk altijd een "beter verdedigbare" reden te hebben).

JanHein

Vincent Hart

Oh zulke profiteurs lopen er echt wel tussen hoor. Voor de duidelijkheid: Dan hebben we het over twitchen van, maar het zelf verborgen houden van, vogels waarbij het welzijn van de vogel niet in het geding is. Je hebt natuurlijk het volste recht om een vogel voor jezelf te houden om er de mooiste foto's van te maken, omdat je twitchen niet leuk vind of een andere valide reden. Maar op het moment dat je zelf twitcht, profiteert van een netwerk van vogelaars die leuke waarnemingen met elkaar delen, maar je in dit netwerk enkel als consument begeeft en je eigen vondsten aan dat netwerk onttrekt, is dat natuurlijk niet overdreven hoffelijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

OJGoreng

Citaat van: Jaap Denee op juli 04, 2016, 10:50:07 AM
https://www.dutchbirding.nl/dbactueel/1267/enorm_en_ongezien

Over dit zinnetje ga ik eens flink nadenken, vooral over de betekenis van het woord "omdat".

CiteerMaar omdat de plek alleen toegankelijk is via een smal bospad, besluit hij dat de rust en gezondheid van de vogel belangrijker zijn dan het doorgeven van een niet-telbare vogel.
Met vriendelijke groet, Zainal

Jaap Denee

Citaat van: OJGoreng op juli 05, 2016, 19:12:43 PM
Citaat van: Jaap Denee op juli 04, 2016, 10:50:07 AM
https://www.dutchbirding.nl/dbactueel/1267/enorm_en_ongezien

Over dit zinnetje ga ik eens flink nadenken, vooral over de betekenis van het woord "omdat".

CiteerMaar omdat de plek alleen toegankelijk is via een smal bospad, besluit hij dat de rust en gezondheid van de vogel belangrijker zijn dan het doorgeven van een niet-telbare vogel.

Laat je ons -tegen de tijd dat dat gelukt is- weten wat je bedacht hebt?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

Citaat van: OJGoreng op juli 05, 2016, 19:12:43 PM
..."omdat"...

Om de genoemde redenen.

Zo, daar zijn we snel klaar mee.
Groeten,

Bram ter Keurs

Cygnus

Nog even een vraag over de Lammergier van Belgie en Wales. In het laatste nummer van Dutch Birding staat dat een Lammergier uit de Alpen werd gezien in de IJzervallei in Belgie op 9 mei. Verder wordt geschreven dat mogelijk dezelfde vogel kort daarna werd gezien in Wales en dat de vogel ogenschijnlijk geen gebleekte veren of ringen had wat zou suggereren dat het een wilde vogel betrof. Terugredenerend zou dat moeten betekenen dat deze Lammergier ook in Belgie niet geringd was en geen gebleekte veren had. Hoe komt men dan tot de conclusie dat het een vogel uit de Alpen was?   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jaap Denee

Citaat van: Cygnus op juli 06, 2016, 14:16:15 PM
Nog even een vraag over de Lammergier van Belgie en Wales. In het laatste nummer van Dutch Birding staat dat een Lammergier uit de Alpen werd gezien in de IJzervallei in Belgie op 9 mei. Verder wordt geschreven dat mogelijk dezelfde vogel kort daarna werd gezien in Wales en dat de vogel ogenschijnlijk geen gebleekte veren of ringen had wat zou suggereren dat het een wilde vogel betrof. Terugredenerend zou dat moeten betekenen dat deze Lammergier ook in Belgie niet geringd was en geen gebleekte veren had. Hoe komt men dan tot de conclusie dat het een vogel uit de Alpen was?   

Terecht opgemerkt: die conclusie kunnen ze feitelijk niet trekken.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Cygnus

De afgelopen dagen zijn voor het eerst sinds 20 juni de gegevens van de gezenderde Lammergier Larzac weer bijgewerkt. Op de meest recent weergegeven datum, 4 juli, zat de vogel tussen Neustadt en Oldenburg in Kreis Ostholstein in Sleeswijk-Holstein.

Op de website van de werkgroep die zich met deze Lammergieren bezig houdt wordt van elke zendervogel 1 peiling per dag gepubliceerd, namelijk de peiling van 11.00 UTC. De punten tussen elke peiling worden verbonden met een lijn, dit suggereert de vliegroute tussen deze punten. Uit andere gepubliceerde incidentele kaartjes blijkt dat van elke zendervogel meer peilingen binnenkomen dan er worden gepubliceerd. Vermoedelijk wordt elke vogel 4 keer per dag gepeild. Voor het gedeelte van de route die Larzac in Nederland heeft afgelegd heb ik de gepubliceerde kaartjes van 1 peiling per dag en van vermoedelijk 4 peilingen per dag naast elkaar gelegd. Dan zie je de nodige verschillen, zo is het uitstapje naar Hoek van Holland op het kaartje van 1 peiling per dag niet zichtbaar. Het spreekt voor zich dat het kaartje wat gebaseerd is op meerdere peilingen per dag de werkelijke route dichter benaderd dan het kaartje met 1 peiling per dag. Hieruit blijkt dat er voorzichtigheid geboden is met het interpreteren van routes van gezenderde vogels.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HansP

Dat klopt Trinus. Het hangt ook geheel af van de zender(instellingen), hoeveel datapunten doorkwamen. Van een gezenderde Monniksgier kwamen ca 11.000 GPS-fixes per dag door. Je kon de thermiekbellen (cirkelen) er in zien. Heel gaaf, maar wel een beetje veel....

Van Larzac nog meer punten beschikbaar. Hieraan is onder andere te zien dat hij de plek waar gevoerd werd, meerdere keren per dag bezocht.

Van Larzac is sinds 4 juli overigens niets meer vernomen.....De laatste GPS-melding kwam vanuit Noord-Duitsland (nabij Lubeck). Diezelfde dag vond ik hem terug op een foto (http://www.ornitho.de/index.php?m_id=54&mid=243991) van een groep Vale Gieren (niemand had hem tot dusver opgemerkt op de foto of in het veld....), maar sindsdien is hij kwijt . Helaas geeft de GPS-zender geen signalen meer. Dat kan komen door slechts GSM-ontvangst, lege batterijen ivm slecht weer of natuurlijk omdat hij op zijn rug ligt...Het is overigens niet ongebruikelijk dat de zender een tijd geen data versturen. Het record is een maand of 5.....
Groet,
Hans Pohlmann

BramtK

Citaat van: HansP op juli 12, 2016, 19:37:25 PM
... Diezelfde dag vond ik hem terug op een foto (http://www.ornitho.de/index.php?m_id=54&mid=243991) van een groep Vale Gieren (niemand had hem tot dusver opgemerkt op de foto of in het veld....)...

Haha, geniaal! Ongezien.
Groeten,

Bram ter Keurs

laatvlieger

Citaat van: BramtK op juli 12, 2016, 22:22:22 PM
Citaat van: HansP op juli 12, 2016, 19:37:25 PM
... Diezelfde dag vond ik hem terug op een foto (http://www.ornitho.de/index.php?m_id=54&mid=243991) van een groep Vale Gieren (niemand had hem tot dusver opgemerkt op de foto of in het veld....)...

Haha, geniaal! Ongezien.
Geweldig Hans! Knappe vondst! Dat die soorten elkaar aantrekken He!

(Zelfs met voorkennis zie ik het amper op de foto. Bovenste vogel, toch?)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HansP

Ja, bovenste vogel. Met name zichtbaar door de lange staart en de houding vd vleugels.
Groet,
Hans Pohlmann

HansP

Helaas...... Gisteren is Larzac dood gevonden in Noord-Duitsland, vlakbij zijn laatste GPSfix. Hij was al langere tijd dood. Waarschijnlijk is hij tegen een hoogspanningsleiding gevlogen. Helaas.
Groet,
Hans Pohlmann

egilio

Jammer  :( maar waarschijnlijk is die subadulte fase wel de levensfase waarin de meeste omkomen. Kwam hij in Duitsland wel aan zijn kostje, aangezien hij in Nederland bijgevoerd moest worden om aan te sterken?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

HansP

Die eerste week heeft ie goed volgehouden. Maar mede door een gebrek aan waarnemers in die regio is hij onopgemerkt gebleven en heeft niemand zijn conditie kunnen beoordelen. Dus we zullen dat nooit met zekerheid kunnen zeggen....
Groet,
Hans Pohlmann

Cygnus

Een verslagje van de doodvondst van Larzac op de website van de Vulture Conservation Foundation: http://www.4vultures.org/2016/07/29/bad-news-this-time-bearded-vulture-larzac-found-dead-in-northern-germany/

Er wordt nog de hoop uitgesproken dat Larzac zijn weg terug zal vinden naar de bergen, dat zal helaas moeilijk gaan vrees ik.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jorick

Hi Jaap ea,

Ik lees in het stuk dat 3 van de 11 uitgezette dieren vroegtijdig aan hun eind zijn gekomen. Is het sterftecijfer bij Lammergieren altijd relatief hoog, of is dit toeval?
Zou de kwetsbaarheid en sterfte van de individuen een directe aanwijzing voor de rappe achteruitgang zijn of is dat toch veelal te dank aan menselijk toedoen, gif, etc?

dank en groet!
Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....