Hoofdmenu

Lammergier

Gestart door hiskodevries, juni 19, 2016, 17:35:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HansP

Groet,
Hans Pohlmann

Vincent Hart

Citaat van: hiskodevries op juni 19, 2016, 17:35:51 PM
Deze hebben we ook gemist http://waarneming.nl/waarneming/view/120139505
Een in gevangenschap uitgebroede vogel (en daarmee in ieder geval niet telbaar).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

erikwouda

Citaat van: Vincent Hart op juni 19, 2016, 20:40:56 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 19, 2016, 17:35:51 PM
Deze hebben we ook gemist http://waarneming.nl/waarneming/view/120139505
Een in gevangenschap uitgebroede vogel (en daarmee in ieder geval niet telbaar).
Wel leuk, je kunt de vogel volgen op de site van de gegeven link. Gisteren in de buurt van Nunspeet.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Cygnus

Citaat van: erikwouda op juni 21, 2016, 14:39:43 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 19, 2016, 20:40:56 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 19, 2016, 17:35:51 PM
Deze hebben we ook gemist http://waarneming.nl/waarneming/view/120139505
Een in gevangenschap uitgebroede vogel (en daarmee in ieder geval niet telbaar).
Wel leuk, je kunt de vogel volgen op de site van de gegeven link. Gisteren in de buurt van Nunspeet.

Degene die de vogel ingevoerd heeft (Alain Fossé) gaat ook in op de opmerking van een moderator of hij de waarneming aan wil passen als escape. Alain reageert hierop met: "No it's not an escaped bird, it's a released bird." Hiermee geeft hij de tekortkoming aan van het huidige systeem. Er is een groot verschil tussen bijvoorbeeld een Chileense Smient die uit een collectie ontsnapt vanwege onzorgvuldighed van een eigenaar en een serieus project om met geselecteerde vogels een populatie aan te vullen van sterk bedreigde diersoorten binnen hun oorspronkelijke verspreidingsgebied. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Vincent Hart

Ik weet niet of het 'de tekortkoming van het huidige systeem' is, Trinus...
Met zoveel soortgroepen moet je als W.nl keuzes maken in welke informatie waarnemers bij hun waarneming kunnen opgeven.
ESC=nee voor wild en ESC=ja voor alle andere statussen lijkt me dan niet zo'n vreemd compromis als we ook rekening willen houden met invoerders van weekdieren, steenvliegen en korstmossen.
Herintroductie waarbij individuele dieren te herkennen zijn in het veld lijkt me in dit opzicht alleen voor vogels en eventueel zoogdieren relevant en dan nog voor een dermate klein aantal soorten dat het eigenlijk zinloos is daar iets nieuws voor te programmeren.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

Overigens worden waarnemingen van deze Lammergier op W.nl op verzoek van de onderzoekers vervaagd/verborgen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Schuller

Citaat van: Vincent Hart op juni 21, 2016, 18:30:15 PM
Overigens worden waarnemingen van deze Lammergier op W.nl op verzoek van de onderzoekers vervaagd/verborgen.

Niet om de discussie, maar uit nieuwsgierigheid: waarom?  De gps locatie is wel gewoon bekend?
Edwin Schuller

maurice.lahaye

Tja, vermoedelijk omdat de onderzoekers daar om vragen, maar via hun site is de locatie van de vogel goed op te sporen.....
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Oenanthe

Zo'n skulky soort is de lammergier heus niet hoor. Ik zou dus zeggen: ouderwets de kijker omhangen en op pad gaan. Zo moest ik hem vorig jaar in de Spaanse Pyreneeën ook vinden.  B)
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent Hart

Citaat van: maurice.lahaye op juni 21, 2016, 22:08:44 PM
Tja, vermoedelijk omdat de onderzoekers daar om vragen, maar via hun site is de locatie van de vogel goed op te sporen.....
Maurice
Citaat van: Edwin Schuller op juni 21, 2016, 18:39:09 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 21, 2016, 18:30:15 PM
Overigens worden waarnemingen van deze Lammergier op W.nl op verzoek van de onderzoekers vervaagd/verborgen.

Niet om de discussie, maar uit nieuwsgierigheid: waarom?  De gps locatie is wel gewoon bekend?
...met een vertraging van 24 uur.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Lammergier is in het illegale circuit een zeer gewilde soort. Alle in Europa gehouden Lammergieren zijn onderdeel van het Europese herintroductie-project van de Vulture Conservation Foundation (VCF) en worden strak onder controle gehouden. Toch worden verschillende dierentuinen die de soort hebben regelmatig benaderd om te verkopen. Er wordt veel geld geboden en de druk is soms groot. Men is dus ook als de dood voor wegvangen uit het wild. Alleen al om die reden worden de gps-locaties met een vertraging gedeeld.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Schuller

Citaat van: Jaap Denee op juni 22, 2016, 10:49:05 AM
Lammergier is in het illegale circuit een zeer gewilde soort. Alle in Europa gehouden Lammergieren zijn onderdeel van het Europese herintroductie-project van de Vulture Conservation Foundation (VCF) en worden strak onder controle gehouden. Toch worden verschillende dierentuinen die de soort hebben regelmatig benaderd om te verkopen. Er wordt veel geld geboden en de druk is soms groot. Men is dus ook als de dood voor wegvangen uit het wild. Alleen al om die reden worden de gps-locaties met een vertraging gedeeld.

Ah, die richting had ik dus even niet opgedacht maar nu je het zegt een logisch verhaal. Bedankt!
Edwin Schuller

laatvlieger

Citaat van: Jaap Denee op juni 22, 2016, 10:49:05 AM
Lammergier is in het illegale circuit een zeer gewilde soort. Alle in Europa gehouden Lammergieren zijn onderdeel van het Europese herintroductie-project van de Vulture Conservation Foundation (VCF) en worden strak onder controle gehouden. Toch worden verschillende dierentuinen die de soort hebben regelmatig benaderd om te verkopen. Er wordt veel geld geboden en de druk is soms groot. Men is dus ook als de dood voor wegvangen uit het wild. Alleen al om die reden worden de gps-locaties met een vertraging gedeeld.
Hoi Jaap,

deel van je verhaal zal best waar zijn, maar dat daarom de GPS locatie wordt vertraagd lijkt me een beetje broodje aap. Als vogels op een gegeven moment bij nest locaties zitten, of meerdere dagen op één plek dan is toch vrij eenvoudig om met openbaar gedeelde GPS data te achterhalen waar zo'n dier of nest zich bevindt? Met of zonder een paar dagen vertraging.   
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jaap Denee

Citaat van: laatvlieger op juni 22, 2016, 11:42:51 AM
Citaat van: Jaap Denee op juni 22, 2016, 10:49:05 AM
Lammergier is in het illegale circuit een zeer gewilde soort. Alle in Europa gehouden Lammergieren zijn onderdeel van het Europese herintroductie-project van de Vulture Conservation Foundation (VCF) en worden strak onder controle gehouden. Toch worden verschillende dierentuinen die de soort hebben regelmatig benaderd om te verkopen. Er wordt veel geld geboden en de druk is soms groot. Men is dus ook als de dood voor wegvangen uit het wild. Alleen al om die reden worden de gps-locaties met een vertraging gedeeld.
Hoi Jaap,

deel van je verhaal zal best waar zijn, maar dat daarom de GPS locatie wordt vertraagd lijkt me een beetje broodje aap. Als vogels op een gegeven moment bij nest locaties zitten, of meerdere dagen op één plek dan is toch vrij eenvoudig om met openbaar gedeelde GPS data te achterhalen waar zo'n dier of nest zich bevindt? Met of zonder een paar dagen vertraging.

Bij de VCF zijn ze niet van gisteren, Wouter. Daar is een scriptje voor en die data blijven langer onder de pet.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

laatvlieger

Citaat van: Jaap Denee op juni 22, 2016, 11:47:24 AM
Citaat van: laatvlieger op juni 22, 2016, 11:42:51 AM
Citaat van: Jaap Denee op juni 22, 2016, 10:49:05 AM
Lammergier is in het illegale circuit een zeer gewilde soort. Alle in Europa gehouden Lammergieren zijn onderdeel van het Europese herintroductie-project van de Vulture Conservation Foundation (VCF) en worden strak onder controle gehouden. Toch worden verschillende dierentuinen die de soort hebben regelmatig benaderd om te verkopen. Er wordt veel geld geboden en de druk is soms groot. Men is dus ook als de dood voor wegvangen uit het wild. Alleen al om die reden worden de gps-locaties met een vertraging gedeeld.
Hoi Jaap,

deel van je verhaal zal best waar zijn, maar dat daarom de GPS locatie wordt vertraagd lijkt me een beetje broodje aap. Als vogels op een gegeven moment bij nest locaties zitten, of meerdere dagen op één plek dan is toch vrij eenvoudig om met openbaar gedeelde GPS data te achterhalen waar zo'n dier of nest zich bevindt? Met of zonder een paar dagen vertraging.

Bij de VCF zijn ze niet van gisteren, Wouter. Daar is een scriptje voor en die data blijven langer onder de pet.
de hoge hoed ... ;)  :wacko:
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

nvgilst

#16
De boswachter van de locatie is net bij Coen en Sander op de radio en hij staat ook al in de krant.

jeroenroelofsen

Natuurmonumenten twittert er ook over (retweet van onderstaand bericht)
Citeer
@WilfredAlblas Ja ja! Gespot! Lammergier boven Kobbeduinen Schiermonnikoog! Wat vet!! #vogelskijken #waarneming
https://mobile.twitter.com/NatuuropSchier/status/745595101381033984

Beetje jammer zo.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Jaap Denee

Citaat van: jeroenroelofsen op juni 22, 2016, 21:14:09 PM
Natuurmonumenten twittert er ook over (retweet van onderstaand bericht)
Citeer
@WilfredAlblas Ja ja! Gespot! Lammergier boven Kobbeduinen Schiermonnikoog! Wat vet!! #vogelskijken #waarneming
https://mobile.twitter.com/NatuuropSchier/status/745595101381033984

Beetje jammer zo.

Die laatste opmerking begrijp ik niet zo: als je iets leuks als een Lammergier ziet overvliegen dan is dat toch prima om te delen?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

VictorE

#19
Ik heb het stukje bij Coen en Sander gemist, maar wel andere media voorbij zien komen. Uit de publiciteit houden is zo niet echt gebeurd. Omdat ik het stukje op de radio niet heb gehoord kan ik niet oordelen over dat verhaal, maar het voelt bij de andere media wel een beetje als gemiste kans om een wat uitgebreider verhaal te vertellen. Mocht dat op de radio wel zo zijn geweest (wat ik gezien het programma enigszins betwijfel)  dan neem ik mijn woorden weer terug ;)

EDIT: zie nu dat er toch wel wat uitgebreidere stukken tussen zitten, maar mis wel het verhaal dat hier genoemd werd over het waarom van het geheimhouden van de exacte lokatie van de vogel. Die problematiek had je nu toch juist aan het grote publiek kunnen doorgeven?

hiskodevries

probleem met dat verborgen houden is wel dat die nu op de wonderlijkste plekken gezien en 'gehoord' wordt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maarten Hotting

Citaat van: VictorE op juni 23, 2016, 07:32:47 AM
Ik heb het stukje bij Coen en Sander gemist, maar wel andere media voorbij zien komen. Uit de publiciteit houden is zo niet echt gebeurd. Omdat ik het stukje op de radio niet heb gehoord kan ik niet oordelen over dat verhaal, maar het voelt bij de andere media wel een beetje als gemiste kans om een wat uitgebreider verhaal te vertellen. Mocht dat op de radio wel zo zijn geweest (wat ik gezien het programma enigszins betwijfel)  dan neem ik mijn woorden weer terug ;)

EDIT: zie nu dat er toch wel wat uitgebreidere stukken tussen zitten, maar mis wel het verhaal dat hier genoemd werd over het waarom van het geheimhouden van de exacte lokatie van de vogel. Die problematiek had je nu toch juist aan het grote publiek kunnen doorgeven?
http://www.538.nl/gemist/31391/de-lammergier-komt-je-kinderen-halen
Groet,
Maarten

HPM

Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2016, 08:44:32 AM

probleem met dat verborgen houden is wel dat die nu op de wonderlijkste plekken gezien en 'gehoord' wordt

Dat gebeurt ook vaak met zeldzaamheden die níet worden verborgen. Dat ze weten dat iets tot de actuele mogelijkheden behoort is kennelijk een reden om ze dan ook waar te nemen.
Herman van der Meer

VictorE

Citaat van: Maarten Hotting op juni 23, 2016, 08:46:19 AM
Citaat van: VictorE op juni 23, 2016, 07:32:47 AM
Ik heb het stukje bij Coen en Sander gemist, maar wel andere media voorbij zien komen. Uit de publiciteit houden is zo niet echt gebeurd. Omdat ik het stukje op de radio niet heb gehoord kan ik niet oordelen over dat verhaal, maar het voelt bij de andere media wel een beetje als gemiste kans om een wat uitgebreider verhaal te vertellen. Mocht dat op de radio wel zo zijn geweest (wat ik gezien het programma enigszins betwijfel)  dan neem ik mijn woorden weer terug ;)

EDIT: zie nu dat er toch wel wat uitgebreidere stukken tussen zitten, maar mis wel het verhaal dat hier genoemd werd over het waarom van het geheimhouden van de exacte lokatie van de vogel. Die problematiek had je nu toch juist aan het grote publiek kunnen doorgeven?
http://www.538.nl/gemist/31391/de-lammergier-komt-je-kinderen-halen

Dank, maar inderdaad het niveau dat ik al verwachtte ;)

jeroenroelofsen

Citaat van: Jaap Denee op juni 22, 2016, 22:23:40 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op juni 22, 2016, 21:14:09 PM
Natuurmonumenten twittert er ook over (retweet van onderstaand bericht)
Citeer
@WilfredAlblas Ja ja! Gespot! Lammergier boven Kobbeduinen Schiermonnikoog! Wat vet!! #vogelskijken #waarneming
https://mobile.twitter.com/NatuuropSchier/status/745595101381033984

Beetje jammer zo.

Die laatste opmerking begrijp ik niet zo: als je iets leuks als een Lammergier ziet overvliegen dan is dat toch prima om te delen?
Ja tuurlijk is dat prima om te delen. Maar jammer dat er enige consensus lijkt te missen. Hier doen we ons best om het verborgen te houden terwijl dan collega natuurbeschermers het openbaar gooien. Dat vind ik jammer.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Jaap Denee

Citaat van: jeroenroelofsen op juni 23, 2016, 10:13:10 AM
Citaat van: Jaap Denee op juni 22, 2016, 22:23:40 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op juni 22, 2016, 21:14:09 PM
Natuurmonumenten twittert er ook over (retweet van onderstaand bericht)
Citeer
@WilfredAlblas Ja ja! Gespot! Lammergier boven Kobbeduinen Schiermonnikoog! Wat vet!! #vogelskijken #waarneming
https://mobile.twitter.com/NatuuropSchier/status/745595101381033984

Beetje jammer zo.

Die laatste opmerking begrijp ik niet zo: als je iets leuks als een Lammergier ziet overvliegen dan is dat toch prima om te delen?
Ja tuurlijk is dat prima om te delen. Maar jammer dat er enige consensus lijkt te missen. Hier doen we ons best om het verborgen te houden terwijl dan collega natuurbeschermers het openbaar gooien. Dat vind ik jammer.

We hebben betrokken partijen tot op regionaal directieniveau ingelicht, Jeroen, maar als een individuele boswachter in het veld zijn voicemail niet afluistert (en daar kunnen we ons natuurlijk best iets bij voorstellen; we lopen immers niet allemaal met onze mobiel in de hand) dan houdt het op. En nogmaals: het is natuurlijk helemaal niet fout om een overvliegende vogel te melden. Prima juist. Pas op het moment dat een potentieel kwetsbare vogel in een kwetsbaar gebied aan de grond komt moet je voorzichtiger handelen.

Wat wel jammer is, is zijn opmerking dat hij z'n kind voorlopig even binnen houdt. Beter had hij zijn rol gepakt en die grapjassen van 538 netjes uitgelegd dat verhalen over kinderroof door Lammergieren complete kolder zijn.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

UtrechtsVogelNet

#26
Ik denk dat wel duidelijk is dat het niet zo serieus bedoeld is dat de geinterviewde boswachter zijn 1-jarig kind voorlopig even binnenhoudt; hij zegt immers al korte tijd ervoor duidelijk dat het een fabeltje is.

Wat juist wel jammer is dat er zo geheimzinnig over verblijfplekken wordt gedaan; het is een project-dier dus de aandacht door twitchers zal sowieso veel minder zijn. Verder worden de verblijfplaatsen van bv Vale Gieren wel gemeld zodat degenen die willen de vogel gewoon kunnen gaan bekijken. Daar zitten ook geringde vogels bij die door onderzoekers worden gevolgd.
Waarom zou dit bij een Lammergier niet kunnen? Regulatie ter plekke dat er geen ongewenste zaken plaatsvinden, kan, zoals ook bij andere soorten, ook hier worden toegepast. Vooralsnog zie ik geen enkele reden om de locatie niet bekend te maken, mocht ik hem toevallig ergens tegenkomen vandaag. Alleen om een paar Zwitserse onderzoekers te plezieren is voor mij geen argument. Als er andere, wel steekhoudende argumenten zijn verneem ik ze graag natuurlijk.

Grt Phil

HansP

#27
Phil,

het besluit om de vogel op de 1e dag niet bekend te maken is door mij genomen. De vogel bevond zich in een bos nabij Gemert en was alleen te benaderen door een smal bospad. En alleen te zien op korte afstand. De vogel reageerde erg alert op mij alleen, laat staan op een groep(je) mensen. En ja, in het belang van de vogel heb ik toen besloten om de vogel pas te melden toen hij was opgevlogen. Overigens: de locatie had ik gekregen van Zwitserse onderzoekers. Die deden dat uit vertrouwen naar mij en uit bezorgdheid om de vogel. M.i. niet zo heel raar dat ik dan ook met die bril naar de vogel kijk.
De tweede en derde dag, is de plek ook niet gemeld. Vanwege bovenstaande redenen, maar ook vanwege zwaarwegende argumenten van de terreinbeheerder Natuurmonumenten. Op die argumenten ga ik niet nader in, maar ze zijn zeer valide. Daarbij komt dat we constateerden dat de vogel verzwakte. Extra aandacht van vogelaars helpt dan niet echt.

En overigens zijn het niet de twitchers waar ik bang voor ben, die gedragen zich meestal wel. Het zijn juist de anonieme meelezers...

Als de vogel opduikt op een plek waar hij goed te zien is en waar de vogel geen hinder ondervind, zal ik de vogel zeker doorgeven. Als aan die criteria niet wordt voldaan, dan niet. En daar kan je het wel of niet mee eens zijn, dat is aan jou.
Groet,
Hans Pohlmann

HPM

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juni 23, 2016, 13:08:25 PM

... Alleen om een paar Zwitserse onderzoekers te plezieren is voor mij geen argument. Als er andere, wel steekhoudende argumenten zijn verneem ik ze graag natuurlijk.

Om ze dan vervolgens óók als geen argument af te doen?
Herman van der Meer

Jaap Denee

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juni 23, 2016, 13:08:25 PM
... Alleen om een paar Zwitserse onderzoekers te plezieren is voor mij geen argument...
Grt Phil

Voor ons wel, Phil. En zoals Hans uitlegt zit er nog meer achter. Jammer dat je na de tekst en uitleg die je dit weekend van me hebt gekregen hier nu toch begint te klagen. Is het je te doen om het rellen of zijn er andere, zorgelijker redenen?

Verder sluit ik me voor de aardige verandering eens helemaal aan bij de opmerking van Herman.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee