Crepidotus crocophyllus (Harig saffraanoortje nom. prov.),

Gestart door tstrik, juni 16, 2016, 15:55:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

tstrik

Wie kan voor mij wat restanten onderzoeken van een zwammetje om vast te stellen of het hier werkelijk gaat om een Crepidotus crocophyllus (Harig saffraanoortje nom. prov.),
Dat ik gevonden en gefotografeerd in Het Staelduinse Bos in s'-Gravenzande Z-H.
Mvgr.,
Theo Strik

pivous

Wat leuk dat dit oortje nu ook buiten zijn eerste vindplaats is gevonden!
Ik kan de restanten niet voor je onderzoeken. Echter als je op de lamellen KOH druppelt zullen ze (bij verse exemplaren) dieprood kleuren. Bij gedroogde duurt het misschien wat langer.
Zie mijn artikel in de Paddenstoelennieuwsbrief nummer 26 van 8 december 2014 voor meer informatie.

Rinus Baggerman   
Groet, Rinus Baggerman

xenion

#2
Tenzij iemand mij al voor was wil ik hem wel voor je controleren.
Groeten,
Martin

tstrik

#3
Bedankt ik zal het opsturen naar je.

Theo Strik
Mvgr.,
Theo Strik

xenion

Ik heb het materiaal vandaag ontvangen en ik kan bevestigen dat het Crepidotus crocophyllus is.
De kleur en beharing van het vruchtlichaam deed al sterk aan die soort denken, de microscopische kenmerken bevestigen dat bovendien: vrijwel ronde, wrattige, sporen van ongeveer 5-6,5 µm (jong materiaal dus weinig rijpe sporen), gespen zijn aanwezig en de cystiden zijn onregelmatig cilindrisch tot iets knotsvormig. De rode reactie van de lamellen op KOH treedt bij dit jonge en gedroogde materiaal niet op.
Groeten,
Martin

grietaf

Wat leuk, de eerste vondst van die soort in Zuid-Holland!
Geef je wel eens iets door aan de kartering van de NMV?
Grieta.

tstrik

Ik heb wel de app, maar wil nog iets meer ervaring opdoen, wat de soorten betreft.
Maar ik wil hier zeker mee verder gaan, en ook een paar cursussen mee gaan doen om ervaring op te doen, na de vakantie.
Mvgr.,
Theo Strik

tstrik

Vandaag een hele nieuwe vlucht van het zwammetje ontdekt, in totaal 8 stuks, op bijna dezelfde locatie.
Ik weet niet of het toeval is maar de zwammetjes zitten allemaal op de zuidwestwest kant van het dode hout.
Net als de vorige gevonden exemplaren.
Mvgr.,
Theo Strik