'Streep' en Blonde Ruiter Honswijkerwaarden

Gestart door BWoets, september 21, 2007, 10:40:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Citeer
CiteerVolgens mij zie je beide (Blonde Ruiter en de Gesteepte Strandloper) hier mooi op een foto.
Precies. Maar hoe zit het dan met die eventuele tweede gestreepte? Of is dat een fabeltje?
Toen ik op de plek aankwam was de Gestreepte Strandloper al even uit beeld. Op een gegeven moment vond ik de vogel terug maar enkele seconden daarvoor was er iemand anders die de gestreepte meende te zien maar dan veel dichterbij. Hij dacht dus een andere streep te zien dan die waar de rest op dat moment zijn aandacht op richtte. Vandaar de  opmerking van een mogelijke tweede Gestreepte Strandloper. . . .

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

frankcoenjaerts

Citeer
Citeer
CiteerVolgens mij zie je beide (Blonde Ruiter en de Gesteepte Strandloper) hier mooi op een foto.
Precies. Maar hoe zit het dan met die eventuele tweede gestreepte? Of is dat een fabeltje?
Toen ik op de plek aankwam was de Gestreepte Strandloper al even uit beeld. Op een gegeven moment vond ik de vogel terug maar enkele seconden daarvoor was er iemand anders die de gestreepte meende te zien maar dan veel dichterbij. Hij dacht dus een andere streep te zien dan die waar de rest op dat moment zijn aandacht op richtte. Vandaar de  opmerking van een mogelijke tweede Gestreepte Strandloper. . . .

Groeten Michel
Precies - zo is het verhaal. Mijn foto toont Blonde Ruiter en Gestreepte Strandloper, maar op dat moment (en even later nog een gerucht) was er ook sprake van een tweede gestreepte. Echter, niemand wist het zeker - dus er wordt terecht nergens melding gemaakt van 2 Gestreepte exemplaren.
Misschien kan er vergeleken worden wanneer er meer foto's beschikbaar komen (al lenen mijn foto's zich daar, itt de geweldige opnamen van Bram R., niet heel erg voor.

Veel plezier morgen!!
Frank
Met vriendelijke groeten,

Frank

Jeroen Nagtegaal

http://waarneming.nl/foto_details.php?id=228462, is dat nou een toevalige schitering of een ring? bij Bram is er niets van te zien,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bram Rijksen

Er was vandaag niet meer dan één Gestreepte Strandloper in de Honswijkerwaard aanwezig.  

RWester

#34
Hopelijk zitten ze er morgen/vandaag om half acht nog...  :duim:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Bram Rijksen

CiteerHopelijk zitten ze er morgen/vandaag om half acht nog...  :duim:
net de hond uitgelaten: wát een prachtige sterrenhemel..!

henkjanvdkolk

Citeerhttp://waarneming.nl/foto_details.php?id=228462, is dat nou een toevalige schitering of een ring? bij Bram is er niets van te zien,
lijkt mij een steentje dat schitterd net achter de poot
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

RWester

En inderdaad gelukkig in ieder geval de Blonde Ruiter wél weer gevonden. Liet zich fraai bekijken aan de rechterkant van het dijkje door het water. Voornamelijk op drogere stukken foeragerend.

Met zo'n tien man vanochtend aanwezig. In verband met opengooien winkel moesten we voor tienen terug in Nijmegen zijn. Daarom Gestreepte helaas niet gevonden. Maar wat een leuk gebied!
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankw

gestreepte wordt nu wel weer gemeld. ik ben er morgen rond zonsopkomst iig

frankmeer

Frank van der Meer

Fabian Meijer

Hopelijk word de vogel nog terug gevonden!

frankmeer

#41
CiteerVanmorgen het werk even het werk gelaten en richting Honswijk afgereisd. Vanaf de Veerweg zag ik al een fors groepje steltjes de lucht ingaan. "Nou, vandaag maar 's een knaller..", zo dacht ik. Nu denk ik dat vrijwel iedere keer als ik ergens naar toe gaat, dus veel waarde valt daar niet aan te hechten. Vanaf de dijk zag ik al snel dat het leuk zou zijn: krombekken, kleine strandlopertjes, bontbekjes, een rosse grutto.. ik was -ook zonder knaller- al dik tevreden. 't Is uiteindelijk Utrecht, geen Ezumakeeg of zoiets..
Aan de overzijde zag ik al vrij snel een donkere strandloper met een mooi afgetekende borststreping. Maar, donkere poten.. bijzonder slecht licht... Toch maar iets dichterbij en jawel: steeds meer kenmerken lieten zien dat het een echte Streep was.. Piepen maar! Snel Ies Meulmeester en Bob Woets gebeld om e.e.a. door te piepen en op het net te gooien. Ik besloot (met lichte tegenzin) om uit het gebied te gaan en om te lopen om vanaf de dijk aan de overzijde de vogel iets dichterbij te krijgen. Dat lukte uiteindelijk en ik kon door m'n scoop leuke plaatjes maken.
Na een half uurtje kreeg ik gezelschap van Maarten Pieter Lantsheer. Al vrij snel werd de streep (die even weg leek) teruggevonden en konden we de vogel redelijk bekijken. Na een kwartiertje -waarin we tegen elkaar zeiden dat het wel 's tijd werd voor een échte harde soort- zagen we nog net hoe van een plaatje in het gebied een beigekleurige stelt opsteeg en met een boog laag over het water onze kant op kwam. Kemphaan, totdat het tegendeel bewezen is, zo'n soort vogel.
De vogel landde op het randje tamelijk dichtbij en bleef allert en uitgerekt staan.
"Hele héle héle enge Kemphen" riep ik naar Maarten en liet 'm snel een blik werpen door de scoop terwijl ik m'n camera aanzette.. "Het lijkt er écht eentje.. Ik wil z'n ondervleugels zien!!" Dat deed de vogel, net op het moment dat m'n cameraatje de eerste foto's nog aan het verwerken was; gemist dus.. Inmiddels werden we geflankeerd door Thomas vd Es. "Kijk eerst maar naar dat beest. Lijkt vies veel op een Blonde Ruiter!.." Vrijwel direkt daarna liep de vogel naar een Bontbek en tilde z'n vleugels op: TA-DAAH!!
Opnieuw mensen bellen, vogel in de gaten houden (vogel uit het oog verliezen en weg zien vliegen..), vogel al vliegend horen roepen en vervolgens echt even kwijt zijn; da's niet fijn. Intussen pikte we een Visarend met vis mee en zagen de eerste vogelaars arriveren (ik meen dat Jan Marra de eerste was, die wist nog niets van de Blonde Ruiter) . Gelukkig vonden we het beest weer vrij snel terug en konden we 'm vanaf de dijk prachtig bekijken, soms in een beeld met de Gesteepte Strandloper.

De rest is inmiddels bekend... Een memorabele dag!
Mooi verhaal Bram, wat een belevenissen.  :duim:

CiteerHopelijk word de vogel nog terug gevonden!
Ja, ze moeten er vanmiddag allemaal nog zitten!

Edit: Er schijnt nu zelfs een Topper te zitten!!!
Frank van der Meer

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankmeer

#43
Juv, http://waarneming.nl/gebied.php?id=4573

Ook een Zilverplevier en nog een. B)  
Frank van der Meer

kroonp

Ik was vanochtend om 7:00 als eerste aanwezig. Begon te twijfelen of ik wel op de goede plek was, maar al snel kwamen er meer mensen. Tsja, en dan moet je dus gaan zoeken. Telkens denk je hem dan te hebben, maar blijkt het toch weer een ander steltje te zijn. Ik besloot samen met degene naast me toch nog maar eens dat ene stukje af te zoeken. Vrijwel tegelijk kregen we een goede kandidaat voor Blonde ruiter in het oog. Hij viel gelijk op door zijn kleur, formaat en houding. Andere mensen de plek gewezen, wat niet meeviel omdat het beestje af en toe verborgen zat achter de vegetatie. Deze keer was het niet weer een krombekje oid, maar toch echt DE Blonde ruiter.  :feest:

Later ging de vogel op de vleugels en toen ook goed de onderkant van de vleugels kunnen zien. Op de plekken waar hij daarna ging zitten was hij ook veel beter te bekijken; zeker met het zonnetje er op.

Daarna ook de Gestreepte strandloper nog gezien en tal van andere leuke soorten. Ik kon helaas niet langer blijven, want ik moest om 10:00 aan het werk (Ik was wel iets te laat :whistle: )

In ieder geval een mooie ochtend!
Ik hoop voor de mensen die hem nog moeten zien, dat hij er nog is.
Groet

Peter Kroon

GertJ

CiteerIk besloot samen met degene naast me toch nog maar eens dat ene stukje af te zoeken. Vrijwel tegelijk kregen we een goede kandidaat voor Blonde ruiter in het oog.
Nu weet ik gelijk wie jij bent want da was ik...
Zeker een gedenkwaardige ochtend, maar de moeite van het opstaan meer dan waard. Ik begreep dat de blonde ruiter na 10.15 niet meer gezien is.
En het aantal verschillende steltjes is verrassend te noemen, zo ver landinwaarts.

Groet
Gert Jager
Groet Gert Jager

frankw

B) geen probleem morgen direct bij aankomst stap ik de auto uit, stel de scoop op, zonnteje in de rug en zie direct beide soorten B)


haha ich don't think so ;)  

RWester

Citeer
CiteerIk besloot samen met degene naast me toch nog maar eens dat ene stukje af te zoeken. Vrijwel tegelijk kregen we een goede kandidaat voor Blonde ruiter in het oog.
Nu weet ik gelijk wie jij bent want da was ik...
Zeker een gedenkwaardige ochtend, maar de moeite van het opstaan meer dan waard. Ik begreep dat de blonde ruiter na 10.15 niet meer gezien is.
En het aantal verschillende steltjes is verrassend te noemen, zo ver landinwaarts.

Groet
Gert Jager
En nu weet ik gelijk wie jullie zijn :duim: Ik kwam als tweede aan, althans, ik stapte van ons drie als eerste uit de auto. Jammer dat de vogel later niet is teruggevonden. :(  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Guus Peterse

Ga ik er toch morgen gewoon een bona of zo ontdekken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

BramtK

#49
Tjeempie wat een boel leuke vogels vandaag... Ik geloof dat ik de Blonde ruiter op een half uur heb gemist, maar ja, dan blijft er wat te wensen over.

Naast de Gestreepte strandloper, Temmincks strandloper, Kleine strandloper, Krombekstrandloper en Bonte strandloper. Leuk zo bij elkaar. Ook Visarend en tweemaal Slechtvalk. Leuke zangvogeltrek, 1 Keep, Sijs, Grote gele kwikstaart, Rietgors, Graspieper, Boompieper enz.

Ook leuk om de door verschillende waarnemers gemelde aantallen te lezen...

Groeten,

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

kroonp

CiteerOok leuk om de door verschillende waarnemers gemelde aantallen te lezen...
:D

Dat viel mij ook op.
Ik zelf heb niet alle soorten precies geteld, omdat ik daar de tijd niet voor had. Daarom heb ik bij mijn waarnemingen het aantal individuen neergezet dat ik met zekerheid gezien heb.  
Groet

Peter Kroon

frankmeer

Bij ons zat de Gestreepte strandloper trouwens enorm dichtbij, rond 16.15. Ca. 15 m! Niet vanaf de Lekdijk, maar op de dijk aan de andere kant, tussen het gebied zelf en de Lek, helemaal op het eerste plasje.
Frank van der Meer

TjeerdBurger

dat verhaalde van die 2e gestreepte strandloper komt volgens mij van Steven Wytema (neem me niet kwalijk als ik het fout heb), die zag mogelijk een gestreepte toen we de gestreepte even uit beeld verloren waren. Steven zag de vogel niet goed en net op dat moment werd dé streep een stuk naar rechts herontdekt, dus de mogelijk streep verdween uit beeld en is daarna niet meer gezien. Dus als die mogelijke streep er ook echt 1 was dan zaten er dus 2 strepen, maar of het er dus ook echt 1 was?? ik heb m zelf ook niet gezien.

BramtK

Citeerdat verhaalde van die 2e gestreepte strandloper komt volgens mij van Steven Wytema (neem me niet kwalijk als ik het fout heb), die zag mogelijk een gestreepte toen we de gestreepte even uit beeld verloren waren. Steven zag de vogel niet goed en net op dat moment werd dé streep een stuk naar rechts herontdekt, dus de mogelijk streep verdween uit beeld en is daarna niet meer gezien. Dus als die mogelijke streep er ook echt 1 was dan zaten er dus 2 strepen, maar of het er dus ook echt 1 was?? ik heb m zelf ook niet gezien.
Lijkt me nogal sterk. Gister stonden er de hele dag behoorlijk wat vogelaars naarstig te zoeken naar de Blonde ruiter en af en toe de Gestreepte strandloper te bekijken. Ik denk dat het wel was opgevallen.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

ik ben er ook geweest gisteren, leuke hoeveelheid soorten daar.Weer 3 nieuwe soorten mogen noteren.

petermeer

Citeerik ben er ook geweest gisteren, leuke hoeveelheid soorten daar.Weer 3 nieuwe soorten mogen noteren.
1. Gestreepte strandloper
2. ???
3. ???

Zelf zaterdag geweest. Helaas alleen de Gestreepte strandloper gezien. Wel een schaamsoort (Tapuit) van dit jaar weggewerkt.  B)
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

frankw

2 kleine strandloper.
3 temmick strandlopr

petermeer

Citeer2 kleine strandloper.
3 temmick strandlopr
Niet slecht.  ;)  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

frankw

nee cker niet. als ik dit had geweten was ik helemaal niet naar ameland gegaan 2 weken geleden ;)