'Streep' en Blonde Ruiter Honswijkerwaarden

Gestart door BWoets, september 21, 2007, 10:40:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

BWoets

Zojuist (10.38 uur) een belletje van meneer B. Rijksen dat hij weer eens een gestreepte strandloper heeft nabij Houten. Zie ook: http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2920930
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

BramtK

Potverdrie, daar ben ik veels te laat voor thuis vanavond. Hou 'm vast!

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

frankmeer

#2
Oei, die moet ik ook nog...

Edit: Dit is zeker al de derde keer dat er een zit deze zomer?
Frank van der Meer

JaapHennevanger

Leuk!, maar ik kan dus pas om half 4.. en weet dus niet of hij er dan nog zit.. misschien als iemand zijn telefoonnummer kan geven via pbtje

Alvast bedankt,
Jaap Hennevanger



Ies Meulmeester

#4
Bram heeft NU een Blonde Ruiter, de vogel kwam net invallen!!!!!!!!!!!!!!!

Goed bezig Bram!!!

steenl

Inderdaad goed bezig!!
Leuke amerikanen. Misschien maar eens een kijkje gaan nemen.

Hans Bossenbroek

Dat Peter hem nu maar eindelijk mag binnentikken voor de jaarlijst.

frankw


frankmeer

Frank van der Meer

Christian

#9
Aaaah.. ****, net te ver om nu nog te fietsen  :P . Nog wel t.p?
Christian Brinkman

j.steenbergen

Zojuist om ca. 14.30 allebei nog present. En dan te bedenken dat toen ik er heenfietste ik alleen nog maar wist van de Gestreepte! "Ja ze zitten er allebei nog" zei iemand, en ik vragen: hoezo, twee Gestreepte of zo? Erg leuk zeg. En verder veel andere steltjes als Bontjes, Krombekken, Kleine en een Temminck's.  
Jeroen Steenbergen

frankw

potver! koopavond vanavond... :gun: laat ze er morgen of zondag nog zitten.. :rolleyes:    


Als er iemand heen gaat fluister ze ff in dat ze tot zondag moeten wachten met opvliegen ;)  

Peter Verhelst

Ik kom er net vandaan. Echt super ontdekking!!!! Af en toe in één scoopbeeld! Als je kan zou ik gaan......  

frankw

dat is het probleem.. ik kan niet, ik moet de zaak doen.. en nu kan ik geen snipperdag opnemen zoals met de gieren..  :gun:  

BramtK

Mooie waarnemingen Bram, gefeliciteerd!

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Bram Rijksen

CiteerMooie waarnemingen Bram, gefeliciteerd!

Bram
bedankt, ik zal straks een paar plaatjes erbij doen.

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Thomas van der Es

Citeer
CiteerMooie waarnemingen Bram, gefeliciteerd!

Bram
bedankt, ik zal straks een paar plaatjes erbij doen.
en die zijn erg fraai geworden!  
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

frankw


petermeer

Mooie soorten en mooie plaatjes!  :duim:

Moet zelf de Temminck's ook nog.  :ph34r:  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

frankw

Citeer
Moet zelf de Temminck's ook nog.  :ph34r:
ik ook, + de rest: kleine str., casarca, gestreepte str, blonde ruiter en een zekere geelpoot.. dus 6 redenen om te gaan zodra het kan  :ph34r:  

frankmeer

#21
CiteerZojuist om ca. 14.30 allebei nog present. En dan te bedenken dat toen ik er heenfietste ik alleen nog maar wist van de Gestreepte! "Ja ze zitten er allebei nog" zei iemand, en ik vragen: hoezo, twee Gestreepte of zo? Erg leuk zeg. En verder veel andere steltjes als Bontjes, Krombekken, Kleine en een Temminck's.
Mooie anekdote. :rolleyes:

Cool gebied is dat trouwens, maar ik hoorde dat het binnenkort (volgend jaar ofzo) gebruikt gaat worden als recreatiegebied voor m.n. speedboten. Eeuwig zonde. :gun:

Edit: Ik zag net dat er ook nog Grote gele kwik en Visarend gezien zijn vandaag! Ook 5 soorten strandlopers. Het kan niet op! Maar ik kan niet eerder dan morgenmiddag. -_-  
Frank van der Meer

Bram Rijksen

Vanmorgen het werk even het werk gelaten en richting Honswijk afgereisd. Vanaf de Veerweg zag ik al een fors groepje steltjes de lucht ingaan. "Nou, vandaag maar 's een knaller..", zo dacht ik. Nu denk ik dat vrijwel iedere keer als ik ergens naar toe gaat, dus veel waarde valt daar niet aan te hechten. Vanaf de dijk zag ik al snel dat het leuk zou zijn: krombekken, kleine strandlopertjes, bontbekjes, een rosse grutto.. ik was -ook zonder knaller- al dik tevreden. 't Is uiteindelijk Utrecht, geen Ezumakeeg of zoiets..
Aan de overzijde zag ik al vrij snel een donkere strandloper met een mooi afgetekende borststreping. Maar, donkere poten.. bijzonder slecht licht... Toch maar iets dichterbij en jawel: steeds meer kenmerken lieten zien dat het een echte Streep was.. Piepen maar! Snel Ies Meulmeester en Bob Woets gebeld om e.e.a. door te piepen en op het net te gooien. Ik besloot (met lichte tegenzin) om uit het gebied te gaan en om te lopen om vanaf de dijk aan de overzijde de vogel iets dichterbij te krijgen. Dat lukte uiteindelijk en ik kon door m'n scoop leuke plaatjes maken.
Na een half uurtje kreeg ik gezelschap van Maarten Pieter Lantsheer. Al vrij snel werd de streep (die even weg leek) teruggevonden en konden we de vogel redelijk bekijken. Na een kwartiertje -waarin we tegen elkaar zeiden dat het wel 's tijd werd voor een échte harde soort- zagen we nog net hoe van een plaatje in het gebied een beigekleurige stelt opsteeg en met een boog laag over het water onze kant op kwam. Kemphaan, totdat het tegendeel bewezen is, zo'n soort vogel.
De vogel landde op het randje tamelijk dichtbij en bleef allert en uitgerekt staan.
"Hele héle héle enge Kemphen" riep ik naar Maarten en liet 'm snel een blik werpen door de scoop terwijl ik m'n camera aanzette.. "Het lijkt er écht eentje.. Ik wil z'n ondervleugels zien!!" Dat deed de vogel, net op het moment dat m'n cameraatje de eerste foto's nog aan het verwerken was; gemist dus.. Inmiddels werden we geflankeerd door Thomas vd Es. "Kijk eerst maar naar dat beest. Lijkt vies veel op een Blonde Ruiter!.." Vrijwel direkt daarna liep de vogel naar een Bontbek en tilde z'n vleugels op: TA-DAAH!!
Opnieuw mensen bellen, vogel in de gaten houden (vogel uit het oog verliezen en weg zien vliegen..), vogel al vliegend horen roepen en vervolgens echt even kwijt zijn; da's niet fijn. Intussen pikte we een Visarend met vis mee en zagen de eerste vogelaars arriveren (ik meen dat Jan Marra de eerste was, die wist nog niets van de Blonde Ruiter) . Gelukkig vonden we het beest weer vrij snel terug en konden we 'm vanaf de dijk prachtig bekijken, soms in een beeld met de Gesteepte Strandloper.

De rest is inmiddels bekend... Een memorabele dag!


Guus Peterse

#23
Er wordt ook nog gesproken over een mogelijke tweede gestreepte strandloper. Zie o.a:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2923310
Zelf zie ik hier helemaal geen tweede gestreepte in.
Of begrijp ik nou iets verkeerd en is dat niet wat hier bedoeld wordt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

petermeer

Volgens mij zie je beide (Blonde Ruiter en de Gesteepte Strandloper) hier mooi op een foto.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

petermeer

Citeer...
Een memorabele dag!
Ik hoop dat we dat morgenmiddag ook kunnen zeggen.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Guus Peterse

CiteerVolgens mij zie je beide (Blonde Ruiter en de Gesteepte Strandloper) hier mooi op een foto.
Precies. Maar hoe zit het dan met die eventuele tweede gestreepte? Of is dat een fabeltje?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

petermeer

#27
Denk dus dat dat de Blonde is.

EDIT: Ik was te snel.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Guus Peterse

CiteerIk hoop dat we dat morgenmiddag ook kunnen zeggen.
Zondagochtend. Zou mooi zijn als ze zolang willen blijven.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

petermeer

CiteerZondagochtend. Zou mooi zijn als ze zolang willen blijven.
Ik hoop het. Voor mij (ons) 3 nieuwe soorten op een dag. Zal toch niet?!
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).