Hoofdmenu

Dianthus

Gestart door klow, juni 10, 2016, 22:50:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

klow


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/119820245
Anjer spec - Dianthus spec. gezien op 2016-06-10 Loosdrecht - De Ster
Foto's:




Mijn redenering
Pracht en zandanjer vallen af want deze zijn wit
Steenanjer en pink valt af omdat deze Dianthus in hoofdjes staat
Duizendschoon valt af want die heeft heel andere bladeren(en bloemen zien er anders uit)
Ruige anjer is heel erg behaard maar deze niet
Dianthus giganteus valt denk ik ook af vanwege de grote maar ben niet zeker
dus is het dan Kathuizer anjer?????

bij voorbaat dank Jens Bokelaar
Vriendelijke groet jens

Rien Ondersteijn

Waarom geen 'steen'??
Juist dié heeft alleenstaande bloemen terwijl Karthuizer in 'kluitjes' staat.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Karthuizeranjer lijkt me correct.
Groet, Sipke.

klow

Hoi Rien op de eerste foto is duidelijk te zien dat ze in een hoofdje staan.
Dank Sipke voor de bestiging

Mvg jens bokelaar
Vriendelijke groet jens

Rien Ondersteijn

Verhip- zitten er méer bij elkaar...?Op die eerste foto dacht ik dat er twee planten waren..
Moet ik tóch naar Pearl...?
Groene groe[n]tjes.Rien.

M.V.S

D. giganteus, die lijkt erg op karthuizer. Die is niet zoveel groter dan karthuizer. Ik heb de onderscheidende kenmerken even niet paraat .... maar dat zou nog even het controleren waard zijn.
Groetjes, Marc

Rien Ondersteijn

Bij Karthuizer zijn de buitenste bloemdekbladen veel rafeliger en smaller/langer toegespitst,maar dat is hier moeilijk te zien [ik moet tóch eerst naar Pearl...]
Groene groe[n]tjes.Rien.

klow

Misschien beter te zien op deze fotos.
Deze had ik nog gemaakt met mijn fototoestel(niet mobieltje)




Mvg Jens Bokelaar
Vriendelijke groet jens

Rien Ondersteijn

Jaaaa!    Bedankt Jens.
Das véel duidelijker! Met zulke foto's hoef ik niet naar de Pearl..[maar ik had toen ook beter moeten kijken...Zag wél weinig stipjes op de kroonbladen!]
Groene groe[n]tjes.Rien.

klow

Dus Rien wat is jouw oordeel?
Karthuizer of toch giganteus

mvg jens
Vriendelijke groet jens

M.V.S

Als ik Alien plants Belgium goed begrijp -en de tekeningen goed interpreteer- heeft karthuizer "kelkbladen" die abrupt in een punt overgaan en zit daar een soort rafeltje aan. Giganteus heeft geleidelijkere, spitse "kelkbladen".

Ik meen op de laatste foto die spitse bladen te zien, en hij heeft veel bloemen in het hoofdje. Ik denk dus dat het D. giganteus is.

Groetjes, Marc

Rien Ondersteijn

#11
Ik heb mijn Belg. flora niet bij de hand.Werk meestal met de Duitse.Die zegt precies het t.o.gestelde:Bij Giganteus lopen de buitenste kelktanden plots in een kort puntje-bij Carthusianum zijn die tanden lang en zijn die buitenste kelkbladen meer dan half zo lang als de binnenste.Het aantal bloemen kan bij beide uit 5-15 bestaan.Een klein kenmerk kan ook zijn: de hoogte van giganteus kan 50-90 cm zijn [verwacht ik niet] en die van Karthuizer 15-50 cm.Evenzo zijn de bladen van giganteus wat breder[tot 6cm] dan die van Karthuizer[2-4].
Ik meen hier duidelijk zeer lange buitenste kelktanden te zien en ben 'supporter' van Carthusianum
Of moet ik weer naar de Pearl?
No.1= Giganteum.
No 2=Carthusianum.
Groene groe[n]tjes.Rien.

M.V.S

Het plotselinge versmallen van die bladen wordt op Alien plants Belgium juist genoemd als kenmerk voor D. carthusianum. Wat er op die tekening staat (zie hieronder; links D. carthusianum  en rechts D. giganteum) meen ik te herkennen in de foto van Jens. Maar misschien zie of interpreteer ik het wel gewoon verkeerd.

Groetjes, Marc

Rien Ondersteijn

Marc;ik ga Jens verzoeken om nog s een paar foto's van t bloemhoofdje opzij te maken,zodat we helder die buitenste kelkbladen kunnen zien. OK ?
Dus; als Jens dat zou willen doen? Interessant trouwens!
Groene groe[n]tjes.Rien.

klow

Hoi Rien,

Ik kan niet terug om nog een foto te maken het is namelijk een heel stuk van waar ik woon vandaan.
Ik kan echter de foto bewerken zodat het duidelijker wordt.
Kom je hier mee verder?


Groet jens
Vriendelijke groet jens

klow

Als ik kijk naar jouw vergelijk plaatje en ook op internet zal dit carthusianum zijn denk ik.
Ook de kleuring van de kelk is bij heel veel plaatjes van giganteum aan de basis lichter.
Dat is hier absoluut niet het geval bij beide planten niet.

Mvg Jens
Vriendelijke groet jens

Rien Ondersteijn

Met je eens.Wat doe jij dat goed zeg!!
Jij hoeft maar éen foto van een plant te maken en de rest doe je thuis....Hahaha.
Wél duidelijk ja.
Mooie vondst![ maar w.s. ingezaaid?].
Groene groe[n]tjes.Rien.