Zuidelijke Glazenmaker bij het Korenburgerveen

Gestart door Goyatlah, juni 11, 2016, 03:18:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Ik was vandaag (10-06-16) bij een mesotrofe plas vlak bij het Korenburgerveen, toen er opeens een helderblauwe, kleine Glazenmaker voorbij kwam. Dit kan denk ik alleen man A.affinis zijn, immers de andere kleine glazenmakers zijn duidelijk anders gekleurd (A.isoceles is bruine, A.mixta is nooit helderblauw, en de enige echte kandidaat (B.pratense) - die we overigens wel verderop zagen, is ook donkerder, en heeft een totaal ander vliegbeeld.) Maar dit beest leek precies op de foto van A.affinis uit Slovenie die ik in A3 formaat in de gang heb hangen (en dus iedere dag meerdere malen zie). En A.imperator is echt een heel stuk groter (en heeft een ander vliegbeeld).
Dat het affinis was ben ik eigenlijk wel zeker van. Maar bestaan er meer vergelijkbare waarnemingen? Ik hou niet zo van loose ends.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's


Goyatlah

Is niet helemaal het antwoord op mijn vraag, maar geeft wel aan dat Zuidelijke Glazenmaker op dit moment kan. Mijn probleem is dat ik de penetratie van de zuidelijke soorten niet echt ken. Maar dit beest zag er uit als affinis, gedroeg zich als affinis, en het enige waar het op leek was kut Anax. (Maar die krengen zijn 50% groter)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's