Dame variabele? Grote roodoogjuffer

Gestart door Albert-Willem Hummel, juni 09, 2016, 17:14:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Albert-Willem Hummel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/119759010
Variabele waterjuffer - Coenagrion pulchellum gezien op 2016-06-09 Roden
Foto's:


bij voorbaat dank Albert Hummel

lama

Vrouwtje Grote roodoogjuffer lijkt mij (gezien nagenoeg afwezige schouderstreep o.a.)

Albert-Willem Hummel

Citaat van: lama op juni 09, 2016, 17:56:06 PM
Vrouwtje Grote roodoogjuffer lijkt mij (gezien nagenoeg afwezige schouderstreep o.a.)
Daar dacht ik zelf ook aan, maar ik vond de ogen niet rood genoeg.

lama

Citaat van: Albert-Willem Hummel op juni 09, 2016, 18:01:31 PM
Citaat van: lama op juni 09, 2016, 17:56:06 PM
Vrouwtje Grote roodoogjuffer lijkt mij (gezien nagenoeg afwezige schouderstreep o.a.)
Daar dacht ik zelf ook aan, maar ik vond de ogen niet rood genoeg.

Op de foto vind ik de kleur ook lastig uit te maken: maar bij vrouwtjes zijn de ogen vaak oranjebruin van boven

Albert-Willem Hummel

Citaat van: lama op juni 09, 2016, 18:05:16 PM
Citaat van: Albert-Willem Hummel op juni 09, 2016, 18:01:31 PM
Citaat van: lama op juni 09, 2016, 17:56:06 PM
Vrouwtje Grote roodoogjuffer lijkt mij (gezien nagenoeg afwezige schouderstreep o.a.)
Daar dacht ik zelf ook aan, maar ik vond de ogen niet rood genoeg.

Op de foto vind ik de kleur ook lastig uit te maken: maar bij vrouwtjes zijn de ogen vaak oranjebruin van boven

Als ik hem hier vergroot is het zeer donkerbruin tot zwart, maar dan kan ook door de positie van het dier komen. Daarom ga ik in je mening mee van grote roodoogjuffer.

Goyatlah

Ik snap hier het probleem niet. Kijk altijd naar meerdere kenmerken (doe ik zelf niet maar ik kies mijn kenmerken wel heel bewust uit...). Ogen van Erythromma vrouwtjes zijn niet onderscheidend, en ik ken tig verschillen in geslacht die verwarrend kunnen zijn. Dit beest kan door het borststuk eigenlijk alleen maar najas wezen, en het alternatief ligt ergens in de Lestes varianten (met name dryas). Maar goed als er geen oppositie tegen is, gewoon vrouw najas.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Albert-Willem Hummel

Het probleem ligt er meer in dat jij zeer ervaren bent op dit gebied en ik af en toe een onzekere beginner. Dan speelt de twijfel nogal eens op  :angel:

lama

Citaat van: Albert-Willem Hummel op juni 11, 2016, 09:09:02 AM
Het probleem ligt er meer in dat jij zeer ervaren bent op dit gebied en ik af en toe een onzekere beginner. Dan speelt de twijfel nogal eens op  :angel:

Ik herinner mij hoe dat een aantal jaren geleden bij mij ook zo was. Twijfel is nooit erg - twijfelgevallen gewoon blijven voorleggen   :)

Albert-Willem Hummel

Citaat van: lama op juni 11, 2016, 11:50:32 AM
Citaat van: Albert-Willem Hummel op juni 11, 2016, 09:09:02 AM
Het probleem ligt er meer in dat jij zeer ervaren bent op dit gebied en ik af en toe een onzekere beginner. Dan speelt de twijfel nogal eens op  :angel:

Ik herinner mij hoe dat een aantal jaren geleden bij mij ook zo was. Twijfel is nooit erg - twijfelgevallen gewoon blijven voorleggen   :)

Precies Marco en aan het pochen en gebruikmaken van de wetenschappelijke benamingen heb ik ook niets. Gewoon Nederlandse termen blijven gebruiken en dan kom ik al een heel eind. Doorgaans herken ik nu al veel soorten op het oog en weet ze te catalogiseren. De voor mij moeilijke gevallen komen gewoon hier op't forum.

Goyatlah

Excusez moi. Ik ben opgegroeid met de Latijnse namen, en aan de Nederlandse heb je in het buitenland helemaal niets. Heeft niets met pochen te maken. En als je daar niet tegen kunt... (trek je eigen conclusie maar)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Albert-Willem Hummel

Citaat van: Goyatlah op juni 11, 2016, 19:56:02 PM
Excusez moi. Ik ben opgegroeid met de Latijnse namen, en aan de Nederlandse heb je in het buitenland helemaal niets. Heeft niets met pochen te maken. En als je daar niet tegen kunt... (trek je eigen conclusie maar)
Point taken. Mijn excuus voor mijn ingenomen mening.

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

HJDT

Maar dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat je er geen rekening mee zou kunnen houden dat anderen die wetenschappelijke namen niet (of niet zo goed) kennen. Ik zit toevallig weer even een heel aantal topics door te lezen en kan toch een % of 40 niet of moeilijk volgen vanwege het constante gebruik van wetenschappelijke namen. Ik heb er persoonlijk geen zin in om 100 forum bijdragen met mijn libellenboek erbij door te moeten lezen.

Daarom doe ik een ludieke oproep om het gebruik van wetenschappelijke namen zoveel mogelijk te vermijden. Het vergroot de toegankelijkheid van dit (overigens bijzonder interessante) deel van het forum een heel stuk en zorgt er ook nog eens voor dat nieuwe gebruikers, en daar reken ik mezelf ook nog toe, niet zo afgeschrikt worden door de gebruikte vaktaal.

Daar wil ik nog aan toevoegen dat ik de suggestie dat iemand maar lekker moet opdonderen als het taalgebruik van iemand anders hem niet bevalt (zo staat het er niet maar zo leest het absoluut wel) bijzonder ongepast en onbeschoft vind. Ik zou het willen omdraaien, trek je conclusie als je je niet wilt aanpassen, of te beroerd bent om rekening met een ander te houden.....

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

AvanderHeijden

Ik zou graag willen dat er begrip was voor beide kanten maar dat lijkt soms teveel gevraagd.

Aan de ene kant kan ik prima begrijpen dat mensen die nog niet zo lang bezig zijn met libellen niet alle wetenschappelijke namen (her)kennen en dat zij Nederlandse namen makkelijker vinden. Prima en begrijpelijk.

Aan de andere kant zijn wetenschappelijke namen er niet voor niets, dankzij wetenschappelijke namen zie je direct dat Bruine korenbout (Libellula fulva) nauwer verwant is aan Platbuik (Libellula depressa) dan aan de Gewone oeverlibel (Orthetrum cancellatum) waar hij zo sterk op lijkt. Veel mensen die lang met libellen bezig zijn (ikzelf incluis) moeten nadenken over Nederlandse namen en hebben de wetenschappelijke wel paraat. Was Sympetrum vulgatum of striolatum nou de bruinrode heidelibel? Er zijn momenten dat ik het werkelijk niet weet maar ik weet wel welke wetenschappelijke naam er hoort bij welke kenmerken en daarin ben ik niet de enige. Nederlandse namen slaan soms nergens op (mijn mening) en net over de grens heb je er al absoluut niks meer aan (feit). Om het gebruik van wetenschappelijke namen af te doen als 'pochen' of arrogantie of weet ik wat voor negatieve eigenschap is net zo min sympathiek als suggereren dat een ander maar op moet rotten.

Van beide kanten is het een kleine moeite om rekening met een ander te houden en als je eens een naam tegenkomt die je niet herkent is het 3 seconden werk om er achter te komen wat er bedoeld wordt (Google is your friend).

Goyatlah

Moi Antoine,

sorry voor de commotie, maar die is denk ik niet echt door mij veroorzaakt, en ik heb er echt last van. Ik heb een beetje geanalyseerd wat er nu precies gebeurd is. Ik probeerde een punt te maken over de rode ogen bij roodogen, en dat die betrekkelijk zijn (bv. bij vrouwtjes, maar ook bij (sorry) Erythromma lindenii (Kanaaljuffer) wat ook een roodoog is.) Dat had ik beter kunnen doen, maar iemand flamen omdat die aan kennis overdracht probeert te doen kan dus helemaal niet, en mijn reaktie was denk ik to the point (op basis van netiquette). En zo werd het ook opgevat. Discussie over (toch?).
En vervolgens begint ene HJDT (meende echt dat iedereen zijn eigen naam op het forum dient te gebruiken, maar goed, dat terzijde) de diskussie opnieuw. Zoals hij zelf al concludeerde heb ik nergens gezegd dat wie dan ook moest opdonderen, de stippeltjes betekenden wat mij betreft dat er nagedacht zou moeten worden. En als die HJDT niet kan lezen...  :wacko: Maar goed, wat hij mij verwijt doet hij zelf in zijn laatste regel.
Ik ga nu even in op de rest van zijn reaktie. Hij constateert terecht dat hij een newbee is (bijna al zijn reakties zijn op vogel items, en maar een paar op libellen). En het is absoluut undone dat newbees regulars de les gaan lezen over de netiquette van een forum.
De suggestie om wetenschappelijke namen en termen te vermijden is een vorm van censuur. Zelf heb ik nooit een dergelijke suggestie over de Nederlandse gedaan, dat ligt namelijk iedereen vrij. En ik zal daar ook nooit aan meedoen, omdat het mensen dom houdt. En of ik Nederlandse namen of wetenschappelijke namen gebruik, hangt een beetje af van met wie ik te maken heb.
Mijn reden om sci-names te gebruiken is heel vaak om mensen daar mee vertrouwd te maken. Want uiteindelijk kun je niet zonder. Ga in Polen een discussie aan over Sympetra met een libellenkenner en je weet niet wat een ovipositor is. Praat in Gambia over een Vuurlibel en ...
@HJDT: gedraag je alsjeblieft, je gedrag kwetst mij. 40% van de items zou je niet kunnen volgen vanwege scinames? Dit lijkt me complete nonsense, maar toon het maar aan. Maar het belangrijkste is toch dat een newbee misschien iets meer respect kan hebben voor mensen die veel meer kennis hebben dan de newbee. Zo ga je toch ook buiten het internet met mensen om? Of ben ik te oud? En wat die namen betreft, je hoeft niet eens te googlen, waarneming.nl heeft een zoekfunctie op soort.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's