Zweefvlieg onbekend

Gestart door rudolfterp, juni 01, 2016, 23:41:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

rudolfterp

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/119454092
onzeker Zweefvlieg onbekend - Syrphidae indet. gezien op 2016-06-01 Utrecht - Leidsche Rijn (wijk)
Foto's:






Hij is kleiner en donkerder dan soorten als snorzweefvlieg en kommazweefvlieg, maar ik kom er niet uit.

Alvast bedankt,
Rudolf

Steven Wytema

ik denk dat je het in de hoek van de platvoetjes moet zoeken, als ik me niet vergis (maar ik ben slechts een beginner) maakt deze veel kans op slank platvoetje.
Die brede dunne vlekken op de rugplaatjes doen me ook aan elfje denken, maar de meeste elfjes hebben een donker rugplaatje.


Maar het zou me niks verbazen als ik gecorrigeerd word hoor  :angel:
Steven Wytema


rudolfterp

Ik kwam via de Digitale Fotogids van waarneming ook op platvoetjes op basis van schild en borststuk gelijk gekleurd, zag alleen niet zo snel een gelijkende. Nu ik wat verder kijk kom ik op basis van de grootte van de vlekken op een vrouw Veenplatvoetje (Platycheirus occultus). Maar zeker ben ik niet

Menno Reemer

Het is een vrouwtje van een van de schaduwplatvoetjes: P. scutatus, P. splendidus, P. aurolateralis. Waarschijnlijk is het P. scutatus, maar dit is niet met zekerheid te zeggen.

rudolfterp

#4
Wel een platvoetje dus, zat ik al in de buurt :blink:

Is de determinatie beter te maken als ik bepaalde delen beter in beeld breng?
Ik heb nog wat foto's toegevoegd, ik kan eventueel nog verder inzoomen, er is nog marge op de originelen.