Hoofdmenu

Wat voor pantser?

Gestart door vuurvlinder, september 18, 2007, 20:27:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

Deze foto kreeg ik toegestuurd. Iemand enig idee?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Ik ga voor een tengere, maar heb je meer foto's?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Nee, helaas niet. Ik kreeg de foto toegestuurd om de website mee op te leuken. Ik zet er wel altijd bij wat het is, maar zonder de rest van het beestje kom ik er niet uit.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Ben het met Jeroen eens, Tengere is waarschijnlijk (maat lang niet zeker).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Thanks! Zet ik dat er wel bij: Pantserjuffer, mogelijk Tengere.   :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

frankneijts

Lijkt me toch echt een Gewoon wijfje! (Geen scherpe grens van groen en geel op het achterhoofd). Tengere dames zien er zó uit:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

vuurvlinder

CiteerLijkt me toch echt een Gewoon wijfje! (Geen scherpe grens van groen en geel op het achterhoofd). Tengere dames zien er zó uit:
Kan ook, maar die foto van mij is wel recht van boven genomen en volgens mij is die grens niet echt duidelijk zichtbaar. Ben benieuwd wat andere mensen er van vinden.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

frankneijts

Zoals je wilt: Tengere recht van boven.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

vuurvlinder

CiteerZoals je wilt: Tengere recht van boven.......
Frank, ik geloof dat ik nu toch met jou mee ga! Bedankt voor je bijdrage.  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohnvR

Tengere inderdaad niet om al genoemde reden.

Goyatlah

Heb ff wat zitten zoeken, bij Tengere zijn de vleugels donkerbruin, bij de meeste andere pantsers zwart. Dit pleit dus tegen tengere, maar ben nog niet helemaal overtuigd.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

#12
Ik heb de fotograaf nog even gevraagd of hij nog meer foto's van hetzelfde beestje had, maar hij ligt natuurlijk al lang in bed, morgen weer naar school. Hij noemde het beestje houtpantserjuffer, dit even ter informatie. Nog even een edit, dat is het in ieder geval niet. Ik denk inderdaad aan een gewone pantserjuffer.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Hathor

Ik zat eerst ook te kijkenwaarom geen houtpatnser maar achterhoofd (ook van jonge) is heel anders... meer licht
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

vuurvlinder

Er is toch een foto van het hele beestje, de fotograaf had de foto uitgesneden. :grin:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Citeertoch houtpantser dus
Omdat? de lichte pterostigma's? Het is een jong beest dus dat gaat niet op,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Het achterhoofd is niet geel zagen we al hetgeen inhoudt dat het dus geen (erg) jonge Hout- of Gewone pantser is (zie de discussie hierover dit voorjaar op dit forum). Dan gaan die lichte stigma's wel op denk ik + dat je een schiereilandje lijkt te zien. Sorry Vuurvlinder, ik was iets te snel met m'n conclusie denk ik.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

vuurvlinder

Tsja, maar heel makkelijk was het ook niet, althans zonder compleet beestje.

Allen, hartelijk dank voor het meedenken!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

b.achterkamp

CiteerHet achterhoofd is niet geel zagen we al hetgeen inhoudt dat het dus geen (erg) jonge Hout- of Gewone pantser is (zie de discussie hierover dit voorjaar op dit forum).
Het is waar dat we het eerder over lichte achterhoofden bij zowel houtpantserjuffer als gewone pantserjuffer hebben gehad. Oa bleek dit bij houtpantser ook mogelijk, maar is het altijd zo? Die conclusie heb ik nog niet bereikt. Verder zie ik hier wel een erg jong (eerste dag) dier in. De kleur van het pterostigma zou ik dus niet gebruiken.
Ik denk dat de verhouding van het dier al kenmerkend zijn voor houtpantser vs gewone, maar ben er nog niet in geslaagd om het vast te pinnen op een bepaalde verhouding (behalve het lange en slanke achterlijf). Misschien zijn de schouders wat hoekiger bij houtpantser? Bart

Gert Veurink

Citeertoch houtpantser dus
ja de stigma's, achterlijf en de hele jizz ook trouwens
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Citeer
Citeertoch houtpantser dus
ja de stigma's, achterlijf en de hele jizz ook trouwens
De stigma's hgelden in elk geval niet bij dit joge beest, ik ben nog niet overtuigd van de Houtpantser,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

#22
Citeer
Citeer
Citeertoch houtpantser dus
ja de stigma's, achterlijf en de hele jizz ook trouwens
De stigma's hgelden in elk geval niet bij dit joge beest, ik ben nog niet overtuigd van de Houtpantser,
Ik ben er niet van overtuigd dat dit beest zo jong is dat de stigma's "niet gelden". Waar leid je dat uit af? Lijkt me vrij vers, maar paar dagen oud kan zo maar volgens mij. Los daarvan vind ik achterlijf ook overtuigend anders dan andere pantsers en het schiereiland lijkt er ook te zijn
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Dat het dier vrij jong is geloof ik wel, maar dan toch zeker wel een paar dagen, en dan zou het pterostigma bij de andere soorten al donkerder zijn. Daarnaast ook de jizz, veel slanker dan bv de tengere, en dat terwijl het een vrouwtje is. Ga dus absoluut mee met houtpantser.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Komt bij dat 95% van alle pantserjuffers hier Houtpantserjuffers zijn.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Weia

Ik hou het op houtpantser, meen ook het schiereilandje te zien. Maar vooral door dat bijna balvormige achterlijfseind, bij de gewone is dat wat langwerpiger (rugbybal..., dus toch ook balvormig).  
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0