Een telescoop, maar welke...

Gestart door StevenGeurts, mei 29, 2016, 23:23:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

StevenGeurts

Ik heb met veel plezier vergelijkbare "aanschaf-draadjes" gelezen op dit forum. Genoten van het keuzeproces van de topicstarters gecombineerd met het sparren en tips en tricks van andere forumbezoekers. En nu is het mijn beurt...

Ik vogel al jaren, maar pas een jaartje wat serieuzer. Woon in Brabant, ga regelmatig naar zee en ongeveer eenmaal per jaar naar de wadden. Mijn vogeltrips zijn vaak dagdelen waarbij ik door een gebied struin en eventueel mijn camera + tele meezeul. Ook ga ik regelmatig een dagje "autovogelen" in bijv. de Biesbosch.

Een telescoop lijkt me een mooie aanwinst. Afgelopen februari op Texel er bij Marc Plomp een geleend voor een dag en dat was heerlijk. Daar ook even over een eventuele aanschaf gepraat, waarbij de voornaamste tip was: bezuinig niet. Je koopt eens in je leven/decennia een telescoop, je kan beter wat langer sparen dan settlen voor iets wat je minder optimaal vind.

Budget is niet zo'n factor, ik heb geen haast en kan prima doorsparen, maar de meerprijs moet natuurlijk wel "waar voor je geld zijn".

Ik digiscoop niet - heb een goede camera en lens - maar een bewijsplaatje kunnen schieten met de smartphone is natuurlijk altijd fijn. Meer dan dat hoeft niet.

Voorlopig was dit de shortlist, natuurlijk met de bekende Swarovski's waar veel vogelaars bij lijken te zweren:
Swaro ATS 80 HD
Swaro ATX 65
Swaro ATX 85 (de 95 leek me erg groot en zwaar)
Vogelbescherming Havik.

Ik was van plan binnenkort eens een keer naar Zeist te gaan om bij de vogelbescherming bovengenoemde kijkers eens uit te testen. Vragen waar ik nu mee zit:
- hoe verhoudt de ATS 80 zich tot de ATX 85?
- hoe verhoudt de ATX 65 zich tot de ATX 85?
- kan de Havik meekomen met de "toptelescopen"?
- zijn er andere telescopen die de moeite waard zijn om eens naar te kijken? (Leica? Zeiss? other?)

Enfin. Wat zijn jullie ervaringen, wat kan je me meegeven aan tips, waar moet ik op letten?

Jaap van Steensel

Als je naast je scope ook je camera+tele meeneemt is de ATX65 wellicht de meest voor de hand liggende keuze als het gaat om gewicht. Een zwaardere/grotere scope vraagt ook weer een zwaarder statief. Qua optische prestaties is iedere Swaro uitstekend, hoe de onderlinge verhoudingen zijn tussen de ATS en ATX modellen weet ik niet, tussen de ATX65 en ATX85 is het vooral de lichtopbrengst en bruikbaarheid bij situaties met wat minder licht. Hoe groter de objectiefdiameter hoe meer lichtinval en hoe helderder je beeld, zeker bij grotere vergrotingen. Dat spreekt denk ik voor zich. Wat betreft de Vogelbescherming Havik scope, ik neem aan dat je in de vergelijking met de Swarovski scopes dan de ED variant bedoelt. Ik heb die zelf niet kunnen beoordelen tot nu toe, maar wat ik er van hoor/lees is dat die wel verdraaid goed schijnt te zijn voor zijn geld. Staar je overigens niet blind op het VB merk, zoals de Havik als de Havik ED zijn gewoon Kite scopes, een prima merk maar jarenlange ervaring in de optiek wereld. Zeker ook omdat je bij VB op de Havik 30 jaar garantie krijgt (en op de Swarovski's 10 jaar, volgens de site) zou ik dat serieus overwegen. Maar dan nog speelt het formaat en de draagbaarheid een rol als ik jouw verhaal zo lees. Voor autovogelen maakt het niet uit, maar als je een dag gaat lopen met je hele outfit is gewicht toch zeker een ding en dan zou ik, als budget geen factor is, voor de Swarovski ATX65 gaan.

M. Hoogteijling

Lekker rijtje om uit te kiezen :-) Uit het veld begrijp ik dat de ATX 65 ongelooflijk handzaam is en zelden teleurstelt qua lichtsterkte. Hoe hij zich verhoudt tot de ATS weet ik niet maar wat ik lees is dat vooral de randscherpte bij de ATX is toegenomen en de kleurrandjes juist zijn verminderd. Wellicht kun je dat in de praktijk uitproberen? Het ATX-concept is natuurlijk erg handig door de verschillende modules maar of je die in de praktijk ook echt koopt? Swaro wordt niet alleen gekozen voor de optische kwaliteit maar ook vanwege de service.

Qua top zijn er natuurlijk altijd de bekende alternatieven van Leica en Zeiss. Hoewel die onderlinge vergelijkingen nooit winnen zou ik ook deze eens testen: misschien "voelen" ze lekkerder aan of bevalt het scherpstelmechanisme je beter? Ook een Kite is erg goed en redelijk nieuw in NL is Vortex. In Amerika is Zen Ray (ook in EU te koop) geliefd als goedkoper alternatief. Als geld niet echt een probleem is zie je dat kopers altijd bij een van de topmerken uitkomen. Logisch want het prijsverschil valt weg tegen de lange periode dat je er lol van hebt (hoewel het elke keer een uitgave is en je het verschil ook kan besteden aan bijv een vogelvakantie).

Bij de grotere diameters is alleen Kowa een echte concurrent van de ATX: TSN 773 en de TSN 883 doen niet onder onder voor welke ATX dan ook qua beeldkwaliteit, sterker, ze worden soms beter getest. Helaas is de Kowa niet in een handzamer formaat beschikbaar maar wel met een mooi groothoek-zoomoculair. En, het zal niemand verbazen: ik zweer bij de TSN 883 met 30x vast  :angel:  En elke keer als er iemand doorheen kijkt, welke ATX ze ook gewend zijn, verbazen ze zich over het fantastische zicht. En ik neem hem overal mee naar toe, die 2 kilo extra (statief, scope) zijn geen dealbreaker.

ben benieuwd wat het gaat worden

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Jaap van Steensel

Citaat van: M. Hoogteijling op mei 30, 2016, 08:05:07 AM
Bij de grotere diameters is alleen Kowa een echte concurrent van de ATX: TSN 773 en de TSN 883 doen niet onder onder voor welke ATX dan ook qua beeldkwaliteit, sterker, ze worden soms beter getest. Helaas is de Kowa niet in een handzamer formaat beschikbaar...

Toch wel, de TSN663 Prominar.

M. Hoogteijling

Aha, die ken ik niet uit het veld. Even op internet gezocht: er zijn wat tests (ook via tvwg.nl) maar er lijkt geen verschil te zijn tussen de TSN 663 prominar en de ED. Als dat betekent dat hij uit 2003 stamt dan zou ik naar iets moderners uitkijken. 
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Skydobber

Overweeg ook serieus de Meopta S2 telescoop. Doet vrijwel niet onder voor de Swaro's en je bespaart honderden euro's. Opening is 82mm. Ik heb hem zelf gekozen en ben razend enthousiast. Verder ben ik een Swarovski liefhebber qua kijkers...

M. Hoogteijling

idd, die Meopta S2 is een "betaalbare" variant en zie http://www.irelandswildlife.com/meopta-meostar-s2-82-hd-spotting-scope/  Is nog steeds in de aanbieding (€ 1799) in Budel.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

StevenGeurts

Thanks voor de tips.

Ik heb mijn lijstje uitgebreid. Zal zodra ik de info (prijzen,gewicht, lengte) heb wel even hier posten.

Ik zie veel telescopen met twee opties oculairs;
25-50x
20-60x (of iets vergelijkbaars).

Als de zoomrange groter is van de 20-60, wat is dan het voordeel van een 25-50 oculair? Breder blikveld?

M. Hoogteijling

geheel persoonlijk, en altijd voer voor een discussie: iedere vergroting is volgens mij een keuze tussen vergroting, kijkveld en lichtsterkte. Kies je voor het een dan boet je bij de ander wat in. Waar je het meeste kijkgenot uit haalt is persoonlijk. Voor mij is de ideale combinatie een groothoek 30x en mis in 99,9% van de tijd niets door dit oculair (ringen aflezen zijn voor mij bijzaak) maar heb juist 99,9% van de tijd veel genot van de lichtsterkte en het grote kijkveld.

Een 25-50x oculair biedt vooral een breder blikveld en is net wat lichtsterker dan een 20-60x wat mij comfortabeler lijkt. Ik kan niets bedenken wat je mist als de vergrotingsrange 20-25x en 50-60x ontbreekt. Kortom:  25-50x lijkt het ideale compromis voor een zoom.


Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

StevenGeurts

Helder, tnx.

Dat lijkt sowieso de trade-off wel te zijn.
Kleurbalans - lichtopbrengst - kijkveld - vergroting - gewicht - prijs.

Nu nog "even" uitzoeken welke combinatie voor mij ideaal is.  ;D

Ik denk dat ik eerst maar eens antwoord moet gaan krijgen op de vraag hoeveel 85's van 65's verschillen. En eens ga nadenken over in hoeveel "moeilijke omstandigheden" ik ga vogelen dat dat daadwerkelijk wat uitmaakt.

Tijd om maar eens naar Budel/Zeist te gaan, en het een en ander te proberen lijkt me!

M. Hoogteijling

Wat een rijtje zeg, smullen. ben benieuwd waar en waarom je voorkeur naar uitgaat na uitproberen.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling


marshall

Ik zou toch zeker ook de Vortex Viper eens gaan checken.
Heb hem zelf ook gezien en was blij verrast, voor zo'n prijs..
Die gaan nog populair worden denk ik..


GijsB

Citaat van: Jaap van Steensel op juni 03, 2016, 13:29:39 PM
En hier komt de Meopta ook als grote verrassing uit de vergelijkende test:
https://www.vogelbeschermingshop.nl/image/data/De%20Grote%20Telescooptest%20-%20Vogelmagazine%20ROOTS%20mei%202016.pdf


Ik vind de Meopta er niet heel positief uitkomen
De meopta heeft de laagste score boven de 2000 euro, klein gezichtsveld, vertekend beeld. Veel minder goede score dan de goedkopere Swarovski ATS 65. Lijkt me niet heel erg goede koop
Gijs

StevenGeurts

Wel, dit draadje komt al een stuk eerder dan verwacht aan zijn einde. Het was voor mij zoeken naar een scoop die zo hoog mogelijk scoort op "presestatie" met een zo gunstig mogelijke prijs, en die heb ik gevonden:

Ik heb een tweedehands Swarovski ATX 65 op de kop kunnen tikken. Nauwelijks gebruikt door een digiscoper die hem naast de 95 had gekocht. Vooraf nog even in Zeist langs geweest om het een en ander te vergelijken en te zien of de ATX 65 echt kan wat ik ervan verwacht. Het antwoord is ja. Kortom: goede prijs, mooie scoop, helemaal top!

M. Hoogteijling

Dat valt mooi samen, gefeliciteerd!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling