Hoofdmenu

welke kever?

Gestart door P. Kuijper, mei 29, 2016, 08:47:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

http://waarneming.nl/waarneming/view/119213168
onzeker Kevers en Torren onbekend - Coleoptera spec. gezien op 2016-05-26 Mastenbroek - Noord Bosjessteeg
Foto's:
Met vr. groet,
P. Kuijper

lo.troisfontaine

Dag Peter,


Anaspis species. Mogelijk Anaspis maculata.


groeten,


Lo

P. Kuijper

Bedankt Lo, Anaspis kan niet missen. Als ik simpel plaatjes uit die familie vergelijk, zie ik eigenlijk geen andere kandidaat dan A. maculata. Welke zou volgens jou nog meer kunnen?
Met vr. groet,
P. Kuijper

lo.troisfontaine

Dag Peter,


met alleen plaatjesvergelijkend kom je er niet. op veel sites is helaas niet duidelijk of zeker of er de goede namen bij staan. Dat is een.Verder gaat het om de harde kenmerken per soort. Vaak zijn er dubbelgangers die niet op de site staan of kun je de bepalende of harde kenmerken niet terugzien op foto's.
Zelfs op zich duidelijke kleurpatronen op het hals- of dekschild of antennes kan niet altijd als zekerheid dienen.


En aangezien ik niet alles weet van deze soort geef ik liever aan wat ik een (serieuze) kandidaat vind of optie is, dan dat ik zeg dat het zeker is en een admin of expert even om de hoek komt en zegt dat het toch iets anders in elkaar steekt.  :)


groeten,


Lo

P. Kuijper

Citaat van: lo.troisfontaine op mei 29, 2016, 13:52:31 PM
met alleen plaatjesvergelijkend kom je er niet.
Daar was ik al bang voor :)

Citaat van: lo.troisfontaine op mei 29, 2016, 13:52:31 PMVaak zijn er dubbelgangers die niet op de site staan of kun je de bepalende of harde kenmerken niet terugzien op foto's.
Is dat typisch iets voor de kevers? Bij bijv. vogels, planten of libellen zal het m.i. niet gauw gebeuren dat er een in Nederland voorkomende soort niet op de site staat en dat daar echt rekening mee moet worden gehouden.

Citaat van: lo.troisfontaine op mei 29, 2016, 13:52:31 PMEn aangezien ik niet alles weet van deze soort geef ik liever aan wat ik een (serieuze) kandidaat vind of optie is, dan dat ik zeg dat het zeker is en een admin of expert even om de hoek komt en zegt dat het toch iets anders in elkaar steekt.  :)
Ja altijd een slag om de arm houden :)
Met vr. groet,
P. Kuijper

lo.troisfontaine

Hoi Peter,


even terugkomen op het tweede punt. "bepaalde kenmerken vanaf foto".


Neem bijvoorbeeld foto's van vogels. kijk eens voor de aardigheid naar het forum of dat daar de admins, en dus de echte kenners, wel eens problemen daar kennen.
Soms hebben ringers zelfs als ze de vogel in de hand hebben nog problemen en moeten ze hulpmiddelen gebruiken om de determinatie rond te krijgen.


dus in sommige gevallen is het niet zo maar alles vanzelfsprekend.


groeten,


Lo

P. Kuijper

Citaat van: lo.troisfontaine op mei 29, 2016, 22:23:46 PM
Neem bijvoorbeeld foto's van vogels. kijk eens voor de aardigheid naar het forum of dat daar de admins, en dus de echte kenners, wel eens problemen daar kennen.
Soms hebben ringers zelfs als ze de vogel in de hand hebben nog problemen en moeten ze hulpmiddelen gebruiken om de determinatie rond te krijgen.

dus in sommige gevallen is het niet zo maar alles vanzelfsprekend.
Nee dat je niet altijd obv een foto kunt determineren is wel duidelijk, maar ik doelde op "dubbelgangers die niet op de site staan". In geval van 'dubbelgangers' bij vogels is het niet zo dat de sterk gelijkende vogelsoorten niet beiden in de database beschikbaar zijn. Ik vroeg me dus af of dat bij bijv. kevers wel het geval is. Bijv. een aantal in Nederland voorkomende soorten die sterk op elkaar lijken, waarvan er dan een aantal niet op de site staan en dat daar dus rekening mee moet worden gehouden. Ik kan me dat overigens wel voorstellen, want er zijn veel meer soorten kevers dan bijv. vogels of libellen.

Maar goed, we dwalen af :)
Met vr. groet,
P. Kuijper

P. Kuijper

Ah, ik begrijp de verwarring al: met 'de site' bedoelde je niet waarneming.nl (waar ik had gekeken) maar een willekeurige website. Duidelijk.
Met vr. groet,
P. Kuijper

lo.troisfontaine