Groenling voert Sijs, Sijs steelt van Groenling ?

Gestart door belle, maart 11, 2018, 11:37:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

belle

Deze winter hebben we hier tientallen groenlingen, putters, sijzen, mussen en mezen op het vogelvoer (vooral zonnepitten, havermout en vetbollen).

Van een kennis hoorde ik dat hij gezien heeft hoe een vrouwtje groenling een adulte sijs voerde met zonnepitten. Daarvan had ik nog nooit gehoord (wel dat juvenielen van andere soorten soms worden gevoerd in de broedtijd). Iemand dit ook wel eens heeft waargenomen of daar iets over kan zeggen?

Zelf zag ik wel recent hoe een adulte man sijs voer stal uit de bek van een vrouwtje groenling. Hij deed dat drie keer achter elkaar. De groenling keerde zich af en was er nadrukkelijk niet van gediend. Mijn 'theorie' is dat de sijs met zijn fijne snavel moeite heeft om de grote zonnepitten te kraken en vooral de restjes eet die op de grond liggen. Maar deze had de bron gevonden waar de brokken zo uit te halen waren. Is dit een bekend verschijnsel?
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

pdeknijff

Hi Tjitske,
Sijs eet inderdaad het liefst veel kleinere zaden (ze zijn gek op die hele kleine zwarte zaadjes, nigella), maar nood breekt wet, dus het is nooit 100% uitgesloten dat ze een hele zonnebloempit zelf kraken.
Ik voer uitsluitend gebroken zonnebloemkernen, wat door echt alles en iedereen wordt gegeten.
Ik heb zelf het gedrag wat jij beschrijft nooit gezien.
gr,
Peter de Knijff
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

frankneijts

Het voeren van wijfjes in de wintergroepen behoort bij het baltsgedrag van vinkachtigen. Zeker in gemengde groepen vinken kan het nog wel eens gebeuren dat er iemand 'vreemd gaat'..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

belle

Hartelijk dank voor jullie reacties Peter en Frank.

@ Frank: dus dat is inderdaad wel bekend baltsgedrag. Grappig, nooit gehoord.

@ Peter: ik strooi ook kleinere zaden (mengsels), maar zal volgend jaar de gebroken zonnebloemkernen eens proberen. Wel een beetje duur.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

frankneijts

Citaat van: belle op maart 11, 2018, 16:34:34 PM
Hartelijk dank voor jullie reacties Peter en Frank.

@ Frank: dus dat is inderdaad wel bekend baltsgedrag. Grappig, nooit gehoord.

@ Peter: ik strooi ook kleinere zaden (mengsels), maar zal volgend jaar de gebroken zonnebloemkernen eens proberen. Wel een beetje duur.

Dergelijke feiten vind je o.a. terug in fraaie en relatief beknopte vorm, ook als e-book dacht ik, feitelijk één van de allerbeste vogelboeken hoewel al bijna 50 jaar oud: https://www.kobo.com/us/en/ebook/finches-collins-new-naturalist-library-book-55. Ian Newton is dan ook niet de eerste de beste.. Ik denk dat het boek met wat zoekwerk in d'een of d'andre vorm wel schappelijk te vinden is: een aanrader voor je boekenkast, vensterbank en studeertafel ....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op maart 11, 2018, 15:47:01 PM
Het voeren van wijfjes in de wintergroepen behoort bij het baltsgedrag van vinkachtigen. Zeker in gemengde groepen vinken kan het nog wel eens gebeuren dat er iemand 'vreemd gaat'..
Klopt. Maar dan wel in die zin dat wijfjes worden gevoerd door mannetjes. Een wijfje dat zelf voert is ongebruikelijk. Dat doen zangvogelwijfjes alleen als ze daartoe geprikkeld worden door het gedrag en het uiterlijk van hun (of andermans) jongen. Als die jongen naarmate ze ouder worden hun jeugdige kenmerken verliezen dan kunnen ze bedelen zo veel ze willen, ze krijgen geen voedsel meer. Hoe een vrouwtje groenling ertoe komt een adulte sijs te voeren is mij dan ook een raadsel.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips