Hoofdmenu

Chrysomela saliceti?

Gestart door aport, mei 14, 2016, 01:06:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Kan geen donker vlekje ontdekken. maakt dit dan Chrysomela saliceti of is er nog een andere mogelijkheid?
Licht wel een beetje uit de route van het verspreidingskaartje (waarneming.nl).
Zaten meerdere exemplaren op wilg.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/118640818
onzeker Chrysomela saliceti gezien op 2016-05-13 Valkenburgse Meer
Foto's:










bij voorbaat dank Arjan Portengen

arpwifi

#1
Zou zomaar ook nog wel eens tremulae kunnen zijn (vorm halsschild?!) - wat was de waardplant? (sorry, Salix : dat kan voor allebei)

http://www.coleo-net.de/coleo/texte/chrysomela.htm
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Douwe van der Ploeg

Ik had ook al even zitten puzzelen, en neig licht naar tremulae, maar absoluut niet zeker. Toevallig verzameld?
Douwe van der Ploeg

aport

Niet verzameld, maar kan er morgen wel halen (als ze er nog zitten).


aport

Inmiddels goedgekeurd als Chrysomela tremula!
Goed gezien!
Groet en hartstikke bedankt,
Arjan

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

arpwifi

Hmmm, toch niet  :rolleye:  :-X

Van de extra aangeleverde foto's leek het voor mij dat ik de halsschildkenmerken op sommige wel kon herkennen en vooral dat er een duidelijk tandje aan het laatste tarslid zit, maar Jaap Winkelman is het er niet mee eens. Dat tandje moet voor tremula veel groter zijn en hij herkent in het halsschild (geultje, voorhoek, achterhoek) toch meer saliceti. Het is weer eens niet zo eenduidig als je/ik graag zou willen dus ...  :wacko:

Als het goed is krijg ik wat opgestuurd en kan dan ook het genitaal controleren ... beter dus. Maar voorlopig gaan we er vanuit dat het toch saliceti moet zijn ... leermomentje weer  :angel:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg