mestkevertje met versiering

Gestart door klesman, mei 12, 2016, 18:52:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

klesman

Dag forum,


Vandaag in mijn tuin in Boijl deze roodschild veldmestkever. Heeft iemand een idee wat er aan het schild hangt? Mijten op steeltjes wellicht?
Ik zag het nog niet eerder en ben reuze benieuwd.


Met groet en dank,


Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

KoenVerhoogt

Wauw, nog nooit gezien! Heb je het beestje verzameld?
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

klesman

Ik heb de kever helaas niet bewaard. Hij was op mijn tuintafel geland en na het maken van de foto's heb ik hem tussen het groen gezet.
Later zag ik de mijten pas.





Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

klesman



Uroobovella lijkt wel te kloppen. Ik kan er echter geen Nederlandse tekst met meer informatie over vinden.


Met vriendelijke groet en dank,

Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

gardensafari

Ik dacht, eerlijk gezegd, eerst aan een paddestoeltje, maar nee, een mijt op een steeltje.
Nu met de moderne fototoestellen macrofotografie steeds makkelijker wordt, ontdekken we steeds meer.
Het gewone klootjesvolk bedoel ik dan.
Gefeliciteerd met de prachtige foto's van een wezen dat bijna niemand op dit forum kende.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

arpwifi

#6
De oudere topics zijn wat verdeeld over "Geleedpotigen" en "Spinachtigen" hier in het forum - artefact van het feit dat de spinachtigen in de database onder geleedpotigen overige vallen, maar op het forum een eigen afdeling hebben(?). Chronologisch:

Foto's Herman de Heer: Topic 86783

Foto's James: Topic 276603

Foto's Gerard Beersma: Topic 315512 en 315551

Foto Klaas de Jong: Topic 318356

Minimaal zal naast Uroobovella ook Uropoda wellicht nog een optie zijn. Hier een artikel over Uropoda orbicularis op mestkevers etc. en hier nog wat andere links uit een eerder topic:
Citaat van: Arp op mei 24, 2014, 12:54:47 PM
http://www.landesmuseum.at/pdf_frei_remote/BERI_87_0133-0157.pdf  (ergens vanaf pag.150)
http://itp.lucidcentral.org/id/mites/invasive_mite/Invasive_Mite_Identification/key/Mesostigmata/Media/Html/Urop_DN.htm
http://www.fkohl.de/gallery/photo/de/uroobovella/28.04.08-04739-40d

Er is vast veel meer te vinden, maar daarmee kom je misschien wat op weg ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Welbeschouwd kan ik er in alle gavallen niet meer van maken dan "Uropodina indet.", maar dat taxon kan ik niet aanmaken, want ik kan er geen familie aan toekennen omdat het boven familie-niveau is. In de database bestaat al een taxon "Uropodoidea spec.", wat dan een redelijke tweede keuze zou zijn (iets hachelijker, want nauwkeuriger) maar alle wijzigingen die ik daarop probeer uit te voeren lopen vast in errors, vermoedelijk ook vanwege "hoog taxon"-problemen. Dat ga ik even met Hisko opnemen.

Het Nederlands soortenregister geeft nog steeds helemaal niks voor deze groep, maar het lijkt me dat het niet kan missen dat ze dus wel in NL voorkomen.

Ik heb nu maar even Urodinychidae indet. (waar Uroobovella toe behoort) en Uropodidae indet. (waar Uropoda toe behoort) voor Nederland geactiveerd, zodat er iets ingevoerd kan worden, maar daarmee ga ik wel m'n boekje te buiten want ik heb geen idee of die beesten op de Nederlandse foto's echt tot die families behoren en of deze dus in Nederland voorkomen of niet.

In alle gevallen als "onzeker" invoeren dus en niet boos worden als we er een keer op terug komen en vragen om er wat anders van te maken. Wat mij betreft moeten deze waarschijnlijk weer gedeactiveerd worden en dan alleen een "Uropodina indet." of desnoods "Uropodoidea indet." voor Nederland actief gemaakt, maar momenteel lukt me dat niet. 
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jck

#8
De naam Uropoda orbicularis kom je vaker tegen. Hier een voorbeeld -

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3969809/

James

EDIT: Arp, de link jij aangeeft met " Hier"  in reactie 6 werkt niet bij mij - is dit hetzelfde artikel?

arpwifi

#9
Link gefixed - dank voor de melding James  :angel:

Ik bedoelde dit oudere artikel (2004) van dezelfde eerste auteur, wat ik ooit eerder hier gelinkt had:

Bajerlein, Daria; Bloszyk, Jerzy (2004) Phoresy of Uropoda orbicularis (Acari: Mesostigmata) by beetles (Coleoptera) associated with cattle dung in Poland. - European Journal of Entomology, vol.101, pp.185-188. (PDF)

artikel door James gelinkt:

Bajerlein, Daria; Witaliński, Wojciech (2014) Localization and density of phoretic deutonymphs of the mite Uropoda orbicularis (Parasitiformes: Mesostigmata) on Aphodius beetles (Aphodiidae) affect pedicel length. - Naturwissenschaften, vol.101(4), pp.265-272. (online)

Vannacht had ik alleen links uit oude forumtopics snel bij elkaar gegooid en niet meer opnieuw gezocht naar meer info. Dat laat ik ook nu aan de geïnteresseerde lezer over ;)

In beide artikels wordt dus Uropoda orbicularis geassocieerd met onder andere Aphodius spp. uit Polen. Het ligt voor de hand dat tenminste die soort, of een andere Uropoda dan vermoedelijk ook wel in Nederland zal voorkomen. Die Uroobovella was ik eerder een paar keer tegengekomen o.a. i.v.m. Hysteridae waar één van de andere forumtopics over ging. Ik heb werkelijk geen idee in hoeverre deze mijten gastheer-specifiek zijn, of zelfs maar gebonden aan de milieu's die door bepaalde gastheren meer/minder gefrequenteerd worden of wat dan ook en moet dus heel laf bij m'n eerdere opmerking van vannacht blijven dat ik zelf met goed fatsoen niet verder kan gaan dan Uropodina indet. - die overigens vannacht door Douwe meteen georganiseerd is (dank!) en nu dus ook voor Nederland geactiveerd.

Uropodidae indet. en Urodinychidae indet. heb ik nu maar weer even gedeactiveerd, want ik kan slecht garanderen dat die in Nederland voorkomen. NLSR en FE geven voorlopig helemaal niks voor deze groep aan, maar op basis van de foto's in forumtopics mogen we wel van het voorkomen van Uropodina uitgaan.

Wie meer info heeft over het voorkomen van bepaalde families (of zelfs genera/soorten) Uropodina in Nederland, gaarne zulks melden!

Zelf heb ik er nooit echt werk van gemaakt om naar info voor Nederland te zoeken, dus misschien zijn er best wel oude artikeltjes in NFM of EB te vinden die er melding van maken, maar dan had ik verwacht dat het NLSR ze ook zou voeren. Wellicht is het ook een plan om eens contact op te nemen met Daria Bajerlein om te vragen of er meer bekend is voor Nederland?

Anders wordt het hoog tijd dat er eens wat van deze deutonimfen verzameld en opgekweekt worden en ter determinatie aan een expert gestuurd, zodat ze een keer fatsoenlijk voor NL op de kaart worden gezet.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

klesman

Niet verwacht dat mijn foto zoveel correspondentie met informatie te weeg zou opleveren.
Ik ben zeer verrast, en heb er veel van opgestoken.


Groet Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

Henk Soepenberg

Citaat van: arpwifi op mei 13, 2016, 11:21:43 AM
In beide artikels wordt dus Uropoda orbicularis geassocieerd met onder andere Aphodius spp. uit Polen. Het ligt voor de hand dat tenminste die soort, of een andere Uropoda dan vermoedelijk ook wel in Nederland zal voorkomen.

Zit U. orbicularis niet in de Collectie Oudemans, Arp?  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

#12
Ha Henk,

Tja, hij staat erin hoor (pg.312), maar daar gaat wat mij betreft een beetje hetzelfde voor op als destijds in de discussie om die Poecilochirus carabi:
Citaat van: arpwifi op januari 14, 2016, 12:06:50 PM
Citaat van: Henk Soepenberg op januari 14, 2016, 11:43:09 AM
Collectie-Oudemans?      http://www.repository.naturalis.nl/document/149542
Da's een mooie Henk :)  :duim:

Het is een midden vorige eeuw gemaakte catalogus van de collectie Oudemans, maar ik kan er niet uit opmaken dat de beesten daarvoor opnieuw gedetermineerd zijn. De namen zullen dus ergens tussen 1890-1940 ofzo bepaald zijn. Er staan heel veel meer namen in die lijst dan wat er momenteel op het soortenregister gevoerd wordt en veel soorten zijn sindsdien gereviseerd, gesynonymiseerd etc. Ergens is kennelijk ook bij Naturalis de beslissing genomen die lijst niet "blind" over te nemen voor het soortenregister. Ik moet aannemen dat de mensen die dat beslist hebben meer van mijten snappen dan ik...

Het is mij volstrekt onduidelijk waarom de soorten uit die catalogus niet zijn opgenomen in het NLSR. Onbetrouwbaar? Of gewoon niemand bij Naturalis die er serieus genoeg mee bezig is om er een beslissing over te nemen? Ik vermoed dat laatste, want er wordt op het NLSR ook geen expert genoemd. Om me dan maar aan te matigen dat ik daar zelf wel even een beslissing over kan nemen is dan ook wel weer een beetje extreem ;)

Misschien dat Matty meer weet (ons kent ons enzo) ik zal het eens vragen.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jck

FE vermeldt No data voor heel Europa voor Uropoda orbicularis...

James

Henk Soepenberg

Citaat van: ArpWie meer info heeft over het voorkomen van bepaalde families (of zelfs genera/soorten) Uropodina in Nederland, gaarne zulks melden!

Geen genera of soorten, maar wél families in De Nederlandse biodiversiteit: Hoofdstuk 5    http://www.repository.naturalis.nl/record/391959
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

#15
De status van het mijtenonderzoek lijkt niet alleen in Nederland wat problematisch te zijn. Kennelijk zijn er wel mensen serieus mee bezig, maar het sijpelt niet door naar de bekende lijsten ofzo  :huh: Op basis van de publicaties hierboven zou je op zijn minst verwachten dat Uropoda orbicularis voor Polen gemeld zou zijn.

Dat hoofdstuk uit De Nederlandse Biodiversiteit is een mooi beginpunt om wat meer verzamelsoorten op waarneming te activeren (bedankt weer Henk  :duim: ). Maar ook hier wel apart dat "Naturalis" dit wel recent zo publiceert, maar het niet weergeeft in het soortenregister.

Zo ongeveer het hele lijstje voor de families in de Uropodina is overigens gebaseerd op persoonlijke observaties van H. Siepel, niet op publicaties. Behalve dan het voorkomen van de familie Uropodidae, waarvoor de hierboven gelinkte publicatie van Buitendijk uit 1945 over de Collectie Oudemans als bron vermeld is. Weer zoiets vreemds, want bijvoorbeeld de eerste mijt die in die publicatie voor Nederland genoemd wordt - "Trachytes pyriformis (Kramer, 1876)", de huidige Trachytes aegrota (C.L. Koch, 1841) - is een Polyaspidoidea, dus waarom zijn die dan niet op Buitendijk gebaseerd?

Nou ja - hoef ik ook niet te snappen. Het hoofdstuk zelf is een publicatie waar het stempel van Naturalis op staat, dus that's good enough for me :)  Ik zal dus in elk geval voor de daarin genoemde families verzamelsoorten voor Nederland aanmaken of activeren ...

P.S. Heb de heer Siepel aangeschreven om te vragen of hij meer info of eventueel zelfs een soortenlijst heeft.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

gardensafari

#16
Heb ook wat zitten lezen en zoeken. Die Bajerlein meldt voor Polen 170 (!) soorten. Of het er in Nederland dan veel minder zullen zijn? Dat Poolse tweetal is kennelijk het meest actief op dit gebied.
Lastig is dat de pdf's door Google vertaald moeten worden en op mijn iPad verschijnt een tamelijk onleesbare brei met grote Poolse letters door de tekst heen. Waarschijnlijk veroorzaakt door typisch Poolse letters met leestekens, vooral als het gaat om z en s.

Uropoda orbicularis wordt overigens door Jan en alleman genoemd en lijkt een wereldwijde verspreiding te hebben. Of gewoon een kwestie van te weinig onderzocht, of gemakzucht? In enkele artikelen kom je andere soorten tegen, zoals Uropoda vegetans en Utopoda splendida.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.


mberg

Heren,

Met uitzondering van watermijten en mosmijten is er zeer weinig bekend over Nederlandse mijten. Het is een zeer grote groep, taxonomisch lastig omdat er wereldwijd weinig aan wordt gewerkt. Er zijn nauwelijks goede tabellen en voor de meeste groepen heeft niemand een goed overzicht. Conclusie: verwonder je over deze leuke beesten en neem er genoegen mee dat je er geen soortnaam aan kunt plakken. Aangezien het niet mogelijk is dergelijke soorten vanaf een foto te determineren (zelfs niet tot genus of familie) zou ik plaatjes van dergelijke beesten wegzetten onder een verzamelnaam.

Met vriendelijke groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

gardensafari

Ik ben bang dat je gelijk hebt.
Maar in de toekomst kan het allemaal anders worden door de digitale camera.
Er zijn nu al camera's die meer pixels hebben dan de analoge en die ontwikkeling zal doorgaan.
Steeds meer van die kleine beestjes zullen worden gefotografeerd. Je hoeft immers alleen maar foto's eindeloos op te blazen om het kleinste grut goed te zien.
Jij, Matty, hebt ons al verder gebracht op deze site, net als bijvoorbeeld David.
In 2005 waren schietmotten de hinderlijke bijvangst van het mottencangen op licht.
Nu kunnen een heel aantal soorten zelfs door leken worden benoemd.
Ook met duizend- en miljoenpoten zijn al stapjes voorwaarts gedaan.
Ik heb goede hoop dat over pakweg 10 jaar ook meer inzicht zal zijn in het heel kleine grut.
Maar inderdaad: tot op soort zal voorlopig een utopie blijven.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

arpwifi

Ondertussen heeft ook Henk Siepel gereageerd (via email).

Het goede nieuws is: Binnenkort verschijnt in de (volgende) NFM een voorlopige naamlijst van de Astigmate mijten. Daarna komt er ook een lijst voor de Mesostigmata (incl. Uropodina dus). Met andere woorden: Er wordt aan gewerkt :)

Vrij naar Henk Siepel: Uropodina komen natuurlijk gewoon in Nederland voor, soms talrijk - momenteel zijn een stuk of 30 soorten uit Nederland bekend. Hij noemt onder andere Uropoda minima, Trachytes aegrota en Urodiaspis tecta als vrij algemeen in de bodem van bossen (die kan ik dus alvast aanmaken en verzamelsoorten voor de genera ;) ).

Ook hij meldt (uiteraard) dat mijten lastig te determineren zijn, zeker vanaf een foto en ook dat er vroeger (en nog steeds) redelijk wat foute determinaties geweest zijn en verkeerde namen zijn uitgedeeld (nog afgezien van synoniemen), zodat het maken een goede checklist een "heel karwei" is. Persoonlijk lijkt het me meer een Sisyphus-klus  :rolleyes:

Zoals Matty hierboven ook al aangaf zal (zonder microscopische preparaten door een expert te laten beoordelen) determinatie vrijwel altijd onmogelijk zijn en doen we er dus goed aan een aantal verzamelsoorten aan te bieden. Voor een paar families en geslachten kan ik die nu met de info van Henk alvast activeren.

Voor mij zal het er voorlopig wel bij blijven dat ik er niet meer van kan maken dan "Uropodina indet.", maar het is best mogelijk dat we in de loop der tijd soms ook tot familie of geslacht kunnen komen - net als Hans denk ik dat de toekomst nog wel wat "verrassende" foto's van deze ukken op zal leveren :) 
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]