Scope jacht

Gestart door Richardus, mei 10, 2016, 19:07:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Richardus

Ik ben op zoek naar een spotting scope, en statief, van zo hoog mogelijke kwaliteit in m'n budget die eigenlijk niet hoger kan dan €500. Nieuwe of 2ehands maakt niet uit. Zo ben ik tot een aantal opties gekomen, waarvan ik wel benieuwd ben naar jullie meningen.

Kowa TSN-1 (20-60x oculair) + statief (susis 340) €260, als nieuw
Kowa TS-613 (20-60x oculair) €500, zeer goeie staat (geen statief dus wordt dan nog even doorsparen)
Opticron IS 60ED WA (HR2 16-48x) + velbon tripod + tas €500, nieuw
Celestron Regal M2 65ed €559 (en dan nog statief...)
(en ik probeer 2 Uk sellers te overtuigen TS-823 voor 500e naar me te verzenden, wat ze eigenlijk niet willen. Eentje met tripod en tas (32wa oculair), de andere zonder extra's maar 32wa en 50x oculairs)

Ik zal voornamelijk steltlopers ermee bekijken, dan mis ik 't het meest momenteel, maar wil op den duur zeevogels vanaf het strand spotten en (als m'n determinatieskills wat ontwikkeld zijn...) misschien gaan trektellen. Goed helder beeld bij wat meer vergroting is dus prettig, dus een grotere lensdiameter ook al gauw. Aan de andere kant is gewicht en compactheid ook een punt, aangezien ik als autoloze mij verplaats met trein en vouwfietsje...Beetje moeilijk dus haha.

Zo kan ik me voorstellen dat de TS613 met z'n ED en coatings nog beter beeld geeft, zeker bij grotere vergroting, dan de TSN1? De Opticron zal het qua kwaliteit daar niet bij halen, maar als nieuwe set wel goed het geld waard zijn (goeie reviews) en grote kans dat het voldoende is voor mij? (want het is nog afwachten hoe serieus de plannen voor zeevogels/trektellen e.d. gaan uitpakken in de toekomst).

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, tips zijn natuurlijk ook welkom.

Jaap van Steensel

Als je keuze uit de genoemde alternatieven is zou voor mij de TSN-1 afvallen. Optisch denk ik de minste van allemaal, is ook al een wat ouder model met geen hoogstaande specs. Voor de genoemde prijs een prima scope, maar niet meer dan dat. De TS-613 is optisch duidelijk van een ander kaliber, daar is de prijs ook naar, maar volgens mij is dat model niet waterproof. De TSN-1 volgens mij ook niet. Dat is het nadeel van de wat oudere modellen, tegenwoordig is dat zelfs op een budget scope al standaard. Maar optisch is de TS-613 een superscope, haarscherp en bovendien lichtgewicht, dus dat zou je wel moeten bevallen.
De Opticron en de Celestron hebben beide ook ED glas, wat garant staat voor minder optische vervorming van het beeld, dus een scherper beeld en minder "paarse randjes". Ik denk dat beide scopes elkaar niet veel ontlopen, maar dat zou je in de praktijk moeten bekijken. Beide scopes zijn wel producten van deze tijd, dus wel waterproof en dat is op zich wel handig als je zo af en toe ook een buitje over je heen krijgt. De Opticron heeft gevoelsmatig mijn voorkeur, zeker met het HR2 16-48 oculair. Dat is een prima zoom oculair en ook kun je bij de Opticron later nog een oculair met vaste vergroting krijgen. Dat zijn doorgaans wijdhoek oculairs wat voor zee-observatie erg prettig is.
Optisch zou de TS-613 mijn voorkeur hebben, op de voet gevolgd door de Opticron en de Celstron, de TSN-1 zou echt met afstand de vierde zijn.

Overigens stond onlangs (en misschien nog wel) op Marktplaats een Bynolyt 100mm ED scope voor 500 euro te koop. Een bakbeest, maar wel erg aantrekkelijk...

Succes met je overweging.

Richardus

#2


Dank voor je reactie! Een paar zijn afgevallen, een paar als kanshebber bijgekomen en nu gaat het zoeken naar een geschikt statief nog beginnen...ook zoiets.

Die Bynolyt 100 ook gezien maar mij een beetje overkill qua grootte en gewicht ;)

Jaap van Steensel

Ik heb het afgelopen weekend door een Helios Fieldmaster ED60 15-45x gekeken en was bijzonder onder de indruk van deze kleine en zeer betaalbare scope. Een uitgebreider verhaal komt nog wel een keer. Maar voor net 300 euro heb je dan wel nieuw een prima scope.

Richardus

Die was ik oik tegengekomen, krijgt goeie reacties inderdaad.


Richardus

Het is geworden de Celestron Regal M2 65ED en een beetje uitgeschoten qua prijs op statief/kop (voor mijn magere budget) met Velbon Sherpa E6300D en Velbon FHD-53D kop :) maar al die halfomhalf combi's met 4-segmenten of juist weer zonder vloeistofkop...dan maar zelf samengesteld wat duurder. Op/tech tripod strap d'r bij en spotten maar! (als het eenmaal binnen is) Spannend!