adder? => ja

Gestart door Rayan Majoor, mei 02, 2016, 12:19:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik heb niet veel verstand over de verschillende slangensoorten... maar dit is toch een adder die ik heb gezien?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/117828736
onzeker Adder - Vipera berus gezien op 2016-05-01 [obscured]
Foto's:








bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

pimlem

Hoi Rayan,

Zet maar op zeker, dat is inderdaad een adder. De twee inheemse andere slangensoorten (ringslang en gladde slang) in Nederland verschillen van een adder o.a. vanwege dat zij een ronde pupil hebben en de adder een verticale. Verder heeft een ringslang een duidelijke gele 'halsband en deze vindt je vaak rondom nattere gebieden. Gladde slang zit in een vergelijkbaar habitat als de adder maar heeft een stompere kop en de vlekken op de rug zijn niet zo dik en aaneengesloten als bij adder. Natuurlijk zijn er nog veel meer kenmerken tussen de soorten.

gr Pim Lemmers
Vriendelijke groet,

Pim Lemmers

Rayan Majoor

Hallo Pim,

bedankt voor de duidelijke uitleg! Het was inderdaad een vrij nat gebied... toen er andere mensen kwamen kijken omdat ze benieuwd waren wat ik fotografeerde schrok de slang en dook weg tussen het riet.
En de pupil was me nog niet eens opgevallen, maar zeker een handig kenmerk!
Ik zal de waarneming op zeker zetten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Remon

Bij deze ook goedgekeurd  :right:

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl