Hoofdmenu

(dode) Houtsnip?

Gestart door Dragonfly, november 08, 2005, 17:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

31 oktober jl. vond ik voor de ingang van de flat onderstaande vogel. Het lijkt mij een houtsnip, maar vind het moeilijk om hier een definitieve naam aan te geven omdat ik ze nog nooit zo dichtbij heb gezien.
Ook vind ik de omgeving erg vreemd: midden in een woonwijk (Tolhuis / Nijmegen voor de liefhebbers). Nog nooit iets dergelijks hier in de buurt gezien. Er staan wel een paar bomen naast die voor grote bonte spechten zorgen op het balkon, maar een houtsnip is weer van een andere orde. Hou zou die hier terecht kunnen zijn gekomen? Ik dacht aan een aanval van een roofvogel terwijl de snip overvloog ofzo?
Is het eigenlijk wel een houtsnip?

De foto's zijn een beetje luguber, het was een vrij bloederig tafereel. Volgens mij lag de snip er ook net: 1 uur eerder was ik erlangs gelopen en lag die er nog niet. Ook was het bloed nog erg vers (komt mijn ex-operatie-assistente kennis nog van pas  :blink: )

De kop van dichtbij:


De gehele bovenkant (beetje verenzooi):


De onderkant:


Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Piter Anjema


Vincent

Het is een houtsnip, ik heb ook wel eens een dood gevonden in een woonwijk.
Vincent

Christian

Idd Houtsnip.
Erg sneu voor zo'n beestje, je ziet ze ook zelden maar om er nou een op deze manier te zien...
Waarschijnlijk gegrepen door een Kat (o.i.d) want denk niet dat dit door een botsing met een raam komt.
Christian Brinkman

harderbroek

Hallo,

Op je vraag hoe de houtsnip daar gekomen was ( speciaal in een woonwijk) weet ik niet.

Wel weet ik dat in deze periode juist houtsnippen in andere biotopen voorkomen dan we normaal verwachten. Of dat nu met trek te maken heeft weet ik niet.

In Harderwijk vonden we eens 9 excemplaren in en woonwijk (2001)

Bij mij in Zeewolde t.o. ons huis hebben we een vrij brede struweel. Ook daar zitten in deze periode en dan vooral s,avonds houtsnippen (2-4 exemplaren)

Dus een verklaring heb ik niet maar ben ik wel bekend met het fenomeen

M.v.g.
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Dragonfly

Bedankt iedereen!
Mijn mysterybird had ik goed geraden  ;)

En het is dus toch onbekend dat ze ineens in woonwijken zitten. Ik dacht altijd dat ze heel erg zeldzaam waren, dat valt dus ook wel mee.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

RWester

Jakkie,

Iets voor P.R. de Vries. Vaag ook hoe ook de kop is aangevreten. Misschien nog mogelijk een vleugel gespreid te bewaren. Uitspreiden op een plank, effe met spijkertjes vast zetten en laten drogen. Doorgesneden pezen even tippen met kaarsvet tegen mot en madenvraat en je hebt een vleugeltje om alle veerpartijen/namen te oefenen. Heb zelf wel eens een vogel in een bak (en niet in losse grond ivm kwijtraken kleinere botjes) potgrond gelegd en laten verteren. Later kon ik de botjes weer aan elkaar lijmen en had ik een mooi skeletje.

Op trek duiken Houtsnippen wel vaker op in woonwijken en andere aparte plekken. Ik had er een keer 2(!) bijna op het einde van de Zuidpier in IJmuiden, zittend op de pier.

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Dragonfly

#7
:blink:

Wat een tof idee Remco!
Alleen is de vogel 1 week terug helaas door de huismeester in de GFT-bak gekiept. Op mijn eigen aanwijzingen nog wel... Ik vond het zo sneu dat het beest midden op straat lag en in de dagen erna een paar keer was overreden (er was dus al steeds minder van over).
Dat had ik dus meteen moeten doen toen ik het vond. Goede tip voor een volgende keer, vooral dat skelet!
Past goed in mijn verzameling van kleine watersalamander op sterk water en hout met beversporen!
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

harderbroek

CiteerBedankt iedereen!
Mijn mysterybird had ik goed geraden  ;)

En het is dus toch onbekend dat ze ineens in woonwijken zitten. Ik dacht altijd dat ze heel erg zeldzaam waren, dat valt dus ook wel mee.
Hallo Godelieve,

Zeldzaam valt wel mee maar moeilijk te inventariseren.  Wil je ze eens goed horen en zien moet je medio mei op een avond ( waarvan je weet dat er ook houtsnippen voorkomen) een half uur voordat het donker wordt een ronde lopen. Je hoort en ziet de beesten dan overvliegen. De moeilijksgraad zit hem in het vaststellen van de hoeveelheid exemplaren. Ze vliegen een vrij grote ronde over hun territorium. Het intekenen van vliegen beesten plus tijden van moment van zien geeft soms enig uitsluitsel. In een enkel geval kan je de verschillende exemplaren zelfs onderscheiden op geluid (individuele herkenning).
Wil je het een keer zien en horen kom gerust eens langs in Flevoland

m.v.g
Rob
Zeewolde
Fl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Dragonfly

#9
2 jaar terug was ik rond koninginnedag op schiermonnikoog. In de schemering zat ik op een verlaten duintop. Nou ja, verlaten, na een half uur kwam er een kolonnen van ruim 10 vogelaars met telescopen aanzetten. Die hebben mij toen ook o.a. op de toen aanwezige houtsnippen gesingaleerd. Verder nooit meer gezien (zowel de vogelaarsgroep als de houtsnippen) Wel mijn interesse voor vogels gewekt!

Als ik in de buurt van flevoland kom neem ik je aanbod graag aan!
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Jos Welbedacht

CiteerErg sneu voor zo'n beestje, je ziet ze ook zelden maar om er nou een op deze manier te zien...

Zo heb ik mijn eerste Nachtzwaluw gezien...

Ook hier worden Houtsnippen veel in de stad gevonden, 't zal idd wel niet zo apart zijn alhoewel het mij nog niet is gelukt, tenminste, niet in de stad.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jan-Pieter

Ik denk ook dat het door trek komt dat ze in "rare" biotopen terecht komen. Zo lag er ooit een op Station Sloterdijk toen de metrolijn nog gebouwd werd. Ze hebben zo'n goede schutkleur dat ze normaal niet op zullen vallen behalve als ze tegen raam knallen of gegrepen worden.

MVG JP

Geert-Jan Kroon

#12
Nooit leuk om zoiets te zien :o . Ik heb zelf begin dit jaar nog een houtsnip bij ons uit de bosjes geplukt. werd belaagd door de plaatselijke katten, maar was te zwak om weg te vliegen. wel een mooie kans om hem van dichtbij te bekijken!
Groet,

Geert-Jan Kroon

matthijsbroere

Wanneer het gesneeuwd heeft duiken Houtsnippen vaker op rare plekken op. Afgelopen winter waren er in Alphen aan den Rijn een hoop van zulke snippen. Eentje had zich doodgevlogen tegen een traliehek van een fietsenstalling, zie http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=198389. En tja, die staat nu opgezet op m'n kamer...
Neemt niet weg dat het erg jammer is van zulke mooie vogels. Bebouwd gebied is funest voor ze met al die katten en ramen.
Matthijs Broere

Dragonfly

Ach gossie. Nou ja, die ziet er wel iets beter ut dan het exemplaar dat ik vond.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!