Cryptolaemus montrouzieri, LHB exoot?

Gestart door erwee, april 27, 2016, 17:54:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

erwee

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/117018503
Lieveheersbeestje onbekend - Coccinellidae spec. gezien op 2016-04-27 Luttelgeest - Luttelgeestervaart e.o.
Foto's:


In Orchideeenhoeve rondvliegend, rond de 4 mm

bij voorbaat dank R. Wijma
Groet, R. Wijma

KoenVerhoogt

Lijkt er wel op inderdaad, wordt volgens mij veel gebruikt als biologisch bestrijdingsmiddel
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

erwee

Klopt, een zeer nuttig beestje! Hij zal naar Jan Cuppen verzonden worden ter controle.

Kan een admin nog wel even de soort toevoegen aan de lijst? :angel:
Groet, R. Wijma

Douwe van der Ploeg

Moeten we dat willen, zolang de soort binnen gehouden wordt? Heb je gechecked of ze die beesten daar zelf uitzetten?
Douwe van der Ploeg

erwee

Geen idee, ben niet bekend met de criteria van het wel/niet toevoegen van exoten aan de lijst :angel:
Groet, R. Wijma

arpwifi

Ze zullen zonder twijfel bewust uitgezet zijn tegen wolluis - doen andere orchideeënkassen ook ...

Het invoeren van "gehouden dieren" is niet heel nuttig, maar op zich heb ik er niet heel veel bezwaar tegen om zo'n soort te activeren, want deze zal ongetwijfeld ook wel eens voorkomen in tropische kassen daar waar deze niet bewust uitgezet wordt en/of een doodenkele keer in een warme zomer ontsnappen en buiten gesignaleerd worden.

Het is een beetje een grijs gebied. Ik inventariseer ook exotische pissebedden en miljoenpoten e.d. die in tropische kassen voorkomen. Die zijn niet uitgezet en sommige van die soorten kennen we wereldwijd zelfs alleen uit tropische kassen in Europa (oorsprong onbekend). Zo'n Cryptolaemus kan ook onbedoeld in zo'n kas terecht komen en dan is het in feite niet anders dan zo'n pissebed. Maar of dat hier het geval is valt zwaar te betwijfelen.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

gardensafari

#6
Ik ben er voor om de door Waarneming.nl ingeslagen weg ook in deze gevallen door te zetten.
Kaswaarnemingen van dieren die doelbewust door de mens in de kas zijn uitgezet doen niet mee.
Deze dieren zijn op één lijn te stellen met huisdieren en vee.
Waarnemingen van deze soorten buiten de kas doen wel mee als escape of exoot.
Je weet immers nooit of zo'n soort toch niet in staat is zich buiten de kas te handhaven.

Kaswaarnemingen van soorten die door de mens niet doelbewust zijn uitgezet doen wel mee.
Nederland kent een groot gebied met kassen en dat is een, zij het kunstmatig, eigen biotoop.
Het is toch interessant om te zien welke soorten in dat enorme gebied voorkomen?
Doen we ook met het ovenvisje dat zelden tot nooit "buiten" wordt gezien.

Echt interessant wordt het natuurlijk als de soort wel is uitgezet, maar niet in de bewuste kas.
Dat lijkt mij een twijfelgeval.
Stel dat zo'n soort op den duur "invasief" blijkt in het biotoop kassen, dan is het volgen ervan belangwekkend. Maar de beoordeling van dit probleem laat ik graag aan anderen over.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

arpwifi

Hans zegt het mooier maar we bedoelen hetzelfde ... morgen maar even een belletje naar Luttelgeest ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

erwee

Citaat van: arpwifi op april 28, 2016, 20:58:26 PM
Hans zegt het mooier maar we bedoelen hetzelfde ... morgen maar even een belletje naar Luttelgeest ;)

Toch wel? Ik was er net wel zo'n beetje van overtuigd dat het vrij normaal is dat deze in kassen worden gehouden en dus geen "incidentele import" is ;)
Groet, R. Wijma

arpwifi

De soort wordt in Nederland zonder enige twijfel in dit soort kassen regelmatig uitgezet en wordt daarvoor ook gewoon verhandeld en de kans is zeer aanzienlijk dat dit hier gewoon het geval zal zijn. Maar als "men" in Luttelgeest deze soort niet zelf heeft uitgezet, dan is er wat anders aan de hand (met planten meegesleept vanuit een andere kas?) en is er dus sprake van onbedoelde introductie vergelijkbaar met incidentele import. Ik denk dat ze gewoon uitgezet zijn daar, maar zonder navragen weten we dat niet.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

erwee

Ik heb vandaag even contact opgenomen. Ze worden daar bewust uitgezet dus ik zal de waarneming verwijderen :angel: Er werd bij vermeld dat de kans groot is dat er af en toe wel eentje ontsnapt
Groet, R. Wijma