Loopkever>Limodromus assimilis

Gestart door jck, april 22, 2016, 18:45:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Kan iemand helpen met deze? De kever is 15mm lang. Na wat zoeken in de sleutels....Pterostichus niger?? Of zit ik helemaal naast?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/116830113
onzeker Pterostichus spec. gezien op 2016-04-10 Apeldoorn - Het Woudhuis
Foto's:










James

Thomasr

Hallo James, heb net met behulp van je prachtige foto's en De loopkevers van Nederland en België de kever geprobeerd te determineren, bij enkele stappen werd het gokken maar ik kom ook uit op Pterostichus niger  :duim: Ben benieuwd of het nog bevestigd wordt
Met vriendelijke groet,
Thomas

develhorst

Hartelijke groet,
Jan Burgers

jck

Bedankt voor het kijken, heren. Ik ga verder zoeken.

James

Thomasr

Oei.. Misschien Limodromus assimilis dan? Ik twijfel dan wel over de lengte
Met vriendelijke groet,
Thomas

Frank van de Putte

Citaat van: Marmoratus op mei 09, 2016, 20:46:05 PM
Oei.. Misschien Limodromus assimilis dan? Ik twijfel dan wel over de lengte

Dat lijkt me nog niet zo'n slechte optie, ik heb ook zitten zoeken met de nieuwe loopkevertabel, heb je het formaat gemeten of geschat James?

groetjes,

Groetjes,

Frank van de Putte

jck

1. Ik kom er zelf niet uit. Ik heb 2 sleutels tot de genera van Carabidae geprobeerd (Britse sleutels) maar ik loop bij beiden vast. Er zijn coupletten waar je de genoemde kenmerk niet ziet en dan wordt het gokken. Niet genoeg kennis/ervaring om er iets van te maken.

2. Ik vind jullie suggestie helemaal niet gek, al kan ik het niet wetenschappelijk beoordelen. Wat de lengte betreft, dit was een schatting - de kever is ontsnapt voordat ik de meetlat ernaast kon leggen. 15mm kan dus een beetje ruim zijn... :rolleye:

James

Leon Olsthoorn

Fotografeer je altijd op dezelfde scherpstelafstand, James? Dan kun je beestjes vrij nauwkeurig nameten. Als ik beestjes fotografeer op de kortste scherpstelafstand (0.30 m in mijn geval), dan is 17,5 mm op mijn computerscherm 1 mm in het echt. Daarvoor moet je wel haaks op een beestje fotograferen en moet het dier dus helemaal scherp zijn. Op langere scherpstelafstanden zal dat niet werken, maar bij deze korte afstanden en een maar heel klein scherp vlak is het behoorlijk nauwkeurig.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Ed Colijn

Limodromus assimilis is correct
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

jck

Bedankt voor de bevestiging van Limodromus!

Leon, ik werk niet altijd met dezelfde afstand. De detailfoto's van de kop zijn vermoedelijk 1:1 en de andere wat minder. Dan zou ik de kortste scherpstelafstand moeten opzoeken en wat wiskunde doen en dat is ongeveer even slecht als mijn loopkeverkennis ;D
Wel een goede tip - ik moet het een keer uitproberen.

Dank aan iedereen voor de inbreng.

James

Thomasr

#10
Bedankt voor het verifiëren Ed.

Voor James: Ik kwam tot Limodromus door middel van plaatjes vergelijken op Eurocarabidae http://www.eurocarabidae.de/nl/?v=photo&filter=picx&s=50&owp=1 (als je een account aanmaakt kun je de hoge kwaliteit platen prachtig vergroten) en doordat ik nu in de sleutel koos voor:

Dekschildomslag versmalt geleidelijk naar uiteinde en voorscheen aan uiteinde niet opvallend breder wordend i.p.v. Dekschildomslag eindigt voor uiteinde van dekschilden en voorscheen aan uiteinde breder wordend.. Toen nog een paar makkelijke stappen (gladde binnenzijde klauwen, lengte >9mm <20mm etc) en toen kwam ik op Limodromus. Voor mij was het dus een beetje giswerk en toeval dat ik op de goede soort kwam. Bedankt voor de waarneming die aanspoorde tot het determineerproces, heb weer wat geleerd.
Met vriendelijke groet,
Thomas

jck

Leuke website, Thomas :duim: Ik heb deze gebruikt -

http://www.markgtelfer.co.uk/beetles/carabidae-ground-beetles/

Zie bij punt 7, sleutels tot genera van Ierse loopkevers (Limodromus staat er wel in maar daar was ik niet uitgekomen) + Mike Hackston's sleutel. De pdf's bij punt 2 vind ik ook leuk om te bekijken. Ik snap wel dat dit alleen de Britse soorten behandelt maar Engels leest veel makkelijker en je moet wel ergens beginnen!

James

Thomasr

Hallo James, dat is een mooie website met veel informatie zo te zien. Het boek dat op de website staat heb ik eens gekocht maar nu gebruik ik liever het recent uitgekomen Nederlandse boek. Overigens zijn de Britse soorten behoorlijk identiek aan de onze, dus dat is gelukkig niet zo'n probleem

Thomas
Met vriendelijke groet,
Thomas