Paardenbijter ja toch

Gestart door Hathor, september 12, 2007, 17:32:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hathor

Hij ging zitten op deze grove den en vloog weg voor ik dichterbij kon kijken. Ik dacht een paardenbijter want er zaten er een stuk of 5. Je komt ze wel vaker in groepje stegen en dat zal bij blauwe glazenmaker niet zo zijn. Bovendien vind ik het borst stuk te donker voor blauwe.
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

kroonp

Inderdaad een Paardenbijter.
Groet

Peter Kroon

Sticht

Heeft wel smalle borststrepen, denk dat het geen Paardenbijter is.  

Hathor

CiteerHeeft wel smalle borststrepen, denk dat het geen Paardenbijter is.
wat dan?
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Sticht

#4
Ven misschien? Ik durf het niet te zeggen.

Edit: heb je geen grotere foto?

kroonp

CiteerHeeft wel smalle borststrepen, denk dat het geen Paardenbijter is.
Ai, je hebt gelijk.

Ven of Noordse. Dat zijn soorten die ik nog nooit gezien heb. Welke het precies is weet ik dus niet. Ik denk Venglazenmaker.
Groet

Peter Kroon

Sticht

#6
Bovendien: het is een man en je ziet de blauwe band op de S2 niet die de Paardenbijter zou moeten hebben..

Hathor

Sjips dat zou super zijn ik dacht ach wat leuk gewoon een paardenbijter.. helaas vloog ie daarna weg ...
ik heb geen beter foto want hij was gevlogen. Er vlogen er wel meer rond. Leken van dezelfde te zijn. Ik zal eens beter kijken in mijn odonnetje.
Ik zal kijken of ik een beter crop kan maken.

Ik citeer zijkant borststuk met gele strepen: dat klopt

Paradenbijter heef tgele strepen:gele spijker kan ik niet zien maar kan ook niet zien of er wel is.. .zou dus toch paardenbijter kunnen zijn?

Anders... (venglaz. m.) wel 2 strepen borststuk maar geen gele schouderstreep extra... bij de Venglazenmaker. Tevens moet het middenvlekje op s3 niet verbonden zijn met zijvlek. Ik denk te zien dat dat wel zo is.
Wie helpt verder?

Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Sticht

Citeer
Paradenbijter heef tgele strepen:gele spijker kan ik niet zien maar kan ook niet zien of er wel is.. .zou dus toch paardenbijter kunnen zijn?

Paardenbijter is het zoals gezegd niet:
Kijk maar eens op onderstaande foto:

Heeft veel bredere borststrepen, veel minder schouderstreep en een brede band onderaan de S2. Verder kan ik je niet helpen, want ik heb nooit Ven of Noordse gezien. De experts zullen nog wel reageren.

Hathor

Je hebt gelijk .. maar ik wilde niet gelijk hopen op iets bijzonders.... ik heb ze ook nooit gezien. Ik dacht aan een variant... dank voor je commentaar.
We horen nog wel van onze vrienden die het net ff iets beter kunnen zien/ uitleggen etc.
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Goyatlah

Ok, als het geen paardenbijter is kan ik wel verder helpen:
tussen de beide gele banden op de borst nauwelijks geel, dus of de kleinvlekkige vorm van de Noordse (en die is maar een paar percent van de hele populatie) of de Ven, maar niet de grootvlekkige vorm.
Alleen heeft de kleinvlekkige vorm veel kleinere vlekken op S3 en S4. Ven dus.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

#11
CiteerAnders... (venglaz. m.) wel 2 strepen borststuk maar geen gele schouderstreep extra... bij de Venglazenmaker. Tevens moet het middenvlekje op s3 niet verbonden zijn met zijvlek. Ik denk te zien dat dat wel zo is.
Wie helpt verder?
Nog even:

Dat middenvlekje moet de middelste vlek zijn, en die lijkt wel degelijk onderbroken te zijn. Maar dan nog is dit een variabel kenmerk, en alleen bruikbaar als ondersteuning.

[EDIT] Streep op de snuit lijkt op die van Noordse, maar is wel heel onduidelijk, onderkaak is geel en dat is heel erg Ven [/EDIT]
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Hathor

Kijk ff lesje  snel elimineren... ik kwam er niet helemaal uit met de odon.
Maar kun jij ook echt uitsluiten dat het een paardenbijter is? Net als STicht
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Goyatlah

Geloof het wel, er lijkt na ff op foto's te checken, een redelijk verschil tussen de vlekken en de ruimte er tussen te bestaan tussen Ven- en Paardenbijter. En bij de meeste Noordse (maar niet bij de mijne) zit er redelijk wat geel tussen de vlekken.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Hathor

En ik keek bij jouw foto's van de noordse.. en het commentaar in dat onderwerp.. voorrand ader is duidelijk geel. (VEN)
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Hathor

#15
plaatje opnieuw ge-edit gephotoshopt
(helpt ook niet zien ik...)
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Goyatlah

CiteerBovendien: het is een man en je ziet de blauwe band op de S2 niet die de Paardenbijter zou moeten hebben..
Hoe zie je dat het een man is? Soms zijn vrouwtjes ook blauw...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

CiteerEn ik keek bij jouw foto's van de noordse.. en het commentaar in dat onderwerp.. voorrand ader is duidelijk geel. (VEN)
Voorrandader vindt ik zelf niet overtuigend genoeg hier, wel de tekening bovenop S3 en S4: achterste vlekken veel groter dan de middelste. Btw waar is ie gevonden? Achterhoek? In Nederland komt de Noordse bijna alleen in Drenthe en Friesland voor, in de Achterhoek is het niet onmogelijk maar zou wel een kleine sensatie zijn. En wat was de habitat?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Sticht

Citeer
CiteerBovendien: het is een man en je ziet de blauwe band op de S2 niet die de Paardenbijter zou moeten hebben..
Hoe zie je dat het een man is? Soms zijn vrouwtjes ook blauw...
Ik denk blauwe ogen te zien.

Hathor

Ik woon in omgeving Tilburg en daar in de bossen vloog ie rond. Vlabij een ven. nog specifieker?  
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Marc Bulte

#20
Citeer
Citeer
CiteerBovendien: het is een man en je ziet de blauwe band op de S2 niet die de Paardenbijter zou moeten hebben..
Hoe zie je dat het een man is? Soms zijn vrouwtjes ook blauw...
Ik denk blauwe ogen te zien.
Vrouwtjes Ven hebben het achterlijf ook veel bruiner, net als het borststuk, hier is het achterlijf donkerder. Maar androgynie komt ook wel voor bij Ven...

Verschil met paardenbijter is ook altijd goed te zien aan de frons, witter en een veel dunnere streep dan deze. Streep zou waarschijnlijk niet eens te zien zijn geweest op deze foto als het een paardenbijter was.

Ps. Noordse komt ook wel in Twente en aangrensend Duitsland voor hoor ;) dus Achterhoek zou misschien wel kunnen.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Goyatlah

CiteerIk woon in omgeving Tilburg en daar in de bossen vloog ie rond. Vlabij een ven. nog specifieker?
Good enough. Al met al kun je hier nu wel een zekere Ven van maken  :duim:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Hathor

Dan zet ik de derterminatie op zeker.
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

theomuusse

Citeer
CiteerIk woon in omgeving Tilburg en daar in de bossen vloog ie rond. Vlabij een ven. nog specifieker?
Good enough. Al met al kun je hier nu wel een zekere Ven van maken  :duim:
Een juncea bij Tilburg is trouwens ook erg leuk!!

Theo

Hathor

#24
Citeer
Citeer
CiteerIk woon in omgeving Tilburg en daar in de bossen vloog ie rond. Vlabij een ven. nog specifieker?
Good enough. Al met al kun je hier nu wel een zekere Ven van maken  :duim:
Een juncea bij Tilburg is trouwens ook erg leuk!!

Theo
De boswachters bij NM waren er dan ook blij mee  :grin: Heb helaas niet meer gezien  :wacko:  
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Tim Faasen

Leuke vondst!
Proficiat! ^_^

grtz,
Tim

entomo-ecoloog (als dat bestaat)

theomuusse

Ik zeg niet direct dat het een Noordse is maar ik vind de voorrandader juist helemaal niet knalgeel.
Vergeleken met de gele banden op het borststuk valt dat toch wel tegen.
Gelukkig zijn er soms andere kenmerken te zien maar meestal helpt dit kenmerk erg.
Theo

Weia

#27
Te slank voor een vrouwtje, te grote achterste vlekken voor een noordse, te veel schouderstreep voor een paardenbijter, dus ik val de conclusie venglazenmaker bij.
Met de Odontabel kom ik er wel uit (de schouderstrepen worden genoemd), maar dit is natuurlijk wel het lastigste stukje van de hele tabel...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Hathor

CiteerTe slank voor een vrouwtje, te grote achterste vlekken voor een noordse, te veel schouderstreep voor een paardenbijter, dus ik val de conclusie venglazenmaker bij.
Met de Odontabel kom ik er wel uit (de schouderstrepen worden genoemd), maar dit is natuurlijk wel het lastigste stukje van de hele tabel...
Dank je

Nog steeds niet terug gezien wel pogingen gedaan... balen.
Dat ik er niet uitkwam zal te maken hebben met de lastige onderscyeiding  van de soorten maar ook omdat ik het beestje nooit eerder zag en dan nu alleen even kort van opzij.
Maar evengoed ben ik blij met deze waarneming.
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne