IS dit nou wel of geen houtpantser

Gestart door Hathor, september 04, 2007, 15:22:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hathor

Ik mis het schiereiland... maar bij dit oude dier wellicht verdwenen????
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Hathor

dichetrbij niet helemaal scherp meer...
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

blerf

pterostigmata zijn donker, evenals het achterhoofd...vrouwtje gewone of tang dus

en ik durf het dan verder niet af te maken:)

-blerf-
Groet,
Jeroen

Rinie van Reenen

Is het niet zo dat dit exemplaar wel meer dan andere tangen een aanzet tot schiereiland heeft? Op de aangegeven plek op de foto (cirkel), lijkt het daar wel iets op. Maar dat zou dus tot de gewone variatie horen?
Groet, Rinie van Reenen

Sticht

Citeerpterostigmata zijn donker, evenals het achterhoofd...vrouwtje gewone of tang dus

en ik durf het dan verder niet af te maken:)

-blerf-
Volgens mij Tang. O.a. het legapparaat is langer dan het achterlijf als ik het goed zie.

Goyatlah

Maak hier maar rustig Tang van, alles lijkt te kloppen, en dat schiereilandje is in deze vorm normaal.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Hathor

#6
Bedankt HEEL LEUK want ik zie hier vooral houtpantsers maar ik vond deze anders. Kleiner m.n. ook en bruiner maar dat kan ook de leeftijd zijn toch?
Helaas al wel behoorlijk oud, hopelijk zijn er al eitjes gelegd.
Vorig jaar nog wel een enkele gewone maar ook die zie ik nu niet. Geen enkele met berijping en alles met eiland (ongeveer de helft van de gevallen kan ik benaderen en bekijken (niet vangen)) en de rest hoop ik dan niet al te veel mis te zitten. blauwe berijpin dus niet.

Maar is dit er dan ook een.. ineens ga ik toch twijfelen ..aaaaah :unsure:  
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Hathor

Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Hathor

Ik heb dan alleen vrouwtjes gezien... heel raar dit jaar geen enkele met berijping. Das is toch vreemd!!!!!???????????? :wacko:  
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

blerf

Ik ga mee met Dolf..gewone pantserjuffer

Die berijping bij de mannen kan misschien nog komen...Ze krijgen het pas als ze wat ouder worden, maar opzich is t wel vreemd ja:)
Groet,
Jeroen

Goyatlah

De meeste pantsers. op misschien een enkele tengere na, zijn al een tijdje uitgeslopen, dus daar ligt het niet aan.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Hathor

CiteerDe meeste pantsers. op misschien een enkele tengere na, zijn al een tijdje uitgeslopen, dus daar ligt het niet aan.
Nee dat snap ik, daarom ben ik ook zo verbaasd. Dat je op een afstand een houtpantser en tang  verwisseld ala, maar dat je de berijping niet ziet.
Ik ben ze dus echt het hele jaar niet gezien. Ik ben in augustus toch echt een paar keer daar geweest.  
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Jeroen Nagtegaal

Is een 2e generatie gewone niet mogelijk? ik had ze in Oosterijk namelijk zeer vers, en dat was eind augustus,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Hathor

Tja zou kunnen maar als je de eerste foto ziet is het juist een heel oud exemplaar. ENfin ik zal mijn ogen nog verder open zetten.  
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Marc Bulte

CiteerIs een 2e generatie gewone niet mogelijk?
Tweede generatie komt in Nederland niet voor voorzover ik weet (alleen bij zwervende heidelibel). Kunnen misschien wel een aantal exemplaren erg laat uitgeslopen zijn.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Goyatlah

Niet volgens de boekjes, maar ook bij Tengere Grasjuffer is er dit jaar mogelijk een 2e generatie geweest. Bij pantsers lijkt me dat wel hoogst onwaarschijnlijk omdat juist die beesten op een normale tijd zijn uitgeslopen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Hmm, bij de bovenste zou ik toch ook eerder aan de gewone dan aan de tang denken. Niet fors genoeg.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Hathor

CiteerHmm, bij de bovenste zou ik toch ook eerder aan de gewone dan aan de tang denken. Niet fors genoeg.
En wat denk jij dan van het feit dat ik echt geen enkele berijpt exemplaar (man) zag dit jaar. Ik had ze al gemist, omdat ik ze elk jaar wel zie, maar nu dus niet.... tot nu dan.
:unsure:  
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne