Hoofdmenu

'Stormvogeltje'

Gestart door Henk de Waard, september 11, 2007, 21:15:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henk de Waard

Ik vind het er wel goed uitzien voor stovje, of iig zie ik op de foto niets dat een dergelijke determinatie tegenspreekt. Niet alleen lijkt het wit wel vrij ver naar beneden door te lopen, maar ook komt het geheel nogal zwart-wit over.  

Guus Peterse

Waarom zou dit, afgezien van de waarschijnlijkheid wat zoals bekend geen determinatiekenmerk is, een vaaltje moeten zijn?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

Superstoer, dat stofje met kleine s. Op basis van alleen die ene foto zou ik het niet durven zeggen. Kan me voorstellen dat dat staartje een mild vorkje bevat en het diertje lijkt wel lang- en spitsvleugelig. En zou je niet al wit op de ondervleugel moeten zien in deze houding? Maar hij is ook weer best zwart. Meer foto's en een beschrijving zouden wel op z'n plaats zijn. En waarom stoppen bij die twee soorten? Wilson's? Kort armpje? Wie gaat 'm checken?

Rein Genuït

Ben het met Ben eens, had ook al met een meer dan schuin oog naar Wilsons gekeken o.a. naar lichte baan op bovenvleugel en de zwarte kop i.t.t. grijs bij vaaltje. Kortom een interressant beestje
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

BWoets

Hij schrijft dat het een compleet zwarte vogel was.. Op zo'n afstand (lijkt me niet ver te vliegen) had hij de witte baan op de ondervleugels wel moeten zien lijkt me. Vorig jaar zelf het geluk gehad 2 stofjes op 1 dag te zien en dat valt echt wel op hoor! Kortom het lijkt me geen vaaltje als hij zegt dat hij helemaal zwart was.

Heb om meer foto's gevraagd.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

redmar_woudstra

Die staart lijkt toch mooi afgerond of niet? En die stuit is toch zuiverwit?

Over Wilson's gesproken: die is toch een keer midden in Duitsland tegen een auto aan gevlogen? Dan is de Oostvaardersdijk niet té gek  B)  
groet,
Redmar

Bram Rijksen

linkervleugel laat de aanzet van lichte vleugelbaan zien: vaaltje dus.

Guus Peterse

Nou ja, behalve dan dat wilsons dat natuurlijk ook wel heeft. Alleen, had je er dan niet wat meer poot achteraan moeten zien bungelen?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bram Rijksen

CiteerNou ja, behalve dan dat wilsons dat natuurlijk ook wel heeft. Alleen, had je er dan niet wat meer poot achteraan moeten zien bungelen?
yep, met een geel vliesje tussen de teentjes...

Ies Meulmeester

#9
Citeer
CiteerNou ja, behalve dan dat wilsons dat natuurlijk ook wel heeft. Alleen, had je er dan niet wat meer poot achteraan moeten zien bungelen?
yep, met een geel vliesje tussen de teentjes...
En de poten steken voorbij de staart ;)

Komaan zeg, hoe wil je op basis van zo'n foto hier een Wilsons van maken??? Check trouwens ook eens de hoeveelheid zwart op de onderstaartdekveren.

Mischien kunnen we beter eens uitgaan van het meest logische en wat de foto ook laat zien: VAALTJE

BWoets

Citeer
Citeer
CiteerNou ja, behalve dan dat wilsons dat natuurlijk ook wel heeft. Alleen, had je er dan niet wat meer poot achteraan moeten zien bungelen?
yep, met een geel vliesje tussen de teentjes...
En de poten steken voorbij de staart ;)

Komaan zeg, hoe wil je op basis van zo'n foto hier een Wilsons van maken??? Check trouwens ook eens de hoeveelheid zwart op de onderstaartdekveren.

Mischien kunnen we beter eens uitgaan van het meest logische en wat de foto ook laat zien: VAALTJE
En zo is het..!
Overigens waren er niet meer foto's, maar heb ik wel het origineel ontvangen, laat echt een vaaltje zien!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

JaapHennevanger

Nog een onzekere waarneming uit de waarnemers zijn lijstje: http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2678218 een bosruiter met gele poten?
Jaap Hennevanger



BWoets

CiteerNog een onzekere waarneming uit de waarnemers zijn lijstje: http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2678218 een bosruiter met gele poten?
Jonge Tuut.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

laatvlieger

Ikheb denk ik wat gemist, maar ik snap helemaal niks van dit bericht... Waar staan die foto's dan? Want ik zie ze ook niet in het Bijzonderheden in Nederland topic..  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

laatvlieger

Aah, die witvleugelstern ;)

Thanks!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citeer
Overigens waren er niet meer foto's, maar heb ik wel het origineel ontvangen, laat echt een vaaltje zien!
Bob,

Zou je misschien kunnen zeggen waarom het echt een vaaltje was op de originele foto's? Ik ken die zeebeesten ook totaal niet en zou er wel wat meer van willen leren.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BWoets

Citeer
Citeer
Overigens waren er niet meer foto's, maar heb ik wel het origineel ontvangen, laat echt een vaaltje zien!
Bob,

Zou je misschien kunnen zeggen waarom het echt een vaaltje was op de originele foto's? Ik ken die zeebeesten ook totaal niet en zou er wel wat meer van willen leren.
Het was dezelfde foto als op bij de waarneming alleen dan op grotere resolutie. Meer foto's waren er niet. Wat bram al zei is op de linker bovenvleugel een aanzet van de lichte baan te zien. Als je op de foto goed inzoomt zie je tevens dat de rechterondervleugel geen witte baan bevat. Beide kenmerken sluiten Stormvogeltje uit.  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Ben Wielstra

Maar andere soorten niet! Het was blijkbaar wel een erg zwart beestje. Kom maar op met die hoge resolutie foto!

Bram Rijksen

CiteerMaar andere soorten niet! Het was blijkbaar wel een erg zwart beestje. Kom maar op met die hoge resolutie foto!
Nou, blijkbaar dus niet... als je op deze foto al een lichte vleugelbaan ziet (die de melder 'live' waarschijnlijk gemist heeft), zal het dus geen zwart beestje geweest zijn.

Ben Wielstra

Ja maarrrrrrr... Een lichte baan hebben Wilson's en Madeira bijvoorbeeld ook.

Bas vd Burg

Hopelijk ben je nu niet serieus, Ben!!

Vraag jezelf eens af wat het meest onwaarschijnlijk is: een madeira/wilsons in Nederland en dan ook nog eens in het binnenland, of een Vaaltje in het binnenland..........

Als die foto er niet was geweest en de waarnemer had er een vaaltje van gemaakt dan had "niemand" er een haan naar gekraaid, alleen dat het een stoere waarneming is!
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bram Rijksen

CiteerJa maarrrrrrr... Een lichte baan hebben Wilson's en Madeira bijvoorbeeld ook.
yeh, right...

Ben Wielstra

#24
Natuurlijk denk ik dat het waarschijnlijk een vaaltje is, alleen ik vind de foto nou niet van dergelijke kwaliteit dat ik 100% overtuigd ben. En een beetje discussie over übervogels kan geen kwaad. Het zal wel aan de foto liggen, maar het beestje komt wel erg zwart over en dat zit me niet helemaal lekker. Het is in ieder geval heel gevaarlijk om er zomaar een naam op te plakken omdat een bepaald iets waarschijnlijker is. Een lichte vleugelbaan sluit niet direct andere soorten uit. Als er bij elke zeldzaamheid gedacht wordt dat het toch een algemenere soort is dan blijft er weinig over. Een Vaaltje t.p. langs de Oostvaardersdijk is trouwens ook niet alledaags. En hoe dan ook, dit is toch een f*cking stoere waarneming?!?!?! Om er nou zo laconiek over te doen... Ik schat dat ik zo'n 300 Vaaltjes in Nederland heb, maar m'n hartje gaat toch altijd weer sneller kloppen als er eentje m'n beeld in vliegt! Is er iemand in de buurt? Ga 'm checken en piep 'm door (liefst als Madeirastofje).

Bram Rijksen

Het zien van een Vaaltje op deze locatie is zonder meer bijzonder fet...!

Bas vd Burg

Nu heb ik gelukkig ook wel wat ervaring met Vaaltjes en het valt mij iedere keer weer op dat die beesten toch best wel heel zwart overkomen, maar goed dan hebben we het wel over Vaaltjes die toch wel wat verder uit de kust vliegen.

Een Vaaltje langs de Oostvaardersdijk is inderdaad erg leuk en een stoere waarneming (hoewel niet uniek toch wel een aantal waarnemingen sinds 2001 in Flevoland en dan met name langs de Oostvaardersdijk)

Maar om hier nu gelijk aan een mega te denken vind ik ietwat ver gaan............. En als het al een Madeira zou zijn dan zou ik toch een wat dikkere snavel verwachten eigenlijk en niet zo'n dun dingetje als wat je nu op de foto ziet.  
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Steven Wytema

#27
hm niet om het een of ander maar die "lichte vleugelbaan" kan mijns inziens ook
a ) een fotografisch effect/wazigheid etc zijn
b ) Stofje kan ook lichte streep hebben door toppen armdekveren.

verder had ik enkele items naar Bob gestuurd die ik hier wederom zal plakken waarom ik twijfel aan zekere determinatie als Vaaltje (en sowieso beter iig als stofje spec te boek kan gaan)

Citeernou ik blijf het een moeilijk geval vinden:
- de "lichte baan" kan mijns inziens ook een smoezelig iets zijn, eventueel de lichte toppen van armdekveren die onvolwassen Stofje
kan hebben. Bovendien zou die bij Vaaltje stukken duidelijker en groter moeten zijn.
- de witte baan op de ondervleugel is vaak inderdaad duidelijk maar kan net zo vaak absurd moeilijk te zien zijn (bijv schaduw).
(vergelijk foto's op bl. 78 en 79-rechtsonder van "Flight Identification of Eur. Seabirds")
hier lijkt het idd echter wel een compleet donkere ondervleugel.

pro Stofje:
- rechte staart (geen "verticale vork" -->omhooggehouden zijden in ANWB)
- mijns inziens korte, rechte, vleugels met relatief korte handvleugel
- zwarte kop (slecht te zien)
- kenmerk waarnemer: geheel zwart
- zwarte kleine dekveren (donkerbruin bij Vaaltje)

pro Vaaltje:
- erg weinig wit van stuit doorlopend
- zwarte ondervleugel

onbeslist:
- vorm stuitvlek (rechthoekig <-> V-vormig)
- staartvorm (horizontale vork)
- grijze middenbaan
Steven Wytema