Duitse gekleurringde Alpenheggenmus afkomstig uit Spanje

Gestart door Peter de Vries, april 15, 2016, 09:19:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Peter de Vries

Best wel leuk nieuws, een Alpenheggenmus met kleurringen is gezien in de groep vogels die al een tijdje op de Feldberg, Baden-Württemberg zit. Deze vogel blijkt afkomstig te zijn uit Spanje... Dus misschien komen al die influx Alpenheggenmussen en Sneeuwvinken helemaal niet uit de Alpen maar uit Spanje... Ik weet niet waar in Spanje deze vogel zijn kleurringen gekregen heeft.
groet,
Peter

Vincent Hart

In februari Sneeuwvinken in Tunesie en bij Faro in Portugal, waar in ieder geval een Spaanse herkomst voor de hand ligt. Vraag wordt dan wat er in de Pyreneeen aan de hand is/was...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

laatvlieger

Spectaculair!

Dan zou je er toch helemaal meer hier in Nederland verwachten!
Zouden ze kustlijn volgen?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Folkert Jan

Zou des te opvallender zijn dat ze dan voornamelijk in Duitsland worden gevonden. Maar 1 vogel zegt natuurlijk niets over de andere vogels.
Weet iemand hoe de situatie in het Franse laagland is?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Een Alpenheggenmus  met Spaanse kleurringen in Duitsland kan natuurlijk best via de Alpen gekomen zijn
Herman van der Meer

arnoud.vandenberg

Citaat van: HPM op april 15, 2016, 10:27:26 AM
Een Alpenheggenmus  met Spaanse kleurringen in Duitsland kan natuurlijk best via de Alpen gekomen zijn


Of via Amerika.

jeroenroelofsen

Citaat van: arnoud.vandenberg op april 15, 2016, 20:30:18 PM
Citaat van: HPM op april 15, 2016, 10:27:26 AM
Een Alpenheggenmus  met Spaanse kleurringen in Duitsland kan natuurlijk best via de Alpen gekomen zijn


Of via Amerika.
Wat een totaal overbodige opmerkin :-X
Trek een rechte lijn van de pyreneeën naar zuid duitsland...... juist dan raak je de alpen... Redenatie van Herman is dus zeker niet onwaarschijnlijk.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op april 15, 2016, 21:48:40 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op april 15, 2016, 20:30:18 PM
Citaat van: HPM op april 15, 2016, 10:27:26 AM

Een Alpenheggenmus  met Spaanse kleurringen in Duitsland kan natuurlijk best via de Alpen gekomen zijn

Of via Amerika.
Wat een totaal overbodige opmerkin :-X
Trek een rechte lijn van de pyreneeën naar zuid duitsland...... juist dan raak je de alpen... Redenatie van Herman is dus zeker niet onwaarschijnlijk.

Mijn gedachte was meer dat de populaties van de Pyreneeën en de Alpen niet gescheiden zijn (ze komen ook in het zuiden van Frankrijk voor), waardoor er altijd al uitwisseling zou kunnen zijn. Ik weet niet wat (kleur-)ringmeldingen laten zien. Ze kunnen dan zowel uit de Pyreneeën als de uit Alpen (of het tussenliggende gebied) afkomstig zijn, ongeacht waar ze geringd zijn.
Herman van der Meer

Ben Wielstra

CiteerWat een totaal overbodige opmerkin :-X

En zo lees ik er graag meer!

canoorlander

Ik meen me te herinneren dat er een uitwisseling is tussen Sneeuwvinken van de Pyreneen en de Alpen. Dit was bevestigd door ringvangsten. Ik kan me de bron niet meer herinneren.


Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

joostheeremans

Citaat van: canoorlander op april 16, 2016, 07:05:02 AM
Ik meen me te herinneren dat er een uitwisseling is tussen Sneeuwvinken van de Pyreneen en de Alpen. Dit was bevestigd door ringvangsten. Ik kan me de bron niet meer herinneren.


Albert


http://www.snowfinch.it/index118.htm ? "The first recovery of a bird with German ring would confirm the interchange from the Alps to the Pyrenees.These birds have to add to the 13 birds captured the February 26th 2005, in the same place, and to the 2 birds ringed near Bagà on 1991 (about 10 km from the new ringing area).
Altogether, in Catalonia (NE Spain), there are ringed, to date, 97 White-winged Snow Finches."
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

arnoud.vandenberg

Citaat van: joostheeremans op april 16, 2016, 08:42:43 AM
Citaat van: canoorlander op april 16, 2016, 07:05:02 AM
Ik meen me te herinneren dat er een uitwisseling is tussen Sneeuwvinken van de Pyreneen en de Alpen. Dit was bevestigd door ringvangsten. Ik kan me de bron niet meer herinneren.


Albert


http://www.snowfinch.it/index118.htm ? "The first recovery of a bird with German ring would confirm the interchange from the Alps to the Pyrenees.These birds have to add to the 13 birds captured the February 26th 2005, in the same place, and to the 2 birds ringed near Bagà on 1991 (about 10 km from the new ringing area).
Altogether, in Catalonia (NE Spain), there are ringed, to date, 97 White-winged Snow Finches."


zie ook DB 38: 54, 2006: "In the Spanish Pyrenees at Collada de Toses, Girona, one of 83 [/size]White-winged Snowfinches[/size][/size]Montifringilla nivalis[/size] trapped and ringed on 14 January 2006 appeared to wear a German ring, suggesting that it originated from the Alps."