Hoofdmenu

Welke vogel

Gestart door Alex Kwak, september 10, 2007, 22:00:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

redmar_woudstra

De foto is dusdanig klein, dat het in principe alles kan zijn. Heb je misschien één van groter formaat?
Qua kleur zou ik nu zeggen Grauwe Vliegenvanger, gedrag klopt ook wel aardig maar op basis van deze foto kan je nog niets zeggen.
groet,
Redmar

Alex Kwak

Helaas is dit alles wat ik heb. Ook nog de camera per ongeluk op jpeg gezet ipv. raw  :angry:

Ik dacht in eerste instantie ook aan de grauwe vliegenvanger, maar volgens de anwb-gids is die -jawel- wat grauwer en niet zo bruin als deze foto lijkt. Maar ja, in jpeg-stand doet de camera wellicht ook dingen die je eigenlijk niet wil.
Is de relatief lange staart mischien nog een indicatie?

In ieder geval bedankt,
Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

frankmeer

De foto en beschrijving passen goed op Grauwe vliegenvanger. Alleen is die wel wat kleiner dan een merel.
Frank van der Meer

JanF

CiteerDe foto en beschrijving passen goed op Grauwe vliegenvanger. Alleen is die wel wat kleiner dan een merel.
Over de afgebeelde soort kan ik weinig zinnigs zeggen, maar als je naar de verhoudingen prikkeldraad / afgebeelde vogel kijkt dan kan de vogel nooit veel groter dan 15 cm zijn geweest, dus niet de afmetingen van een merel maar behoorlijk wat kleiner.
met vr. groeten
Jan van de Fliert

ronald nuiver

kan het geen grauwe klauwier zijn ??
Als ik de foto erg vergroot blijkt de vogel een te lange staart te hebben voor een grauwe Vliegenvanger

Bas vd Burg

Moet eigenlijk zeggen dat ik de gedachte van Ronald wel kan volgen. Dacht er ook aan toen ik de foto zo voor het eerst zag. Met heel veel goede wil (na  uitvergroten tot 400% in MS-office picturemanager) zie ik wat roodbruinigs op de rug......... De grootte-beschrijving (formaat merel) zou dan wel weer aardig kloppen
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

JanF

CiteerMoet eigenlijk zeggen dat ik de gedachte van Ronald wel kan volgen. Dacht er ook aan toen ik de foto zo voor het eerst zag. Met heel veel goede wil (na  uitvergroten tot 400% in MS-office picturemanager) zie ik wat roodbruinigs op de rug......... De grootte-beschrijving (formaat merel) zou dan wel weer aardig kloppen
Volgens mijn gids meet een grauwe vliegenvanger zo'n 15 cm en een grauwe klauwier zo'n 17 cm. Zou allebei best kunnen.
Maar een merel meet zo'n 25 cm en als je dat dan omrekent ( na uitvergroting van de foto en meten ) naar de voorhanden zijnde objecten op de foto dan zou het prikkeldraad van punt tot punt 4 cm meten en de diameter van de heiningpaaltjes zo'n 20 cm zijn. En dat zijn allesbehalve gangbare maten m.i.
Maar ik kan het best mis hebben, hoor  :rolleyes:
met vr. groeten
Jan van de Fliert

Guus Peterse

Flinke vergroting levert roodbruine rug / vleugels op, egale lichte buik die met enige fantasie wel beige lijkt, grijze kop met iets zwarts dat een masker zou kunnen zijn, en een vrij lange staart. Helemaal geen grauwe vliegenvanger.
Maar ja, de foto is natuurlijk wel weer dermate vaag dat je er eigenlijk geen zeldzame soort van moet willen maken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bas vd Burg

Nu heb ik nooit een Grauwe Vliegenvanger en Grauwe Klauwier in 1 kijkerbeeld gehad, maar ik vind Grauwe Klauwier toch altijd wat groter overkomen dan een Grauwe Vliegenvanger. Daarnaast hebben een hoop mensen moeite met de grootte-omschrijving................ (een collega van me schold eens een zwarte kraai voor raaf uit omdat ze alleen maar kauwtjes kende)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

steenl

Ik ga ook mee voor Grauwe Klauwier.
Lange staart en de kop lijkt grijs te zijn.

BWoets

Citeer
CiteerMoet eigenlijk zeggen dat ik de gedachte van Ronald wel kan volgen. Dacht er ook aan toen ik de foto zo voor het eerst zag. Met heel veel goede wil (na  uitvergroten tot 400% in MS-office picturemanager) zie ik wat roodbruinigs op de rug......... De grootte-beschrijving (formaat merel) zou dan wel weer aardig kloppen
Volgens mijn gids meet een grauwe vliegenvanger zo'n 15 cm en een grauwe klauwier zo'n 17 cm. Zou allebei best kunnen.
Maar een merel meet zo'n 25 cm en als je dat dan omrekent ( na uitvergroting van de foto en meten ) naar de voorhanden zijnde objecten op de foto dan zou het prikkeldraad van punt tot punt 4 cm meten en de diameter van de heiningpaaltjes zo'n 20 cm zijn. En dat zijn allesbehalve gangbare maten m.i.
Maar ik kan het best mis hebben, hoor  :rolleyes:
Houdt er rekening mee dat dat gaat om snavelpunt tot staartpunt.
Een Grauwe Klauwier is toch echt wat dikker, boller en dus groter.
De Grauwe Vlieg heeft een wat langere staart denk ik dan...?  ;)  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Alex Kwak

Ik heb 'm op een onzekere grauwe klauwier gezet.
Mochten er nog meer voors of tegens zijn dan hoor ik die graag!

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Rinie van Reenen

#13
- Mijn eerste indruk was ook Grauwe Klauwier, met name vanwege de kleurstelling en de vorm (vooral de staart).
- Toen ik mijn eerste Grauwe Klauwier zag, had ik de indruk dat er een vogel ter grootte van een Merel landde.
- Ik vermoed dat een Grauwe Klauwier vooral groter overkomt door de vleugels; deze zijn toch zeker wel imposanter dan die van een vliegenvanger.
- Voor JanF: die maten kloppen m.i. niet: de paal is niet vijf keer zo breed als de afstand tussen de verschillende prikkels, maar slechts ca. twee. Als deze vogel 17 cm. zou moeten zijn, dan zou ik de paal op 12-14 cm. schatten, en dat klopt heel redelijk.
Groet, Rinie van Reenen

JanF

Citeer
- Voor JanF: die maten kloppen m.i. niet: de paal is niet vijf keer zo breed als de afstand tussen de verschillende prikkels, maar slechts ca. twee. Als deze vogel 17 cm. zou moeten zijn, dan zou ik de paal op 12-14 cm. schatten, en dat klopt heel redelijk.
Ik bedoelde niet de afstand tussen 2 " knopen " in het prikkeldraad, maar de afstand van de bovenste punt tot de onderste punt van de " knoop " recht onder de vogel. Dat is doorgaans plm 2,5 cm.
Dat maal 5 geeft idd een diameter van de paal van zo'n  12 a 13 cm.
En dat maal 6 a 7 geeft een grootte van de vogel van tussen de 15 en 18 cm.

En aan de hand daarvan kon de vogel op de foto m.i. nooit zo groot als een merel zijn.



met vr. groeten
Jan van de Fliert

redmar_woudstra

Nooit gedacht aan Grauwe Klauwier, maar gezien de hier genoemde argumenten kan ik er wel inkomen. Helaas zou ik het niet "af" willen maken op een dergelijke foto.
groet,
Redmar

frankmeer

Volkomen eens met Redmar, en behalve de genoemde grauwe vogels moet ik bij het zien van de foto ook wel enigszins denken aan een Gekraagde roodstaart.
Frank van der Meer

Alex Kwak

Citeermoet ik bij het zien van de foto ook wel enigszins denken aan een Gekraagde roodstaart.
Hmm, daar lijkt het inderdaad ook wel op, en een stuk minder zeldzaam dan een grauwe klauwier.
Iemand een reden waarom het géén (vrouwtje) gekraagde roodstaart kan zijn!?

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

redmar_woudstra

Staart lijkt mij niet rood.... In hoeverre je daarvan kan spreken.
groet,
Redmar

Guus Peterse

CiteerIemand een reden waarom het géén (vrouwtje) gekraagde roodstaart kan zijn!?
Om maar eens mezelf te citeren: 'Flinke vergroting levert roodbruine rug / vleugels op, egale lichte buik die met enige fantasie wel beige lijkt, grijze kop met iets zwarts dat een masker zou kunnen zijn.'
Ik zie er echt helemaal geen vrouwtje gekraagde roodstaart in. Kan natuurlijk zijn dat ik leidt aan een vlaag van blindheid.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankmeer

#20
Ik vind de bovenzijde helemaal niet roodbruin, eerder grijsbruin. Dat mogelijke masker zie ik ook niet. En ik zat de foto nogmaals te bestuderen, en is er geen mogelijkheid dat er op de foto helemaal geen staart zichtbaar is, maar dat het een stuk van het paaltje achter de vogel is?
Frank van der Meer

Guus Peterse

Alles is mogelijk bij een dergelijke foto, daarom blijft het speculeren, maar op mijn scherm zie ik toch echt roodbruin.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015