Hoofdmenu

Strandvogels

Gestart door Alex Kwak, september 10, 2007, 21:48:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Wie helpt mij met de volgende vogels:







Bedankt alvast!
Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Rutger

kanoeten, rosse grutto, goudplevieren
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Alex Kwak

#2
Met de anwb in de aanslag kan ik zeker meegaan met de kanoeten.
Maar waarom een rosse grutto en geen 'gewone' grutto?
En waarom goudplevieren en geen ander plevieren of lopertjes?

Geen kritiek overigens, maar ik wil gaag deze -voor mij- lastige soorten leren herkennen!

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Rinie van Reenen

#3
Van tweede foto zou ik zeggen: Grutto: de snavel lijkt me te lang voor Rosse, en is bovendien niet opgewipt.

Laatste foto: het zijn plevieren vanwege vooral de korte snavel (verder ook het silhouet, maar da's wat lastig precies aan te geven, dat moet je gewoon leren kennen). Eventueel zou je nog kunnen zeggen: je herkent plevieren ten opzichte van strandlopers doordat strandlopers meestal een kortere nek hebben, en als ze een langere nek hebben (zoals Krombek), dan vormt de kop daarmee een vloeiende lijn. Bij plevieren staat de kop meer als een bolletje op de nek. Probleem is alleen, dat deze beesten tamelijk ineengedoken staan.
Waarom Goud? Vooral vanwege de kleur van de bovenzijde (het meest reele alternatief zou Zilver zijn).
Let verder op:
- wenkbrauwstreep
- zwarte onderkant die je nog ziet bij de linkervogel (dat wijst op Goud- of Zilverplevier of Bonte, dus het gros van de steltlopers valt dan al af)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Groet, Rinie van Reenen

Steven Wytema

goed dat je het opbrengt Alex. zo leer je er hopelijk een boel van.
Rosse grutto omdat de bovendelen overwegend donker zijn, evenals de snavel (snavel meer dan de helft donker ipv roze wijst vaak op Rosse), en met name de tibia (bovenbenen) langer zijn.
Het beste kenmerk (ook in de engelse naam terug te vinden) is echter de staart:
gestreept bij Rosse, zwart bij Grutto [bar-tailed vs black-tailed godwit].

Verder zijn het goud- of zilverplevieren vanwege het dikke lijfje met de korte snavel, grote ronde kop en iets wat wij niet kunnen zien maar in het veld wel opvalt: de loopwijze: stilstaand en af en toe een paar passen.
(het zijn zichtjagers ipv tastjagers zoals tureluurs etc die te pas en te onpas hun snavel in de blub steken).
Vervolgens is het zeker bij winterkleed-vogels niet erg makkelijk om Goud- en Zilverplevier uit elkaar te houden maar gelukkig zijn deze overwegend bruinig op de bovendelen: Goudplevier (bij Aziatische en Amerikaanse zou je allereerst zwart op de onderdelen moeten zien die doorloopt tot ver achter de poten. Sluitend kenmerk hier is de grijze ondervleugel, maar dat terzijde).
Steven Wytema


Rinie van Reenen

Wat die grutto betreft: dan was mijn eerste indruk toch beter dan mijn beredeneerde argumentatie. Afgaande op de snavel maakte ik er dus Rosse van (en voor mijn gevoel gaf de foto te weinig kleurinfo). Overigens, het belangrijkste kenmerk, namelijk die staart, valt op deze foto m.i. niet te zien...
Wat die tibiae betreft, ik neem aan dat je bedoelt dat een Rosse kleinere tibiae heeft?
Maar dat van die bovendelen, daar kan ik wel in meekomen. Bovendelen van Rosse doen ruwer aan, van Grutto egaler.
Groet, Rinie van Reenen