Hele lichte gaasvlieg met vleugelschade... Een bleke?

Gestart door Josee, april 04, 2016, 13:41:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Vermoed dat er niet echt iets te zeggen is omdat de foto niet scherp genoeg is om de vleugeladering goed te bekijken....

Het betreft deze waarneming Gaasvlieg onbekend - Chrysopidae indet. gezien op 2016-04-03 Rhoon - Rhoonse Grienden
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

#1
Hahaha, ik begrijp waarom het hier stil is gebleven nu ik de informatie over dit mooie insectje beter bestudeerd heb. Gisteren was ik nagenoeg zeker van het zien van Chrysoperla affinis, maar bij mijn poging mijn oor op zijn /haar buikje te leggen, was het gevlogen voor ik mijn camera in de aanslag had.

Het is namelijk zo dat sommige wetenschappers de soorten denken te kunnen determineren aan de hand van hun baltslied en wel door dit vast te leggen met speciale apparatuur op een computer. Je zou dan - met enige oefening - de soort kunnen determineren aan de hand van het ritme waarop zij hun buikje tijdens de balts laten vibreren en dat dan weer vergelijken met de bestaande oscillogrammen.
Zoals op nagenoeg ieder vlak van de wetenschap zijn academici het hierover niet volkomen eens met elkaar. Bij mij brengt het een daverende schaterbui (met ook de bezorgde gedachte om geld voor onderzoeken als deze liever in te zetten voor mensen in nood!!!)


Als kind was het mijn stille geheim dat als dit mooie groene tule diertje mijn pad kruiste het mij die dag geluk zou brengen. Nu - op de leeftijd van oma - maken ze me nog steeds blij en voer ik ze voortaan in zoals aanbevolen: Chrysoperla carnea sensu lato  ;D 
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Douwe van der Ploeg

#2
Zeg dat maar niet te hard tegen Arp, die probeert dit soort grapjes wel eens  ;D (en overigens maar goed ook, zonder mensen die zulke spontane ideeën hebben, zouden we een stuk minder kennis over bepaalde soorten hebben..).
Douwe van der Ploeg